Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper

Gestart door Trainspotter dinsdag 08 maart 2022, 17:45:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Beste mede forummers,

Heel langzaam wordt de hobby weer opgestart,
Ik ben in het bezit van de 37182 (S3/6 K Bay) die een hele tijd in zijn doos heeft gezeten.
Op de rollerbank bleek dat er geen beweging meer zat in de wielen.
Lok opengemaakt en helemaal schoon gemaakt met Isopropanol en licht in de olie gezet.
Nog steeds geen beweging in te krijgen.
Nu ben ik bang dat mogelijk stof oid de tandwielen in het motorhuis blokkeert.
Hoe krijg ik het motorhuis los zodat een bad van wasbenzine alle rotzooi kan verwijderen?
Ik zie in bijgevoegd bestaand een schroef onder nummer 36, moet deze losgedraaid?

Bij voorbaat dank.

Vrgr,
Wilko

Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
schroef 2 onder 3 ook.Denk zelfs dat 36 gewoon de voorloop vasthoud
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Met schroef 2 gaat de kap eraf, schroef 36 is voor de decodervoet? Ik zou die vast laten zitten.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
ik zou gewoon de motor uit elkaar halen en voorzichtig de tandwielen en wielen bewegen om te zien of er wat tussen zit.Je hebt de koolborstels toch terug gezet ?
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Op dit ogenblik de loc voor de zoveelste uit elkaar wachtend tot de tip van de sluier wordt opgelicht.  B)
Met schroef 3 de kap eraf.
Koolborstels eruit gehaald.
Motorkap eraf.
Anker eruit.
Magneet eruit.
Kijk dus tegen een deel van de schoongemaakte tandwielen aan.

Wielen krijg ik niet rond (maar durf niet te veel kracht op het aandrijfwiel te zetten).

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Niet toevallig een probleem ontstaan in het drijfwerk? Als dat niet goed gekwartierd staat kan het ook vast komen te staan.
Anders eens wat foto's posten van het onderstel.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
De wieltjes 13 en 14 moet je een heel klein beetje kunnen bewegen, dat is de speling in de gaten van de koppelstangen 45, is dat niet zo dan de koppelstangen 45(beide kanten) los maken en kijken of er dan wel beweging in komt, zo niet dan zit er een as vast.

Groet, Anne W
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Dank Anne, er zit inderdaad een klein beetje speling in wielen 13 en 14.
In 12 zit ook nog wat beweging, wiel 10 daarentegen zit muurvast.
Niet zo gek want die is door middel van een tandwiel verbonden met de tandwielen van de motor.

@Looney, dank je.
Denk je dat het loopwerk schade oploopt als de loc netjes opgeborgen in alle omhulsels in de doos zit?

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Beste Wilko,

Het is wel raar dat wiel 10 helemaal niet beweegbaar is , maar het wiel op dezelfde as, 12, niet, als het anker uit de motor is dan moet je 10  en 12 gewoon rond kunnen draaien, tenzij er vuil zit tussen de tanden van de tandwielen, dus daar moet je ook even aar kijken.

Verder blijf ik bij mijn advies: maak beide koppelstangen los.

Groet, Anne W

Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Mijn ervaring is dat het altijd gaat om vastgekoekte olie, met een verfkwast gedoopt in de wasbenzine zoveel mogelijk de assen en tandwielen schoonmaken. Wielen of koppelstangen losmaken zou ik niet zomaar doen!
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Citaat van: Trainspotter op dinsdag 08 maart 2022, 20:47:58
Denk je dat het loopwerk schade oploopt als de loc netjes opgeborgen in alle omhulsels in de doos zit?
Nee, dat zou niet moeten gebeuren.
Maar het is wel frappant dat 1 wiel op dezelfde as wel wil bewegen en de andere vast zit, kan best dat het drijfwerk daardoor toch vast kan komen te staan.
Zoals ik al zei, post eens wat foto's, dat zegt meer dan 1000 woorden. Kan namelijk ook best verharde olie of iets anders zijn waardoor die tandwielen vast zitten/het wiel geblokkeerd wordt. Maar meer dan een lijst met mogelijke problemen opnoemen kunnen we nu ook niet...
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Beste reageerder,

Dank voor jullie bijdragen.
Morgen toch nog maar een keer naar het verschil tussen de beweging van wiel 10 en 12 kijken.
Morgenmiddag ook maar eens naar M Service Center bellen, mogelijk weten zij met welke schroef het motorblok los komt.
Anders toch maar de drijfstangen loskoppelen.
Daar dan wel het juiste gereedschap voor kopen.

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Citaat van: Trainspotter op woensdag 09 maart 2022, 01:06:58
Morgenmiddag ook maar eens naar M Service Center bellen, mogelijk weten zij met welke schroef het motorblok los komt.
Als je 'm al helemaal open hebt, waar ben je dan nog naar op zoek? Het motorblok vormt toch één geheel met het locframe?
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Ik zou hem geheel onderdompelen in een bad met wasbenzine.
Dan lost het vast gekoekte vet lekker op.
Denk dat de wielen daarna wel weer los komen.


Mvg Bert
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Citaat van: Hanzi op woensdag 09 maart 2022, 07:05:17
Als je 'm al helemaal open hebt, waar ben je dan nog naar op zoek? Het motorblok vormt toch één geheel met het locframe?

Dat zou kunnen Hans, dit is mijn eerste 'operatie'.
Op YT staan wat filmpjes over een motorwissel dus heb ik aangenomen dat zoiets bij deze loc ook mogelijk moet zijn.

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
 @citaat Nee, er valt niets te wisselen, de lok heeft een 5-polige motor. Een betere of andere is er niet voor dit type locomotief. De boel zit vast en daar moet je naar op zoek. Als motorschild en anker er uit zijn ben je al een eindje op streek. Zie wat John Looney Tunes zegt.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
 @citaat @citaat Ben, leer eens begrijpend lezen of lees een draadje eens vanaf het begin.  B)
Ik wil niks wisselen, er zijn problemen omdat m.i. de tandwielen vaststaan.
Jouw bijdragen zijn regelmatig nuttig maar beginnen vaak met ' @citaat @citaat' alsof degene waarop jij reageert een enorme oelewapper is.
Net als anderen voor me wijs ik je daar weer eens op, nok daarmee aub.

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Maar Wilko, ik geef slechts antwoord op deze vraag....

Citaat van: Trainspotter op woensdag 09 maart 2022, 09:34:01

Op YT staan wat filmpjes over een motorwissel dus heb ik aangenomen dat zoiets bij deze loc ook mogelijk moet zijn.


...... en ik probeer je te helpen.  :)

Gr, Ben.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Ben,

Ik begrijp dat je probeert te helpen :), de motorwissel moet je niet letterlijk nemen.
Volgens Hanzi zit het blok vast aan het frame, als je malheur krijgt met bijvoorbeeld 1 tandwiel gaat dat een duur geintje worden om te herstellen.
Mijn inziens moet het blok toch van het frame te verwijderen zijn.
(Toegegeven hier zit een leek op dat gebied)
Ik zal vanmiddag de service afdeling van de Kleine Benelux eens bellen om mijn aanname te verifiëren en foto's plaatsen in dit draadje.
Hopelijk kom ik dan verder.

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Beste Wilko, dat van die kosten is enorme onzin en je wordt boos op de verkeerde persoon. Om te beginnen bestaat er geen "blok", en dus kan het niet los. Het vaste deel van de motor (blok?) maakt deel uit van het lokframe. Wat los kan is de borstelplaat, de magneet en het anker en die heb je inmiddels alledrie al verwijderd. Wanneer de wielen nu niet kunnen draaien zit er ergens iets vast wat niet vast hoort te zitten. Ik geef een aantal opties, ook al zijn ze al genoemd. Bij een lok die (erg!) lang niet gereden heeft kan een as vastzitten doordat de olie is "verharst". De wielen op die as (of assen) kunnen dan niet draaien en omdat alles met elkaar in verbinding staat zit de hele zaak vast. Verder kan er vuil tussen tandwielen zitten met hetzelfde gevolg. Het stangenstelsel is ook een kwetsbaar punt. Wanneer per ongeluk één van de wielen ( eentje zonder tandkrans aan de binnenkant) een stukje verdraaid is dan klopt de synchronisatie van de wielen niet meer en kan het drijfstangmechanisme klem gaan zitten. Remedie: drijfstangmechanisme voorzichtig loshalen en één voor één alle delen van de aandrijving die moeten kunnen draaien testen. Zo kom je er vanzelf achter waar het probleem zit. De oplossing komt later: eerst uitvlooien wat het probleem is. Toevoeging: je opmerking over de wielen 10 en 12 wijst op een probleem met de stand van de wielen (synchronisatie, vaak ten onrechte kwartieren genoemd). Wanneer wiel 12 tov. wiel 10 kan bewegen is er iets niet goed: wielen op dezelfde as mogen tov. elkaar niet kunnen verdraaien.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Citaat van: Trainspotter op woensdag 09 maart 2022, 13:30:38

Ben,

Ik begrijp dat je probeert te helpen  :)


Ik geloof er helemaal niets van. Je gebruikt rare woorden als "leer eens begrijpend lezen" en "nok er eens mee a.u.b." terwijl ik je beleefd, on-topic en to the point antwoord geef.

Verder is op dit forum een enorme schat aan kennis, kunde en vaardigheden, niet in de laatste plaats bij de vorige spreker maar zeker bij hen die eerder iets bijdroegen en bij mij. Ik zou als ik jou was daar iets mee doen in plaats van dat hoogdravend gekwetter maar dat bepaal je zelf Wilko. :D

Gr, Ben.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
als ik dingen heb vastzitten of vuile dingen heb gebruik ik TEC7 reiniger.Werkt prima en kruipt overal tussen.Zelfs in de aslagers.Laat enkel witte waas achter en dat kan je met borsteltje netjes verwijderen.Of drupje olie doet het ook zonder reinigen
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
En pas op met de lichtgeleiders.
Eerst verwijderen, anders kunnen ze dof worden bij gebruik van oplosmiddelen.

Mvg
Marcel
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Heren, dank voor jullie duiding.
Na telefonisch contact met de service afdeling blijkt dat ik meer geduld moet hebben voordat iets vast daadwerkelijk los komt.
Voor de zekerheid zijn een aantal foto's toegevoegd.

@Hvanschaik, zoals gemeld ben ik een noob en is dit mijn 1e 'operatie'.
Op YT en hier in de Wiki ligt een motorblok in de wasbenzine dus nam ik aan dat deze lok ook een blok heeft.
NOT.
Omdat de ene kant van de wielen 1 mm kan verdraaien zal ook de aandrijving worden bekeken.

@Ben, LOL ongelovige Thomas.  :D Verschil van inzicht is niet mogelijk?  :D
Hoe jij mijn bericht(en) interpreteert is niet mijn probleem.

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
 @citaat Ik zou zeggen, ga zo door, dan verdwijnt de lust om je van raad te voorzien.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
En je probleem gaat met meer geduld of wasbenzine o.i.d. niet opgelost worden.
Is op de foto's al te zien en zit niet bij de motor.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Je houd het spannend... :D

Maar je ziet dat de wielen gekwartierd moeten worden, denk ik ?

Dat kan alleen een expert...
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 09 maart 2022, 16:22:38
En je probleem gaat met meer geduld of wasbenzine o.i.d. niet opgelost worden.
Is op de foto's al te zien en zit niet bij de motor.

Dank je John.
Ik heb al bericht gehad dat het toch aan de drijfstangen ligt.

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Heerlijk dat er foto's bestaan. Je probleem is op de foto's goed te zien: de drijfstang die de drie wielen met elkaar verbindt zou (omdat de foto rechtop staat) perfect verticaal moeten lopen, onder rij- omstandigheden dus horizontaal. Ongeacht de stand van de wielen: die drijfstang loopt altijd parallel aan de rails. Aangezien dat momenteel niet het geval is, is er minimaal één wiel verdraaid, wat klemlopen van de drijfstang(en) tot gevolg heeft.
De remedie: bij een echte stoomlok moeten de rechterwielen/drijfstangen onder een hoek van 90 graden staan met de linker wielen/drijfstangen. (Dit heeft te maken met het in beweging komen: vergelijk met het probleem om weg te fietsen met de trappers precies verticaal). Bij onze elektrisch aangedreven "stoom"loks is die hoek niet zo belangrijk, omdat de elektromotor de zaak toch wel in de gewenste richting in beweging krijgt. Wel SUPERbelangrijk is het synchroon stellen van de wielen per zijde, zodat de "kruktappen" (=bevestigingspunten) per drijfstang ongeacht de stand van de wielen even ver van elkaar liggen. Dit stellen van de wielen doe je bij voorkeur met gedemonteerde drijfmechanismen; ze zijn nogal kwetsbaar. Aangezien je weinig/geen ervaring hebt met deze materie raad ik je aan om voor deze klus wat hulp in te roepen. Alternatief blijft natuurlijk dit forum, er is al veel geschreven over het afstellen, vastzetten en kwartieren van wielen van stangenloks.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Dank voor jouw uiteenzetting Hans.
Blijkbaar is er toch 1 keer te veel kracht gezet. :thumbdown:
De loc gaat maar naar Badhoevedorp.
Als beginner zonder het juiste gereedschap moet ik hier maar vanaf blijven.

Vrgr,
Wilko
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Als je geluk hebt wordt het probleem opgelost waar je bij staat. Het wiel met de tandkrans is het vaste punt, de andere vijf zitten via de drijfstangen met elkaar verbonden. Wanneer de vakman wiel 12 tov. wiel 10 terugdraait naar de juiste stand gaan de andere vijf mee en staat de hele zaak waarschijnlijk weer goed, dus hou de moed er maar in.
Re: Marklin 37182 S3/6 heeft een vastloper
Citaat van: Trainspotter op woensdag 09 maart 2022, 09:34:01
.......
Op YT staan wat filmpjes over een motorwissel dus heb ik aangenomen dat zoiets bij deze loc ook mogelijk moet zijn.

Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 09 maart 2022, 10:10:23
@citaat Nee, er valt niets te wisselen, ..............

Citaat van: Trainspotter op woensdag 09 maart 2022, 12:02:23
@citaat @citaat Ben, leer eens begrijpend lezen of lees een draadje eens vanaf het begin.  B)
Ik wil niks wisselen, ............

Ik zal het maar niet letterlijk nemen maar soms is het moeilijk er chocola van te maken  ;)