Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Faller AMS baan en digitale treinbaan

Gestart door bouke maandag 21 februari 2022, 13:48:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik heb een vraag, Ik heb een digitale marklin treinbaan met massa detectie, nu had ik nog een oude Faller AMS baan liggen, Deze heb ik nu tussen de treinbaan geplaatst. Ik krijg nu het probleem als de auto's rijden en ongeveer 15 cm van een massa detectie punt van mijn treinbaan komen, gaan op mijn computer scherm de detectie blokken aan. Het is zelfs zo dat mijn bedrade muis van mijn computer stil blijft staan. Ik heb de bediening van de AMS baan al een stuk verder van mijn computer gezet, maar dat helpt niet.
Iemand een idee hoe ik dit oplos?

Groet Bouke
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
De bedrading van de AMS en de voeding anders leggen die beïnvloeden waarschijnlijk de bezetmelderdraad.
Misschien een foto van de aansluitingen plaatsen dat zegt meer.

groet
Harald
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik heb alles al helemaal apart liggen. Het is ook enkel als de auto's rijden. Zal misschien als ik de massa's aan elkaar verbindt helpen?

Bouke
Re: AMS baan samen met digitale treinbaan
Ik heb geen oplossing voor je, maar ga dit wel volgen want in de toekomst wil ik ook mijn oude AMS gaan gebruiken in de (ook toekomstige) digitale baan.
Re: AMS baan samen met digitale treinbaan
Je hebt duidelijk last van storingen door de motoren van de auto's. Zie ook: Circuitsonline: Waarom condensator bij elektromotor?. Daar staat een oplossing bij de motor. Het ligt een beetje aan hoe de bedrading van de modelspoorbaan loopt.  Hoe heb je de bedrading lopen? Dus onder de AMS door? Of er langs? Dus wat meer info graag  :)
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik heb de bedrading nu gewoon recht naar beneden leggen, liggen geen blok detectie bedrading in de buurt, afstand ongeveer 15 cm. Heb de bediening van de AMS baan op de vloer liggen, bedrading ook recht naar beneden maar het helpt niet, zodra de auto's rijden krijg ik spookmeldingen op mijn scherm, staan ze stil nergens last van. Mijn computer staat ongeveer 50 cm vanaf de baan en zelfs mijn computermuis beweegt niet als de auto voorbij rijdt op die afstand,

Toch niet te begrijpen?

Groet Bouke
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Spookmeldingen komen via de S88, uitgaande dat je S88 gebruikt. Kijk goed hoe die kabels lopen. Zorg dat ze zo ver als mogelijk van de andere kabels liggen.
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik heb vandaag weer wat geprobeerd, wat mij opviel ik had de treinbaan zonder stroom staan, enkel mijn laptop aan, laat de auto's rijden en na 10 seconde storing op al mijn USB aansluitingen van de laptop. Tansformator, besturing racebaan en aansluitstuk van de AMS baan dik 50 cm van vanaf de laptop. Geen WIFI aan of bleutooth . Geen spookmeldingen op het scherm.
Trafo gelijk of wisselstoom maakt niks uit.
Het wordt steeds gekker.
Iemand nog een idee?

Groet Bouke
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik kan mij voorstellen dat de ams baan werkt als een antenne voor het signaal, lees rijspanning, erop staat. Als je daar lussen in hebt zitten die doorverbonden zijn zou dit zomaar kunnen. En daardoor  wordt misschien de storing opgewekt.

Is je ams baan aangelegd dat dit zou kunnen?
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Storing van elektrische apparaten op USB en massaterugmelding is niet ongebruikelijk. Ik meen dat er eerder ook iemand last had met storing op de computer monitor door de rijdende treinen.
Is alles in je 230 V bedrading netjes geaard? Heeft de AMS baan ontstoring?

Groet,

Peter
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Vast alle bedankt voor het meedenken.
Er zit geen ontstoring in de aansluitrail van de AMS baan.
Betreft de stopcontacten zijn niet geaard.

Ik denk erover om een apart baantje te leggen op de grond en kijken wat er dan gebeurd?

Groet Bouke
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
hoi,

Citaat van: bouke op dinsdag 22 februari 2022, 20:01:43
Toch niet te begrijpen?

Je hebt geen ontstoring op de motoren van je AMS-autotjes. Daar zit de bron. Zie de eerdere link in mijn bericht over het ontstoren. Vroeger hadden veel modeltreintjes ook zo'n ontstoring aan de motor. Als je geluk had dan kon je met de radio aan precies horen dat je met treintjes reed.
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
 @citaat `Geen ontstoring in de aansluitrail van de AMS baan.`
Begin daar dan maar mee want geheid dat dat de boosdoener is. Een 47nF condensator tussen de beide aansluitpunten solderen. Mocht dat niet afdoende helpen dan nog een ferrietkraal in de plusleiding opnemen.
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik heb nog een ontstoring liggen van mijn treinbaan, kan ik die ook gebruiken, en sluit ik deze dan aan tussen de trafo en de aansluitrail?

Groet Bouke
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Dat zou je kunnen gebruiken.
Nee, aan de aansluitrail tussen de twee polen. Oftewel plus en min (gelijkstroom) of fase en nul (wisselstroom).
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik had nog een andere aansluitrail liggen, volgens mij met ontstoorder als ik het goed zie op de foto, maar ik heb precies het zelfde.

Groet Bouke
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: Faller AMS baan en digitale treinbaan
Ik heb nu twee marklin ontstoorders die normaal in de C-rail gebouwd zitten tussen de handvaten gezet van de AMS baan en nu zover tot nu toe is het probleem opgelosd.

Groetjes
Bouke