Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

aanpassen NS 1800 37263

Gestart door opa.trein zondag 27 februari 2022, 21:09:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aanpassen NS 1800 37263
opa.trein
gast

aanpassen NS 1800 37263
Hallo

Ik heb een Marklin 37263 1800 e-loc deze heeft alleen werkend frontseinen.
Omdat ik deze lok ga inzetten achter een DDM1 stuurstand set van artitec met sleper wisseling, is er al het e.e.a. verbouwd in deze loc.
Vervelend is echter dat hij nu dus achterop rijdt zonder sluit lichten.
Heeft iemand hier al ervaring mee
bvd
opa.trein / Frank
Re: aanpassen NS 1800 37263
Re: aanpassen NS 1800 37263
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: aanpassen NS 1800 37263
De kap is van keihard metaal, boor je niet zomaar een gat in!

Als je een gat wilt boren , start met in het midden van de bolle rode punt een centerpunt te tikken.

Daarna een klein gat er doorheen boren, daarna nog een gat van de juiste diameter. Het beste werkt een kolomboormachine in dit geval.

Dit is mijn eigen ervaring.
Re: aanpassen NS 1800 37263
  @citaat Zamac is niet bepaald hard maar wél heel taai!
Re: aanpassen NS 1800 37263
@citaat dat heb ik ook al meerdere malen tegen Fred gezegt, de kappen zijn niet knetter hard maar iets harder dan aluminuim.
Mogelijk heeft hij de pech gehad dat hij in vervuild zamac aan het boren is geweest😉
Heb er nu meerdere gedaan ben er nog niet uit wat de ideale methode is, maar geduld is wel belangrijk.
Heb mijn loks ondertussen verkocht en wacht op de nieuwe Roco en Marklin modellen.
Re: aanpassen NS 1800 37263
Er is een printje aangeschaft dus de lampjes zijn geregeld,maar.....
Als ik nu gaatjes boor voor de rode led's (want die zijn nog dicht), hoe krijg ik dit weer mooi met een bolling.
is er plexiglas staf van 2,5 of 3 mm te koop

de tips voor het boren zijn zeer welkom hiervoor dank
Opa.trein
Re: aanpassen NS 1800 37263
Dat is te dik. 2 mm is eigenlijk precies goed.
Als je de LED's gebruikt, die ik heb gebruikt, steek je die gewoon door het gat van 2 mm.
Die LED's zijn dat nl. ook. Zie ook de link in mijn vorige bericht.
De bolling van het lampglas zou ik laten zitten, maar je kan de uiteinden ook wat bol vijlen.
Re: aanpassen NS 1800 37263
Citaat van: Marklindak op maandag 28 februari 2022, 13:25:51
Als je een gat wilt boren , start met in het midden van de bolle rode punt een centerpunt te tikken.

De tips staan al in dit draadje
Re: aanpassen NS 1800 37263
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: aanpassen NS 1800 37263
Citaat van: opa.trein op donderdag 03 maart 2022, 17:29:57

is er plexiglas staf van 2,5 of 3 mm te koop

Er zijn goede lichtgeleiders te koop, voorzichtig warm maken met klein vlammetje (aansteker) dan kun je ze uitrekken en wordt de diameter kleiner.

Beter is Kristal Klear te gebruiken. Is een potje vloeistof, doop een cocktailprikker hier in, laat de "ruimte" vol lopen met druppels vanaf de cocktailprikker en op laten drogen. Voordeel van Kristal Klear is dat het met water weer is te verwijderen. KLIK

Gr. Fred.
Re: aanpassen NS 1800 37263
Lid sinds: 2019

offline
Re: aanpassen NS 1800 37263
 @citaat
Zou je aub de procedure met kristal klear wat uitgebreider willen uitleggen. Ik ben in geïnteresseerd maar ben wat in de war door de eerder korte uitleg (bv een potje met vloeistof - ik denk hierbij aan water - en iets verder schrijf je dat kristal klear dan oplost in water).
Moest de procedure reeds uitgelegd zijn in een andere topic, graag de link.
Dank bij voorbaat.
Re: aanpassen NS 1800 37263
Lid sinds: 2007

offline
Re: aanpassen NS 1800 37263
Kristal Klear is een product van Microscale. Het doet denken aan houtlijm, maar droogt vrijwel helder op. Geschikt om raampjes te lijmen en ook wel om kleine raampjes te maken. In dit geval, zoals Fred al schreef, door wat Kristal Klear in de opening van het sein te druppelen. Daarna droogte het helder op. Is goed te krijgen, ook in Nederlandse modelspoor- en hobbywinkels.

KLIK

Persoonlijk vind ik het spul het laatste redmiddel als er echt niets beters is te bedenken. Zelf zou ik gaan voor de 2 mm leds waar Jakop het over heeft. Alleen niet vijlen. Dan wordt de lens dof en dat zie je.

EDIT Fred, linkje ingekort.

Verzoekje, lees deze ook eens: KLIK
Re: aanpassen NS 1800 37263
 @citaat Humbrol clearfix is ook zo'n spul, zie ===> klik
Even naar beneden scrollen voor gebruiksaanwijzing.
Re: aanpassen NS 1800 37263
Kristel klear heeft als nadeel dat hoe dikker het is hoe minder licht het doorlaat, beste resultaat geeft een licht geleider.
Deze zijn in verschillende maten te koop, heb ze zelf van 0,5 tm 2,5 mm ooit op ebay gekocht.
Verder gebruik ik schuurpads van grof tot heel fijn om de lichtgeleiders de juiste vorm(vlak of met een bolling)te geven
Re: aanpassen NS 1800 37263
Lid sinds: 2006

offline
Re: aanpassen NS 1800 37263
Hallo,
Gebruik al enkele jaren kristal klear. Eerst voor het lijmen van ramen. Ik ontdekte dat je het prima kunt gebruiken voor het vullen van de gaten van de lichtgeleiders. De leds ermee in de lampgaten en vul de gaten dan in fasen op met kk. Je kunt er zelfs na enige oefening de bolling van de lampglazen mee vormen. Twee zaken zijn van belang: de te vullen "gaten" moeten verticaal staan en geen houten tandenstokers gebruiken maar kunststof. Hout laat de kk verkleuren. En punt drie GEDULD.