Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

aansluiting 24640

Gestart door wee zaterdag 12 maart 2022, 23:17:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiting 24640
Lid sinds: 2019

offline
aansluiting 24640
Ik heb het volgende probleem met de aansluiting op andere wissels
in een cirkel met een kruiswissel 24640 zoals bijgaand plaatje.

Wie wil mij helpen ik krijg het met geen mogelijkheid aansluitend.

Alvast bedankt.

Wil
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: aansluiting 24640
Je maakt het jezelf ook niet makkelijk: je wilt (ongeveer) een cirkel combineren met (ongeveer) een driehoek aan de rechterkant, en in die cirkel heb je ook nog eens een meegebogen wissel 24672 liggen waarvandaan de aftakking ook weer onderdeel uitmaakt van (ongeveer) een driehoek, nu aan de linkerkant.

Voor de duidelijkheid:
- Met de driehoek aan de rechterkant bedoel ik het patroon begrensd door de kruising 24640, de wissel 24611 en de wissel 24612 rechtsboven.
- Met de driehoek aan de linkerkant bedoel ik het patroon begrensd door de kruising 24640, de meegebogen wissel 24672 en de wissel 24611 linksboven.

Aangezien de wissels 24611/612 en ook de kruising 24640 een hoek van 24,3° hebben, zul je om te beginnen een aantal bochtjes van 5,7° (ofwel 24206) moeten gebruiken om het netjes passend te krijgen. In de cirkel ligt één zo'n wissel en een kruising, dat betekent dat er twee van die bochtjes nodig zijn. In de driehoek aan de rechterkant liggen twee wissels en een kruising, daar zijn dus 3 van die bochtjes nodig. De driehoek links is een bijzonder geval: het benodigde aantal bochtjes van 5,7° hangt vooral af van de plaats in de cirkel van de meegebogen wissel.

Gegeven deze wissels is er weliswaar iets mogelijk, maar niet zonder een heleboel passtukjes, en bovendien moet in verband met de 24671 waarschijnlijk één van de bochten 24230 worden vervangen door een bocht 24130, net zoals je zelf al hebt geprobeerd, en mogelijk ook nog een recht stukje 24077. Dat staat niet zo mooi, zo'n recht stukje tussen een paar krappe bochten.


Door de (ongeveer) cirkel iets groter te maken, is het me gelukt om hem ook zonder extra bocht 24130 perfect passend te krijgen. Er is nog wel een recht stukje 077 nodig, maar dat kan nu mooi in het verlengde van de kruising en daar gaan de treinen toch al rechtdoor, dus is er geen lelijke onderbreking meer tussen twee bochten. En misschien wel het belangrijkste is dat er door het wat groter maken van de cirkel een slanke meegebogen wissel gebruikt kan worden. Daarmee is het grootste deel van het probleem opgelost. Vervolgens heb ik even moeten puzzelen om de driehoeken netjes te krijgen. Als laatste was het spoor buitenom aan de beurt. Puur toevallig kwam dat goed uit met bijna allemaal mooi ruime bochten 24530. Alles bij elkaar is het 11 cm breder geworden.
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2019

offline
Re: aansluiting 24640
Beste Rob,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg en hulp. Ik heb het in mijn
ontwerp ingetekend in Scarm en dit was idd de bedoeling.

Hierbij ook nog mijn gehele ontwerp. Ik had dit ontwerp al in een eerder
draadje gestuurd maar daar heb ik toch nog wat aanpassingen gedaan zoals
o.a. deze cirkel. Er zijn nogal wat open eindjes die dan net weer niet passen.
Doe ik dan iets verkeerd, of is dit normaal (in mijn geval 6 stuks)?
De bedoeling is dat er later ook nog een schaduwstation onder de tafel komt.

Ideeën en suggesties zijn welkom.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Wil
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2019

offline
Re: aansluiting 24640
Ik heb nog een vraag met betrekking tot 24207-207 en 107.

Ik heb een aantal passtukjes C rails met aan de onderkant
R2 met een 1 of 2 eronder en R2 met ook een 1 of 2
eronder. Wat is het verschil R2 met 1 en 2 en R1 met 1 en 2?
Er is 24207 en 24206 en er is volgens mij maar 1 passtukje
R1 24107.

Ik hoor het graag alvast bedankt

Wil
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: aansluiting 24640
De 107 en 207 zijn bochten van 7,5°, de 206 van 5,7°. Een 106 bestaat niet. Zo'n verschil van 1,8° lijkt klein, maar als je ergens een verkeerd bochtje gebruikt en de rails toch nog geforceerd aan elkaar weet te klikken, zal de rails niet netjes liggen en komt er spanning op. Dat is niet ideaal. De afwijking zal zich verdelen over een aantal railovergangen, met een licht verhoogd risico op ontsporingen bij die overgangen.

Erik Baas heeft me ooit een tip gegeven hoe de 107, 206 en 207 uit elkaar te houden zijn:
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 02 februari 2019, 00:15:18
Zo kun je ze herkennen:
*107 heeft 6 dwarsliggers op gelijke afstanden van elkaar;
*206 heeft er ook 6, maar de middelste twee liggen veel dichter bij elkaar;
*207 heeft er 8.

R1 is de aanduiding voor C-rail bochten met een boogstraal van 360 mm. Dat zijn de krapste bochten in C-rail en daarbij gaat het om bochten 24130, 24115 en 24107 en boogwissels 24671 en 24672.
R2 is de aanduiding voor C-rail bochten met een boogstraal van 437,5 mm. Daarbij gaat het om bochten 24230, 24224, 24215, 24207 en 24206 en wissels 24611, 24612, 24620, 24624 en 24630.
Met R2 kun je een parallelbocht naast R1 leggen met overal een parallelafstand van 77,5 mm. Dat is ruim voldoende voor de treinen om elkaar veilig te passeren.

Zie ook onze wiki: C-Rail Componenten.


Citaat van: wee op maandag 14 maart 2022, 10:44:12Er zijn nogal wat open eindjes die dan net weer niet passen. Doe ik dan iets verkeerd, of is dit normaal (in mijn geval 6 stuks)?
Er zit wel wat speling in de rails waardoor je sommige slecht passende verbindingen toch sluitend kunt krijgen, maar vaak is een ontwerp met beperkte aanpasssingen wel beter passend te maken. Ik zal er later nog eens naar kijken.

Iets anders wat me opvalt is de 6 parallelsporen naast elkaar. Als dat een station wordt, waar komen dan de perrons?

Citaat van: wee op maandag 14 maart 2022, 10:44:12De bedoeling is dat er later ook nog een schaduwstation onder de tafel komt.
Meestal wordt eerst het schaduwstation gebouwd en dan pas de bovenbaan, dat is gemakkelijker. Als je het andersom wilt doen, raad ik aan in het ontwerp alvast rekening te houden met de benodigde verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation, ook als je die pas later gaat aanleggen. Als je er niet bij voorbaat over nadenkt, kan het maar zo zijn dat er uiteindelijk geen mooie oplossing meer is voor zo'n verbinding.


Ik zie dat je op meerdere plaatsen bochten 24130 en boogwissels 24671 en 24672 gebruikt. Bij mijn vorige oplossing was er geen R1 meer nodig, maar daardoor valt het wel wat breed uit. Als je toch al R1 gebruikt in jouw baan, heb je misschien meer aan een van de onderstaande alternatieven:
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2019

offline
Re: aansluiting 24640
Heel erg bedankt weer voor je hulp. Ik heb gekozen voor de smaller cirkel zoals
in bijgaand plaatje. Zou jij eens willen kijken of die losse eindjes
opgelost kunnen worden.

Ik heb er nu tekst bijgezet zoals ik het ingedachte heb 2 kopstations, station
en 3 sporen rangeren.

Wat betreft het schaduwstation had ik gedachte om dat rechts boven te laten
beginnen met dal stijg spoor over de volle lengte van de tafel (325 cm),
links boven onder de tafel. Ik wil geen spiraal. Wat denk jij?

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt,

Wil
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: aansluiting 24640
Bij deze een kleine variatie op jouw plan. Bijna overal past het exact, hier en daar zijn wat afwijkingen van minder dan 2 mm. Daar merk je niets van.

In jouw plaatje staat rails maar geen bedding. Daardoor lijkt het alsof het bijna past op jouw tafel maar in werkelijkheid is het te groot. Ik neem aan dat dat geen probleem is, maar voor de zekerheid heb ik het toch maar iets kleiner gemaakt. Alleen de linkerpoot zal nog steeds iets breder moeten worden dan 120 cm.

In grote lijnen heb ik jouw ontwerp gevolgd. Hier en daar ben ik iets verder gegaan dan alleen het maar passend maken:
  • Linksachter maakte een trein die, komend van de scherpe bocht 24130, op de driewegwissel linksaf zou slaan een slinger. Komend vanaf zo'n scherpe bocht direct de andere kant op rijden gaat niet alle treinen goed af, zoiets geeft een ontsporingsrisico. Naast een 24130 leg ik dan ook nooit een bocht direct de andere kant op. Ook niet de bocht van een wissel. Ik heb daarom de driewegwissel vervangen door twee andere wissels, een 24672 en een 24612.
  • Ik heb wat variatie aangebracht in de onderlinge afstanden bij de zes parallelsporen, zodat er iets tussen past. Bij het kopstation kan dat bijvoorbeeld een perron zijn, tussen de rangeersporen bijvoorbeeld een kleine kraan waarmee de lading uit de wagons gehaald kan worden. Voor een stationsgebouwtje is er geen plaats, daarvoor liggen de sporen nog steeds veel te dicht bij elkaar.
  • Ook bij de sporen van het station aan de rechterkant heb ik wat variatie in parallelafstanden gemaakt zodat er een perron tussen past. De twee sporen links liggen juist wat dichter bij elkaar., dat staat wat mooier.
  • De dubbelspoorsbocht van 180° in het midden, bij de inham, vond ik nogal dicht bij de rangeersporen komen, daarom heb ik de afstand wat groter gemaakt.
  • Aan de linkerkant heb ik wat engelse wissels gebruikt voor een meer vloeiende verbinding tussen het buitenste en het binnenste van de drie sporen, en ook tussen het buitenste spoor en de cirkel.

Wat me wel opviel maar niet heb aangepast, is de bottleneck rechtsvoor: vanaf het 3-sporige station komen alle treinen via de meegebogen wissel(s) 24671 op een heel kort stukje enkelspoor (094) waarna ze via de meegebogen wissel 24672 weer op dubbelspoor komen. Door die bottleneck moeten treinen die het station in- en uitrijden nogal eens op elkaar wachten. Als het mijn baan zou zijn, zou ik het dubbelspoor niet willen onderbreken. Maar misschien vind jij dat geen probleem.

Tenslotte zou je er nog wat ontkoppelrails aan toe kunnen voegen. In één van de drie rangeersporen ligt toch al een 094, daar zou dat gemakkelijk kunnen. Misschien heb je al meer plaatsen op het oog, maar als je het nog niet goed weet, kun je het later altijd nog aanpassen. Overal waar een 172 ligt, past ook een 077+ontkoppelrail, en 172's liggen er genoeg.
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2019

offline
Re: aansluiting 24640
Heel erg bedankt voor het aanpassen van mijn baan en de uitgebreide uitleg.
Ik ga het in Scarm zetten en zal idd rechts onder dubbelspoor maken ipv
een wissel. De onderlinge afstanden zijn op deze manier idd wel beter. Voor
een perron moet ik even kijken of dat gaat passen. De ontkoppelrails wil ik
ook nog nader bepalen.

Ik ga ermee aan slag.

Dan heb ik nog een vraag. Als je een bocht wilt maken met 5 parallel sporen
op dezelfde afstand van elkaar maar je wilt geen 24130 (te krappe bocht)
gebruiken is daar een oplossing voor.

Nogmaals heer erg bedankt voor je hulp.

Wil
Re: aansluiting 24640
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: aansluiting 24640
Beste Wil,
Verdiep je eens in de goniometrie.
In elke Marklin catalogus van de laatste 20 jaar wordt de opbouw netjes uitgelegd.

Maar een hulpmiddel is het nummer zelf: bv:

24130 => 130 -> 1 + 30. Hierbij is 1 de straal "R1" en 30 de hoek in graden.
Dit gaat alleen bij gewone rails op. Dus geen wissels oid.

Mvg
Marcel