Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

maten van de c-rails

Gestart door wiebrand zaterdag 12 maart 2022, 10:59:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
maten van de c-rails
Heeft er iemand de maten van de c-rails die ik nodig heb voor de maat van de blokken in itrain?.
Begin opnieuw met itrain eerst alles goed uitproberen met een test baan ging te vlug over naar een grote baan en dan gaat het fout en geef je het op
groetjes wiebrand van elk
Re: maten van de c-rails
ACTS.zuid
gast

Re: maten van de c-rails
Heb je geen duimstok of rolmaat?
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: maten van de c-rails
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2012

offline
Re: maten van de c-rails
4 jaar geleden had je een gelijkaardige vraag :arrow: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73382.0


het zou handig zijn als je een lijstje aanmaakt op je pc;


mvg,
Michel
Re: maten van de c-rails
 @citaat Ach, hij heeft toch vele zoekmachines op dit forum... ;)
Re: maten van de c-rails
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 12 maart 2022, 11:09:23
Heb je geen duimstok of rolmaat?
Of catalogus.

Wat je ook kan doen is de lengte van de blokken c.q. secties halen uit het ontwerpprogramma als je dat gebruikt.
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: maten van de c-rails
Bed.ankt voor de maten
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: maten van de c-rails
Wat een misselijke opmerking bochten wordt een beetje moeilijk meten.

groetjes wiebrand
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: maten van de c-rails
Had ook een lijstje netjes uitgeprint maar is per ongeluk kwijt geraakt.
Heb je trouwens goed nagekeken.
groeten wiebrand

Re: maten van de c-rails
Bochten hoef je niet te meten... Als je de radius weet en het aantal graden van de boog, dan weet je alles: 2πr is de omtrek van de hele cirkel. En een railstuk van 30 graden is 1/12e deel van de omtrek.
Een boog van 180 graden is de helft...

Groet,

Peter
Re: maten van de c-rails
ACTS.zuid
gast

Re: maten van de c-rails
 @citaat Da's waar maar wellicht een brug te ver voor de vraagsteller. Bogen meet je gewoon met een rolmaat.......
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: maten van de c-rails
Klopt heb 1 jaar wiskunde gehad maar ben dat weer vergeten .
Re: maten van de c-rails
 @citaat Tijd om een cursus te nemen.  :) Je kan bogen ook gewoon meten met kleermakers meetlint.
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2012

offline
Re: maten van de c-rails
we blijven je helpen, hier mijn lijstje bijgevoegd,


mvg,
Michel
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: maten van de c-rails
je mag hier geloof ik ook niks meer vragen zonder van die vervelende antwoorden te krijgen.
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: maten van de c-rails
bedankt voor het lijstje gelijk maar uitgeprint.

wiebrand
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: maten van de c-rails
 @citaat @citaat

Wiebrand,

Jij mag die antwoorden vervelend vinden, daar is helemaal niets op tegen. Er zijn ook mensen die vinden een bepaald soort vragen vervelend en geven daar dan een "vervelend" antwoord op. Dat mag ook toch. Vragen die een mens met zelfs een klein beetje intelligentie en moeite zou kunnen beantwoorden vind ik volslagen overbodig en vervelend, bijvoorbeeld. Nu reageer ik daar lang niet altijd op maar het zou kunnen. Dat je geen ster in wiskunde bent hoeft totaal geen bezwaar te zijn om toch een beetje te kunnen rekenen. En wanneer dat teveel moeite is zijn er nog andere mogelijkheden. Download de demoversie van Anyrail. Maak voor ieder blok een apart filetje en je weet alles wat er te weten valt, zelfs zonder ook maar iets uit te rekenen. Je kan rails op een tafel neerleggen dus kun je het ook op een beeldscherm.
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: maten van de c-rails
vele oud leden weten waarom wiebrand soms dezelfde vragen stelt en helpen hem dan steeds graag.Zelfs al is het herhalend.Zijn trouwens altijd dezelfde die zulke antwoorden zonder inhoud of juiste hulpverwijzing geven.Staat hier allang een blok op :)
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: maten van de c-rails
Sommigen hebben een geheugen als een olifant, anderen als een zeef. Wat mij betreft is er niets mis met nog een keer vragen.

In de 3rail wiki staat een artikel over C-rail componenten. Bij de rechte rails stonden lengtes, bij de gebogen rails nog niet. Dat is bij deze aangevuld.
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: maten van de c-rails
Ik weet dat ik wel eens teveel te gelijk wil, heb het al een paar keer opgegeven omdat je soms van die rare antwoorden krijg als je de vraag raar vind reageer er dan niet op de ene mens pakt het makkelijker op als  een ander .
Maar pak het nu weer op omdat er gelukkig mensen zijn die je wel willen helpen.
Re: maten van de c-rails
De wereld is af en toe (eigenlijk best wel vaak) een kleuterspeelplaats.
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re: maten van de c-rails
Hier een linkje naar een YouTube filmpje van een Modelwinkel die een vergelijk maakt tussen het C-Rails en het K-rails. (in 4 delen)

https://youtu.be/V1wveppmnoE

Is wel interessant.

Groeten,

Leon Lejeune
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: maten van de c-rails
Citaat van: kijfhoek rbf op donderdag 17 maart 2022, 23:11:18
Is wel interessant.
Vooral om wattie weg laat...
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: maten van de c-rails
een blok wordt net zo lang als jou langste trein. meet die trein op en je weet de lengte van je blok. nu kun je kijken hoeveel rails je nodig hebt van de bijvoorbeeld 24188 en/of 24172
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2017

offline
Re: maten van de c-rails
Bij iTrain mogen treinen langer zijn dan het langste blok.
Re: maten van de c-rails
 @citaat Bij andere programma's ook wel. Alleen is het altijd al advies geweest: Blok zo lang als je langste trein.
Re: maten van de c-rails
 @citaat Want anders loop je de kans dat alles vast komt te staan. Een (te) lange trein blokkeert de wissels en beperkt daardoor passeermogelijkheden of houdt te veel blokken bezet waardoor er geen ruimte meer is om door te schuiven.

Groet,

Peter
Re: maten van de c-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: maten van de c-rails
 @citaat Je kunt ook aangeven dat een te lange trein bepaalde blokken niet in mag rijden. Of dat een lange goederentrein niet mag stoppen in een station dat te korte blokken heeft.
Ik meet de blokken gewoon op met een meetlint, vooral de rechte stukken. Een paar mm ernaast is niet zo erg.
In eerste instantie had ik te lange blokken gemaakt, waardoor het treinverkeer snel stagneert.
Re: maten van de c-rails
Lid sinds: 2021

offline
Re: maten van de c-rails
Wat nou handig is,  SCARM Kan je downloaden en is vrij te gebruiken. Hierin kan je een sectie/blok aanleggen met verschillende rails. Dus alle korte passtukjes, lange lengtes en kromme en dan alles selecteren en opvragen wat de lengte is van heel het blok. Op de mm nauwkeurig. Enkel de flexibele rail is een lastige, maar goed dat bestaat geloof ik toch niet in de Crail reeks.