Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Instellen ESU decoder

Gestart door Re460 woensdag 02 april 2008, 13:27:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Instellen ESU decoder
In een groot aantal van mijn modellen heb ik een ESU lokpilot3 (52610) decoder ingebouwd.
Als je de handleiding naleest kan je de decoder naar believen programmeren. Voor alles is wel een Cv (configuratie variabele) bedacht.
Natuurlijk staan er in de handleiding wel waarde's voor de modellen van de diverse fabrikanten, maar het blijft een sport om de optimale instelling te vinden.
Ik verander slechts de CV's;

-01, adres.
-02, laagste rijspanning. Mijn instelling is 02.
-03, optrekvertraging.
-04, remvertraging.
-05, max. snelheid.
-53, regelingsfregquentie. Mijn instelling is 44.
-54, lastregeling parameter "K". Mijn instelling is 14.
-55, lastregeling parameter "I". Mijn instelling is 12.

De CV's 01, 03, 04 en 05 zijn erg afhankeliijk van het model. Een stoomloc rijdt nu eenmaal minder hard dan een eloc.

Wat zijn jullie ervaringen en waarde's?
Groet,
Erwin
Re: Instellen ESU decoder
Waardes kunnen per loktype en wensen (b.v. optrek- en remvertraging) verschillen.

Mvg,
Peter
Re: Instellen ESU decoder
Klopt dit is persoonlijk.
Zojuist CV 53 op 55 gezet bij een Marklin trommelcollector voorzien van kogellagers.
Goed resultaat.
Erwin
Re: Instellen ESU decoder
blackbird
gast

Re: Instellen ESU decoder
Hoi Allemaal,

Kan iemand mij in begrijpelijke taal uitleggen wat CV 53, de regelfrequentie, nou precies inhoud ?

Wat stel je er mee af, hoe stel je het af en wat bereik je er uberhaupt mee, en moet je dit bij iedere lok wel instellen of hoeft het niet altijd ?

Graag jullie reactie.

Mazzel,

Blackbird
Re: Instellen ESU decoder
blackbird
gast

Re: Instellen ESU decoder
Hoi,

Niemand die dit weet  :?: :cry:

mazzel,

blackbird
Re: Instellen ESU decoder
CV 53 is de instelling voor de lastregeling bij maximale snelheid.
Wanneer de hoogste snelheid niet gehaald wordt moet de waarde hiervan verlaagd worden.

Mvg,
Peter
Re: Instellen ESU decoder
blackbird
gast

Re: Instellen ESU decoder
Hoi Freak,

OHHHHHH  :?: Dat zal vast wel  :shock:
Maar kan je me dan vertellen op hoeveel je hem dan instelt die CV53 ? Ik begrijp het dus goed als ik stel dat:
Je max snelheid is niet 100%, maar een semi-realistische snelheid, passend bij de schaal verhouding, dat je dan wil, door het naar beneden bijstellen van die CV, dat de lastregeling eerder ingrijpt ?? en als je dat niet doet, je nooit maxiale lastregeling krijgt omdat je niet aan de max snelheid komt ?

En als je de snelheid zeg, op 75% hebt staan, waar stel je dan de lastregeleing op af? ook op driekwart ?

Graag nog evne je reactie.

Mazzel,

Blackbird
Re: Instellen ESU decoder
Hallo Blackbird,

In de handleiding staan voor de diverse motortypes waarde's aangegeven. Dit is een goede richtlijn.
De instelling is heel persoonlijk er is dan ook geen harde waarde te noemen. Wel kunnen forumleden hun favoriete instellingen met elkaar delen. Dat was ook mijn doel bij het openen van dit onderwerp.
CV 53 heb ik zelf op dit moment op waarde 55 gezet voor een Marklin trommelcollector wel voorzien van kogellagers.
Probeer eens een waarde van rond de 45. Verander eerst in grote stappen om te kijken wat dit met het rijgedrag doet. Verdere finetuning door kleine stapjes te wijzigen.
Veel succes.
Erwin