Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Europese dromen

Gestart door ramdani dinsdag 14 december 2021, 18:10:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Europese dromen
Lid sinds: 2012

offline
Europese dromen
Re: Europese dromen
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Europese dromen
Interessant artikel, blijkbaar over het hoofd gezien de afgelopen week. Maar het zou eens tijd worden! Hier ligt bij uitstek een taak voor de EC om ervoor te zorgen, dat er eindelijk een goed, efficiënt en voor reizigers goedkoop internationaal treinnetwerk komt. Het is gewoon bizar, dat een ticket voor een vervuilende vliegreis binnen Europa vaak nog steeds veel goedkoper is dan een vergelijkbaar treinkaartje.

Groet, Marc
Re: Europese dromen
Citaat van: 10103 op donderdag 23 december 2021, 12:12:56
Hier ligt bij uitstek een taak voor de EC om ervoor te zorgen, dat er eindelijk een goed, efficiënt en voor reizigers goedkoop internationaal treinnetwerk komt. Het is gewoon bizar, dat een ticket voor een vervuilende vliegreis binnen Europa vaak nog steeds veel goedkoper is dan een vergelijkbaar treinkaartje.

Groet, Marc
Eens, maar op dat vlak moet 'het spoor' nog een hoop leren en dat kunnen ze wel van die zelfde luchtvaart.

En dat begint al met de dienstregeling en de boekingsperiode.
Want daar waar de luchtvaart haar dienstregeling minimaal een jaar vooruit publiceert en ik 360 dagen van te voren kan boeken, publiceren de spoorwegen hun dienstregeling pas een paar weken voor de wisseling (begin dec) en kan ik pas 90 dagen van te voren boeken.
En ik zie het al voor me: Bij de grens landen om er een andere bemanning op te zetten  :D

Waarom niet gewoon het zelfde boeking systeem gebruiken als de airlines doen, technisch is dat geen enkel probleem en gebeurt op beperkte schaal ook al.
Re: Europese dromen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Europese dromen
Boekingsperiode ?

Vroeger, toen ik in een dorp in Oostenrijk aan het loket gewoon een kaartje naar Roosendaal kon kopen en het reisplan er uitgeprint bij kreeg ...
Dat is nostalgie, terug naar het heden: waar inderdaad iedereen al jaaaaaaren om roept, is ruimte in de landelijke dienstregelingen om meer grensoverschrijdende langeafstandstreinen in te kunnen leggen. Gaat het dan eindelijk eens van de grond komen ?
Re: Europese dromen
Citaat van: Vince op donderdag 23 december 2021, 21:08:32
Boekingsperiode ?
Vroeger, toen ik in een dorp in Oostenrijk aan het loket gewoon een kaartje naar Roosendaal kon kopen en het reisplan er uitgeprint bij kreeg ...
Ik denk dat je dat vroeger met een ligplaats in een 1e klas coupé ook niet snel gelukt zou zijn op de piekdagen

Citaat van: Vince op donderdag 23 december 2021, 21:08:32ruimte in de landelijke dienstregelingen om meer grensoverschrijdende langeafstandstreinen in te kunnen leggen.
Eigenlijk hoef je daar niet eens ruimte voor te maken, je kunt die internationale trein ook gewoon opnemen in je eigen dienstregeling.

Voorbeeld: Amsterdam - Arnhem
Om de 15 minuten om :05, :20, :35 en : 50 met een VIRM
Alleen vervang je de 0:35 op de even uren door een ICE die doorrijdt richting Duitsland.

Tussen D, CH, A en I rijden de grens overschrijdende treinen deels ook in de takt van reguliere IC's, alleen in NL lijkt dat niet te kunnen.
Re: Europese dromen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Europese dromen
 @citaat Ik snap wel dat we in Nederland niet warm lopen om binnenlandse treinen te vervangen door een grensoverschrijdende trein zoals jij voorstelt. Grensoverschrijdende lijnen zijn namelijk minder betrouwbaar door de lange afstand die wordt afgelegd. De dienstregeling wordt niet altijd gehaald waardoor de 'binnenlandse' verbinding ook met vertraging rijdt. Daarnaast geldt dat we in Nederland een spoornetwerk hebben waarbij op veel verbindingen hoge frequenties worden aangeboden. Daardoor maken veel mensen (buiten corona) ook voor woon-werk verkeer gebruik van het OV. Treinen zijn daardoor meestal gelijkmatig over het uur gevuld. Een binnenlandse trein vervangen voor een grensoverschrijdende trein zorgt voor disbalans. Niet alleen maken de binnenlandse reizigers gebruik van zo'n trein, maar ook de internationale reizigers. Daardoor zit zo'n internationale trein overvol. Dat zie je ook regelmatig bij de IC Berlijn.
Daarom heeft het de voorkeur grensoverschrijdende treinen bovenop de binnenlandse treinen te leggen.

Groeten,
Herman
Re: Europese dromen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Europese dromen
De trein kan het niet winnen van het vliegtuig puur door de kosten van de infrastructuur die nodig is.
Tevens zitten veel treinen nu al vol en is er nog maar beperkte ruimte op het spoor.
Ze moeten eens realistisch naar zaken gaan kijken, en stoppen met wens ideeën steeds de wereld in gooien.
Re: Europese dromen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Europese dromen
Zullen we dan ook alles kosten rondom een vliegtuig gaan belasten?
Re: Europese dromen
Citaat van: hmmglaser op maandag 10 januari 2022, 23:53:06
De trein kan het niet winnen van het vliegtuig puur door de kosten van de infrastructuur die nodig is.
Tevens zitten veel treinen nu al vol en is er nog maar beperkte ruimte op het spoor.
Ze moeten eens realistisch naar zaken gaan kijken, en stoppen met wens ideeën steeds de wereld in gooien.
Met 40 jaar ervaring in de luchtvaart zou dat kostenaspect je nog weel eens tegen kunnen vallen.
Wat dacht je van de bouw- resp. exploitatiekosten van luchthavens, verkeersleidingen, radiobakens, radar systemen etc.

Idem ruimte in de lucht:
Ga eens op een zomerse dag naar Diekirch in Luxemburg en kijk gewoon omhoog of zoek eens op internet naar plots van de oceanic tracks.
Waar denk je dat die slot vertragingen vandaan komen? Niet omdat er geen ruimte is in de lucht . . .

En die ruimte op het spoor is op te lossen met moderne technologie zoals ETCS waardoor je met dynamische blokken kunt werken en je die stopper direct achter de IC aan kunt sturen ipv te wachten tot hij 1800m blok vrij heeft gegeven.
Re: Europese dromen
Citaat van: Herman05 op maandag 10 januari 2022, 22:25:16Grensoverschrijdende lijnen zijn namelijk minder betrouwbaar door de lange afstand die wordt afgelegd. De dienstregeling wordt niet altijd gehaald waardoor de 'binnenlandse' verbinding ook met vertraging rijdt.
Ik heb diverse keren met internationale treinen gereden naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland en inderdaad ook met vertragingen te maken gehad.
Meestal was die ontstaan in .... Nederland door al met vertraging uit Amsterdam te vertrekken.

Mooi voorbeeld:
Interlaken (CH) > NL met de ICE na een nacht sneeuw.
De ICE kwam stipt op tijd binnen, na die morgen vertrokken te zijn uit  . . . Hamburg !

Re: Europese dromen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Europese dromen
Citaat van: R.C.Grootveld op dinsdag 11 januari 2022, 10:29:15
Ik heb diverse keren met internationale treinen gereden naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland en inderdaad ook met vertragingen te maken gehad.
Meestal was die ontstaan in .... Nederland door al met vertraging uit Amsterdam te vertrekken.
Ik heb zelf ook genoeg met internationale treinen gereden zowel van Nederland naar het buitenland als ook verbindingen tussen andere landen. Vertragingen die ontstaan aan het begin van de rit hebben meestal niet te maken met de beperkte capaciteit op het spoor, maar een andere logistieke oorzaak. Daar had ik het niet over in mijn post. Het ging mij om de kans dat een vertraging tijdens de rit ontstaat. Die is groter naarmate de afstand toeneemt en meerdere andere verbindingen worden gekruist.

Groeten,
Herman
Re: Europese dromen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Europese dromen
Kosten van een vliegtuig, als ze dan ook de werkelijke kosten eens berekenden en vervolgens aan de klant voorschotelen.
Zo las ik laatst iets over spookvliegtuigen die er zijn om landingsrechten te behouden. Wat vervolgens weer met slimme (gewiekste) boekhouderij lekker goedkoop wordt gehouden.
Overboeken van vluchten, postbus firmaatje erop, BV'tje hier, BV'tje daar....
Natuurlijk spelen ze in op het snelle leven, waarbij we niets meer willen uitzoeken, directe verbindingen, korter, sneller, minder moeite.
En dan heel "Zen" verkondigen: 'Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naar toe"   O:-D

Re: Europese dromen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Europese dromen
 @citaat2 hetzelfde geldt voor treinen ook, denk maar niet dat wat jij betaalt voor je ticket de werkelijke kosten dekt;


mvg,
Michel




Re: Europese dromen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Europese dromen
Gezien het feit dat ik ook een auto heb en de wegenbelasting + accijns vooral in de normale kas terugvloeien, denk ik dat het wel aardig dekt.
Re: Europese dromen
Citaat van: Laurent op dinsdag 11 januari 2022, 22:40:16Gezien het feit dat ik ook een auto heb en de wegenbelasting + accijns vooral in de normale kas terugvloeien, denk ik dat het wel aardig dekt.
Klopt, auto (en de brandstof) is luxe artikel waarop accijns wordt geheven, net als op alcohol, tabak etc. Gaat gewoon in de staatskas. Niks op tegen.
Re: Europese dromen
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 11 januari 2022, 13:54:59Zo las ik laatst iets over spookvliegtuigen die er zijn om landingsrechten te behouden.
Klopt, alleen is dat niet door de maatschappijen bedacht, maar door de lokale luchtvaartautoriteiten.
Meer dan zoveel % van je slots niet gebruikt? Jammer dan, slot kwijt, voor jou 10 anderen.

Als ProRail dat voor het spoor ook toe zou passen, zouden er heel wat minder treinen (met name goederentreinen) rijden.
Pad gemist? Achteraan sluiten, volgende .
Re: Europese dromen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Europese dromen
Citaat van: R.C.Grootveld op woensdag 12 januari 2022, 09:38:27
Citaat van: Laurent op dinsdag 11 januari 2022, 22:40:16Gezien het feit dat ik ook een auto heb en de wegenbelasting + accijns vooral in de normale kas terugvloeien, denk ik dat het wel aardig dekt.
Klopt, auto (en de brandstof) is luxe artikel waarop accijns wordt geheven, net als op alcohol, tabak etc. Gaat gewoon in de staatskas. Niks op tegen.
Alleen betaal ik ook wegenbelasting, waarvan maar een deel gebruikt wordt voor de daadwerkelijke wegen. Terwijl bij een vliegtuig bijna niks betaald wordt.
Re: Europese dromen
Citaat van: Laurent op woensdag 12 januari 2022, 12:23:11Alleen betaal ik ook wegenbelasting, waarvan maar een deel gebruikt wordt voor de daadwerkelijke wegen. Terwijl bij een vliegtuig bijna niks betaald wordt.
Dat zou je nog wel eens vies tegen kunnen vallen . . .
Re: Europese dromen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Europese dromen
Citaat van: R.C.Grootveld op woensdag 12 januari 2022, 09:43:06
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 11 januari 2022, 13:54:59Zo las ik laatst iets over spookvliegtuigen die er zijn om landingsrechten te behouden.
Klopt, alleen is dat niet door de maatschappijen bedacht, maar door de lokale luchtvaartautoriteiten.
Meer dan zoveel % van je slots niet gebruikt? Jammer dan, slot kwijt, voor jou 10 anderen.

Als ProRail dat voor het spoor ook toe zou passen, zouden er heel wat minder treinen (met name goederentreinen) rijden.
Pad gemist? Achteraan sluiten, volgende .

Regels voor behoud van historische rechten op slots komen in Europa van de EU.
Re: Europese dromen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Europese dromen
Citaat van: Laurent op dinsdag 11 januari 2022, 08:48:52
Zullen we dan ook alles kosten rondom een vliegtuig gaan belasten?

Ga eens kijken wat een treinkaartje werkelijk kost wanneer de subsidie weg zou vallen.

Je zou je dood schrikken.