Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichting van een dorpspleintje

Gestart door Butselboy dinsdag 22 februari 2022, 10:56:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting van een dorpspleintje
Hallo,


in mijn scenery is er onder andere plaats gemaakt voor een dorpspleintje, met daarin centraal een fontein zonder eigen verlichting. Aan de rand van het plein staan momenteel twee bolvormige straatlantaarns, maar die geven onvoldoende licht in het centrum van het pleintje, waardoor de fontein 's avonds nauwelijks zichtbaar is. Ik heb al een proefopstelling uitgeprobeerd met spotverlichting, maar dat resulteert in lelijke, langgerekte schaduwpartijen. Ik zou trouwens een viertal spots moeten moeten zetten - op elke hoek één- waardoor het geheel te overbelicht wordt en de huisjesverlichting rondom het plein niet meer tot haarrecht komt.
Heeft iemand tips om het centrum van dit dorpspleintje discreet te verlichten, maar zonder plaatsing van lantaarns (of andere lichtbronnen) op het plein zelf?
In bijlage wat foto's om het geheel te duiden (met en zonder invulflits).


Jos
Re: Verlichting van een dorpspleintje
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Verlichting van een dorpspleintje
Hallo Jos, Je bent er nogal stellig in dat je er geen lantaarns bij wilt plaatsen. Toch denk ik dat je er niet aan ontkomt. Ze moeten dan wel minder fel branden of zelfs voorzien worden van een kapje waardoor het licht meer omlaag schijnt en je er minder in kijkt.
Ik zou ook proberen om de symmetrie op het pleintje een beetje te doorbreken. Dat kan al door er een boom bij te plaatsen waardoor de bomen niet meer op de vier hoeken van het pleintje staan. Het oogt dan ook meteen wat speelser. Een straatlantaarn in de nabijheid van een boom zal ook wat meer diffuus licht geven en daarmee nog meer sfeer. Succes ermee.

groet, Wim
Re: Verlichting van een dorpspleintje
Ha Jos

Out of th box, is verlichting vanuit de fontein niet mogelijk?

Groet, Erik

Re: Verlichting van een dorpspleintje
Dag Jos,  ik denk dat je geen bollantaarns moet gebruiken maar exemplaren met een dichte kap bovenop.
Nu schijnt het licht teveel naar boven; met andere lantaarns wordt dat juist naar beneden "omgebogen".
En waarom plaats je de lantaarns niet op het "trottoir" (zo lijkt het toch) rondom het plein? Dit kan misschien
nog wat schelen, omdat je het licht daardoor dichter naar het midden brengt.

Wim
Re: Verlichting van een dorpspleintje
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Verlichting van een dorpspleintje
Hallo Jos,

Ik heb even met paint in je foto geknoeid.
Meer groen/bomen en 2 extra lampen geplaatst.
Op de bovenkant van de lampen heb ik een groene kap geschilderd. Zou je met acrylverf/plakaatverf ook kunnen doen. Is/vind je het niks, kun je het er met een nat doekje zo weer afvegen.

Hopelijk kun je er wat mee  :P

Grtz Tony
Re: Verlichting van een dorpspleintje
Citaat van: erik01 op dinsdag 22 februari 2022, 11:47:48
Ha Jos

Out of th box, is verlichting vanuit de fontein niet mogelijk?

Groet, Erik

Dat is wel wat ik alweer een heel aantal jaar terug heb gedaan met deze zelfde fontein. Maar dat omdat ik hem zonder echt water ging gebruiken.
Voor het idee een paar foto's erbij.