Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Second opinion

Gestart door Charlemagne vrijdag 11 maart 2022, 15:09:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Second opinion
Enkele dagen geleden besloot ik tot aanschaf van een Franse stoomloc die qua tijdperk en afmetingen zo prachtig past op mijn baan. Het betreft een eenmalige uitgave uit 2008 die nog nieuw werd verkocht bij een van onze grote treinparadijzen. De loc heeft een MFX decoder met alleen een schakelfunctie voor het licht (nog geen led). Gezien het mooie model en de zeer weinige locs waarvan ik gebruik kan maken, neem ik de beperkingen op de koop toe.
Wat een beetje tegenvalt, is het rijgeluid dat wel erg veel weg heeft van een oud naaimachientje. Volgens de verkoper die de loc voor verzending nog heeft geolied, is dit wat het is. Ik ben bereid om hem daarin te volgen, maar omdat ik bij specialisten wel eens vaker verschillende diagnoses kreeg, zou ik een second opinion toch erg op prijs stellen. Hieronder een korte impressie. Bij voorbaat dank
Karel

Re: Second opinion
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Second opinion
juist of er ergens wat sleept want zoveel lawaai is juist of er een sounddecoder inzit
Re: Second opinion
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Second opinion
Het is in feite een BR 78,
dat is normaal niet een van de stilste...

beetje vet op de motoras moet al schelen.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2019

online
Re: Second opinion
Ze kunnen erg luid zijn inderdaad.

Zie ook dit filmpje:


Vanaf 6 minuten hoor je hoe verschrikkelijk die klinkt vanaf fabriek...   :O
Re: Second opinion
Lid sinds: 2008

offline
Re: Second opinion
Hoi Karel, die lok klinkt inderdaad 'normaal' voor een delta lok. Een betere decoder en een 5polige motor zouden een verbetering kunnen zijn. Kogellagers helpen dan ook.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Second opinion
heb een gelijkaardige T18 fabriekskleuren en met een 3* anker en esu magneet en lopi v4 hoor je die nauwelijks rijden.
Re: Second opinion
ACTS.zuid
gast

Re: Second opinion
Citaat van: frank-103 op vrijdag 11 maart 2022, 16:25:14

Hoi Karel, die lok klinkt inderdaad 'normaal' voor een delta lok. Een betere decoder en een 5polige motor zouden een verbetering kunnen zijn. Kogellagers helpen dan ook.


Kom kom, het klinkt erger dan erg. En de lok heeft een MFX decoder zegt Karel, da's de top in decoderland toch?  ;)

Weg ermee Karel, terug naar het Treinenparadijs. Kan de "specialist" het ding in z'n etalage laten rijden, eens zien of z'n omzet stijgt.

Gr, Ben.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2013

offline
Re: Second opinion
Tjonge , jonge.....

Zou dat nog niet eens voor niks willen laten rondrijden op mn baan.....
En dan op het filmpje van Marklin zelf, dat is toch niet echt een verkoop praatje... 8o

Idd, terug met die koffiemolen.. :thumbup:
Re: Second opinion
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Second opinion
Citaat van: JWO op vrijdag 11 maart 2022, 15:48:26
Vanaf 6 minuten hoor je hoe verschrikkelijk die klinkt vanaf fabriek...   :O
Een DE-koffiemolen is er niets bij. Petje af, dat ze daar een filmpje van durfden te maken!
Wat een baggermolen!
Re: Second opinion
Lid sinds: 2012

offline
Re: Second opinion
Kweenie..... ik ben niet zo goed in jaartallen, maar mfx, 2008? Karel, misschien is het een goed idee om de kap er eens af te halen om ons met een paar foto's te laten genieten van dit fraaie lawaaiding. Ik heb zelf ook een exemplaar uit die serie, maar die maakte origineel met 3-poler en schakelrelais niet de helft van die herrie. Is nu natuurlijk fluisterstil met de bekende aanpassingen (goede decoder, 5-poler, verstevigd borstelschild en kogellagers)
Re: Second opinion
Lid sinds: 2014

offline
Re: Second opinion
Ik heb meerdere T18, meeste zijn analoog, enkele digitaal (eenvoudig). Dit geluid van een naaimachine komt mij vreemd over. Geen van mijn T18'n maakt herrie. Sterker nog, ze zijn vrij stil terwijl ik toch op M-rails rijd.

Groet,
Roel
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
Dank voor alle jullie reacties op mijn vraag. Ze geven me houvast en veel stof tot nadenken. Het filmpje geplaatst door JWO is ronduit onthutsend. Ik begrijp niet dat M zoiets in de markt kon zetten. De mijne is iets minder agressief in z'n hoorbaarheid, maar de vergelijking met een koffiemolen vind ik goed getroffen. Als ie met remvertraging stopt, doet het me ook een beetje denken aan het afslaan van een Mobilette. Wat te doen? Ik kan 'm morgen retourneren, dan ben ik van de sores af, maar ook van dit toch uiterlijk mooi geslaagde model.

Het betreft overigens echt een MFX decoder. Staat ook in het begeleidende boekje en het bleek uit het feit dat de loc zich keurig zelf aanmeldde op mijn MS2. Waarschijnlijk een van de eerste van dit type (?)

Frank en HvS hebben het over een upgrade. Die zou ik misschien wel willen overwegen, maar zelf durf ik dat niet aan. Ik kan inmiddels het nodige als het gaat om binnenverlichting aanbrengen en zo, maar dit is toch een ander niveau. Weten jullie een adres en wellicht iets over de kosten die daarmee gepaard gaan?

Waardeer al jullie berichten zéér!

Karel
Re: Second opinion
ACTS.zuid
gast

Re: Second opinion
Re: Second opinion
Lid sinds: 2014

offline
Re: Second opinion
De lok heeft geen echt update nodig decoder is prima is gewoon een ESU lopi3 M4(geen DCC omdat het een OEM is), motor is ook goed als deze even iets getweaked word zoals Hans al aan gaf.
Ook het sleper geluid valt te verbeteren.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 11 maart 2022, 19:50:58
De lok heeft geen echt update nodig decoder is prima is gewoon een ESU lopi3 M4(geen DCC omdat het een OEM is), motor is ook goed als deze even iets getweaked word zoals Hans al aan gaf.
Ook het sleper geluid valt te verbeteren.

Dank Mark. Ik zocht ondertussen al in het boekje wat er allemaal in zit. Het anker blijkt 5-polig te zijn (386820), als ik het goed begrijp, met een motorschild 386940. De decoder 121718. Neem aan dat dat dan de ESU lopi3 M4 is (?). Het zegt me helaas weinig, maar je reactie stelt me weer wat gerust. Dat wat ik hoor de sleper zou zijn, was nog niet bij mij opgekomen. Het geluid lijkt zozeer 'motorisch'. Maar goed ik kan het niet helemaal uitsluiten. Welke sleper zou dan een betere zijn?
Karel
Re: Second opinion
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Second opinion
Hoi Karel,

Ik heb ook zo'n rumoerige (mooie !) T 18 en heb in de holle ruimte van de kap wat schuim gepropt, dat scheelde al behoorlijk wat  ;)
Mij lijkt het niet de sleper die je bij jou hoort.
Op rumoerige slepers plak ik een stripje zwarte tape ( mijn eigen een dunne versie van de Roco-fluistersleper ) Dat is wel pielwerk om er goed op te krijgen.

Verder lig ik niet wakker van rijdende koffiemolentjes.

Grtz Tony
Re: Second opinion
Lid sinds: 2016

offline
Re: Second opinion
Ja, kom op zeg.... Wat een marteling is dat met die Pruis! Af fabriek?
Daar zit echt geen olie op het motorlager...
Dat had de filmer best even kunnen oplossen. Dit is gewoon erg.

En de Franse machine maakt een nogal apart geluid. Dat kan ik niet zo goed thuisbrengen... Loopt het drijfwerk wel helemaal goed? Zijn alle koppelstangen en dergelijke wel recht? En hoe is de kwartiering?

Groet,

Peter
Re: Second opinion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Second opinion
De constructie van deze loc stamt al van 1982 en is nooit verbeterd.
Ik heb ook een Br 78 en ondanks kogellagers maakt ie net zo'n herrie als in de video op YouTube.
Er is een nieuwe constructie met stille aandrijving in de ketel, o.a. De 39787.
Vroeg of laat zal deze ook wel als groene T18 uitkomen.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2007

offline
Re: Second opinion
Citaat van: LeenVdab op vrijdag 11 maart 2022, 22:09:22
Citaat van: Kareltje op vrijdag 11 maart 2022, 21:45:36
Welke sleper zou dan een betere zijn?
Doe het zelf sleper 😉
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80332.msg1369861#msg1369861

Vraag is of de verhoging van de sleper in het midden en de schroefopening (mede)oorzaak zijn van het (sleper)lawaai?

Willy
Re: Second opinion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Second opinion
Hier nog een vergelijk tussen de oude 3306 en de 37078.
Kijk en oordeel zelf.

Re: Second opinion
Lid sinds: 2016

offline
Re: Second opinion
De analoge is inderdaad een beetje de koffiemolen, maar krijst niet en maakt ook geen tikkend geluid
Die digitale rijdt veel netter, afgezien van de kunstmatige herrie uit het speakertje. Daar moet je ook van houden, niet waar?

Groet,

Peter
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
Ik heb de loc net op z'n kop gezet en de zaak zonder rails en sleper vrij laten draaien. Precies hetzelfde geluid als in mijn eerdere video. Wat wel opvalt, is dat naarmate de loc op toeren komt, de reutel minder wordt. Het blijft een aardige SNCF-loc, waaraan ik niets hoefde te veranderen. Dat gold wel voor mijn 'Triebwagen'-setje dat rood/geel moest worden, conform hoe die er in de jaren 50 uitzag in op het station van La Tour de Carol. Ik moet er nog wat verder aan werken. Ook de Viessmann seinen verfranst.
Karel
Re: Second opinion
Lid sinds: 2020

offline
Re: Second opinion
zou eerst het anker voorzien van een klein drupje olie en even inrijden van de lok. ( niet gelijk vol gas) 3/4 max voor en achteruit, en gewoon een beetje met de snelheid spelen zoals je normaal ook zou doen.


Ik herken het geluid van mijn v60 37861, je gaf het zelf o.a. al aan, het geluid lijkt weg te komen uit de motor.
Zelf verdenk ik de koolborstels op de as. En de kap kan als een klankkast functioneren of niet.
Heb een aantal loks met identieke motor, en alleen de v60 is het luidst van de 5dcm motoren
Ter vergelijking met de "wegwerp" motoren (faulhaber/vliegwiel e.d.) is de dcm motor niet stil, wat men ook beweert.

Als je deze 5dcm voorziet van een drupje olie op de as en als de lok dan gelijk stiller is heb je de oorzaak.

Inrijden van de koolborstels zou ook nog kunnen.
Er zitten nu eenmaal koolborstels in die hoorbaar zijn bij een dcm motor, als deze goed zijn ingereden zijn ze op zijn stilst.

Een nieuwe of een grondig gereinigde as en/of nieuwe koolborstels, daarop zijn de koolborstels beter hoorbaar omdat de contact oppervlakte nog ruw en schoon is.
Na inrijden en wat smeren worden ze vaak wat stiller.

Oudere loks kunnen dan ook stiller zijn dan nieuwe of goed gereinigde loks.


Derk
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
 @citaat
Dankjewel, Derk. Je advies vind ik vertrouwenwekkend. Ik ga er de komende dagen mee aan de gang. Heb heel wat soorten, maar moet eerst even checken of ik de juiste olie in huis heb.Begin maar eens met je inrijsuggesties.
Karel
Re: Second opinion
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Second opinion
Dag Karel,

Ik zie nu pas je draadje voorbij komen.
Zelf heb ik ook deze zelfde loc, ook om dezelfde redenen aangeschaft (prachtige verschijning).

De door Ben gedeelde pagina geeft inderdaad de juiste specs aan (foto is trouwens van mijn eigen loc) en ben het deels eens en deels oneens met alle reacties die ik nu gelezen heb.

Ja, als je ziet wat de specs zijn (hoogvermogen decoder en 5* motor), zou je gewoon 'out of the box' stabieler rijgedrag mogen verwachten, maar na de eerste schoonmaak-actie die nodig was omdat ie volledig vervuild bij de vorige eigenaar weg was gekomen is het toch wel een beetje een probleemgevalletje gebleken. Maar omdat ik deze loc al een flink aantal jaren geleden aan mijn verzameling heb toegevoegd, weet ik van mijzelf dat ik het in het verleden niet zo grondig aanpakte als ik nu probeer te doen. De wasbenzine was ik al scheutig mee, maar het achteraf beheerst in de olie zetten en vooral de assen van vet voorzien was toen nog niet standaard in mijn actielijstje opgenomen.

Ik heb zopas de loc even laten rijden en direct weer gemerkt, dat de eerste meters die hij de afgelopen 2 jaar heeft gereden vergelijkbaar zijn bij je geplaatste opmerkingen. Echter heb ik de assen direct eens even schoon-gemaakt en er wat vet op toegepast en merkte erna al dat hij al veel meer op het rijgedrag van andere goedlopende locs ging lijken. Ook gewoon door de loc op zijn kop te zetten, daar waar ik bij kon, wasbenzine op de tandwielen gedaan, een rondje laten rijden om het te laten verspreiden en erna wat beheerst olie erop geplaatst. En bij elk rondje begon het geluid te verbeteren.

Wat me wel weer opviel is dat bij vuile rails (:D) de loc zelf niet in staat dit op te vangen, terwijl die lekkere zware oude Marklin locs hier totaal geen last van hebben. Na de genoemde plekken schoon te hebben gemaakt met wat wasbenzine en de doek, bleek erna al weer het verschil te maken. Ik zal eens even kijken of er wellicht nog wat verzwaring moet komen op bepaalde plekken, omdat de kap natuurlijk van kunststof is en hierdoor de 'wegligging' ook niet wordt verbeterd. Ernaast zou voor een betere stroomafname het vervangen van de sleper best een optie kunnen zijn, waar ik ook nog eens naar zou kunnen kijken.

Maar wat je ook doet: VERKOOP DE LOC NIET !!!!  :D :D :D :D

Want oh, oh, oh. Hij is het echt waard om er wat extra aandacht aan te geven en er daarna van te genieten.

Groeten,

Jan
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
 @citaat
Dag Jan,

Wat fijn dat je zo uitgebreid reageert en je je kunt baseren op ervaring met precies dezelfde loc. Na ook de eerdere opmerkingen van Derk, stelt je me volledig gerust. Alle adviezen over terugsturen van andere forumleden begrijp ik volledig, maar ik ben toch blij dat ik dat niet direct heb gedaan (ik stond wel op het punt...). Ik heb 'm het afgelopen weekend nog eens rustig zijn rondjes laten rijden en het lijkt warempel of het al beter gaat. Optrekken en remmen is nog steeds wat 'mobylettig', maar op snelheid gaat het al veel beter. Welke olie en wat voor een vet raad je aan? Als oud wielrenner heb ik veel in huis, maar die smeersels lijken me niet erg adequaat.

Naast de reutel waarmee ik dit draadje begon, was ook mij direct de wat gebrekkige stroomafname opgevallen. Waar mijn ander locs zonder haperingen reden, wilde deze op een paar vaste punten steeds wat vreemd doen. Natuurlijk heb ik direct die plekken onderhanden genomen met railgum en wasbenzine. Dat hielp al wat, maar het was pas na heel wat rondjes, dat ik ineens merkte dat hij soepel over het hele traject reed. Hopelijk blijft dat zo. 

Gisterenavond besloot ik de loc niet terug te sturen, en ik ben daarom des te blijer met de slotzinnen van je reactie van vanochtend. Het is een prachtig exemplaar en blijft op de baan  :) :)

Karel
Re: Second opinion
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Second opinion
Tsja, dit soort geluiden zeggen genoeg: Schoonmaken en opnieuw smeren. (Oftewel eerst de oude smering verwijderen voordat er nieuwe wordt aangebracht.... Men smeert altijd maar en maakt nooit schoon....)

Hoe doe je dat? Onze wiki heeft een paar leuke topics:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Smeren

Als tip geef ik toch echt een drupje motorolie. In de wiki wordt gesproken dat de olie zwart wordt.... Precies het neemt de koolstofslijpsel van de koolborstels juist beter op, dan deze in de collectorspleten verdwijnt. (Daarom schoonmaak voor nieuwe smering...) Tevens zorgt de hogere viscositeit ervoor dat het op zijn plek blijft zitten.

Een echt stille hoogvermogen/onderhoudsvrije motor krijg je door er kogellagers in te bouwen. Met een centreerboor in de handboor is dit betrekkelijk eenvoudig:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers
Re: Second opinion
Lid sinds: 2020

offline
Re: Second opinion
Via een tip op deze forum, de faler olie, de tube die op de faller lijm tube lijkt.
Hier zit dezelfde holle metalen pijpje die net als met het lijmen het smeren eenvoudig maakt want hier blijft precies een druppeltje aan hangen.
Alleen niet vergissen met de lijm 8o 8o

Qua vet, dit doe ik alleen bij de wormwiel en loks waarbij het wordt voorgeschreven.
Ook het merk die marklin hierbij voorschrijft. Dacht geloof ik van het merk trix maar dat moet ik even nakijken.

Voor vet geld hetzelfde als de olie, spaarzaam aanbrengen.
Het hoeft echt niet volgepakt te worden bij het gebruiken van vet.
Net genoeg dat het zich doorgeeft aan de rest van de overbrenging is voldoende.

Het is geen homokineet of lager die onder zware belasting fungeert :D

Bij 2e handse loks begin ik vaak eerst met ontvetten met wasbenzine, eigenlijk hetzelfde als hierboven beschreven zodat opgedroogde of uitgeharde vet en olie wat minder wordt en op lost.
Bijvoorbeeld door wasbenzine met een klein kwastje over de tandwielen te wrijven.
Dit scheelt al een hoop, en daarna een druppeltje olie, of een klein likje vet.

Grondig schoonmaken hoeft dus niet altijd.

Als je naaimachine olie hebt zonder hars of kleurstof kun je hier een druppeltje aan weerskanten van het motorasje doen.
Met een druppeltje, bedoel ik ook 1 druppeltje :D
de dcm zit in een messing bus en aan de andere kant van de koolborstels in het deksel.
De kant van de messing bus mag een grote druppel zijn, maar aan de kant van de koolborstels een klein drupje.
Anders heb je kans dat de koolborstels sneller te vettig worden, en dan loopt de trein niet mooi meer en kun je hem grondig schoonmaken en van nieuwe koolborstels voorzien.

Vandaar dat ik het advies van iemand op deze forum het flesje van faller heb gekocht, deze bevalt uitstekend en is zonder hars ( wat men zegt)


Derk
Re: Second opinion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Second opinion
Citaat van: Wijbe op maandag 14 maart 2022, 13:50:55
Een echt stille hoogvermogen/onderhoudsvrije motor krijg je door er kogellagers in te bouwen. Met een centreerboor in de handboor is dit betrekkelijk eenvoudig:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers
Met kogellagers krijg je de loc niet stil hoor, heb er hier een stuk of 20 met kogellager, maar stiller worden ze niet.
Het voordeel van kogellagers is dat je geen olie op die plaats hebt waar je veel koolstofslijtsel hebt van de koolborstels en er geen prutje kan ontstaan van olie en koolstofslijtsel.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
Derk, veel dank voor je uitvoerige en duidelijke aanwijzingen. Daar heb ik wat aan. Het Faller-flesje stond al op mijn lijst.
Karel
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
De loc rijdt nu al enige tijd op de baan en het geluid stoort mij inmiddels niet meer. Zeker op snelheid lijkt het allemaal normaal. Wat mij nog wel stoort is zijn wat stoterige rijgedrag op een paar punten, waar mijn andere locs vloeiend overheen rijden. Het viel mij op dat als ik de loc achterstevoren laat rijden het stoterige gedrag vrijwel nihil is. Dit laatste kan ik niet verklaren. Jan (I_M_Johny) wees ook al op wat lijkt op een slechte(re) stroomafname. Valt daar wat aan te doen met een andere/betere sleper? Er zit er nu een op van 50 mm met een schroef.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Second opinion
Aangezien achteruit rijden wel goed gaat, staan de wielen wel goed gekwartierd?
Het kan zijn dat één van de aandrijfstangen klem loopt, en dat dit zich maar in één richting voordoet, er zit altijd wat speling in de tandwielen en dat kan in dit geval de oorzaak zijn dat het in de ene richting goed gaat en in de andere richting niet.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
Dan voor je reactie, Wim. Ja, de wielen staan keurig gekwartierd; dat zal het dus niet zijn. Ik zal maar eens een andere sleper proberen, hoewel ik aan degene die erop zit weinig kan ontdekken wat fout kan zijn. Mijn (originele M ) sleper is 50 mm. 
Re: Second opinion
Lid sinds: 2020

offline
Re: Second opinion
kijk eens of de bronzen bus niet los in het huis zit, die bronzen bus waar de anker in zit tegenover de koolborstels.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Second opinion
Citaat van: Kareltje op zaterdag 30 april 2022, 23:09:30
Jan (I_M_Johny) wees ook al op wat lijkt op een slechte(re) stroomafname. Valt daar wat aan te doen met een andere/betere sleper? Er zit er nu een op van 50 mm met een schroef.

Heb het dit weekend geprobeerd, geen positief verschil.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2008

offline
Re: Second opinion
Ik heb deze loc vorig jaar ook nagekeken voor een forumlid (Ronald).  Er zit een bijzondere magneet in, die afgeschuind is aan één kant.  Je kunt dus niet zo maar de motor vervangen.

Schoonmaken is inderdaad stap 1.  Misschien is er ook iets mis met de borstels, of de veerdruk op de borstels?  Je zou ook eens een ander 5* anker kunnen proberen, misschien is er iets mis met de collector-plaatjes?

Ik heb de loc van Ronald ook omgebouwd naar kogellager, en heb hem gesmeerd met Trix-vet.  Daar is hij toch echt wel een stuk stiller van geworden...
Re: Second opinion
Lid sinds: 2007

offline
Re: Second opinion
Dit lijken mij geluiden voor oude, versleten, slecht onderhouden motoren. Wanneer dit geluiden zijn af fabriek  zou ik me als Marklin verschrikkelijk schamen.
Re: Second opinion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Second opinion
 @citaat De constructie van dit model stamt nog af van de 3106 die in 1982, dus 40 jaar geleden, werd uitgebracht.
In die tijd reed alles nog analoog en maakte alle modellen herrie, wat niet wegneemt dat je zo'n constructie na zoveel jaren niet meer als nieuw model moet uitbrengen, maar Märklin had hier blijkbaar geen moeite mee.
Gelukkig is dat nu wel verleden tijd en is de Br 78 eindelijk in een nieuwe constructie, met stille motor leverbaar.
Re: Second opinion
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Second opinion
Ach... We leven in 2022 en Märklin komt nog steeds met R1 en verkorte rijtuigen.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
En je zal maar op zoek zijn naar 'fijn' rijdende SNCF locs uit periode III. Dan wordt je door M niet in de watten gelegd.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Second opinion
Waarschijnlijk is de markt voor SNCF loks te klein, "Märklin moet tenslotte ook de salarissen en materialen voor jun werknemers en onder leveranciers verdienen en dat doe je niet met een paar loks.

Groet, Anne W
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
Je hebt helemaal gelijk Anne. En toch ga ik door met mijn Franse slag. Hoewel net niet periode III (want in 1960 voor het eerst in dienst genomen) toch maar de BB 9200 (M 30380) besteld. Kon tot mijn verrassing nog een exemplaar scoren bij Jura-Modélisme in Frankrijk. Kwam in zeer beperkte oplage in 2020 uit, dus ik hoop maar dat ie een beetje rijdt.
Karel
(Foto Marklin)
Re: Second opinion
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Second opinion
Ik verwacht dat deze een Sfcm motor heeft.

Zou er een hoogvermogen ombouwset inzetten met een ESU decoder.

Hoewel er bij mij een C90 inzit met hoogvermogen motor. Maar een ESU vindt ik wel fijner rijden met LFCM en SFCM motoren.

Groeten,

Jan
Re: Second opinion
Lid sinds: 2021

offline
Re: Second opinion
Jan, ik ben niet erg thuis in de verschillende motoren. Volgens de onderdelenlijst van deze loc zit er een E165841 Motor in.
Karel
Re: Second opinion
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Second opinion
Als je de kap eraf haalt (grote schroef onder de loc losdraaien), zou je een foto kunnen maken.

Maar als het 4 gleuven zijn op de motor, is het een SFCM. Bij 4 gleuven is het een DCM.
Een LFCM is een grote grove motor.
Re: Second opinion
ACTS.zuid
gast

Re: Second opinion
Re: Second opinion
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Second opinion
Märklin levert al 100 jaar geen locs met SFCM, of LFCM meer, die franse loc uit 2020 is een herproductie en daar zit gewoon een DCM in.
Re: Second opinion
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Second opinion
Excuus.

Ik had alleen de foto bekeken, de laatste zin is aan me voorbij gegaan.

Dat komt helemaal goed komen met deze mooie loc.

Groeten,

Jan
Re: Second opinion
Lid sinds: 2008

offline
Re: Second opinion
Ik heb mijn loks ook even op de film gezet.
De grijs met zwarte museumlok is een delta lok, de vervuilde Franse lok is een 3 polige met Esu magneet en Esu decoder en kogellagers.

https://youtu.be/4fGl5egUUlY
Re: Second opinion
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Second opinion
Citaat van: Kappa op woensdag 11 mei 2022, 18:06:28
Märklin levert al 100 jaar geen locs met SFCM, of LFCM meer, die franse loc uit 2020 is een herproductie en daar zit gewoon een DCM in.
Sterker nog, in zijn voorganger -de 3038- uit de vorige eeuw zat óók al een DCM :mrgreen:.