Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R

Gestart door Kappa maandag 07 maart 2022, 23:36:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Hoi,

Ik heb nog een oude CS1R en ik heb gemerkt dat ik mijn msd3 decoders na een firmware update niet meer kan configureren via de mfx menu's.
De CS1R staat nu op 4.2.10 en ik heb de msd3 decoder firmware via MDT3 geupdate van v3.0.1.10 naar v3.2.2.1 en nu merk ik dat de decoders niet meer regageren op configuratie wijzigingen via het mfx menu op de CS1R (Loc wijzigen > Uitgebreid > etc.).
Via het programmeerspoor kan ik wel gewoon CV's aanpassen, dus er is een alternatief.
Heeft iemand hier dit ook al ondervonden?
Ik kon er zo snel niks over vinden, vandaar dit topic.
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Ja, dat heb ik ook gemerkt op mijn ECoS2 met 4.2.10. De decoder programmeer ik nu met een losse MS1 (geluidssterkte en Vmax) als hij er af fabriek al in zit (vooral mfx+), of indien het een zelf geprogrammeerde msd3 is via de mDecodertool. Ik heb 't ook in DCC geprobeerd, maar dat ging ook niet altijd, soms deed de decoder alsof hij het accepteerde, maar bij uitlezen was er niets veranderd.

Zal wellicht wel weer met een volgende update van ESu verholpen worden?

Ik heb sowieso dat mfx+/msd3 locs na een kortsluiting soms vreemd gedrag vertonen: bijv. geluid opeens weer op volle sterkte, of ze schieten anderhalve meter weg (of duwen een trein door het stootblok, danwel vallen in de put van de draaischijf).
Ergens klopt er dus iets niet, tussen de ESU aansturing en mfx+/msd3 decoders. Maar goed, M zal wel weer iets te veel hebben aangepast in hun decoders  >:-D

Groet, Paul
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
@citaat of je bekijkt het anders ESU centrales kunnen niet goed overweg met Marklin decoders😉
Mij viel het al jaren geleden op dat ESU centrales meer problemen hebben met Marklin decoders, dan dat Marklin centrales problemen hebben met ESU decoders.
Dus mijn keuze was snel gemaakt :D
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Ad,
Ik heb ook een ECOS in gebruik en ik ben af en toe ook gewoon een loc "kwijt".

Het programmeerspoor helpt dan inderdaad, Walter heeft dit opgelost door Railcom actief te maken.
Moeten je boosters dit wel kunnen doorgeven, de 6015 die ik in gebruik heb kunnen dat dus niet.

Dat de ECOS en CS1 problemen hebben met tante M* decoders deel ik niet, andersom ook niet.

Gr. Fred.
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Hallo,

idem zijn ook de updates van de Ecos bedoeld om ook de laatste Marklin decoders te onderhouden, Marklin doet er eigenlijk zelf alles aan om niet met standaarden compitable te zijn, dus ook het Cs2 en Cs3 firmware moeten up to date zijn, lijkt wel een wedloop.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Citaat van: wissels op donderdag 17 maart 2022, 22:47:34
Marklin doet er eigenlijk zelf alles aan om niet met standaarden compitable te zijn, dus ook het Cs2 en Cs3 firmware moeten up to date zijn, lijkt wel een wedloop.

Dit is natuurlijk klinkare onzin. De Decoders krijgen een steeds grotere functionaliteit (functiemapping, timers, and/or functies, konstante remweg, etc.) die er vroeger niet in zat.
Aangezien het een MFX omgeving betreft waar alles via dialogen in een centrale aangepast/ingegeven kan worden zullen na een decoder upgrade dus ook de centrales een update moeten krijgen. Anders kan de centrale immers niet met een "slimmere" decoder communiceren.
Een ecos zal dus sowieso achterlopen op een "huiscentrale" van het decodermerk.

Bart
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Ik kwam er achter doordat ik een msd3 via de MDT had gewijzigd en kreeg de melding dat er een recentere firmware beschikbaar was, nl v3.2.2.1.
De oude firmware was v3.0.1.10 en omdat de decoder al aan de programmer hing had ik deze meteen maar geupdate.
En eenmaal op de rail, wilde ik het volume nog iets aanpassen, maar er gebeurde niks, er verscheen ook geen zandlopertje tijdens wegschrijven dan de nieuwe instelling.
Daarna pakte ik een andere loc die ook nog op v3.0.1.10 stond en die reageerde wel op wijzigingen vanaf de CS1R.
En nadat ik de tweede decoder ook van v3.0.1.10 naar v3.2.2.1 had geupdate, reageerde deze dus ook niet meer op wijzigingen vanaf de CS1R.
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
OOOops, das niet fijn Ad, ik zal als ik tijd heb kijken wat de ECOS doet.

Doe ik een keer samen met Walter als het zo uit komt. :-)
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Je kunt de decooders gewoon downgraden.
Op je pc moet je een map met decoderfirmwares hebben. Hier gewoon een oudere versie van in de decoder zetten.

Bart
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
 @citaat Bart, hoe kom je dan aan die firmware?
Op de website van Märklin vind ik het niet en in de MDT ook niet.
Re: msd3 decoder na update niet meer configureerbaar met CS1R
Hallo

Bij mij staat hij als submap "firmware" onder "marklin" op de pc.
Is bestanddeel van het marklin decodertool/3.

Bart