Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Industrieterrein met verzonken rails realiseren

Gestart door Tjoekedoris maandag 14 november 2022, 22:23:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Beste forummers,

Op mijn baan wil ik op mijn BW een vlak stuk terrein maken, waarin de rails verzonken is, zodanig dat de bielsen niet meer te zien zijn, maar
alleen de railstaven. Dat geeft een mooi industrieel uiterlijk.
Hebben jullie een idee om zoiets te maken? Ik gebruik K-rail.
Ik heb het wel eens op foto's gezien, vandaar.



 
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Ja, die heb ik wel. Kijk maar eens bij Pfarrerwinkel bahn: Straatspoor en Proefstukje straatspoor.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
 @citaat Ronald, weet jij of dat te koop is of zijn het zelf 3D geprinte plaatjes?
Ik zit natuurlijk met de midden rail.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Even een beetje reclame maken, zie link. Voor 3 Rail oplossingen zou je hem zelf even kunnen benaderen.

https://bentinkmodelspoor.nl/brand/125-rk
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 15 november 2022, 10:20:47@citaat Ronald, weet jij of dat te koop is of zijn het zelf 3D geprinte plaatjes? Ik zit natuurlijk met de midden rail.

Ah... niet naar de gastendag geweest :D Daar heb ik het met mijn Demo over gehad. 3D-print is het niet. Het zijn gelaserde platen. De middenrail is geen probleem. Kijk maar naar de oplossing van Jelmer. Messing spijkers in het midden en een koperstrip aan de onderzijde om de verbinding te krijgen. Dat is zo bewust ontworpen.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
OK, een optie dus.  :)

Ik heb ook weleens gezien, waaronder op het forum, dat sommigen tussen de rails en de railstaven gewoon een grijze egale ondergrond maken
en vroeg me af hoe ze dit dan doen.
Misschien op maat gesneden karton of pleister o.i.d.
Het zag er in ieder geval strak uit.
Als iemand dat weet dan hoor ik graag even.


Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Misschien:

- Aanbrengen dun laagje klei (zo dun dat het natuurlijk onder de pukos blijft);
- Wanneer de klei nog niet uitgehard is, zorgen dat je er al met een wagon overheen rijdt zodat de binnenzijde van de rail vrij komt te liggen (maar is dat genoeg?).

Daar zat ik aan te denken, maar of dat gaat werken...

Groeten,
William
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 15 november 2022, 20:04:48Misschien op maat gesneden karton of pleister o.i.d.

Dat is ook een optie. Met 3rail heb je een uitdaging met betrekking tot de puko's. Maar gesneden karton of hout kan goed.

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 16 november 2022, 06:52:29- Aanbrengen dun laagje klei (zo dun dat het natuurlijk onder de pukos blijft);

Is een andere optie. Dan krijg je nooit gelijk met de bovenkant van de spoorstaven. Zou niet mijn eerste keuze zijn. Zou dan de boel helemaal dicht gipsen en een draad als puko gaan gebruiken. Of weer de spijkertjes.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
ik heb voor mijn overweg vulmiddel gebruikt en een c-rail ter vervanging van de puko's, het vergt veel geduld om het mooi glad te krijgen (veel bijwerken);
voor de wielen van de wagons heb ik een cuttermes en glasvezelpotlood gebruikt, eerst moet alles wel uitgehard zijn, en veelvuldig testen met een wagon;
overweg1.jpg

mvg,
Michel
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 14 november 2022, 22:23:49Op mijn baan wil ik op mijn BW een vlak stuk terrein maken, waarin de rails verzonken is, zodanig dat de bielsen niet meer te zien zijn, maar
alleen de railstaven. Dat geeft een mooi industrieel uiterlijk.
Hebben jullie een idee om zoiets te maken? Ik gebruik K-rail.
Ik heb het wel eens op foto's gezien, vandaar.
 

Als het recht spoor is zou ik de puko's weghalen of wegslijpen en het dicht maken met plastic plaat en dat op kleur verven. Als dat allemaal gedaan is een draad aanbrengen als middengeleider.

Dit dus, in kerven met een scherp mes.....





Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
 @citaat Dat ziet er strak uit Ben.
Voor mij zal het denk ik een combinatie moeten worden. Ik heb veel wisselstraten en veel bochtenwerk in mijn BW.

Ik denk er zelf over om met kant- en klare pleister (heb ik nog in een emmer) alles glad te strijken, m.u.v. de wissels uiteraard.
Dat kun je mooi doen door een liniaal over de spoorstaven te laten glijden, volgens mij.
Voor de pukós zou ik dan een dunne messingdraad in het al bijna harde gips moeten drukken en aansluiten.
Probleem is echter dat er ook veel draden en soldeerwerk onder zitten en daar moet ik natuurlijk bij kunnen komen als er problemen zijn.
Wellicht goed om het eerst af te dekken met een dun laagje karton of met die blauwe ondergrondplaten, daarna huishoudfolie en dan pleister.
Dan kan ik het altijd makkelijk verwijderen als het nodig mocht zijn, zonder de boel te beschadigen.
Althans, dat is in theorie mijn idee, de praktijk zal wel anders zijn.
Het lijkt me het beste om eerst een proefopstelling te maken met wat oude kapotte rails.

Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 16 november 2022, 20:15:32Ik denk er zelf over om met kant- en klare pleister (heb ik nog in een emmer) alles glad te strijken, m.u.v. de wissels uiteraard.
Dat kun je mooi doen door een liniaal over de spoorstaven te laten glijden, volgens mij.


De spoorstaaf moet er wel bovenuit steken anders kun je deze nooit meer poetsen zonder schade. En je dient ruimte te laten voor de wielflens, kijk hier....

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Straatspoor_in_model


Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 16 november 2022, 20:15:32Ik denk er zelf over om met kant- en klare pleister (heb ik nog in een emmer) alles glad te strijken, m.u.v. de wissels uiteraard.
Dat kun je mooi doen door een liniaal over de spoorstaven te laten glijden, volgens mij.
Voor de pukós zou ik dan een dunne messingdraad in het al bijna harde gips moeten drukken en aansluiten.

Kijk ook eens bij dit bericht: Poggendam: Asfalt straatspoor

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 16 november 2022, 20:15:32Probleem is echter dat er ook veel draden en soldeerwerk onder zitten en daar moet ik natuurlijk bij kunnen komen als er problemen zijn.

Waar zitten de draden dan? Toch onder de plaat? Dan kan je er toch nog bij? Waarom zou je daar überhaupt nog bij moeten? Ik kom echt nooit meer aan de draden. Tenzij ik iets aan de bovenzijde aan het verbouwen ga.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Citaat van: Spoors op donderdag 17 november 2022, 06:55:39De spoorstaaf moet er wel bovenuit steken anders kun je deze nooit meer poetsen zonder schade. En je dient ruimte te laten voor de wielflens, kijk hier....

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Straatspoor_in_model


Prachtig.  :P  Dat is inderdaad zo'n beetje hetgeen ik bedoel. Vraag is hoe ik het zal uitvoeren. Daar moet ik goed over nadenken.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Citaat van: ronaldk op donderdag 17 november 2022, 07:45:07Kijk ook eens bij dit bericht: Poggendam: Asfalt straatspoor

Prachtig. Ook een mooi voorbeeld.  ;)

CiteerWaar zitten de draden dan? Toch onder de plaat?

Ronald, ik heb geen ruimte onder dat gedeelte. Mijn BW zit op een vlakke plaat over een kast. Dus ik moet alles zo maken dat ik er van boven nog bij kan (zie foto's).
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Hier de foto's.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
 @citaat Dan heb je inderdaad een uitdaging. Dan is het eerst aan de gang met iets van een losse bodem of zo. Dat maakt er niet gemakkelijker op.
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Industrieterrein met verzonken rails realiseren
Ja, daarom denk ik dat ik het(afneembaar)moet opvullen tot aan bovenkant biels en dan een (heel dun) afdekplaatje over de bielsen tot tegen de spoorstaven.
Daarna iets van een pleister er dun overheen en met kleur afwerken. Of afdekplaten kopen die direct iets dikker zijn.
Tussen de bielsen en bij de wissels wordt inderdaad nog weer een andere uitdaging.
Misschien zijn die opvulplaatjes zoals in dit draadje voorgesteld een goede optie. Daartussen met pleister klooien lijkt me niets.