Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!

Gestart door AlbertJan woensdag 02 maart 2022, 11:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Beste forummers.
Na enkele jaren in de doos doorgebracht wilde ik mijn digitale Roco TEE 69123 weer eens bedrijf zien.
Maar, wat helaas wel meer gebeurt, doet het treinstel helemaal niets! 8o
Het motordeel is uitgerust met een ESU locsound 3.5 en staat (stond?) op DCC adres 4.

De decoder van het treinstel reageert helemaal nergens op, zowel analoog als digitaal, helemaal niets.

Wat kan ik nu het beste als eerste gaan controleren?
Is hier een bepaalde (logische) volgorde voor of is het gewoon van alles proberen, testen en/of meten?

Ik heb helaas meerdere digitale locs en treinstellen die dit probleem hebben, maar tot nu toe heb ik nog geen logische volgorde hiervoor kunnen vinden.
Sommige nog splinternieuw en van de laatste producties maar andere soms (bijna) antiek oud en vaak ook nog eens omgebouwd.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Beste AlbertJan,
Je moet het voorste en achterste gedeelte koppelen anders werkt het niet.
De tussenrijtuigen moeten niet bij het testen.
Mvg
Olivier 77
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Hoi Albert-Jan,
Onlangs heb ik mijn 69127 getest, rijdt ook met alleen de motorwagen, standaardinstelling DCC>3. ESU50200 gebruikt.
Succes
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Heeft dat stel een omschakelrelais waarmee voor de ene of de andere sleper afhankelijk van de rijrichting wordt gekozen?
In dat geval hangt het van de stand van het relais af of de motorwagen alleen kan rijden.

Indien het stel echt helemaal niet reageert, dan om te beginnen de decoder eens testen. Het stel heeft een achtpolige aansluitplug voor de decoder. Je kan de decoder eruit halen en testen.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Beste mensen.
Hartelijk dank voor de reacties! :thumbup:

@Olivier.
Ik had in de handleiding al gelezen dat bij programmeren decoder alleen de motorwagen op het spoor moet staan.
Alle mogelijkheden geprobeerd maar hij doet helemaal niets.

@Henk.
Net even gekeken en je hebt helemaal gelijk, gewoon een 8-polige plug.
Dat kan ik dus zeker proberen, ik moet alleen nog mijn loc programmer zien te vinden, nog steeds niet gevonden en alle verhuisdozen zijn nu in huis.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
De meest logische volgorder begint met het meten of de spanning de trein binnenkomt en uitgaat, dus de eerste de beste punten na de sleper.

Groet, Anne W
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Citaat van: AlbertJan op woensdag 02 maart 2022, 14:03:34

@Olivier.
Ik had in de handleiding al gelezen dat bij programmeren decoder alleen de motorwagen op het spoor moet staan.

Ik kan dat eigenlijk nergens in de handleiding vinden. Ik lees wel in de handleiding dat de motorbak altijd stroom voor de decoder afneemt als beide codeerbruggen W zijn geplaatst. Bij jouw model zijn die bruggen niet geplaatst. Die horen in de contacten met letter W aan de linkerzijde van de print op de foto. Zonder die bruggen neemt het stel alleen stroom af van de vooroplopende bak.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Hoi Henk.
Dat zou natuurlijk ook nog een mogelijkheid zijn.
Eerst wel even zoeken naar 2 van die draadbruggen, hoewel 2 draadjes ook wel zal kunnen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Je kan ook even de andere kopbak aankoppelen.  ;)
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Ondertussen 2 draadbruggen gevonden en gelijk geplaatst.
En ja hoor, weer een fraai rijdende TEE met mooie rij geluiden! :thumbup:

@Henk.
Hartelijk dank voor je tip maar de stuurstand aankoppelen is niet voldoende, de bruggen blijven noodzakelijk.
Nu alleen nog de binnenverlichting en de verlichting van de stuurstand aan zien te krijgen, volgens de handleiding zou de binnenverlichting met F1 geschakeld kunnen worden maar daar zit het rij geluid op.
Nog maar eens verder zoeken, alles ligt toch open dus dan wordt het zoeken wel wat makkelijker! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Volgens het 'Lok Funktionsdatenblatt' is F1 "rijgeluid aan/uit".
Ik heb de kap er nog niet afgehaald maar ik betwijfel of er standaard binnenverlichting is zit. Ik hoor graag van je of dat zo is en hoe je die dan inschakelt.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Nee, het model is voorbereid op binnenverlichting, maar die moet je apart aanschaffen en inbouwen. Daartoe loopt er een leiding door de hele trein die af fabriek schakelbaar is met f4. In ieder rijtuig zitten aansluitpunten waarop je bijvoorbeeld een ledstrip gemakkelijk kan aansluiten.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
 @citaat

Dat is goed om te weten, deze trein rijd hier ook rond en de ledstrips ervoor heb ik al in huis.

Fijn dat de trein weer rijd AlbertJan, wat mij betreft het mooiste treinstel wat er bestaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Beste meedenkers en tipgevers.
Weer hartelijk dank voor alle "weetjes" die bij onze forumleden bekend zijn! :thumbup:
Iedere keer lees ik weer allerlei leuke, interessante maar zeker ook bruikbare tips en adviezen om onze hobby begrijpelijker te maken.
Vroeger toen ik alleen maar analoog kon rijden, droomde ik van alle mogelijkheden die nu "gewoon" zijn geworden, dit gaat niet altijd even makkelijk maar gelukkig kom ik met wat hulp een heel eind! :favorite:

@Albert en Henk.
De binnenverlichting is later ingebouwd (setjes van digirails) maar krijg ik nog niet brandend.
Ik heb alle kappen en interieur gedemonteerd maar kan nog niet vinden waarom de binnenverlichting en stuurstand niet brandt.
Er staat geen stroom op en ik weet niet of deze stroom nu van de decoder of van de sleper uit de stuurstand moet komen.
Nog maar eens met de meter wat aansluitingen nalopen maar het kan (misschien) ook de schakeling op de decoder zijn.

@Peter.
Dit is zeker 1 van de mooiste treinstellen die ik heb maar de GTW 2/8, blauwe Valleilijn van Connexxion vind ik nog mooier.
En waarom?
Omdat ik vrijwel dagelijks voor dit prachtige treinstel sta te wachten en deze in al zijn schoonheid voorbij zie komen! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
De stroom voor de binnenverlichting komt gewoon van de stroomafname voor alles. Dus van beide koprijtuigen bij geplaatste draadbruggen in W en van alleen de vooroplopende bak indien draadbruggen niet zijn geplaatst. Die draadbruggen doen niets anders dan de stroomafname van beide kopbakken met elkaar verbinden. Zonder draadbruggen in W bepaalt een relais van welke bak stroom wordt afgenomen.

Indien draadbrug in d (van digitaal), dan stuurt de decoder het tweede relais aan. Dat relais zet de rijstroom op een leiding die via de koppelingen door de hele trein loopt. Het is dus niet zo dat de decoder de stroom voor de verlichting moet leveren.
Indien draadbrug in a (van analoog), dan wordt de stroom direct op de verlichting aangesloten en moet de verlichting dus altijd branden als er stroom op de rails staat.
Je kan de draadbrug verplaatsen van d naar a om te kijken of de verlichting dan werkt. Wel de rijtuigen koppelen dus.  ;)
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Beste Henk.
Hartelijk dank voor je duidelijke uiteenzetting! :thumbup:
Gelijk even alle draadpluggen opnieuw geplaatst en het hele treinstel gekoppeld.
Nu doet ook de binnenverlichting, geschakeld met F4, het weer keurig.

Alleen de wisselende front/sluit verlichting van de stuurstand doet nog steeds niets.

Het lijkt mij dat deze verlichting onafhankelijk van de motorwagen (met decoder) zou moeten werken, dat is iig bij mijn andere treinstellen wel zo. :help:
Deze nog maar eens goed nakijken en doormeten want de as schakelaar, lichtprint en sleper lijken prima.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Citaat van: AlbertJan op zondag 06 maart 2022, 12:34:25
Alleen de wisselende front/sluit verlichting van de stuurstand doet nog steeds niets.

Volgens mij heb ik daar eens een vraag over gesteld maar kan hem niet meer terugvinden. De verlichting wordt dacht ik geregeld door een palletje op een van de wielassen, niet met een decoder.

Toch gevonden, was al weer langer geleden dan ik dacht.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87448.0

Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Citaat van: AlbertJan op zondag 06 maart 2022, 11:45:14
....maar de GTW 2/8, blauwe Valleilijn van Connexxion vind ik nog mooier.
En waarom?
Omdat ik vrijwel dagelijks voor dit prachtige treinstel sta te wachten en deze in al zijn schoonheid voorbij zie komen! O:-D
Hey AlbertJan, hoe kan je zo'n veredelde lijnbus nu mooier vinden dan de TEE Ram?  :P ;)
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Hoi Ad.
Mooi blauw is niet lelijk en daardoor zie je alleen maar de kleur en niet het treinstel! O:-D

@Albert.
Bedankt voor de links, eens bekijken wat ik hiermee ga doen.
Eerst de print doormeten of deze niet kapot is.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Roco TEE 69123 reageert helemaal nergens op!
Ik vraag me af of de stroomafname van het stuurstandrijtuig wel op orde is Albertjan. Je hebt een paar keer gemeld dat het oorspronkelijke probleem  - motorbak doet niets - niet werd opgelost door de kopbakken te koppelen. Gegeven de oplossing - het plaatsen van de W-bruggen - kan dat eigenlijk niet. En nu doet de verlichting in de stuurstand het niet.

De verlichting is direct op de stroomafname van de stuurstand aangesloten. Brandt dus altijd zodra er stroom op de rails staat. Via een asschakelaar wordt gekozen voor front- of sluitverlichting.

Dus inderdaad maar even meten.  :)

Digitaliseren van de verlichting in de stuurstand kan ook, maar vergt weer zo zijn specifieke aanpak. Als je daar aan toe bent, laat maar weten.  :)