Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

vraagje ombouwen 3048

Gestart door Robbie50! vrijdag 25 februari 2022, 13:37:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraagje ombouwen 3048
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
vraagje ombouwen 3048
 :) Hallo,

Ik wil mijn 3048 voorzien van een ESU lokpilot decoder.
Lampje vóór zorgt ook de spanning voor de rookgenerator, op welke wijze moet ik mijn decoder hierbij aansluiten?
moet ik het lampje vóór, welke ik vervang door een led, apart op de decoder aansluiten?
Waarop moet ik de rookgenerator dan aansluiten? (en vooral de massa aansluiting hiervan?

graag reactie(s)

Rob
Re: vraagje ombouwen 3048
Lid sinds: 2008

offline
Re: vraagje ombouwen 3048
De Lokpilot heeft genoeg uitgangen om beide apart aan te sluiten.

Als je het lampje en de rookgenerator niet kunt isoleren van het frame, dan sluit je ze gewoon alleen op de funtieuitgang aan.  Lampjes zullen dan wat knipperen (want halve fase).  Nooit de gemeenschappelijke draad aan het frame aansluiten :warning: .

Als je een led gaat gebruiken, moet je die sowieso geïsoleerd van het frame aansluiten, en er uiteraard ook een weerstand tussen zetten.  Bij stoomlocs zou ik zeker niet te laag gaan zitten met de weerstand, begin eens bij 4k7 of zo.
Re: vraagje ombouwen 3048
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: vraagje ombouwen 3048
 @citaat Eric,
Dank voor je reactie, lampje (led met weerstand 1.5 Kohm) sluit ik aan op witte en blauwe aansluiting.
Maar welke uitgang sluit ik aan op rookgenerator? en die heeft zo ie zo massa van het spoor :important:....!

Groet,

Rob
Re: vraagje ombouwen 3048
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: vraagje ombouwen 3048
Rob, er staat in de handleiding een heel hoofdstuk over hoe je alles moet aansluiten, waaronder een paragraaf over functieuitgangen (6.10). Misschien eens handig om dat door te lezen...
Dan kan je je eigen vragen beantwoorden ;)
Re: vraagje ombouwen 3048
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: vraagje ombouwen 3048
 @citaat ik zit alleen met de rookgenerator, krijgt "prik' van de massa (rails) maar welke functieuitgang van de decoder moet ik gebruiken als tweede draad.
Dat is alles wat ik wil weten....

rob
..................en zal ik zeker gaan lezen.....
Re: vraagje ombouwen 3048
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: vraagje ombouwen 3048
En die vraag wordt daar dus beantwoord in een paragraaf welke volledig over rookgeneratoren en hoe ze aan te sluiten gaat  B)
Net als die je had van de led.
Re: vraagje ombouwen 3048
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: vraagje ombouwen 3048
 @citaat oke!
Dank!