Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw van La Tour de Carol

Gestart door Charlemagne zondag 13 maart 2022, 14:59:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van La Tour de Carol
Ben nu sinds enige tijd bezig met het bouwen van de huisjes voor mijn Franse dorp in de Pyreneeën. Ik verlaat mij daarbij op de firma Régions et Compagnies die uitsluitend met kartonnen kits werkt. Alles steeds laser cut met vaak de allerkleinste details (tot bv handdoeken in de badkamer). Het is helaas niet allemaal regio-correct, maar wel heel Frans. Het karton geeft bovendien de mogelijkheid aan te passen, wat ik veelvuldig heb gedaan. Extreem was een gotische kapel waar ik een romaanse kerk (zoals die ook staat in La Tour de Carol) van heb gemaakt en van de bouwkit uiteindelijk alleen de glas-in-lood ramen heb gebruikt. Ik moet nog aan de nodige details werken en alles staat nog los op de baan. Aan bestrating en begroeiing moet ik nog beginnen. De ondergrond inclusief die van de heuvels staat nog maar in een eerste laagje. Alleen het station is van Faller, maar dat zal op den duur authentieker moeten worden.
Re: Bouw van La Tour de Carol
En nog een paar plaatjes...
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
C'est très magnifique, Charles!  :thumbup:
Re: Bouw van La Tour de Carol
Merci, Frans! Et, bien sûr, il manque encore le ballast et d'innombrables autres choses...
Re: Bouw van La Tour de Carol
Het leek mij aardig nog eens wat foto's van de vorderingen in mijn dorp te delen. Dit keer wat uit de losse pols met mijn telefoon. Dat zijn geen beste beelden, maar ze geven wel de sfeer weer, waarnaar ik op zoek ben. Er moet nog heel veel gebeuren, maar ik kan er 'op ooghoogte' al aardig bij wegdromen.
Re: Bouw van La Tour de Carol
En nog een paar...
Re: Bouw van La Tour de Carol
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Wat een superieure baan Kareltje, erg mooie sfeer  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Dat zijn inderdaad sfeervolle plaatjes om bij weg te dromen :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bouw van La Tour de Carol
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
 B) Erg leuk, heel erg leuk, je weet de Franse sfeer prima weer te geven. :thumbup:
En dat niet helemaal regio correct doet er niet toe, een modelbaan is een sfeer impressie en met die sfeer zit het helemaal goed. :)
Wel een klein puntje opbouwende kritiek:
ik weet niet of de teksten op de pandjes al zijn voorgedrukt maar dat ziet en net effe te gelikt uit,
de teksten enigszins vervagen geeft een wat realistischer beeld. Misschien is er nog iets mee te doen, beetje wegkrabben of zo met beleid. :roll:

Dirk-Jan
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Très atmosphérique.  :thumbup:
Très joliment réalisé.

Groet Michel
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Bij het zien van deze foto's dacht ik meteen aan een aflevering waarin Maigret in een klein plaatsje op zoek is naar de dader van een moord. Sfeer is beslist goed getroffen Karel!
Re: Bouw van La Tour de Carol
Ik ben jullie allen zeer dankbaar voor de lovende woorden over de Franse sfeer die ik aan het creëren ben. Het is een hele zoektocht om, zo veel als mogelijk, Franse spullen bij elkaar te zoeken, maar als over de extra portokosten heen stapt, lukt het toch wel. De huisjes van Régions & Compagnies zijn een uitkomst en de rest is een enorm (leuk) gescharrel van overal en nergens. Toen ik bij Preiser zelfs De Gaulle aantrof moest ik 'm natuurlijk hebben. Ook al omdat hij in mijn jaren 50 enscenering past. En toen maakte ik ook maar het van ieder dorp bekende monument voor de gevallenen van La Grande Guerre. Om er een ware 'alle Menschen werden Brüder" gevoel aan toe te voegen, vond ik zelfs ook Konrad Adenhauer, Willy Brandt en (waarom niet) Angela Merkel. Ze zijn allen bij de herdenking aanwezig.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Dirk-Jan, het is inderdaad grotendeels voorgedrukte belettering. Ik ga nog eens kijken of ik wat kan weatheren. Vandaag ga ik toch op zoek naar een airbrush voor het spoor.
Karel
Re: Bouw van La Tour de Carol
Een Franse baan, geweldig. Ben (naast Zwitsers/Italiaans) een zeer groot fan van de Franse spoorwegen. Ga dit graag verder volgen.  Veel succes met de bouw!
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Bouw van La Tour de Carol
Heb met genoegen je foto's en beschrijving doorgenomen. C'est tous doux France. Leuk hoor. Ben wel een fan van Franse auto's, helaas zijn mijn belevenissen met Franse treinen iets minder.

Bijvoorbeeld ergens in de negentiger jaren kampeerden we net ten zuiden van Parijs. Dus op een dag met de trein daar naar toe. De heenrit was weinig belevenisvol, want alweer vergeten. De terugweg echter was 'un autre biscuit'. Net hadden we het station verlaten staat het ding alweer stil. Eerst denk je, nou ja een onveilig sein of zo. Maar na vele minuten begin je dan toch te twijfelen. Dus uit het raam staren of er iets te ontdekken valt. Ja een heel eind verderop blauwe zwaailichten. Oh wat aan de hand. Na een goed uur kwam de omroepinstallatie tot leven. "une incident" was het enige wat ik eruit op kon maken, slechte geluidskwaliteit. Nog een uur later komt een spoorwegmedewerker door de trein gelopen. Dus die man even staande gehouden en uitgevraagd. Had een onverlaat zichzelf voor een trein geworpen met alle nadelige gevolgen van dien. Veel politie , reddingsdiensten, brandweer en vooral veel politie dus. Na vier uur werd de reis vervolgd. Moet je voorstellen vier uur in een afgesloten trein ergens langs het tracéé. Wordt je niet blij van.

Even een kijkje in mijn Franse spooravonturen.
Maar ben jij toevallig familie van eene Tony? Het viel mij meteen op, die snuiter heeft ook een spoorlijn dwars door zijn stadje vlak voor het station.  :P
Re: Bouw van La Tour de Carol
 @citaat Dank voor het delen van je belevenissen op het Franse spoor, Henk! Ik ben wel bang dat je dan ook geen fan bent van de NS, want ook daar zijn de vertragingen als gevolg van een (wat ze eufemistisch noemen) 'aanrijding' helaas best frequent.

Mijn ervaring met de SNCF dateren vooral uit eind jaren 60 en begin jaren 70. Ik had toen een grote liefde in Montpellier en dat betekende regelmatig de nachttrein van Gare de Lyon (Parijs) naar het zuiden. Veel slapen lukte niet in de coupés die ik moest delen met dronken militairen. Eenmaal vond ik dat ik na een slopende nacht wel recht had op een ontbijt in de restauratiewagen. De wagons die ik door moest om daar te komen, waren er heel wat dus ik telde ze voor de zekerheid. Na gestopt te zijn in Orange liep ik voldaan terug, om na wagon zoveel naar de rails te kijken die onder de trein wegschoten. De trein bleek gesplitst, zonder een mededeling! Wellicht op de slechte geluidsinstallatie op het perron, maar die kon je in de trein nauwelijks horen. Ik zat in het deel naar Marseille, mijn bagage op weg naar Montpellier. Honderd kilometer verder de eerste stop op een klein station, om een weg met hindernissen naar Montpellier te nemen. De conducteur had er wel voor gezorgd mijn eindbestemming te waarschuwen en daar lag de bagage keurig op mij te wachten. Mijn 'nana' begreep er niets van, toen ze me niet bij de afgesproken trein trof, maar de liefde was met een halve dag vertraging des te zoeter. De route naar Montpellier heb ik daarna nog verschillende malen in een oude DAF 33 en daarna een Deux Chevaux afgelegd, in een tijd dat er nog veel Route Nationale was ipv Autoroute. Soms kwam je dan bij een overweg waar de bomen altijd gesloten waren en alleen opengingen als je er bij nacht en ontij voor verscheen en claxonneerde. Uit die tijd stamt ook mijn avatar die je bij iedere overweg aantrof.
Karel
Re: Bouw van La Tour de Carol
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 04 juli 2022, 12:29:54
Maar ben jij toevallig familie van eene Tony? Het viel mij meteen op, die snuiter heeft ook een spoorlijn dwars door zijn stadje vlak voor het station.  :P

Henk, ik was je nog een antwoord verschuldigd op je vraag. Nee, Tony zegt me niets. Het spoor dwars door mijn stadje heb ik nodig omdat ik maar ruimte heb voor een kleine baan en daarop toch ook een keerlus wilde hebben. Ik ben een beginner en maakte veel beginnersfouten. Achteraf had ik een baan op tenminste twee niveaus moeten bouwen, maar daarvoor is het nu te laat. Gelukkig biedt mijn baan wel veel rijmogelijkheden en komt de scenery die ik voor ogen had goed tot zijn recht. Voorlopig ben ik daar ook nog lang niet klaar mee.

Bijgaand een plaatje van wat het nu ongeveer is (mede dankzij adviezen van velen van jullie). Alleen de rangeersporen ontbreken hier.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Hoi Karel, die ene Tony meldt zich maar even  :P
Net je filmpje bewonderd en daarna hier maar eens geneusd.
En dat is zeker de moeite waard  :thumbup:
De sfeer zit er flink in; zo zie je het niet vaak.
Zo te zien, kun je nog een hele poos vooruit.
Misschien een idee, om ook eens naar andere boompjes te kijken. Of zelf maken van zeeschuim bijvoorbeeld.
Tenzij je juist een liefhebber bent van dit oldskool-spul.
Ik gebruik ze ook in mijn oldskool diorama's.

Volger erbij !  ;)

Grtz Tony
Re: Bouw van La Tour de Carol
Geen familie, maar wel vaste inboedel; daar ben ik graag aan gelieerd. Dank voor je aardige reactie, Tony. Met die bomen ben ik niet (echt) getrouwd. Aan het zelf maken ben ik nog niet toegekomen. Ben met je eens dat het beter kan, maar er moet nog zo veel gebeuren. De meeste moeten overigens nog 'geplant' worden.
Karel
La Tour de Carol en de Marseillaise
En bij de kranslegging door De Generaal hoort natuurlijk de Marseillaise. Daartoe kon ik de Preiser DB fanfare van Franse kledij voorzien. Met de Uhlenbrock geluidsmodule erbij krijgt iedere rechtgeaarde francofiel er kippenvel van.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Bij de herdenkingsceremonie mis ik wel de aanwezigheid van de burgemeester. Bij dergelijke gelegenheden draagt hij zo'n tricolore sjerp. Een ambtsketting kennen ze daar niet in Frankrijk.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Frans, je doet je naam eer aan; je hebt helemaal gelijk! Hoe kon ik hem (een haar hadden ze, neem ik aan, nog niet in de jaren 50) over het hoofd zien. Nog wel even een penseel met één haar vinden om de sjerp te schilderen.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Ach Karel, helemaal geen probleem hoor. Maar ik miste Monsieur le Maire op dit tableau.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Monsieur le Maire est arrivé (finalement)...
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Bouw van La Tour de Carol
Applaudissements pour le maire. Mieux vaut tard que jamais.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Geweldige sfeer Karel. Die Mutti Merkel herken je van verre. Maar is dat been van die verzetsheld nog steeds niet genezen?

groet,
Wim
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Très bien, très bien, M. Charles. Je suis très satisfait du résultat.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Homo ludens... Oftewel tijd voor ontspanning in La Tour.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Bouw van La Tour de Carol
Il y a toujours une partie de Jeux des boules.

Ziet er werkelijk levensecht uit.  :thumbup:
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Ah oui, avec du vin, du pain et du ...... (reclame=censuur!)  :D
Re: Bouw van La Tour de Carol
Ik wil niet betweterig overkomen, maar ik vermoed dat jullie hollanders wsch google translate gebruiken om iets in het frans te zeggen/schrijven.
We spreken idd van Monsieur le Maire (dus niet van le maire). Als we verwijzen naar de burgemeester in een tekst, dan gebruiken we "le bourgmestre" ipv botweg le maire.
Le maire (zonder Monsieur of Madame) gebruiken we enkel als we iets negatiefs willen vermelden (wat hier niet het geval is).
T'is maar dat je het weet  :)
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Beste Guyremgabdel, in mijn ogen kom je zeker niet betweterig over. Altijd leuk om weer iets aan de weet te komen van iemand die de Franse taal beter beheerst en, naar ik aanneem, ook dagelijks spreekt. Dat van Monsieur le Maire wist ik, had ik in een film gezien. En ja, ik heb maar 2 jaar Franse les gehad op de MAVO (1974-1976), helaas gaven ze op de LEAO geen Franse les. Dus dan is Google Translate in mijn geval een mooie ondersteuning.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Comme le chantait Moustaki dans son 'Temps de vivre': Tout est possible, tout est permis. Ce qui, bien sûr, ne veut pas dire que vous n'avez pas entièrement raison guyremgabdel. Merci pour votre contribution. :)
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Fraaie knikkerscene, Karel  :thumbup:
Een bankje erbij zou niet misstaan.

Grtz Tony
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
 @citaat
Zouden die Krasse Knarren die aan het spelen zijn zeker prettig vinden...
Re: Bouw van La Tour de Carol
 @citaat @citaat
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb de bankwerker al opdracht gegeven. :)
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Bouw van La Tour de Carol
Aah ja een tribune voor de fans, met in de eene hand een croissant fromage en in de andere hand une vin du pays. Tout pais en vree, zonder vlaggen en geschreeuw.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Ben begonnen met het ballasten van mijn rails. Eerst de rails zelf 'geroest'. Is het mogelijk de C-rails ook in het middenbed een wat realistischer aanblik te geven? Heb al wat geprobeerd met N-schaal ballast, maar dat lijkt mij toch nog te grof voor de treinen. Jullie ervaring stel ik zeer op prijs.
Karel
Re: Bouw van La Tour de Carol
Ik vind je rails niet storend. Balast kan zorgen voor extra stof onder de trein en dus eventueel meer storingen.
Wat ik wel zie is dat je elektrische loc's ook hebt. Dan vind ik het enorm storend geen bovenleiding te zien.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Dank guyremgabdel. Ben het met je eens dat het niet (heel) storend is. Is meer mijn zoektocht naar 'perfectie' - vandaar mijn vraag. Maar misschien moet ik er niet te lang in blijven hangen. Je opmerking over de missende bovenleiding is volkomen terecht. Ik loop er juist de laatste dagen over te denken mijn elektrische locs van de hand te doen. Probleem is dat er zo bar weinig aan Franse stoom- of diesellocs te krijgen zijn (époque III) bij M. Ik kan watertanden bij een mooie Duitse loc met bovendien dynamische rookuitstoot, zoals de 39027, maar ja, dan zou ik haar moeten omkatten (of toch niet?).
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Karel,

je gebruikte ballast is m.i. veel te grof. vergelijk het maar eens met de afmeting van het kinderkop straatje.
je kunt ballast beter altijd een maatje kleiner nemen en dan in de kleur van de C-rails. (b.v basalt)

neem Minitec, schaal TT voor het ballastbed naast de rail, schaal N (kleine fractie) voor op de C-rail.
het zal er vast beter van gaan uitzien.

https://www.modellnatur.com/minitec-standard-ballast-phonolith-200-g-bottle/3051032103/

https://www.modellnatur.com/minitec-ballast-phonolith-100-g-bottle/3051001102/
Re: Bouw van La Tour de Carol
Hans, ik heb hier Busch 7127 (HO) gebruikt. Heb ook nog zakjes 7126 (N) liggen - die vond ik wel erg fijn. Ik wilde de eerste laag 7127 er wel mee afwerken. Dank voor je tips voor Minitec. Ik heb bewust niet voor het C-rail grijs gekozen, want ik vind dat grijs niet plezierig en ook niet zo passen bij mijn Zuid-Franse baan. Ik wilde wat warmers. Maar ik ga zeker ook de site van Minitec raadplegen.
Karel
Re: Bouw van La Tour de Carol
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw van La Tour de Carol
Tjaa, het is jouw baan dus jouw keuze.

Maar in Zuid-Frankrijk (Provence) hebben ze ook grijze ballast hoor en het past in ieder geval beter bij de kleur van het kasseien straatje.
dit soort materialen komt beide vaak uit dezelfde groeve.
Re: Bouw van La Tour de Carol
@citaat Dank Hans, mooie foto ik heb mij overigens gebaseerd op het station van La Tour de Carol, waarvan hierbij een foto. Er is veel mogelijk. Heb inmiddels ook het ballastbed verder afgewerkt met N-ballast, zoals voorzien. Ik moet nog wel het nodige vervuilen.
Re: Bouw van La Tour de Carol
Citaat van: Tony op woensdag 05 oktober 2022, 11:15:57
Fraaie knikkerscene, Karel  :thumbup:
Een bankje erbij zou niet misstaan.

Grtz Tony

Nu met een 'banc public'. En wie weet, komt zijn liefje er ook nog naast zitten. Les amoureux qui s'bécotent sur les bancs publics;
Bancs publics, bancs publics (George Brassens)
Re: Bouw van La Tour de Carol
Doorkijkje op zondagochtend. Zij het dat de klok weet dat het 15:50 uur is. Dat krijg je met al die wisseling tussen zomer- en wintertijd.
Re: Bouw van La Tour de Carol - Ballast
Om de nieuwe forumtechniek uit te proberen hierbij een indruk van hoe ik het eerder getoonde diagonale spoor verder heb geballast.
Re: Bouw van La Tour de Carol / Aanwinsten
Vandaag vestigde de zagerij van Albert Clément zich op het industrieterrein van La Tour. Het was al direct een drukte van belang. De pick-up van het bedrijf heeft als eerste auto in het dorp verlichting.