Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)

Gestart door Arthur dinsdag 08 maart 2022, 08:40:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
De sounddecoder van de Märklin 37867 (Blauwe pijl) heeft het begeven. Ik ga nu een Lokpilot 5 van ESU inbouwen, uiteraard zonder sound. Op zich weinig problemen, maar ik zit met een vraag over de aansluiting van de verlichting: frontseinen, achterlichten en interieur. De SMD-ledjes hebben een gele, bruine, grijze en oranje draad. Voor de ESU heb ik de gemeenschappelijke blauwe draad en wit, geel, groen en paars ter beschikking. Weet iemand waar ik deze draden best aansluit? En welke voorschakelweerstand kan ik best aanbrengen aan de blauwe draad. Normaal gebruik ik 1200 Ohm. Dank voor de respons!
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Bron ===> klik
(staat ook in de gebruiksaanwijzing)
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Dank Wim. Maar had ik ook al gezien bij de ESU handleiding. Er komen 4 draadjes uit de lok verlichting...
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Waarom vraag je dan om de waarde van de voorschakelweerstand?
Bekende weg...
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
In principe bij Marklin:
Grijs is verlichting voorzijde (-) (sleperzijde) (wit ESU)
Geel verlichting achterzijde. (-) (Geel ESU)
Oranje is decodermassa (+).  (Blauw ESU)
Bruin-geel/-rood/-groen/-wit (-) =extra functies (ESU groen/paars)
Ik gebruik 1,5 kOhm.

Mvg
Marcel
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Even een domme vraag (wellicht): waarom dient er nog een weerstand gebruikt te worden?

Met vriendelijke groet,
William
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Anders gaat de Led naar de eeuwige lichtvelden. (kapot)
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Ik denk dat Arthur de dragerprint met de 21MTC interface er ook uit haalt. Mogelijk zitten daar de voorschakelweerstanden op. Alleen Arthur weet dat......

Overigens is het niet de bedoeling een voorschakelweerstand in serie te zetten met de blauwe draad, je doet dit het best bij elke functiedraad.

Gr, Ben.
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
Hi Arthur,

Koop een ESU V5 met 21mtc, die prik je direct op de bestaande dragerprint die al in de loc zit en daar zitten ook al de weerstanden etc op.
Je hoeft dan niks te solderen, alleen de CV's van de nieuwe decoder te configureren.

PS: Hoe ben je tot de constatering gekomen dat de decoder defect is?
Re: ESU decoder Lokpilot 5 inbouwen in Märklin 37867 (Blauwe Pijl)
De decoder was vernietigd omdat de isolatie van een draadje beschadigd werd door het onzorgvuldig op- en afnemen van de locomotiefkap. Het draadje heeft de massa geraakt en veroorzaakte een rookwolkje en een stank, dus kortsluiting.

Bedankt allen voor de mooie reacties, vooral Marcel met de kleurencodes in combinatie met ESU.