De 107 en 207 zijn bochten van 7,5°, de 206 van 5,7°. Een 106 bestaat niet. Zo'n verschil van 1,8° lijkt klein, maar als je ergens een verkeerd bochtje gebruikt en de rails toch nog geforceerd aan elkaar weet te klikken, zal de rails niet netjes liggen en komt er spanning op. Dat is niet ideaal. De afwijking zal zich verdelen over een aantal railovergangen, met een licht verhoogd risico op ontsporingen bij die overgangen.
Erik Baas heeft me ooit een tip gegeven hoe de 107, 206 en 207 uit elkaar te houden zijn:
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 02 februari 2019, 00:15:18
Zo kun je ze herkennen:
*107 heeft 6 dwarsliggers op gelijke afstanden van elkaar;
*206 heeft er ook 6, maar de middelste twee liggen veel dichter bij elkaar;
*207 heeft er 8.
R1 is de aanduiding voor C-rail bochten met een boogstraal van 360 mm. Dat zijn de krapste bochten in C-rail en daarbij gaat het om bochten 24130, 24115 en 24107 en boogwissels 24671 en 24672.
R2 is de aanduiding voor C-rail bochten met een boogstraal van 437,5 mm. Daarbij gaat het om bochten 24230, 24224, 24215, 24207 en 24206 en wissels 24611, 24612, 24620, 24624 en 24630.
Met R2 kun je een parallelbocht naast R1 leggen met overal een parallelafstand van 77,5 mm. Dat is ruim voldoende voor de treinen om elkaar veilig te passeren.
Zie ook onze wiki:
C-Rail Componenten.
Citaat van: wee op maandag 14 maart 2022, 10:44:12Er zijn nogal wat open eindjes die dan net weer niet passen. Doe ik dan iets verkeerd, of is dit normaal (in mijn geval 6 stuks)?
Er zit wel wat speling in de rails waardoor je sommige slecht passende verbindingen toch sluitend kunt krijgen, maar vaak is een ontwerp met beperkte aanpasssingen wel beter passend te maken. Ik zal er later nog eens naar kijken.
Iets anders wat me opvalt is de 6 parallelsporen naast elkaar. Als dat een station wordt, waar komen dan de perrons?
Citaat van: wee op maandag 14 maart 2022, 10:44:12De bedoeling is dat er later ook nog een schaduwstation onder de tafel komt.
Meestal wordt eerst het schaduwstation gebouwd en dan pas de bovenbaan, dat is gemakkelijker. Als je het andersom wilt doen, raad ik aan in het ontwerp alvast rekening te houden met de benodigde verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation, ook als je die pas later gaat aanleggen. Als je er niet bij voorbaat over nadenkt, kan het maar zo zijn dat er uiteindelijk geen mooie oplossing meer is voor zo'n verbinding.
Ik zie dat je op meerdere plaatsen bochten 24130 en boogwissels 24671 en 24672 gebruikt. Bij mijn vorige oplossing was er geen R1 meer nodig, maar daardoor valt het wel wat breed uit. Als je toch al R1 gebruikt in jouw baan, heb je misschien meer aan een van de onderstaande alternatieven: