Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

smd leds

Gestart door DA79 dinsdag 22 februari 2022, 20:34:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
smd leds
Lid sinds: 2020

offline
smd leds
Ik wil eigenlijk een cabineverlichting in een Wurth C stoomlok gaan inbouwen.
Deze is voorzien van een msd3 decoder en er is al een aux 2 draad en v+ aanwezig.

Nu kom ik verschillende smd leds tegen, maar welke zou het beste passen in een stoomlok cabine.
Ik kom bijvoorbeeld smd leds tegen met 1 k ohm in de maat 0402 tot 1206 tegen.
Zelf zat ik te denken aan een 0603 of 0805 smd met 1 k ohm.
De 0402 lijkt mij wel heel klein.

Maar ben nog een leek hierin,

Is 1 k ohm teveel? Of kan dit, de led zit immers op een eigen aux 2 uitgang met V+ (oranje draad)


Derk
Re: smd leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: smd leds
hoe kleiner hoe beter want dan zie je hem niet.Voor de weerstand zou ik er nog een extra in serie bijzetten
Re: smd leds
Lid sinds: 2010

offline
Re: smd leds
https://www.hobby-hour.com/electronics/ledcalc.php


Hier kun je de waarde voor de weerstand berekenen.

Met bovenstaande kom je dan op het volgende uit.
Ga uit van 10 mA  stroom dan komt er meer als genoeg licht vanaf.
voedingsspanning vanaf een decoder is ongeveer 20-22 volt.

Dan geeft ie 1,6 k ohm   Die 1k is dus wat klein. je kunt er eventueel twee achter elkaar zetten dan kom je op 2k uit.

0603 is wat beter hanteerbaar als de 0402  (net iets groter)

Mvg Robin
Re: smd leds
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: smd leds
Let ook goed op welke kleur je kiest.
Golden white lijkt mij het meest logisch.

Mvg
Marcel
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
 @citaat

Warm wit,
Net als bij vooraf ingebouwde marklin loks.

Dus als ik het goed begrijp, 2 doorkoppelen of een extra weerstandje erbij.
Dan zou ik beter de volgende keer ergens tussen 1.6 en 2.0 k ohm kunnen gaan zitten als ik 1 smd led aansluit op een eigen aux poort.
2 k ohm geeft dan minder licht en zou leuker lijken denk ik, hoeft ook geen verstraler te zijn in de cabine :D 

Je kan ze namelijk bedraad bestellen, dit leek mij handig aangezien er in deze lok weinig ruimte is.
Dan wacht ik even wat ik krijg en wat voor dikte draad er aan zit, misschien kan ik 2 plaatsen.

Re: smd leds
Lid sinds: 2010

offline
Re: smd leds
Citaat van: DA79 op woensdag 23 februari 2022, 09:58:02
Dan zou ik beter de volgende keer ergens tussen 1.6 en 2.0 k ohm kunnen gaan zitten als ik 1 smd led aansluit op een eigen aux poort.
2 k ohm geeft dan minder licht en zou leuker lijken denk ik, hoeft ook geen verstraler te zijn in de cabine :D 

Als het geen verstraler hoeft te zijn dan kan je ook rustig 4,7 kOhm nemen. Ik gebruik eigenlijk altijd 4,7 kOhm bij ledjes. Dan is het nog redelijk fel :) Bij veel decoders kan je via de instellingen de uitgang dimmen.
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
Ja dat klopt, standaard staat de uitgang op 255
Ik zou dat minder kunnen zetten.


Re: smd leds
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: smd leds

0402 is echt kleiner dan een speldenknop daar komt ook weinig licht van. Zou wel kunnen in een stoomtrein cabine.
0805 kun je makkelijk aan het plafond maken en is onzichtbaar.
Google even de exacte maten van de verschillende typen.

Aart-Jan
Re: smd leds
Lid sinds: 2008

offline
Re: smd leds
Het is beter de weerstand wat te verhogen en de decoder niet te dimmen.  Dimmen gebeurt namelijk door de uitgang aan- en uit te zetten, niet door de spanning te verlagen.  Op video ga je dit zien (met het blote oog niet), en het is ook minder goed voor de led.
Re: smd leds
Lid sinds: 2010

offline
Re: smd leds
Citaat van: Zoeff! op woensdag 16 maart 2022, 22:34:54
0402 is echt kleiner dan een speldenknop daar komt ook weinig licht van. Zou wel kunnen in een stoomtrein cabine.

Een 0402 kan prima. De meeste verlichting in modeltreintjes is te fel. Een extra weerstand houdt dat een beetje in toom.
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
Heb de leds nog niet binnen. :-(

Erik,

Je kan volgens mij gewoon een uitgang op voltage dimmen, en werkt niet alleen aan/uit zoals je zegt.
Wel met de cs3 of ms2, maar niet in de mdecodertool3 programmeer instellingen.

Ik heb nu bijvoorbeeld bij de wurt C de instelling veranderd van "dimmen" naar "licht aan/uit dimmen" optie.
Nu komt de verlichting net als met je thuislamp dimmer, het licht langzamer op volume en gaat ook langzamer weer uit.
Dit kan alleen als de voltage op de uitgang qua voltage instelbaar is, dus als het licht in deze stand ook zachtjes kan branden kun je dit ook instellen door de waarde van 255 naar beneden te stellen.

Deze artikel stond in het marklin boekje voor degene die insider is.
Daarnaast stond er nog wat meer uitleg in over de decodertool3.

(Offtopic):
Heb bij de Wurt-C ook de combi ingevoerd zoals in het boekje beschreven van schuttelrost-water vullen-kolen vullen op 1 knop, waarbij deze door het intoetsen van de knop deze sequens afloopt bij bijvoorbeeld de bij vul plek op mijn spoor. I.p.v. afzonderlijk deze bijvullen functies bij langs.

Instelling rauchgenerator; Zorgt er inderdaad voor in deze tool dat er bij stilstand minder rook is dan bij rijden, nadeel; bij mijn wurt-C wordt dan de kap snel vettig maar dit kan ook aan de rookgenerator liggen, had deze nog op de plank liggen namelijk. (was niet de friste generator)
Marklin had beter een aparte rook instellingsmenu kunnen bedenken zoals bij esu misschien.


Terug naar de leds;

Ik had op internet al het een en ander gezien qua formaat, maar het blijft lastig inschatten zo van het scherm af bij mij dan tenminste.
Ben meer iemand die ze in handen moet hebben om te zien of het wat is qua grote en hoe het past.
Deze 1k waren standaard met ingebouwde weerstand, wat mij handig leek.
Maar zal mijn zoektocht doorzetten of er ook welke zijn met 2 of meer k met ingebouwde weerstand.
Bij de wurt-C is niet veel ruimte over bij de motor voor extra draadjes, vandaar dat ik liever de weerstand in het ledje had, i.p.v. los in draad solderen.
Of ik moet deze weerstand ook aan het plafond kunnen plakken.

We zullen zien hoe dit uitpakt, zodra ik de ledjes binnen heb. :D




Re: smd leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: smd leds
Bij een esu decoder kan je de uitgangsspanning niet verminderen.Het is de aansturing die veranderd.Technisch uitleg is te vinden maar eenvoudig gezegt zet je de led gewoon zeer snel aan en uit en het oog ziet dat niet.
Re: smd leds
Lid sinds: 2010

offline
Re: smd leds
Hoi,

Citaat van: DA79 op donderdag 17 maart 2022, 09:44:01
Je kan volgens mij gewoon een uitgang op voltage dimmen, en werkt niet alleen aan/uit zoals je zegt. Wel met de cs3 of ms2, maar niet in de mdecodertool3 programmeer instellingen.

Ik heb nu bijvoorbeeld bij de wurt C de instelling veranderd van "dimmen" naar "licht aan/uit dimmen" optie. Nu komt de verlichting net als met je thuislamp dimmer, het licht langzamer op volume en gaat ook langzamer weer uit. Dit kan alleen als de voltage op de uitgang qua voltage instelbaar is, dus als het licht in deze stand ook zachtjes kan branden kun je dit ook instellen door de waarde van 255 naar beneden te stellen.

Het is geen voltage dimmen maar PWM dimmen. De uitgangsspanning verandert niet maar de periode van aan/uit veranderd. Dit ziet het oog als een vermindering van lichtsterkte. Dit is hetzelfde principe als bij het aansturen van de motor door de decoder. Dat gaat ook via PWM. Zoals Bellejt aangeeft: Uitleg op internet over PWM is goed te vinden.

Groet Ronald.
Re: smd leds
Lid sinds: 2014

offline
Re: smd leds
Met de MDT kun je ook gewoon de uitgangen dimmen, met de MDT kun je alles instellen van de Mld3 en de Msd3 decoders.
Juist met de MS2 en de CS2/3 kun je niet alles instellen, zoals logische functies en alle tijd vertragingen.
Re: smd leds
Lid sinds: 2007

offline
Re: smd leds
Als je het dimmen met pwm te ver doorzet, kan je op den duur wel degelijk wat flakkerende leds gaan zien. Mijn voorkeur heeft het om leds zo veel mogelijk met een voorschakelweerstand te dimmen en de instellingen van de decoder slechts aanvullend te gebruiken.
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
Hoe verklaar je dan het langzaam opkomen van licht in de "dimmen aan/uit" van aux instellingen.(niet de standaard "dimmen" instelling!!!)
Deze is net als de thuis dimmer van uit-zacht naar fel, je ziet de "voltage" oplopen en daarmee de helderheid van het licht.
Ik heb deze functie al geprogrammeerd en werkt al op mijn wurt-C om zo de schijn te wekken van een gaslantaarn of oude gloeilamp die op gang moet komen.
Dit ga ik op al mijn msd3 stoomloks programmeren in vervolg.

Nu wil ik nog de instelling van 255 wat lager zetten (is al in programma maar nog niet op msd3).
Dit omdat ik de gele ledlampjes van de Wurt-C origineel iets aan de felle kant vind.
En als deze iets minder fel is stoort het geel/oranje led ook minder.

Dus kom er snel genoeg achter of dit werkt als ik de nieuwe instellingen uit de decodertool3 op de msd3 heb gezet ;)
Re: smd leds
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: smd leds
Zover ik weet zijn thuisdimmers fase gestuurd. Thuis heb je 240V wisselstroom van 50Hz in een mooie sinus vorm. De lampen gaan 2x per cyclus (fase) heel kort uit, dat zie niet maar gebeurd wel. Die thuis dimmer kapt die sinus variabel af zodat de lamp meer of minder licht geeft.

PMW (Puls Modulation Width) doet het iets anders, die schuift de pulsjes (blok spanning) meer of minder uit elkaar waardoor een dimmend effect optreedt doordat een led dan vaker uit is dan aan.

LED'S zijn via spanning nauwelijks/serieus te dimmen. In algemeenheid: tot 0,6 volt doen ze niks. En boven de 0,8 volt branden ze even fel. Daar tussen zit niet heel veel dimbare lichtopbrengst.

Aart-Jan
Re: smd leds
nobody
gast

Re: smd leds
Citaat van: Zoeff! op donderdag 17 maart 2022, 14:18:39
LED'S zijn via spanning nauwelijks/serieus te dimmen. In algemeenheid: tot 0,6 volt doen ze niks. En boven de 0,8 volt branden ze even fel. Daar tussen zit niet heel veel dimbare lichtopbrengst.
Mijn ervaring is anders met b.v. deze LED. Is wel dimbaar.
Re: smd leds
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: smd leds
Citaat van: nobody op donderdag 17 maart 2022, 14:27:18
Citaat van: Zoeff! op donderdag 17 maart 2022, 14:18:39
LED'S zijn via spanning nauwelijks/serieus te dimmen. In algemeenheid: tot 0,6 volt doen ze niks. En boven de 0,8 volt branden ze even fel. Daar tussen zit niet heel veel dimbare lichtopbrengst.
Mijn ervaring is anders met b.v. deze LED. Is wel dimbaar.
Dat zou zomaar kunnen, er zijn heel veel soorten LED's. Deze is in ieder geval goed aan de prijs :-)
Re: smd leds
Lid sinds: 2010

offline
Re: smd leds
Citaat van: DA79 op donderdag 17 maart 2022, 12:51:34
Hoe verklaar je dan het langzaam opkomen van licht in de "dimmen aan/uit" van aux instellingen.(niet de standaard "dimmen" instelling!!!)

PWM :) Daar kan je leuke dingen mee doen. Schaf maar eens een startpakketje Arduino aan en ga eens experimenteren. Dan zal je zien hoe het werkt.

Groet Ronald.
Re: smd leds
Lid sinds: 2007

offline
Re: smd leds
Een en ander hangt kennelijk van de gebruikte leds en manier van pwm af.
Zo hebben alle Digikeijs ledstrips met ingebouwde decoder dezelfde software aan boord begrijp ik. Maar er zijn verschillende typen leds gebruikt, uiterlijk herkenbaar aan de omvang van de leds. De kleinere leds laten zich verder dimmen zonder gebibber dan de grotere leds. De electronica in de Artitec Pec komt van dezelfde ontwerper en daarin laat de binnenverlichting zich ver dimmen zonder enig merkbaar gebibber.
De binnenverlichting in de Roco plan T en V kan ik met een LokPilot4 weer niet ver genoeg dimmen naar mijn zin zonder dat de binnenverlichting begint te bibberen.
Re: smd leds
Lid sinds: 2014

offline
Re: smd leds
@Henkv een led is een led het gaat om de elektronica die de led aanstuurt hoe goed die te dimmen valt.
Dus eigenlijk geldt hoe simpeler de ledverlichtings print is hoe makkelijker deze te dimmen valt.
Re: smd leds
Lid sinds: 2007

offline
Re: smd leds
Nou, de ene led is echt de andere niet hoor.
Dimmen van een led doe je het best door de stroom te verlagen. Is inderdaad de eenvoudigste manier.
Re: smd leds
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: smd leds
Beste Derk,

De werking van PWM kun je alleen maar zien met een scoop, net als het digitale signaal van onze treinen, een mulitmeter zal de gemiddelde waarde laten zien, als ik een Märklin Motorola digitaal signaal (negatieve en positieve pulsen) meet met een multimeter in de DC stand, dan krijg ik een licht negatieve spanning te zien.

Groet, Anne W
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
We gaan kijken wat het doet. ;)

Wat ik wel weet en heb uitgetest is dat de standaard led in de wurt-C 3611 met msd3 de verlichting zich wel laat dimmen, dat wil zeggen;
Als ik de optie dimmen naar dimmen aan/uit zet in de mdecodertool3 dan gaat het licht in lage stand aan en wordt feller tot ingestelde eindpunt van 255.
Zowel bij het aanzetten als het uitzetten, alleen gaat bij het uitzetten het licht van fel naar zwakker tot het zich uit zet.
Zowel bij vooruit als achteruit werkt dit.

Dit werkt en is al reeds uitgetest, de leds willen zeker zwakker branden, dus dan kun je de waarde van 255 ook aanpassen in een lagere waarde om een zwakkere verlichting te krijgen lijkt mij.
Ik kan niet de achterliggende instellingen van deze optie bekijken, maar het zou mij niet verbazen dat in deze optie een oplopend patroon van waarde naar 255 is ingesteld.

Ga dit deze weekend wel even uittesten, dan weten we het zeker ;)
Re: smd leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: smd leds
Dat weten wij al zeker  B)
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
De led is gewoon dimbaar zonder dat het knippert.

bij instelling  dimmen teruggezet van 255 naar 5,  brand heerlijk zacht zonder te knipperen.
bij instelling; dimmen aan/uit, werkt dus niet beneden de 40 van 255, dus heb 40 gehanteerd als laagste getal om deze instelling dimmen aan/uit met vertraging op 30 seconden te programmeren.
Denk dat dit te maken heeft dat deze tot een bepaalde waarde gaat van 0 tot.........
En dat beneden de 40 deze functie niet werkt.
Wel de std. dimmen, 5 is het laagste wat ik tot nu toe heb geprobeerd en blijft stabiel zacht licht geven.

Dus had de optie,  zachte verlichting of die met draaidimmer aan/uit optie.
Heb dus voor het laatste gekozen voor nu als gulden middenweg.

Het gaat om een wurt-c 3611 met msd3 en speciale inbouw platine voor de decoder, standaard geel led licht, en geprogrammeerd in mdecodertool3, voor iemand dit vraagt. ;)

Derk
Re: smd leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: smd leds
De led's zullen niet gaan knipperen, want de frequentie van het PWM signaal, waarmee de AUX uitgang wordt gemoduleert ligt rond de 40kHz en boven de 50Hz ziet ons oog dat nauwelijks meer, uitzonderingen daar gelaten.
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
De led weerstand moet deze dan op de aux of oranje V+ draad.
Aangezien men vaak zegt dat de weerstand op de plus hoort te zitten.

Bij mijn lok wordt de V+ al gebruikt door led voor en achter, op de V+ naar de voorverlichting heb ik een oranje draad tussen gesoldeerd op de print.
Dus moet ik de weerstand toch tussen de aux poort en led zetten?
Als de weestand al op de v+ zit ben hoef ik geen extra te solderen want dan zit er al 1 op de print.

Deze lok heeft deze print voor de msd3
http://www.modellbau-weixler.de/umbau-platine_wuerttemberger_c_k.htm

Derk
Re: smd leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: smd leds
ik plaats hem steeds in de onafhankelijke draad dus niet gemeenschappelijk.Dan werkt hij voor elke led apart.Soms is dat dan de min en soms de plus.Hangt af van de schakeling.Heb je ook nooit problemen met verschillende kleuren leds aangesloten op verschillende kringen.
Ps: weerstandjes SMd bestaan ook en nemen amper plaats in.Voor een led is zelfs 1/8 W al voldoende
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
Ok dat kan ik doen, dan komt de weerstand op de min, de aux uitgang.
Zat alleen te denken dat de lok een printplaat in de lok zelf heeft met V+ en aux 0
Zie link die ik gepost heb.

Als de V+ (gemeenschappelijke oranje U+) al een weerstand heeft voor de leds aan de voorkant dan zit deze al op de weixler print in de tender.
Ik had al een oranje draad aan de V+ gesoldeerd op de print in de lok zelf, dit scheelde mij 1 draad trekken van lok naar de tender en de V+ is gemeenschappelijk.


Vandaar ook mijn gedachte of ik dan nog een weerstand nodig heb, of dat deze van de gemeenschappelijke V+ van de voorlichten komt.
En weet niet dan een weerstand nog tussen led en aux 2 nodig is,
Zolang het geen kwaad kan.........

Re: smd leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: smd leds
ik hou als regel : elke led zijn weerstand (op of na de print) . Je kan ook dezelfde kleur leds in serie zetten hé. Is ook 1 draad gespaard.
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
Dan zou ik ook een weerstand ook extra tussen V+ en de + van de led kunnen zetten?
De weerstand is 1 kohm, wat ik begrepen heb al iets aan de lage kant zit.

Dus bij elke aftakking van de oranje V+ de weerstand op de + van de led.
Aangezien V+ de plus draad is?

Is de weerstand op de plus een stelregel? Of maakt het eigenlijk niet uit omdat je aan 1 kant de stroom door de led begrenst d.m.v. weerstand.
Dit omdat ik lees dat normaliter de weerstand op de plus hoort, en nu lees ik dat het niet uit maakt? Tenminste als ik dit correct heb gelezen.
Heb tot nu toe dit altijd gehanteerd als leidraad voor de weestand positie.


Bij deze lok heeft niet elke led zijn eigen weerstand, voor licht plus sein is als set en achter is apart en zoals ik zie zitten de weerstanden op de print als smd zoals ik zie.
( zowel het vierkante blokje met 4 cijfers als de ronde er naast zie ik als ik mij niet vergis)
De lok is zelf voorzien van een printplaat die de Aux 0 en V+ naar de voorste verlichting brengt.
Daar heb ik een extra draad op gesoldeerd om zo niet een extra door de verbinding naar de tender te hoeven brengen.

Dus kort gezegd,  weerstand kan zowel op plus als min........?

Re: smd leds
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: smd leds
Maakt voor de werking van het geheel niet uit waar de weerstand in het LED circuit wordt geplaatst. Het is gewoon handig voor jezelf, om het overzicht te behouden, om het altijd op dezelfde manier te doen. Vooral als je van electronica niet zoveel kaas hebt gegeten is de mogelijkheid groot dat je het overzicht kwijt raakt.
Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
Heb de smd weerstand tussen de v+ en de led gesoldeerd.
Werkt prima, heb nu cabine verlichting in mijn marklin 3611 wurt C
Kan deze lok van mijn "to do" lijstje af nu met msd3, geluid, rook en cabineverlichting en tijdperk 1 stoker en machinist.

Was wel even een gepriegel met solderen, wat klein..... 8)
Had verschillende leds gekocht bij smd... van verschillende afmetingen, allen met 1kohm weerstand voor gesoldeerd.
Enige wat lastig bleek was het strippen en om solderen van de zeer dunne draadjes die al zaten aan de leds, wel handig qua doorvoeren.
Hoe doen jullie dit, met mijn striptang wou het niet, dus heb het er maar omweg gesmolten met zijkant soldeerpunt en toen voorzien van soldeer alvorens te solderen.


Derk

Re: smd leds
Lid sinds: 2020

offline
Re: smd leds
Resultaat; :D

Heb de doorvoer van de cabine ledverlichting bij de wurt-C iets anders gedaan zoals sommigen te vinden op internet.

Er zit een plastic deel voor de raampjes waarom ik de msd led heb gelijmd, volgende keer wel iets minder lijm gebruiken. ;)
Dit kwam doordat ik eerst een grotere msd had geplaatst en verwisseld heb voor een slag kleiner.

De doorvoer kan precies schuin door het huis worden geboord t.p.v. de bevestigingsschroef van de cabine met een klein boortje.
Wat ik tot nu toe gezien had is dat men aan de zijkanten van de ketel een gat boorde, maar dan zie je de draadjes, op deze manier zie je geen enkel draadje.

Veel ruimte is er niet in de 3611 wurt-C dus het moest wel op een een of andere manier passen zonder klemmen of de tandwielen raken.
Voor de rook generator (dikkere draad) had ik wel wat aan de binnen kant weg gehaald met de dremel en weer op kleur gebracht om iets meer ruimte om de motor te krijgen aan beide kanten.
Misschien niet helemaal nodig met dunner draad, ik heb de standaard dikte aangehouden voor de rookgenerator.
Verder loopt die draad door de ketel.
Voor de cabine verlichting hoefde ik niets weg te halen i.v.m. de dunne draadjes aan de smd led.


Derk