Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MfX decoder uitlezen lukt niet

Gestart door Hansw zondag 20 februari 2022, 17:48:25

MfX decoder uitlezen lukt niet
Beste , ik heb de z21 App van Roco nu in gebruik  ; ik kan dan met de App de decoderinstellingen uitlezen en bij railvoertuigen worden dan de functies gevuld zodat ik ze kan bedienen op mijn telefoon
Nu heb ik een TRIX lok met een MFX decoder DE app geeft dan een melding dat hij deze niet ondersteund alleen Zimo wordt ondersteund
Is het mogelijk om via een andere manier de TRIX lok in de railvoertuigen op te slaan en de functies handmatig in te voeren
Wat ik wel vreemd vindt dat ik wel een aantal functies zie staan in de App toen ik probeerde de decoderinstellingen in te lezen maar als je op een functie drukt gebeurt er niets
Wat ik niet begrijp is dat als ik met de Z21 maus de lok bedien gewoon de functies wel kan weergeven met F01  tm 28  van de MFX decoder

Mvg Hans
Re: MfX decoder uitlezen lukt niet
Beste , ik weet niet hoe het kan maar de Trix Lok met MFX decoder reageert nu wel op de ingelezen functies
Dus ook loks met een afwijkende decoder kun je activeren met de Roco z21 App

Mvg Hans 
De Trix decoder verstaat gewoon DCC zo zal deze ook communiceren met de z21/app.
MFX kun je alleen gebruiken als dit word ondersteunt door de centrale.
hoi,

Citaat van: Hansw op zondag 20 februari 2022, 17:48:25
Is het mogelijk om via een andere manier de TRIX lok in de railvoertuigen op te slaan en de functies handmatig in te voeren

Die is er. De lok handmatig aanmaken en instellen in de z21-app. Je moet niet via de database doen maar volledig handmatig. Dan kan je alle functies zelf invoeren en toewijzen.

Citaat van: Hansw op zondag 20 februari 2022, 17:48:25
Wat ik niet begrijp is dat als ik met de Z21 maus de lok bedien gewoon de functies wel kan weergeven met F01  tm 28  van de MFX decoder

Dat is logisch. De decoder praat gewoon DCC. Dat doen alle TRIX loks. Dan kan je gewoon de functies via de F-toetsen bedienen.

Citaat van: Hansw op zondag 20 februari 2022, 18:18:12
Dus ook loks met een afwijkende decoder kun je activeren met de Roco z21 App

Wat is een afwijkende decoder? DCC is DCC. Als de decoder DCC praat kan je hem bedienen met de z21-app. Ook al kan de Decoder zelf meer protocollen (zoals bijvoorbeeld motorola, selectrix, FMZ, MFX/M4) dan alleen DCC.

Groet Ronald.
Beste, Ronald dank voor je reactie
Omdat ik niet wist of je de functies handmatig kan invoeren en je zoals je vermeld dit wel kan dacht ik dat als je wel eerst een een Roco lok uit de database kiest die al uitgerust is met een heleboel functies je dan alleen nog de ontbrekende functies van de Trix hoeft in te geven en  wijzigen en dan niet alle functies handmatig hoeft in te voeren 
Of zie ik dit verkeerd en kan je toch beter de Lok handmatig aan maken om problemen te voorkomen.
Ik bestuur nu de Loks nog met de App op mijn telefoon maar dat vindt ik niet zo prettig en wil deze vervangen voor een Tablet  kan ik dan de gegevens van de App z21 overzetten naar de App op de tablet want anders moet ik alles weer invoeren .

Mvg Hans 
Citaat van: Hansw op maandag 21 februari 2022, 13:05:26
Of zie ik dit verkeerd en kan je toch beter de Lok handmatig aan maken om problemen te voorkomen.

Ik maak eigenlijk alle loks handmatig aan. Nooit via de database. Dat zegt mogelijk meer over mij dan over eventueel gemak  :)

Citaat van: Hansw op maandag 21 februari 2022, 13:05:26
Ik bestuur nu de Loks nog met de App op mijn telefoon maar dat vindt ik niet zo prettig en wil deze vervangen voor een Tablet  kan ik dan de gegevens van de App z21 overzetten naar de App op de tablet want anders moet ik alles weer invoeren .

Het kan met exporten. Op alle twee de apparaten de z21-app open zetten. Dan onder installaties kiezen voor exporten, delen via Wlan en dan vindt de z21-app de andere z21-app. Dan is het exporteren. Op de andere z21-app krijg je "importeren van de installatie te zien. Naam en akkoord geven en alles wordt overgezet.

Groet Ronald.
Rectificatie : ik weet niet wat ik in 1e instantie verkeerd heb gedaan maar ik zag toen alleen de symbolen zonder tekst ; nu heb ik wel een overzicht met de tekst erbij.

Mvg Hans

Fijn Ronald , dat scheelt weer een hoop werk

De 1e methode die ik heb toegepast om de functies toe te voegen werkt niet als je een lok uit de database hebt ingelezen ; je kan dan niets toevoegen aan de reeds vermelde functies
Met de door jou geadviseerde methode werkt het wel alleen heb ik wat problemen met selecteren van de Roco symbolen waar je uit kan kiezen
Bij de specificatie van de TRIX lok worden 30 functies vermeld die echter in het Duits staan ( ik ben niet zo goed in Duitse technische termen ) .
De symbolen die Roco gebruikt zijn mij ook niet allemaal duidelijk voor welke functie die dient en bij de functies van de Trix moeten worden geselekteerd
Ik kan ook geen lijstje vinden van de betekenis van de Roco symbolen
Is er misschien ergens documentatie waar de symbolen van de functies  worden toegelicht
Op zich kan ik de Trix lok ook met de maus bedienen maar dit vindt ik ook niet zo gebruiksvriendelijk vooral met de combinatie van de Shift knop
Mvg Hans     
hoi,

Citaat van: Hansw op maandag 21 februari 2022, 15:34:20
Bij de specificatie van de TRIX lok worden 30 functies vermeld die echter in het Duits staan ( ik ben niet zo goed in Duitse technische termen ) .

Heeft Trix ook geen Engels en/of nederlandse vertaling voor de handleiding? Mogelijk kan je die van de Trix-website downloaden.

Citaat van: Hansw op maandag 21 februari 2022, 15:34:20
Ik kan ook geen lijstje vinden van de betekenis van de Roco symbolen Is er misschien ergens documentatie waar de symbolen van de functies  worden toegelicht

Ik ken dit Lijstje. Dat is wel duits  :)

Groet Ronald.
Beste Ronald ,

Bedankt voor de info
Het overzetten van de telefoon naar tablet is gelukt
Ik wilde een lok die reeds in de App is ingevoerd als backup ook nog invoeren in de maus maar op het scherm waar je het Cv 1 nummer kan benoemen  geeft hij een melding op de maus dat de lok ergens nog actief is ; ik had de App afgesloten.  Alhoewel ik gewoon kan rijden en alles bedienen met de App krijg ik toch de melding loc nummer niet gevonden op scherm van de App .   

Mvg Hans
hoi,
Citaat van: Hansw op dinsdag 22 februari 2022, 17:32:59
Ik wilde een lok die reeds in de App is ingevoerd als backup ook nog invoeren in de maus maar op het scherm waar je het Cv 1 nummer kan benoemen  geeft hij een melding op de maus dat de lok ergens nog actief is ;

Weet niet wat je precies doet. Maar in de bieb van de multimaus mag je inderdaad geen dubbele adressen (cv1) loks invoeren. Dan je krijg je een melding.

Citaat van: Hansw op dinsdag 22 februari 2022, 17:32:59
Alhoewel ik gewoon kan rijden en alles bedienen met de App krijg ik toch de melding loc nummer niet gevonden op scherm van de App .   

Ik ken de melding niet zo. Dan rijdt de lok gewoon wel? Dus de juiste lok en geen andere loks op de baan rijden?