Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig een keertje bij jouw lokale stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Bahnhof Zwotental - C en M rails
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bahnhof Zwotental - C en M rails  (gelezen 1034 keer)

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
Bahnhof Zwotental - C en M rails
« Gepost op: vrijdag 11 maart 2022, 14:26:33 »

Omdat 2 opties om uit te kiezen nogal beperkt is, nog eentje.
Bahnhof Zwotental ziet er ook weer een beetje vreemd uit ten gevolge van het uitbreiden van het spoorwegnet destijds.
Zwotental ligt op de lijn Chemnitz - Adorf en was initiëel een  tussenstation met 3 perronsporen.
Later is een aftakking gemaakt naar Klingental en kwam men een perronspoor te kort. Om dat op te lossen werd aan de andere kant van het ontvangstgebouw een spoor bij gelegd.
Weer iets waar je als modelbaan ontwerper zou op aangesproken worden, maar het heeft allemaal wel degelijk bestaan.
De tekening is net als de 2 vorige van Günter Fromm en komt uit hetzelfde boek, Gleispläne für Modellbahnanlagen und Bahnhöfe, 30 jaar oud en onovertroffen voor wie graag naar echt voorbeeld bouwt.
Het gebruikte railmateriaal is C-rail met kleine aanpassingen en er is een passend open schaduwstation bij voorzien met 2 geïntegreerde keerlussen:
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 maart 2022, 10:41:55 door LeenVdab »
Groeten,

Leen

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
Re: Bahnhof Zwotental
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 11 maart 2022, 18:46:01 »

En om het compleet te maken de compactere M-rail versie:
Groeten,

Leen

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 11 maart 2022, 22:47:09 »

De tekening is net als de 2 vorige van Günter Fromm en komt uit hetzelfde boek, Gleispläne für Modellbahnanlagen und Bahnhöfe, 30 jaar oud en onovertroffen voor wie graag naar echt voorbeeld bouwt.
Doordat het armoe troef is met de nieuwere boeken is dat oude boekje tweedehands goud waard 😉
https://www.bol.com/nl/nl/p/gleisplane-fur-modellbahnanlagen-und-bahnhofe/1001004009592539/
Groeten,

Leen

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 00:19:44 »

Fijn,  deze ontwerpen! Het is nogal zeldzaam dat er gezocht wordt naar echte voorbeelden om na te bouwen. En inderdaad zijn er curieuze oplossingen bedacht in de echte wereld die inspiratie bieden.

Ik heb wel de indruk dat het schaduwstation wat te groot bemeten is voor het nogal kleine station. Maar vaak koop je toch teveel rollend materieel en dan kan het maar beter op de baan staan.

Iets goedkopere inspiratie dan uit het 'gouden boekje' valt op te doen uit MiBa specials of Eusenbahn Journals. Daar zijn ook leuke en verrassende voorbeeldsituaties in beschreven die in model om te zetten zijn.

Groet,

Peter

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 08:38:28 »

Kan een schaduwstation te groot zijn? 😀
Je moet natuurlijk rollend materiaal genoeg hebben, anders heeft het inderdaad geen zin.
Hier is uit gegaan van de beschikbare ruimte onder een schuin dak en is de volle lengte gebruikt over een diepte van 70 cm om alles makkelijk te kunnen opstellen en wegnemen, met langs weerskanten een iets grotere diepte voor de keerlussen waarbinnen kopsporen liggen voor materiaal dat niet moet gekeerd worden en alle ruimte tussen de 2 keerlussen is opgevuld met doorlopende sporen. Er is ook voor gezorgd dat de 2 aansluitende lijnen aan de rechter stationskant tegelijk kunnen bereden worden zonder dat treinen elkaar hinderen. Veel efficiënter kan het niet meer denk ik.
Ik vind dat er meestal veel te veel zichtbaar spoor ligt, een vrij eenvoudig station is al moeilijk genoeg om deftig te bedienen, dat heeft eigenlijk alle aandacht nodig.
De vele opstelplaatsen maken dat je het materiaal dat samen past kunt groeperen volgens de periode of regio die je wil uitbeelden. Niet alles moet tegelijk rijden.
Maar dat is allemaal afhankelijk van wat je wil, ik vertel maar welke keuze, en waarom, hier gemaakt is.
Groeten,

Leen

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 10:13:42 »

Omdat ik aan de rechter kant van het station de werkelijke situatie met een Engels wissel met C-rails toch niet kan nadoen, toch niet met slanke wissels en ik niet tevreden was met het eerste ontwerp heb ik er dit van gemaakt:
Groeten,

Leen

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 10:17:19 »

En terwijl ik toch aan het afwijken ben van het oorspronkelijke ontwerp zou ik het dan met M-rails nog wat compacter kunnen maken, uiteraard met behoud van dezelfde rij en rangeermogelijkheden:
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 maart 2022, 10:30:48 door LeenVdab »
Groeten,

Leen

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 10:27:37 »

Voor wie eens wil zien hoe Zwotental er op vandaag bij ligt een linkje: https://tinyurl.com/bddpcn2u
Veel is er niet meer over maar het oorspronkelijk railplan is nog min of meer zichtbaar.
Wel opvallend hoe groot zo een eenvoudig station is/was.
Om de oorspronkelijke situatie na te bootsen en met maximale inkorting van alle opstelsporen blijft het ook in model toch nog een aanzienlijke lengte waar je echt wel een volledige kamerlengte voor nodig hebt. 
Groeten,

Leen

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 11:07:31 »

Iets goedkopere inspiratie dan uit het 'gouden boekje' valt op te doen uit MiBa specials of Eisenbahn Journals.
Ik heb het gouden boekje destijds nieuw einde reeks gekocht bij de Slegte voor een habbekrats  ;)
Er staan in dit boek wel in totaal 120 plannen van echte stations omgezet naar modelspoor, veelal TT want de auteur was een Oost-Duitser en dan nog een heleboel modelbanen met de bedoeling te rijden van x naar y.
Veel kans dat Günter Fromm die ook niet allemaal gebouwd heeft  :)   
Groeten,

Leen

Vinkendrecht

• Toffe Gast
  • *
    • Vinkendrecht
Re: Bahnhof Zwotental - C en M rails
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 11:56:26 »

Leuk een spoorplan naar een voorbeeld in het echt.
Ik heb alleen een opmerking.
Als je richting Klingental rijdt kan je maar heel beperkt gebruik maken van je schaduwstation.
Je kan dan alleen doorrijden of gebruik maken van de kopsporen aan de linkerkant.
Of is dit een bewuste keus?
groeten,
Martin Vink
Dordrecht

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 12:00:40 »

Als je richting Klingental rijdt kan je maar heel beperkt gebruik maken van je schaduwstation.
Je kan dan alleen doorrijden of gebruik maken van de kopsporen aan de linkerkant.
Ik denk toch dat alle sporen bereikbaar zijn na eerst te keren? Of bedoel je iets anders?
Groeten,

Leen

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 13:31:01 »

Je moet het wel goed plannen: eerst het schaduwstation in en dan pas keren! Als je eerst keert, moet je wel doorrijden. Maar dat is een kwestie van gewenning, lijkt mij, en van goed programmeren als je het automatisch wilt.

Groet,

Peter

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 13:35:19 »

Ik denk dat jullie het enigszins anders bekijken dan ik, de keerlussen kunnen wel in 2 richtingen bereden worden en alle opstelsporen ook, op die manier zie ik geen enkele beperking. En het is inderdaad zo dat een programma bij houdt welke trein van waar komt en waar die later naar toe moet, ineens doorrijden komt er niet aan te pas.
Groeten,

Leen

LeenVdab

• Toffe Gast
  • *
  • Et alors?
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 12 maart 2022, 23:22:37 »

Zoals het tot hiertoe getekend stond was de opstelcapaciteit maximaal en waren alle sporen wel altijd van overal bereikbaar en kon van elk spoor naar om het even waar gereden worden, maar er moest soms wel heel wat (verloren) rondgereden worden.
Aangezien rondrijden in een schaduwstation wegens geluidsoverlast best tot een minimum herleid wordt was dat geen goede situatie.
't Is beter het schaduwstation 180° te draaien, voor de treinen die van de buitenkant het schaduwstation in en uit rijden verandert er niks in rijlengte, alleen de volgorde van keren en opstellen wisselt om, maar voor treinen die van Klingenthal komen en vooral voor treinen die er terug naar toe moeten kan de rijweg zo heel wat ingekort worden.
Eerst de oude situatie met rijden naar Klingenthal in het groen, en dan de rijweg van Klingenthal terugkerend in het blauw waarbij zelfs 2 keer moest rondgereden worden... wat toch wel een beetje teveel was.
En ten slotte de nieuwe situatie met het schaduwstation 180° gedraaid en alles direct bereikbaar is.
Alles kan beter hé  ;)
Maar dat heeft helemaal niks meer te maken met Bf Zwotental waar het in dit draadje om gaat.
« Laatst bewerkt op: zondag 13 maart 2022, 00:02:39 door LeenVdab »
Groeten,

Leen
Pagina's: [1]   Omhoog