Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Epoche 1 en 2 scenery

Gestart door DA79 dinsdag 01 maart 2022, 22:20:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2020

offline
Epoche 1 en 2 scenery
Ik zie veel landschapsvoorbeelden op het internet van epoche 3 enz.
Maar kon eigenlijk bar weinig vinden van tijdperk 1-2

Ik wou qua concept een deel van de baan (122x360) ergens tussen 1910 en 1930 gaan zitten.
Eigenlijk wou ik net rond de tijd gaan zitten dat de landernbahn overgaat in drg zodat beide tijdperken qua loks en personen zouden passen.
Er was vast een overgangsperiode dat niet alle landernbahn loks al om geschilderd waren. (laat I vroeg II)

Mij gaat het om voorbeelden en tips and tricks in hoe iets te maken in deze tijdperken.
Bijvoorbeeld, asfalt was er toen nog niet, beton (???? vast niet veel),  wegen waren volgens mij grotendeels van straatwerk voor wat ik tot zover kon vinden.
Dus asfaltverf en betonverf val grotendeels al weer weg, of valt waarschijnlijk helemaal weg.
Want hoeveel betonwegen en stations pleinen waren er eigenlijk in +/- 1925 , vast nog niet zo veel in vergelijking met iets latere periode in tijdperk II
Misschien net de draaischijfconstructies, keerwanden tussen spoor en bordes van station van beton, e.d.?

Wat is dan een handige manier om die straten van klinkers (pflaster) na te maken, van gips? of hardschuim of zelf plakkend klinker rolletje.
Zag ook al ergens een metalen profiel rolletje, maar heb geen idee of dit wat is of niet.

Hoe maken de meesten van jullie de wegen, want ik zat zelf te denken om een 6 of 3 mm triplex te gebruiken, ook om wat makkelijker overgangen te maken bij c-rails.
En hierop dan iets aanbrengen, patroon folie? of verf?  in een naar mijn idee haast wel in een klinkerpatroon structuur.
Wat is handig......Wat niet..?


Zoals ik aangaf, ik kan weinig scenery voorbeelden vinden uit tijdperk 1 en 2 waarvan ik ideeën op kan doen, dus als iemand nog voorbeelden weet, graag.....
Bij het googelen naar tijdperk 1 en 2 schiet het niet echt op qua voorbeeldplaatjes, maar kan ook de verkeerde zoekterm hebben gebruikt.
Mij gaat het met name om het maken van het landschap en voorbeelden uit deze tijdperken, poppetjes, voertuigen e.d. zijn nog wel redelijk te vinden.
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Er staan veel plaatjes in het stadsarchief van Amsterdam, misschien heb je daar iets aan. Je kunt op allerlei manieren zoeken, bijvoorbeeld naar 'landschap' in de periode 1910-1930. En er zijn ongetwijfeld nog veel meer van dit soort archieven.

Re: Epoche 1 en 2 scenery
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2020

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
 :thumbup:

Super, is al meer wat ik had gevonden.
Zat ook al op stumi te zoeken, maar een deel was afgeschermd van wat ik vond, dus dat schoot niet op.
Het maakt mij toch nieuwsgierig welke materiaal men gebruikt voor de wegen of hoe men dit maakt.
Is dit een structuur verf?
Zat zelf al te denken om wat fijn droog geel/zwart zand te mengen als zand weggetje.
Of grind in N formaat?

Wat ik gebruik als rail ballast lijkt mij vrij grof om daar een weg van te maken, maar kan mij vergissen.

In 1e instantie wou ik tijdperk 3 na bootsen, dan had ik de wegen kunnen uitvlakken en met beton of asfalt verf kunnen afwerken.
Nu in tijdperk 1-2 ben ik wel nieuwsgierig hoe men bepaalde afwerkingen na bootst zoals de klinker en zand of grind wegen.

Re: Epoche 1 en 2 scenery
Voor het nabootsen van klinkers wordt veel gewerkt met hardschuim, zoals de ondervloeren voor laminaat. Daarin laten zich goed klinkerpatronen inkerven. Eén voor één 'kinderkopjes' uitdrukken kan met een penseel waarvan de haren verwijderd zijn. Er ontstaat dan een rond of ovaal te maken uitsteekvorm
Die is ook goed te gebruiken met Das-klei in plaats van hardschuim.
Er zijn ook klinkerpatronen beschikbaar op een 3D geprinte walsrol die je in een eenvoudige houder voor verfrollers kunt steken. Of dat precies genoeg werkt weet ik niet.
Voor zandwegen kun je gewoon fijn zand gebruiken. Dat kun je verlijmen met houtlijm of voorstrijkmiddel.

Groet,

Peter
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2020

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
 :thumbup:

Dat met klei is nog wel een idee, was al begonnen met o.a. muren e.d te maken van klei.
Ben er nog niet z'n ster in moet ik eerlijk zeggen...

Dat met xps wil ik bij de volgende tafel gebruiken als basis.
Eigenlijk ben ik in mijn ogen verkeerd begonnen met een vlakke houten plaat en groene ondervloer.
Waarmee je slecht de diepte in kan.
Zag dat sommigen een xps plaat gebruikten, dit lijkt mij bij de volgende tafel veel eenvoudiger als basis aangezien je daar ook nog slootjes en riviertjes e.d. in kunt kerven en natuurlijk wat je zegt een patroon in drukken of snijden, en de hoogte in kan altijd met extra xps of framewerk.

Heb nu 2 tafels (mijne en van mijn zoontje)in een hoek tegen de muur, maar ga de volgende tafel er zo tegen aan zetten dat ik er aan beide zijden om toe kan lopen.
Wel zo handig :D



Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

online
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Hallo,

Je hebt voor een deel gelijk als je zegt dat het beter is om je baan te beginnen op een dikke plaat XPS. Je kunt dan stijgen en dalen en daardoor in de helft van de normale lengte sporen laten kruisen en toch voldoen aan de 3%. Toch is het nog niet zo eenvoudig om met XPS een gelijkmatige daling te creëren. Het XPS dat ik gebruik ( dakisolatieplaten van 10 cm dik) is ook zeker niet geschikt om er klinkermotieven in te drukken. Daarvoor gebruik ik toch de grijze laminaat ondervloerplaten die ik kocht bij die zaak van " Daar woon je beter van" . Dat spul gebruik ik ook voor mijn tunnel portalen.

groet, Wim
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Hi  ?   "DA79",

Kijk eens bij de foto's van de Hochswartzwaldbahn daar ben ik op bezoek geweest en die is in ongeveer dezelfde periode.
Klik hier

groet
Harald
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
 @citaat Harald, forumlid DA79 kun je aanspreken met Derk Appeldorn!
Dat heeft ie in ieder geval in zijn allereerste post vermeld :wink:
Ik had trouwens niet verwacht dat jij zo oud bent dat je Epoche 1 & 2 hebt meegemaakt ...:roll:

Groeten,

Erik.
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
 @citaat
Ik ga toch niet kijken naar iemand zijn eerste post hoe hij heet.
Je naam onder je bericht zetten zou handig zijn.

Jazeker die periode heb ik meegemaakt in 1:87  >:-D

groet
Harald
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
 @citaat @citaat Och, ik vind dat een klein genomen moeite, om daarna iemand juist aan te kunnen spreken :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Hoi Derk,

Citaat van: DA79 op dinsdag 01 maart 2022, 22:20:57
Zoals ik aangaf, ik kan weinig scenery voorbeelden vinden uit tijdperk 1 en 2 waarvan ik ideeën op kan doen, dus als iemand nog voorbeelden weet, graag..... Bij het googelen naar tijdperk 1 en 2 schiet het niet echt op qua voorbeeldplaatjes, maar kan ook de verkeerde zoekterm hebben gebruikt. Mij gaat het met name om het maken van het landschap en voorbeelden uit deze tijdperken, poppetjes, voertuigen e.d. zijn nog wel redelijk te vinden.

De beste voorbeelden zijn oude foto's en het landschap zelf  :)  Online kan het beste zoeken in archieven naar de bouwperiode van jouw keuze. Je hebt bijvoorbeeld de Nederlandse website Archieven.nl met een beeldbank. Voor duitsland Bundesarchiv Bildbank. Maar het ligt natuurlijk ook aan welk land je gaat uitbeelden.  Je kan ook oude prentenboeken uit die periode opzoeken. Dus bepaalde geschiedenis van bepaalde baanvakken. Hier een behoorlijke collectie boeken (en tijdschrifen) van allerlei pluimage om door te bladeren.

Groet
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2020

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Ik zal dit allemaal  eens gaan bekijken en uitzoeken :D. :thumbup:

Ik wou deze tafel maken als "Wurtenberg" tussen tijdperk 1 en 2. (2a)
Voor de wurt loks die ik heb in tijdperk 1 en 2.  O.a. de Wurt C, de recente G12, de K,  die K is toevallig de Br59 van Bellingrodt editie.
En had al een paar huisjes en een bierbrouwer uit die omgeving omdat ik eerst een Schwartzwald tafel wou maken.
Nu is het schwartzwald een onderdeel van provincie Baden-Wurtenberg dus dat komt goed uit.
Zat daarnaast ook met de nieuwe c- draaischijf, dat begint vanaf tijdperk 2 wat ook goed uit kwam.

Zelf vind ik de periode tussen 1900 en 1930 de mooiste tijdperk qua locomotieven en reizen te zien in o.a. films, als je de oorlogen niet mee rekent is het een interessante tijdperk met een bonte verzameling locomotieven en wagons.

Daarnaast is Beieren een buurman, dus kan voor de Beierse loks dan een 2e tafel ooit gaan aankleden. :D

Nu ben ik beginner, dus niet alles zal 100% kloppen maar ik wou geen asfaltwegen e.d. gebruiken.
En ben ook nog aan het uitzoeken welke materiaal een beetje handig werkt en wat niet.

Qua ondergrond, Wim, bedoel je 10 cm pir? i.p.v. xps?
Ik vind xps makkelijker en mooier te verwerken dan pir of eps platen.
Eps wil nog, pir gebruik ik niet want dit is een irritante gekruimel.

Als ik nu nog naderhand een slootje of riviertje onderlangs de rails wil maken moet ik een stuk uit de 18mm plaat zagen. 8o
Dus bij de volgende plaat wordt dit of rails op een frame met hout en gaas of op een plaat xps van 3cm waardoor ik wat makkelijker wat aan kan passen.

Denk dat het dan 18mm plaat wordt van 122 bij 244+ met xps, want dan kan ik nog even daarop leunen tijdens het maken van het landschap.

De plan is 2 platen tegen de muur in een hoekvorm, daarna dwars tegen plaat 2 weer een plaat, zo krijg ik een U vorm en is plaat 3 van 2 kanten bereikbaar.
Maar eerst plaat 1 eens grotendeels afmaken,  dat duurt al lang genoeg :D :D


Gr,

Derk



Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2020

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
De bestrating in pflaster steinen wordt toch maar uit klei of gips denk ik. :?

Had voor het gemak 1 kunststof plaatje gekocht, deze ziet er redelijk echt uit, maar is klein en daardoor redelijk duur voor veel gebruik.
Daarna noch 60440 altstadtpflaster gekocht..................Tja wat moet ik daar van zeggen, t'is niet wat ik dacht wat het was :-( :-(.

Als beginneling in scenery is dit waar ik het meest tegen aanloop.
8o



Derk
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

online
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Hoi Derk,

De 10 cm dikke platen zijn van EPS. Ze zijn 120 x 30 cm en het zijn left overs van een dakrenovatieproject. Het verwerken ervan geeft wel wat rommel maar bij lange na niet de troep die je van piepschuim hebt. Ik maak er mijn berglandschap van.

groet, Wim
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Toch nog eens Google gebruikt over de vraag hoe oud asfalt eigenlijk is...
Dat was verbazingwekkend. Het komt volgens Wikipedia op bepaalde plaatsen in de natuur voor en heel oude beschavingen wisten er al gebruik van te maken.
Als wegdek is het sinds 1870 bekend en na 1900 komt er al iets dat lijkt op betonasfalt. Vanaf de jaren 30 wordt dat echt op wijdere schaal toegepast.
Dus, niet elke straat lijkt dus met klinkers of enkel zand te worden aangelegd.
Gewoon nog even verder grasduinen op het internet en plaatjes zoeken!

Groet,

Peter
Re: Epoche 1 en 2 scenery
hoi,

Citaat van: DA79 op donderdag 03 maart 2022, 17:18:51
Had voor het gemak 1 kunststof plaatje gekocht, deze ziet er redelijk echt uit, maar is klein en daardoor redelijk duur voor veel gebruik.
Daarna noch 60440 altstadtpflaster gekocht..................

Mogelijk eens kijken naar Structur Strasse van Noch. Van oorsprong een Zwitsers bedrijfje dat volgens mij de structur strasse bedacht heeft.

Citaat van: DA79 op donderdag 03 maart 2022, 17:18:51
Tja wat moet ik daar van zeggen, t'is niet wat ik dacht wat het was :-( :-(. Als beginneling in scenery is dit waar ik het meest tegen aanloop.
8o

Ik zou eens zelf wat "proeftechnieken uitproberen. Je kan ook bijvoorbeeld één of twee mallen van Sporle kopen en daarmee je wegen aanleggen. Of echt aan de hobby met krassen, klein en andere dingen. Het is maar wat je wilt uitbeelden. Wil je iets moois dan ben je daar niet snel klaar mee.
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Citaat van: DA79 op donderdag 03 maart 2022, 17:18:51

Had voor het gemak 1 kunststof plaatje gekocht, deze ziet er redelijk echt uit, maar is klein en daardoor redelijk duur voor veel gebruik.
Daarna noch 60440 altstadtpflaster gekocht..................Tja wat moet ik daar van zeggen, t'is niet wat ik dacht wat het was :-( :-(.

Als beginneling in scenery is dit waar ik het meest tegen aanloop.
8o



Derk

Tja, wat ik daarvan moet zeggen weet ik wel. Al die "gemakkelijke" spullen van Noch, Busch en noem al die fabrikanten maar op zijn niet meer dan industriële massaproducten. En zo ziet het er dan ook uit.

Realistische modelbouw is niet "gemakkelijk", dat is secuur en geduldig pielen op de vierkante millimeter. En zoals bij heel veel dingen in het leven. "Oefening baart kunst" en "de aanhouder wint".
Re: Epoche 1 en 2 scenery
Lid sinds: 2020

offline
Re: Epoche 1 en 2 scenery
 @citaat

Daar kom ik ook steeds meer achter.
Het is alleen als beginner lastig in te schatten welke materiaal een beetje leuk te verwerken is en wat enigzins echt lijkt.
Sinds ik weer een beetje met de aankleding bezig ben heb ik het een en ander gekocht waarna je denkt.........T 'is net niet wat ik er van verwacht had.
En of weg wordt gedaan of nog in de kast ligt.

Als voorbeeld, de stiften van noch voor het kleuren/weatheren van rails............De stiften zijn veel te dik hier voor.
Nu doe ik dat weer met een fijn penseeltje, valeo verf wb, klein doekje en een klosje hout als slijp "steen" over rail en puco , dit werkt veel beter en netter.

De wegen; zie vorige bericht 8o

Moet wel zeggen, de kant en klare tunnelportalen van xps vind ik er wel leuk uitzien en je kan ze goed plakken en verfen.
De meeste tunnelportalen die ik heb vallen wel leuk in te blenden.


Qua asfalt bestrating; had gegoogled op duitse websites.
Daar kwam ik achter dat asfalt wegen er toen nog niet echt waren, wel kwam tijdens tijdperk 2a-2 meer en meer beton in gebruik.
Het was er wel, maar werd nog niet echt op grote schaal gebruikt zoals wij dat nu kunnen want asfalt was met regen glad.
https://de.wikipedia.org/wiki/Asphalt#Asphaltbeton_(Hei%C3%9Feinbau)

Zoals ik het lees waren er oude wegen, en in de industriële revolutie begon met met het verder ontwikkelen van wegenbouw, de pflasterwege, de schotterstrasse,
betonstraten; 1929
Bau der ersten Stahlbetonstraße mit Bewehrung aus Betonstahlgewebe (https://www.beton.org/wissen/beton-bautechnik/geschichte-des-betons/)
en http://www.viastoria.de/strassenbautechniken/betonstrassen/

Zover ik kan weet en kan vinden is cement en afalt (peck) wel bekend van oude tijden zoals je aangaf, maar is niet echt op schaal toegepast voor wegen tot in tijdperk 2 iemand dit op grote schaal in beton wou uitvoeren. 8o
De romeinen kenden al cement van superieure kwaliteit (op basis van vulkanische as) waarna ze nu onderzoek aan het doen zijn, kennis van asfalt/pek is ook van voor het jaar 0 en er voor.

Als ik dat zo lees kom ik op een combinatie van pflasterwege, schotterstrasse en misschien wat ongewapend beton als reparatie laag voor wegen in tijdperk 2a tot 1925?
Voor die steenslag bestrating zou ik wel de structur strasse kunnen toepassen of steenslag in n korrel.
Dit (pflaster en schotter) zie ik in de meeste scenery voorbeelden wel terug komen.

We knutselen vrolijk verder :D :D