Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rangeer layout "Timesaver"

Gestart door Killyan zondag 10 januari 2021, 23:43:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rangeer layout "Timesaver"
Dag beste forumleden

Eindelijk heb ik een plaats gevonden voor mijn 1ste echte kleine layout. Zelf vind ik rangeren het leukste om te doen en gelukkig komt dit ook goed uit omdat ik een zeer beperkte ruimte heb. De baan zal gemaakt worden in h0 schaal (Ik weet dat ik met N meer zou kunnen op een kleiner oppervlak) ik ga M sporen gebruiken aangezien ik hier al een grote hoeveelheid van heb. Zoals in de titel vermeld zal ik gebruik maken van de "Timesaver" rangeer puzzel layout met een kleine aanpassing zodat ik ook van de "Inglenook" rangeer puzzel kan genieten. Alleen zit ik met een probleem, dit is mijn eerste layout en ik heb niet echt een idee wat ik als aankleding kan aanbrengen zoals een gebouw of dergelijks. Liefst zou ik met kleine tanker wagons werken zodat er iets van variatie in de wagons kan zitten. Hopelijk weten jullie meer.

Mvg,
Killyan De Groote
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Leuk dit!

Kijk eens bij www.carendt.com

Wijlen Carl Arendt hield tijdens zijn leven een hele leuke site gaande, geheel gewijd aan micro layouts. Timesavers heeft hij ook verzameld. De site is bijhouden door een aantal enthousiastelingen en bevat alle oude ontwerpen en foto's.
Eat your heart out!

Groet,

Peter
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Oooh bedankt voor de site! Hier zal ik zeker wel wat ideetjes kunnen opdoen!

Mvg,
Killyan
Re: Rangeer layout "Timesaver"
En dan is er minstens nog één: Reinout Kaasschieter heeft ook een leuke site met links.
Zoek even op zijn naam in Google met iets als 'micro layouts'  of zo erbij,  en je komt er wel.

Succes,

Peter
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Heb het gevonden! Hier zal ik me de komende tijd wel mee kunnen bezig houden :) Bedankt!

Mvg,
Killyan
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Hoi,

Kijk ook eens hier: Puzzelen met Modeltreinen. Mogelijk ook wat ideeën  :)

groet Ronald.
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Dag Ronald

Door op de site die u heeft doorgestuurd te kijken begin ik toch een beetje te twijfelen aan mijn baanplan na dat ik nog een leuke puzzel zag haha.

Mvg,
Killyan
Re: Rangeer layout "Timesaver"
hoi,

Dat is een bekend probleem  :) De twijfel ... veel dingen zijn leuk om te doen.

Citaat van: Killyan op zondag 10 januari 2021, 23:43:16
Alleen zit ik met een probleem, dit is mijn eerste layout en ik heb niet echt een idee wat ik als aankleding kan aanbrengen zoals een gebouw of dergelijks. Liefst zou ik met kleine tanker wagons werken zodat er iets van variatie in de wagons kan zitten. Hopelijk weten jullie meer.

Kijk eens bij dit draadje Ronald bouwt aan een echte Micro Layout!. Dat is wel amerikaans. Goed je kan het ook vrij Europees maken. Hier op het forum zijn ze wat meer van de "grotere" banen  ;) De Scheldekaai van Hans is een positieve uitzondering. Aardig voor jouw wensen als ik zo mag inschatten.

Groet Ronald.
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Een vraagje uit nieuwsgierigheid: hoe wil je bij het rangeren de wagens gaan ontkoppelen?
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Hallo,

@ronaldk
Ooh bedankt, maakt niet ui dat het Amerikaans is, alle ideeën zijn welkom :) Zelf zou ik ook graag een "grotere" baan hebben maar jammer genoeg gebrek van ruimte. Bedankt voor beide draadjes!

@speeltmettreintjes
Dit zal jammer genoeg met de hand van god moeten gebeuren, of toch met een stokje onder de koppeling gaan. Ik twijfel nog of ik ontkoppelrails zou toevoegen. Telex koppelingen zou nog een optie zijn maar analoog zijn die een beetje irritant en moeilijk om mee te werken.

Mvg,
Killyan
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Hoi Killyan,

Ik heb de Timesaver ook gemaakt, bij mij wordt het thema autotransport. Ik ben er ook nog volop mee bezig maar wilde dit wel perse in mijn plan. Ik heb 3 ontkoppelaars geplaatst.
Zie mijn signature voor het plan.
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Hallo Killyan,

Nog een uitvoering van de Timesaver zie je hier bij mijn houtzagerij. Het plan is gespiegeld en een beetje uitgerekt ten opzichte van het origineel. Alles in K-rail uitgevoerd.

Gewoon beginnen, je leert er veel van. Ben niet bang om iets 'verkeerd' te doen. Ga er maar vanuit dat je vanzelf ontdekt wat je de volgende keer anders aanpakt. Dat is nou juist de lol. En dat is ook het voordeel van een klein plan: als je later bedenkt dat je het anders wilt, is er niet veel verloren.

Succes!

groet van Jeroen
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Hallo iedereen!

Ik zal nog eens een update geven :) De plank hangt en alles is stevig. Maar natuurlijk kom ik nog 1 stuk spoor tekort dus deze mag ik nog gaan kopen :( Wel zal ik onder de plank nog iets moeten plaatsen zodat de draden niet steeds zullen geplet worden. Deze week ga ik denk ik maar eens de gaten boren waar de draden doorkunnen. Hierna kan het ballast er op, spannend want het is mijn eerste keer maar practice makes perfect :) De sporen zullen met vijsjes vast gemaakt worden aan de plank. Ik weet dat dit niet optimaal is voor het geluid maar hey het is marklin dus veel lawaai hoort daar toch wel bij ;) Ik zal proberen updates te blijven plaatsen maar deze zullen niet al te vaak komen want ik heb niet veel tijd door mijn studie.

Mvg, Killyan
Re: Rangeer layout "Timesaver" eerste gebouw
Hallo iedereen! Vandaag heb ik het eerste gebouw geplaatst, een faller goederenloods. Hij moet wel nog geweathered worden. 1 van de palen van de kraan zweeft nog maar hier zal nog iets onder komen. Iemand nog ideeën wat ik naast de loods kan zetten. Vegetatie komt nog. Heeft iemand toevallig de Noch 08100 Gras strooibus voor grasvezels zo ja, werkt hij goed? Mvg, Killyan
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Goedemorgen Killyan,

Naast het bouwen: heb je er ook al mee gespeeld? Hoe bevalt het niét in rondjes kunnen rijden?

Je ballast lijkt me erg goed gekozen in combinatie met de M-rails. :thumbup:. Tip: mocht iemand een bouwlamp o.i.d. hebben, misschien kun je die even lenen wanneer je foto's maakt. Dan worden ze wat scherper.

Groeten,
William
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Hallo William

Bedankt voor je reactie! Ik heb er zeker al mee gespeeld, vooral om te "testen" maar stiekem is het toch spelen. Rangeren vind ik het leukste om te doen dus het bevalt me zeer goed :) Later zou ik wel graag een grotere oppervlakte hebben zodat ik ook een station heb maar dat is voor de toekomst.

Ik ben ook zeer blij met hoe de ballast er uit ziet, het is woodland scenics Medium Buff. Een bouw lamp gaat denk ik niet meteen lukken maar ik kan het met de flits van mijn telefoon proberen :) bedankt voor de tip alvast!

Mvg, Killyan
Re: Rangeer layout "Timesaver"
Hoi Killyan,

Hoe is het met de timesaver?

Ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William