Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Draaischijf marklin 7186

Gestart door opawim maandag 21 februari 2022, 16:53:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf marklin 7186
Lid sinds: 2009

offline
Draaischijf marklin 7186
Goedendag.
Wie wil of kan mij helpen. Heb een draaischijf 7186 gekregen. maar nu zit daar geen bedieningskastje bij.
Nu de vraag Wie kan mij helpen om zoiets zelf te maken.
Ik hoor graag .  groeten wim
Re: Draaischijf marklin 7186
 @citaat
Bron ===> klik
Re: Draaischijf marklin 7186
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf marklin 7186
Wim

Je kan dit vrij simpel zelf maken met een keuze schakelaar ( tuimelaar) en een moment schakelaar.

De moment schakelaar sluit je aan op geel van de transformator en maakt via de schakelaar contact met de zwarte aansluiting tussen de twee rode op de draaischijf.

De keuzeschakelaar wordt ook verbonden met geel en de twee maakcontacten gaan naar de twee rode aansluitingen op de draaischijf.

Afhankelijk hoe de schakelaar staat (geel verbinden met de linker of rechter rode) zal de schijf links of recht draaien als je de momentschakelaar indrukt. Deze activeert de elektromagneet in de schijf die de standen blokkeert.

Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt. Succes Gerard
Re: Draaischijf marklin 7186
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Draaischijf marklin 7186
Wim, je kan ook gebruik maken van het Märklin schakelkastje met de rode en groene knopjes, nr. 7072, nieuw type nr. 72720.

Vanaf de zijkant een draad naar de gele bus op de trafo.
De bruine bus  op de trafo naar de bruine bus op de draaischijf.
Op de draaischijf zitten dan nog drie uitgangen, twee rode en een zwarte.
De zwarte is voor de pulsdraad die de richting aanstuurt. Aansluiten op de eerste rode bus  aan de bovenkant op het kastje.
Eén rode draad vanaf de draaischijf naar de derde bus en één rode draad naar de vijfde bus. Er worden dan alleen de rode knopjes gebruikt.
Knopje 1 en 2 tegelijk indrukken en dan vrijwel meteen knopje 1 weer loslaten. Dan draait de schijf naar het eerst volgende spoor. Om in die richting verder te draaien voorgaande stap herhalen. Om de schijf de andere kant op te laten draaien knopje 1 en 3 gebruiken.

Dirk-Jan
Re: Draaischijf marklin 7186
Willy
Re: Draaischijf marklin 7186
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf marklin 7186
Hallo

Moeilijk gedoe. Gewoon zo'n kastje kopen  :O

https://www.ebay.de/itm/255396296792?hash=item3b76ce3858:g:V6cAAOSwmnViEmES

Of bij een marklinhandelaar onder nummer E401850

Bart

Re: Draaischijf marklin 7186
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Draaischijf marklin 7186
Märklin heeft voor de bediening een heel ingenieus bedieningsschakelaar gemaakt vind ik. Dat de ingenieurs dat toen al bedachten, twee schakelingen, een maak- en een verbreekcontact onder dezelfde drukknop. De elektrische stroom met een puls op een draad en de magneetspoel trekt de vergrendeling aan en de schijf gaat een positie verder doordat de stroom blijven vloeien via het schakelkastje door de andere draad. Het heeft mij een tijdje knoeien met draden gekost om de draaischijf werkend te krijgen. En dan zat er ook nog eentje los van de motorspoel waardoor het uitproberen nog langer duurde.
Schakelkastjes voor de draaischijf worden ook wel kant en klaar aangeboden met de twee schakelaars die Gerard beschrijft. Ik heb een origineel kastje gekocht. Wel zo Märklin vriendelijk alles in blauw:-))
Dirk