Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.

Gestart door Klaas Dijkhuis vrijdag 25 februari 2022, 18:44:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Hallo een vraagje voor de Rosoft WDD deskudigen onder ons.

Ik heb 12 wissels op een kluitje bij elkaar. En mijn Rosoft WDD decoder heeft een eigen Marklin voeding van 36VA.
De verlichting van de wissels heb ik vanaf de Power aansluiting op de Rosoft decoder doorgelust naar elke volgende wissel.
Nu heb ik voor de wissels zelf natuurlijk ook een plus (+) nodig en 2 minnen voor rechtdoor en afbuigend.
Kan ik de plus van de power aansluiting die ik voor de verlichting gebruik ook gebruiken voor de wissels zelf?
Dat scheelt me het trekken en doorlussen van een draad namelijk, want ik gebruik dan de plus van de verlichting,
Op de Rosoft WDD decoders hebben de wissels zelf ook een gezamelijke "Plus", maar is dat dezelfde "Plus" als de "Plus" van de aangesloten voeding?
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel en ben erg benieuwd naar het antwoord.

Vriendelijke groet
Klaas
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Hallo Klaas,

Volgens mij niet.

Even voor de duidelijkheid, een WDD bestaat eigenlijk uit twee losse printen van elk 4 wisselaansluitingen beiden printen zitten in een behuizing.

Van de eerste print heb je 8 aansluitingen voor de blauwe draden een voor afbuigend en de andere voor rechtdoor. ( per wissel ).
Na deze 8 aansluitingen zit de gezamenlijke + ( 9e aansluiting ) van de 4 wisselaandrijvingen die je op deze eerste 8 aansluitingen zitten dien je dus 4 gele draden op deze + aan te sluiten.

Het combineren ven beiden printen is niet mogelijk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Hallo Peter,

Ik begrijp wat je bedoelt. Het zijn 2 losse printen elk voor 4 wissels.
Zoals ik het aangesloten heb, heb ik de voeding (Power) van de eerste print door gelust naar de 2 print, en naar de 2e WDD decoder dit kan natuurlijk, alle  prints gebruiken dan dezelfde voeding. Het zelfde heb ik gedaan voor het DCC stuursignaal, alle prints gebruiken dan hetzelfde stuursignaal van de baan. Wat ik nu bedoel is kan ik de + van de voeding die ik gebruik voor de wissel verlichting ook gebruiken als de + voor de wissels. Dan hoef ik voor de wissel zelf alleen het rechtdoor en afslaande draad te trekken terwijl ik voor de plus die van de verlichting gebruik. Ik hoef dan niet nog een extra + draad voor voor de wissels te trekken. Het gaat me dus niet om het verbinden van beide prints, maar als ik de plus voor de verlichting van de Power aansluiting ook kan gebruiken voor de wissel dan heb ik voor elke wissel maar 4 draden nodig in plaats van 5.

Bedankt voor je bovenstaande reactie,
Vriendelijke groet,
Klaas
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Je vraag lijkt veel op deze, en het antwoord daar (van Sprinter) luidt:

Citaat van: Sprinter op woensdag 02 september 2020, 11:29:06
Het antwoord is simpel en al meerdere malen gegeven. Wissels per decoder aansluiten, dus ook in dit geval de gele draden. Dat geldt voor alle merken decoders en dus ook voor de WDD.

Misschien bedoel je iets anders?
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Hoi Klaas,

Ik denk dat ik jou vraag nu snap, jij wil de + van je verlichting ook gebruiken voor de gele draden van je wisselaandrijvingen?

Dat lijkt mij niet de bedoeling, de uitgangen van zowel + en - gebruiken van de WDD waar ze voor bedoeld zijn.

Ik zou de verlichting een eigen voeding met ringleiding geven.
Ook de WDD een eigen voeding met ringleiding geven dan loop je geen risico.

Draden trekken hoort er nu eenmaal bij  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Volgens mij is het ook de bedoeling dat de wisseldecoder redelijk in de buurt van de wissels zit.
Dan lijkt het mij toch weinig meer werk om een gele draad mee te trekken met de blauwe.

Groeten Sander
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Op zich is er toch weinig mis met het aansluiten van de wissellampjes op de plus die ook de wisseldecoders van stroom voorziet, behalve dat je op enig moment te weinig stroom hebt.
De 36VA levert denk ik 18v bij 2A. De power aansluiting van je decoders geeft ook de stroompuls voor de omzetting van je magneetspoelen.
Van wat ik weet, gebruikt een gloeilampje van een wissellantaarn 1VA. Dus 20 wissels pakken dan 20watt. Bij 18v spanning ben je dus ruim 1A kwijt. Je stroom voor de omschakelpuls en voedingsstroom voor je decoders is daarmee gehalveerd.
Liever zou ik de lampjes apart op een trafo of voeding zetten. Of je gebruikt nog een voeding voor je decoders met lampjes, dus 10 wissels per 36 VA.

Ik hoop dat mijn verhaal klopt; er zijn technisch veel beter onderlegde mensen op dit forum en misschien is mijn gedachtengang onjuist. Maar het lijkt me dat je een risico loopt dat teveel lampjes uiteindelijk je omschakelpuls verzwakken.

Groet,

Peter

Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 26 februari 2022, 14:09:15

Van wat ik weet, gebruikt een gloeilampje van een wissellantaarn 1VA. Dus 20 wissels pakken dan 20watt. Bij 18v spanning ben je dus ruim 1A kwijt. Je stroom voor de omschakelpuls en voedingsstroom voor je decoders is daarmee gehalveerd.


Dat klopt dus niet. De wisselspoel neemt de stroom die het nodig heeft. De andere gebruikers krijgen minder. Lampjes gaan flikkeren bij het schakelen van de wissels.(bij te weinig vermogen)
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
 @citaat
En waarom klopt dat dan niet? Het klopt helemaal wat Peter zegt. Wanneer de lampjes al de helft van de power opgebruiken blijft er voor je maneetimpuls niet veel meer over en wordt die ook zwakker. Dat kun je zien juist omdat die lampjes dan gaan flikkeren. De voedingsspanning zakt op dat moment gewoon in door een teveel aan stroom gebruik en dat heeft net zoveel invloed op je magneetspoelen. Die zakken ook in alleen zie je die niet flikkeren. In het uiterste geval gaat de wissel niet meer om.

Voorkomen is beter dan genezen. Gewoon een aparte voeding voor de lampjes en een aparte voeding voor de magneetspoelen. Ja, dan moet je een extra draadje trekken voor de plus, so what. Loopt de bouw van je baan daardoor een vertraging van maanden op?
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Hallo,

Ik was mijn topic even kwijt omdat het zonder link was verplaatst. Vandaar mijn wat late reactie.
Mijn wisselverlichting zijn ledjes dus ze verbruiken maar weinig stroom.
Zoals ik het nu begrijp kan het wel maar gebruikt "oude" wisselverlichting nog al wat stroom.
Ook al kan de voeding de stroom wel leveren uiteindelijk zal de spanning toch wat zaken door de extra geleverde stroom
En zou bij het het activeren van een wissel de licht opbrengst kunnen verminderen.
Daar ik echter verlichting d.m.v ledjes heb, zal dit vermoedelijk bij mij minder merkbaar zijn.

Verder ben ik me er natuurlijk van bewust dat draden trekken bij mijn treintjes hobby hoort.
Maar het is ook zo, dat als het simpeler kan met een draad minder, ik dat natuurlijk liever doe.

Bedankt voor jullie reacties,
Groet Klaas


Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Ah, dat scheelt zeker! Maar: krijgen je ledjes niet wat veel spanning zo? Meestal doen ze het leuk op 5v of zelfs minder. Op (wissel)stroom van 18v zijn ze minder gesteld. Of heb je er voldoende weerstanden tussen gesoldeerd?

Groet,

Peter
Re: Rosoft WDD wisseldecoder deskundigen onder ons.
Hallo Peter,

Het zijn de ledjes van Marklin zelf voor de wissels, die normaal gesproken vanaf de rails gevoed worden. (74470)
Ze zitten op een klein printplaatje onder de rails, die aangepast zijn aan voeding vanaf de rails.
Dus dat geeft geen probleem, ze geven een mooi warm niet te fel licht.

Groet van Klaas