Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Roco z21 met app toepassen

Gestart door Hansw dinsdag 22 februari 2022, 21:53:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco z21 met app toepassen
Lid sinds: 2021

offline
Roco z21 met app toepassen
Ik heb maar een lok gelijktijdig op de baan staan omdat ik bezig ben alle loks te herbenoemen ( loks van mijn oude Geoline ).

De 1e opmerking begrijp ik niet  : als ik in de App  Cv 1  20 heb ingevoerd voor de lok ( en met een tikkend geluid van de lok werd bevestigd )  dan moet ik in de maus toch het zelfde Cv1 20 ingeven
Als ik daar een andere waarde zou invoeren dan kan ik volgens mij met de App bediening niet meer rijden omdat het adres is verandert .

Bij mij oude Geoline baan gebruikte ik 2 rode mausen en in beide stonden dezelfde Cv 1 adressen.

Mvg Hans   
Roco z21 met app toepassen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Roco z21 met app toepassen
Even voor de zekerheid: als een lok nog op de baan staat met een instructie, maakt niet uit wat, dan is hij nog in bedrijf, dus heb je alles op "niets/nul" gezet voor je de app afsloot, ik heb geen ervaring dus wellicht "onzin".

Groet, Anne W
Roco z21 met app toepassen
Citaat van: Anne W op dinsdag 22 februari 2022, 22:09:40
Even voor de zekerheid: als een lok nog op de baan staat met een instructie, maakt niet uit wat, dan is hij nog in bedrijf, dus heb je alles op "niets/nul" gezet voor je de app afsloot, ik heb geen ervaring dus wellicht "onzin".

Groet, Anne W
Hallo Hans,

Ik kan de melding die je krijgt niet thuis brengen. Ik heb hier een aantal loks zowel in de z21-app als in de verschillende Multimausen staan. Maar ik krijg het gevoel dat bij jou standaard "programmering in railvortuiginstellingen" actief staat. Dan krijg je bij iedere wijziging in de z21-app de vraag of je ook het adres in de lok wil wijzigen. Die instelling heb ik uit staan. Er hoeft niet iedere keer het DCC-adres ingesteld te worden. Die hoef je alleen te wijzigen als je echt het adres wil wijzigen.

Citaat van: Hansw op dinsdag 22 februari 2022, 21:53:16
De 1e opmerking begrijp ik niet  : als ik in de App  Cv 1  20 heb ingevoerd voor de lok ( en met een tikkend geluid van de lok werd bevestigd )  dan moet ik in de maus toch het zelfde Cv1 20 ingeven
Als ik daar een andere waarde zou invoeren dan kan ik volgens mij met de App bediening niet meer rijden omdat het adres is verandert .

Je bent bij de Multimaus toch niet iedere keer het adres in de lok aan het instellen? Even de basis: Een lok(decoder) heeft een adres. Dit adres staat in CV1. De lok is altijd op dit adres te besturen. In de z21-app maak je de lok aan met dat DCC-adres en zijn functies. Als je dan de lok wil besturen zoek je die op. Dan kan je hem bedienen. Voor de multimaus geldt ongeveer hetzelfde. Je kan een lok op twee maniere bedienen:

1) De bibliotheekmode (hoofdstuk 2.1 handleiding Roco Multimaus). Dit is de standaard modus van de Multimaus. Je kiest een lok uit de bibliotheek van de Multimaus. Deze bibliotheek kan je vullen met je eigen loks. Je geeft een naam (5 tekens), DCC-adres en aantal rijstappen in. Je mag geen twee dezelfde adressen invoeren. Dan krijg je een foutmelding. in de bibliotheek kan je maximaal 64 loks opslaan. De bibliotheek is over te zetten naar een andere multimaus. Je hoeft dus niet bij iedere multimaus de bibliotheek handmatig te vullen.

2) Locadresmode (hoofdstuk 2.2 handleiding Roco Multimaus): Dan is het een adres invoeren c.q. selecteren en dan rijden.

Adressen programmeren: Standaard heeft iedere DCC-decoder vanaf de fabriek adres 3. Deze kan je dus aanpassen naar een ander adres (meestal 1 t/m 9999). Dat hoef je alleen te doen als je adres 3 niet wil gebruiken. Om het adres te wijzigen verander je het adres met het programmeren (op de multimaus "Menu+1 dan adresnummer intikken) Dan ligt het adres voor alle digitale DCC-centrales vast. Dit hoef je in principe maar één keer te doen. Even opletten bij de z21-app daar staat standaard  "programmering in railvortuiginstellingen" actief. Dat betekent bij het invoeren van een lok in de z21-app ook het adres opnieuw geprogrammeerd wordt. Het is verstandig om dit uit te zetten. Anders is het bij iedere wijziging dat de loks op de baan geprogrammeerd worden.

Lok overnemen: Als je op de multimaus of de z21-app een lok selecteert die op een andere regelaar (multimaus of z21-app) actief / geselecteerd is krijg je op de multimaus te zien dat adres een loksymbool dat knippert. Bij de z21-app zie je de functies en snelheid vanzelf wijzigen.

Citaat van: Anne W op dinsdag 22 februari 2022, 22:09:40
Even voor de zekerheid: als een lok nog op de baan staat met een instructie, maakt niet uit wat, dan is hij nog in bedrijf, dus heb je alles op "niets/nul" gezet voor je de app afsloot, ik heb geen ervaring dus wellicht "onzin".

Dat maakt niets uit. Je kan een lok gewoon overnemen vanuit de z21-app of de multimaus. Dan zijn alle functies en snelheden al actief op de andere regelaar. Werkt op alle regelaars die op de centrale zijn aangesloten. Ook als je bijvoorbeeld een Lenz LH101 op de z21 aangesloten hebt. De melding van Hans heb ik in ieder geval nog nooit gehad.
Re: Roco z21 met app toepassen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco z21 met app toepassen
Gents, draadje afgesplitst omdat het onderwerp vanzelf overstapte van MFX inlezen naar gebruik van de z21.

Zie hiervoor dit draadje: KLIK
Re: Roco z21 met app toepassen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Roco z21 met app toepassen
Beste Ronald , ik heb in App instellingen : programmering in railvoertuigen uitgezet ( bolletje is nu wit ) . Als ik met de App kies voor railvoertuigen zie ik nu inderdaad meerdere loks die hetzelfde nummer vooraan hebben.    (  Adres locomotief ). Dat is vreemd want ik heb ze op het programmerspoor een andere CV 1  waarde  gegeven . Ik heb bij railvoertuigen totaal 6 loks staan , twee hebben nr 3 en twee hebben numner 20  .     Bij de oude manier met de rode maus voerde ik eerst de lok in de bibliotheek in met hetzelfde  nummer als CV 1 die ik hierna met Menu + 1 in gaaf
Dus volgnummer is gelijk aan CV1  waarde

Wat is het nut van het volgnummer  ik kies de lok toch met de naam van de lok .
Kan ik nu bij railvoertuigen de dubbele nummers veranderen in een ander nummer en de CV1  waarde handhaven .
Gisteren ging het bijna mis met een lok die was op geen enkele manier meer te stoppen hij bleef doorrijden ik kon hem bijtijds van de baan aftillen. De stop knop bij railvoertuig werkte ook .
Met de oude rode maus heb ik dit nooit gehad

Mvg Hans


     
Re: Roco z21 met app toepassen
Citaat van: Hansw op woensdag 23 februari 2022, 16:10:05
Dat is vreemd want ik heb ze op het programmerspoor een andere CV 1  waarde  gegeven .

Als de loks op de baan staan krijgen ze bij het programmeren met de witte z21(start) allemaal hetzelfde nummer. Dat komt omdat de z21start geen programmeerspooraansluiting heeft. Door de instelling van de z21 krijg je dus iedere keer dat CV1 geprogrammeerd wordt.

Citaat van: Hansw op woensdag 23 februari 2022, 16:10:05
Kan ik nu bij railvoertuigen de dubbele nummers veranderen in een ander nummer en de CV1  waarde handhaven .

Je kan de dubbele nummers veranderen. Verander dan nog wel de CV1 van de betreffende lok. Laat alleen die lok op de baan staan als je het aanpast of op het programmeerspoor.

Citaat van: Hansw op woensdag 23 februari 2022, 16:10:05
Gisteren ging het bijna mis met een lok die was op geen enkele manier meer te stoppen hij bleef doorrijden ik kon hem bijtijds van de baan aftillen. De stop knop bij railvoertuig werkte ook . Met de oude rode maus heb ik dit nooit gehad

Dan kan je nog twee truukjes uithalen: in de instellingen van de z21 kan je Railcom uitzetten. Dan komt het gedrag minder voor. Daarnaast kan je in de app instellingen de "stopknop" op "stroom uit" zetten.

Groet Ronald.
Re: Roco z21 met app toepassen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Roco z21 met app toepassen
Misschien een domme vraag  : je kan van de ene naar de andere maus de gegevens kopieren ; is het ook mogelijk om de gegevens van de maus  in de App te kopieren

Mvg Hans
Re: Roco z21 met app toepassen
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Was dat maar mogelijk. Dan waren er veel mensen geholpen. De mausen communiceren alleen over de Xpressnet-bus.
Re: Roco z21 met app toepassen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Roco z21 met app toepassen
Ronald,  nog even voor de zekerheid  : Als bij de basisgegevens in de App staat Adres locomotief  3   dan wil dat niet zeggen dat dit ook het werkelijk adres in  de lok zelf  is
Want op het scherm railvoertuigen  staat 3  maar in  de CV1  waarde   ( met menu + 1  ) had ik 35  opgegeven
Je schreef ook :  Dat komt omdat de z21start geen programmeerspooraansluiting heeft Maar dat had ik bij de Roco Geoline toch ook niet met dat kastje dat er bij zat

Mvg Hans   
Re: Roco z21 met app toepassen
Je moet bij alle drie de dingen hetzelfde adres hebben:
- Adres in de lok: Adres CV1;
- Adres in de maus-bibliotheek;
- Adres in de z21-app;

Dus bij jouw lok met adres 35 moet je dus ook in de maus-bibliotheek en z21-app daar adres 35 opgeven.

Klopt, de roco 10764-versterker heeft ook geen aparte aansluiting. Daar zou ook hetzelfde gebeuren als je met CV1 (menu+1) dan worden alle loks op het spoor met dat adres geprogrammeerd.

Groet Ronald.