Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS Hoofdsein vs dwergsein

Gestart door Daan zondag 13 maart 2022, 13:32:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS Hoofdsein vs dwergsein
Lid sinds: 2018

offline
NS Hoofdsein vs dwergsein
Hoi.

Zijn er eigenijk vuistregels voor de keuze voor een NS hoofd of dwergsein?

Nu kan ik me voorstellen dat je een hoofdsein plaatst bij de inrijsporen van je station. Maar hoe zit het bij de uitrijsporen. Alleen een hoofdsein als je zonder gebogen wissels op de hoofdbaan komt? Of heeft het met snelheden te maken?

Groeten Daan
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Snelheid. Een laag sein mag je nooit sneller dan met 40km/hr passeren.
En je kunt voor een afbuigend wissel wel een hoog sein plaatsen maar dan met Groen Knipper als seinbeeld.
Zo doe ik het maar ik ben geen expert.

Gr, Ben.
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Dwergseinen worden geplaatst waar geen ruimte is voor een regulier sein. Dat is inderdaad vaak op stations of emplacementen. De maximale snelheid van voorbijrijden bedraagt 40 km/h. Op baanvakken is per definitie plaats voor reguliere seinen. Daar is de baanvaksnelheid, in combinatie met de verhouding van de wissel(straat) bepalend voor het seinbeeld:

De basis van seinstelsel 1955 bestaat uit hoofd- en voorseinen die een kleur tonen met de volgende betekenis:

groen: rijden
geel: remmen
rood: stoppenDeze basis is uitgebreid met onder meer snelheidsindicators, knipperende seinbeelden, wit licht met verschillende betekenissen en seinen voor zware goederentreinen. De meest voorkomende hiervan zijn:
knipperend groen met cijfer: rijden toegestaan met de door het getal aangegeven snelheid
knipperend groen: rijden toegestaan met een snelheid van 40 km/h
groen in een dwergsein: rijden toegestaan met een snelheid van 40 km/h
geel met cijfer: snelheid verminderen tot de door het getal aangegeven snelheid
knipperend geel: rijden op zicht, houdt rekening met mogelijk bezet spoor
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Lid sinds: 2018

offline
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Heb eens zien kijken en zoeken als je bijvoorbeeld naar station Eindhoven hebben sporen 3 4 5 6 in westelijke richting allemaal een hoofdsein. Als je dan kijkt naar de wisselstraat lijkt het er inderdaad op dat een als de normale route richting hoofdbaan sneller dan 40 bereden kan worden zonder links rechts zigzag dat er dan een hoofdsein staat. Ook in oostelijke richting hetzelfde.  Ook de passeer sporen die wel over een gebogen wissel de hoofdbaan bereiken hebben een hoofdsein.

Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Kijk ook eens hier Daan: http://www.marcrpieters.nl/

Even links klikken op "seinen". Veel verklaring, voorbeelden en uitzonderingen.

Gr, Ben.
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Er is geen verschil tussen een hoofdsein en een dwergsein. Een hoofdsein is een sein wat stop kan tonen.
Een dwergsein kan ook stop tonen en is dus ook een hoofdsein.
Een voorsein (vierkant achtergrondscherm met een rechte, dan wel een of meer afgeronde hoeken Of daaronder een vierkant zwart bord met een witte "V")is een lichtsein dat voorafgaat aan een hoofdsein en niet stop kan tonen, en is dus geen hoofdsein.
Wat u bedoeld is een hooggeplaatst lichtsein. En heel officiële is een dwergsein een laaggeplaatst lichtsein.

En inderdaad wat hier al beschreven is. Op veel emplacementen is de maximale snelheid 40km/h en een laaggeplaatst lichtsein is maximaal 40km/h.
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Een laag geplaatst sein is ook een hoofdsein net als een hoog geplaatst sein. De laag geplaatste seinen staan vooral op emplacementen bij wissels e.d. Sommige emplacementen zoals die van Nijmegen bestaan volledig uit laag geplaatste seinen (op een paar seinen bij het opstelterrein na). Verder mag je een laag geplaatst sein met max 40 km/h passeren. Wat je ook wel ziet is dat bij dubbelspoor met linker spoorbeveiliging de tegengestelde richting van het spoor bij wissels is voorzien van lage seinen. Overigens kan een laag geplaatst sein ook een P sein zijn, er staat er precies één in Nederland en wel in Den Haag. Verder kan ik zeggen dat laag geplaatste seinen af en toe heel onhandig en uit het zicht staan waardoor je ze niet goed ziet aankomen. De machinist is wegbekend en weet waar ze staan. Amsterdam Centraal is een voorbeeld waar erg veel lage seinen staan. Ik heb begrepen dat er plannen zijn om het daar beter in te richten.

Moet je door-wisselen op de vrije baan dan wordt je in snelheid vaak terug gebracht door geel met een getal en vervolgens groen knipper met een getal. De gele met getal laat je afremmen zodat je bij het sein dat de wissel afdekt de gewenste snelheid rijdt. De knipper groen met getal laat je met die snelheid door de wissel gaan. Na de knipperende groene met getal mag je vervolgens weer reageren op het eerstvolgende plaatselijke (of baanvak) snelheidsbord.

Edit: De NS plaatst trouwens geen seinen, dat doet ProRail.
Re: NS Hoofdsein vs dwergsein
Verder zijn er nog hoog geplaatste dwergseinen en laag geplaatste hoge seinen.....