Via een tip op deze forum, de faler olie, de tube die op de faller lijm tube lijkt.
Hier zit dezelfde holle metalen pijpje die net als met het lijmen het smeren eenvoudig maakt want hier blijft precies een druppeltje aan hangen.
Alleen niet vergissen met de lijm
Qua vet, dit doe ik alleen bij de wormwiel en loks waarbij het wordt voorgeschreven.
Ook het merk die marklin hierbij voorschrijft. Dacht geloof ik van het merk trix maar dat moet ik even nakijken.
Voor vet geld hetzelfde als de olie, spaarzaam aanbrengen.
Het hoeft echt niet volgepakt te worden bij het gebruiken van vet.
Net genoeg dat het zich doorgeeft aan de rest van de overbrenging is voldoende.
Het is geen homokineet of lager die onder zware belasting fungeert
Bij 2e handse loks begin ik vaak eerst met ontvetten met wasbenzine, eigenlijk hetzelfde als hierboven beschreven zodat opgedroogde of uitgeharde vet en olie wat minder wordt en op lost.
Bijvoorbeeld door wasbenzine met een klein kwastje over de tandwielen te wrijven.
Dit scheelt al een hoop, en daarna een druppeltje olie, of een klein likje vet.
Grondig schoonmaken hoeft dus niet altijd.
Als je naaimachine olie hebt zonder hars of kleurstof kun je hier een druppeltje aan weerskanten van het motorasje doen.
Met een druppeltje, bedoel ik ook 1 druppeltje
de dcm zit in een messing bus en aan de andere kant van de koolborstels in het deksel.
De kant van de messing bus mag een grote druppel zijn, maar aan de kant van de koolborstels een klein drupje.
Anders heb je kans dat de koolborstels sneller te vettig worden, en dan loopt de trein niet mooi meer en kun je hem grondig schoonmaken en van nieuwe koolborstels voorzien.
Vandaar dat ik het advies van iemand op deze forum het flesje van faller heb gekocht, deze bevalt uitstekend en is zonder hars ( wat men zegt)
Derk