Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

M84 doet niets

Gestart door FVTrein zaterdag 19 februari 2022, 21:12:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M84 doet niets
Lid sinds: 2020

offline
M84 doet niets
Een nieuwe M84 besteld en vandaag aangesloten, maar er gebeurt helemaal niets. In de veronderstelling dat deze stuk was een nieuwe gekocht, maar opnieuw gaat het startlampje niet branden wanneer we de stroom aansluiten. Doen we iets verkeerd of zijn beide m84 decoders defect?
Graag jullie reactie!!!

NB we hebben de m84 enkel aangesloten op de baanstroom, zonder losse stroomadapter. Zoals de instructie beschrijft.
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2010

offline
Re: M84 doet niets
Hoi,

Plaats eens een foto van hoe het een en ander nu is aangesloten. Anders is het ook een beetje in het luchtledige raden.
Re: M84 doet niets
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: M84 doet niets
Kijk hier eens in onze wiki:

Optie met CS2 KLIK

Optie met DCC KLIK
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2009

offline
Re: M84 doet niets
Probeer eens op een spoor bij je aansluiting waar je centrale op zit. Doen ze het dan nog niet zijn ze denk ik kapot. Lampje moet sowieso gaan branden bij juiste aansluiting van rode en bruine draad. Ik had dat met m83 decoders . 2 deden het 1 niet. Omgewisseld in winkel.

Gr henk
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2020

offline
Re: M84 doet niets
Hier is te zien hoe de m84 is aangesloten vanuit de baanspoor. Er lijkt ook niet zo heel veel verkeerd aan te doen?
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2020

offline
Re: M84 doet niets
Beste modeltreinliefhebbers,
Begrijpelijk heeft niemand meer gereageerd op onze vraagstelling. Dat kon ook niet omdat ze toch beiden defect bleken te zijn!
Raymond van Berkel van Modelspoorgigant in Hillegom, waar wij de eerste M84 hadden gekocht kwam met het antwoord: Märklin heeft een groot aantal serienummers doorgegeven waarvan de M84 mogelijk niet functioneert. Dus let goed op bij het aanschaffen van een M84!
Helaas lukt het mij niet om het PNG bestand te copiëren en hier weer te geven. Ik hoop dat het zichtbaar is in  de bijlage, maar anders zal uw leverancier  deze informatie inmiddels ook wel hebben. Eventueel verwacht ik dat Raymond van Berkel deze informatie wel wil delen. Bij deze ook dank aan Raymond voor de snelle service!
MVG Frans Verberk.
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2016

offline
Re: M84 doet niets
Wat een zeperd! Ik vind dit echt zo beneden de maat... 
Ja, ik weet het: ook je auto moet wel eens naar de garage in verband met een terugroepactie omdat er iets structureel niet deugt of een risico oplevert. Maar, sjonge, gewoon troep verkopen, dat is buitengewoon treurig nieuws!
Dank voor het plaatsen in elk geval!


Groet,

Peter
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2010

offline
Re: M84 doet niets
 @citaat Als ze het herstellen is het toch prima? Het gaat er om hoe ze het afhandelen.
Re: M84 doet niets
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: M84 doet niets
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 24 februari 2022, 23:49:14
Wat een zeperd! Ik vind dit echt zo beneden de maat... 
Ja, ik weet het: ook je auto moet wel eens naar de garage in verband met een terugroepactie omdat er iets structureel niet deugt of een risico oplevert. Maar, sjonge, gewoon troep verkopen, dat is buitengewoon treurig nieuws!
Dank voor het plaatsen in elk geval!
Gemist dat BMW 1,5 miljoen auto's aan het terugroepen is vanwege brandgevaar? Toyota in 2018 alleen al 5,5 miljoen auto's terugriep? Mercedes het afgelopen jaar 2 terugroepacties had waarin de S klasse (het topmodel) zat? Het is bij auto's eerder regel dan uitzondering. En dan gebeuren er ook nog genoeg dingen zonder terugroepactie, bijvoorbeeld als je voor onderhoud komt.
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2016

offline
Re: M84 doet niets
 @citaat zeker heb ik dat niet gemist. Ik noem het juist. Maar wat is nu het verschil? De autofabrikant roept jou uit eigen beweging naar de garage uit voorzorg nadat gebleken is dat iets mis kan gaan (en in een enkel geval wel eens mis is gegaan).
Hier verkoopt Marklin gewoon brakke zooi, laat jou als klant tobben en pas als je teruggaat naar je winkel, krijg je te horen dat apparaatjes met bepaalde serienummers het niet doen!
Dat is gewoon stom. Als je weet dat bepaalde batches niet goed zijn, dan haal je ze uit je voorraad en geef je ze niet mee aan je liebe Märklinfreunde...

Groet,

Peter
Re: M84 doet niets
ACTS.zuid
gast

Re: M84 doet niets
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 01 maart 2022, 04:20:54

Als je weet dat bepaalde batches niet goed zijn, dan haal je ze uit je voorraad en geef je ze niet mee aan je liebe Märklinfreunde...


Maar dat weet je natuurlijk niet van te voren.

Het spul is eerst verkocht aan Märklin Liebhaber en pas dan komt de malheur aan het licht. Hoe moet je dat dan terughalen, nergens worden die serienummers van die dingen op klantniveau geregistreerd en de winkelier of webwinkel weet ook niet welke serienummers hij heeft verkocht.

Wat je wel af kunt vragen is of het testbeleid bij het Huismerk op orde is. Niet dus maar dat wisten we al van de kapotte lokkies die de fabriek verlaten.

Gr, Ben.
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2016

offline
Re: M84 doet niets
Klopt wel, Ben, dat je het niet (altijd) van tevoren weer. Maar: in dit geval wist men wel direct na het terugbrengen te melden dat er slechte batches tussen zaten.

Bijna letterlijk citaat: 'Märklin heeft een groot aantal serienummers doorgegeven van M84 decoders die mogelijk niet functioneren.'

Was dat door de winkelier niet voor de verkoop te controleren? De dealer in kwestie wist wel vrijwel meteen te melden dat er iets loos kon zijn met deze decoder. Ik verwijt hem dat niet, maar ik vind wel dat M die info best mag delen: stel dat u problemen ondervindt, kom meteen terug want helaas zijn er slecht werkende apparaatjes door onze kwaliteitscontrole geglipt. Gewoon open en eerlijk, zoals BMW, Mercedes en noem ze maar op, dat doen. Niet passief wachten tot iemand radeloos terugkomt nadat hij duizend keer vruchteloos gedaan heeft wat in de handleiding staat.

Groet,

Peter
Re: M84 doet niets
ACTS.zuid
gast

Re: M84 doet niets
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 01 maart 2022, 08:30:23

Was dat door de winkelier niet voor de verkoop te controleren?


Ja, als die winkelier dat toen had geweten maar da's nog maar zeer de vraag. Als hij dat niet weet verkoopt hij die dingen gewoon. Als hij er al 60 verkocht heeft aan Jan en Alleman en er meldt er zich eentje met een probleem gaat hij echt niet twijfelen aan het product zolang hij nog niet weet van foute serienummers. Hij ruilt op z'n best dat ding in voor een andere.

Gr, Ben.
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2016

offline
Re: M84 doet niets
Helemaal waar, Ben. Maar Märklin wist het. Dat blijkt.
Mijn enige betoog is: zeg het effe tegen de winkeliers! Er kan een kapot exemplaar tussen zitten.
Dan kan de winkelier zo'n ding misschien testen voor hij hem meegeeft, of tegen de klant zeggen: soms zit er een tussen die het niet doet. Kom meteen terug als het niet werkt, krijg je gelijk een andere.
Autofabrikanten doen dat dus wel: dan krijg je ineens een nieuw onderdeel in je auto gezet zonder dat het stuk is. Dat noem je service.

Groet,

Peter
Re: M84 doet niets
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: M84 doet niets
De laatste paar posten gaan nu niet speciaal over een M84 die het niet doet maar over tante M* die iets niet goed zou doen.

Graag weer on topic heren.
Re: M84 doet niets
Lid sinds: 2016

offline
Re: M84 doet niets
 @citaat op zich mee eens, maar de reden dat de decoder het niet deed, was dat hij dead on arrival was, gewoon stuk. Daar valt niets tegenop te adviseren anders dan op te merken dat het sneu is dat dit gebeurd is en wat mij betreft niet heurt als je tenminste precies bekijkt welke feiten vaststaan.
Het probleem van de topicstarter is in elk geval opgelost en ik weet dat je kennelijk moet oppassen als je een M84 koopt.