Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Diorama Box

Gestart door DutchBoss vrijdag 18 februari 2022, 19:58:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Diorama Box
Hallo allemaal!

Via dit topic wil ik jullie mee laten kijken, in mijn aller eerste projectje in de modeltrein wereld.
Wegens ruimte gebrek, Aangezien ik geen vloerbaan in de woonkamer kon laten liggen! Bedacht ik me een werkende diorama bak te bouwen in 2021.
Nu ik al wat gevorderd ben wil ik jullie mijn voortgang laten zien. Dit projectje is gestart in augustus 2021.

Met de volgende afmetingen (DieptexBreedtexHoogte) - (32cm x 125cm x 31cm)
Dit omdat ik dan gewoon aan de keuken tafel kan bouwen, en deze redelijk eenvoudig kan opbergen wanneer nodig.

De bak waar ik in ga bouwen:


Eerste rails uitmeten en kijken hoe het tunnel portaal zou staan:


Rails knippen isoleren en bedraden:


Wissel aansluiten:


Wissel lantaarn niet vergeten:




Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Vervolg op de opening post!

Stootblokjes natuurlijk ook verlicht:


Na alle bekabeling doorgevoerd te hebben uitmeten hoe we dit het netste kunnen oplossen:


Ik maak gebruik van de normale rode en bruine kleuren van Marklin:


De grijze kabels zijn voor de massa detectie:


En alles aangesloten op de ring leiding en de Digikeijs DR4018 en Marklin S-88 link.

Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Tot slot twee filmpjes van de eerste werking:

Central station testen op de massa detectie:


En de eerste test rit die ingesteld is via de central station!
Re: Diorama Box
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Diorama Box
Mooie oplossing Jaimy, handzaam en toch volledig geautomatiseerd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Diorama Box
Leuk projectje  ;) :thumbup:
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Diorama Box
Leuk project.
Ben benieuwd naar de scenery.
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Peter, Bedankt voor je reactie! Je moet soms een beetje vindingrijk zijn om toch te kunnen prutsen!

Tjoekedoris, Zeker een leuk projectje! Zie je niet vaak!

Cees, Bedankt! Ik ben recentelijk begonnen met de scenery. Deze foto's volgen snel!

Hier de fotos van oktober en november. December heb ik vanwege de feestdagen en werk weinig gedaan aan de box.

Leggen van kurk:


Weer netjes schoon:


Doosje met nieuwe scenery spullen en 2 nieuw locomotieven:


Märklin 36340:


Märklin 37562:


Märklin 37562 met 2x Marklin 4610 wagons:


Tot slot voor vandaag 2 filmpjes van het proberen van... met de central station en telex koppelingen.
Toen der tijd liep mijn wissel slecht soms, Na vragen hier op het forum kwam ik er achter dat ik hem via MM protecol aanstuurde en niet via DCC, Hier door sloeg de wissel soms een keer zijn beurt over om te wisselen. Dit word aangestuurd met de Digikeijs DR4018. Gaande weg leert men gelukkig!

Let niet op de schokkende beelden van de trein, Deze trein heeft nog een oud motortje waardoor deze niet zo fraai reageert.


Hier de eerste beelden van een loc die een rondje doet en zijn sleep afkoppelt.
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Verder met januari! Hier ben ik voornamelijk druk geweest met uit denken met wat ik nu precies wil uitbeelden met dit projectje.
Veel op internet speuren kwam ik deze set tegen, Die bij mij als Dierenaar niet mag ontbreken! Helaas past deze niet in de box. Maar is misschien in de toekomst voor een grotere baan een leuke aanwinst!

Marklin 26618: Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM)


Kort daarna kreeg ik een nieuwsbrief van een online webshopper in tweede hands goed. die bleken een Koff setje in het assortiment te hebben waar ik opslag een goed gevoel bij kreeg.
Na even verder kijken (Helemaal fout natuurlijk..) kwam ik een setje zei lossers tegen van de DB. ook nog in rood!
Ook maar in winkelmandje toegevoegd en 2 dagen later ging de deurbel. De rode Koff had ik al in bezit en deze zei lossers passen hier prima bij!

Märklin 26340: Driedelige treinset met Köf III van de DB
Märklin 46300: Set met drie zijlossers van de DB Cargo


Filmpje van beide in actie:


Op een regen achtige zaterdag kreeg ik zin om te knutselen in plaats van te rijden en nadenken, Deze was ik al eerder op mijn zoek tocht tegen gekomen.
Betreffende een Faller Seinhuis! Met een beetje verlichting zou dit wel super staan dacht ik!

Faller 131384 H0 Seinhuis:



Toen het huisje op de baan gezet en een setje telefoon palen op de baan gezet (Had ik ooit al is besteld)
Deze telefoon palen zijn van Noch.
Noch 13160 H0 Telegraafpalen:


Met verlichting in gedachten bedacht ik me, ja moeten er geen extra lantaarn paaltjes op de baan? En misschien wat seinen?
Om een lang verhaal kort te maken, Daar ging weer een bestelling de deur uit!
Toen deze bestelling met seinen, verlichting en een achtergrond binnen kwam ben ik begonnen met de digikeijs DR4018 te programmeren.
Hiervoor heb ik een loc toegevoegd in de central station met adres 9999, en vervolgens bij configuratie alle onderstaande cv's toegevoegd om te programmeren via POM.
CV lijst:


Nu kan ik dus de seinen en de wissel via de DR4018 aansturen op DCC.
Maar voor ik de seinen plaats heb ik eerst gekozen om de achtergrond er in te plakken!


Gelukkig bleven de seinen niet ver achter!


De verlichting heb ik snel aangesloten op de voeding van de digitale spanning, Dit gaf helaas knipper verlichting. Dit zal ik moeten aanpassen.
Snel meer van mijn bouw avonturen.
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
De laatste weken niet echt stil gezeten en elke keer als er wat tijd was wel wat kunnen doen!

Zo hier mijn eerste probeersel met balast:


Toen bedacht ik me dat ik nog een voetgangers bruggetje had en daar wat mee wou doen, aangezien de tunnel toch ingepakt zou worden.
Ben ik begonnen met een kleine berg in de linker hoek


Ik had van me vorige bestelling nog een lantaarn over en ik dacht dat die wel leuk zou staan net rechts van het bruggetje


De volgende stap was het ballasten van de rails, Dit is voor mij echt de aller eerste keer. Dus ook het aanmengen van de hout lijm met water en een druppel dreft was uitvogelen voor me. Hier voor is Busch 7069 C-Rail ballast gebruikt.


Even een kort filmpje als samenvatting:


Helaas kun je zien dat de verlichting echt flikkert! Dit komt omdat ik de spanning in de gauwigheid van de baan heb gehaald.
Dit heb ik inmiddels veranderd naar een aansluiting op de wel bekende witte trafo.

Door dat ik de box dus op zn kop heb gehad bleek er dus ergens een steentje van de ballast tussen de wissel gekomen en is echt onder de aandrijving gaan zitten, Vraag me niet hoe precies. Maar hij viel er wel onder weg toen ik hem los haalde helaas! Dus dat ballasten moet even over :D
Ondertussen wel begonnen aan de berg!





Toen even lekker laten rijden, Kwam ik er achter dat ik spook meldingen kreeg. Ik had de rails nog niet bewerkt met een dremel. Dacht dat dit niet nodig zou zijn op zon klein stukje rails. Helaas bleek niks minder waar. En moesten ook deze rails er aan geloven. Gelukkig had ik de ballast nog niet opnieuw gedaan en was het dus nu of nooit! Dremel erbij gekocht heb ik vast later ook nog wel is nodig :P



Via marktplaats kwam ik een setje wagons tegen van 3, Marklin 48454-02-03-05.
De verkoper van deze wagons had ook de volgende locomotief staan die me in smaak viel, Marklin 3738.
Voor de foto 1 wagon met de nieuwe locomotief:


Deze wagons en locomotief zijn te groot voor de box, maar wie weet komt er ooit een grotere baan!
Maar voor de verzameling zijn ze zeker leuk! En met die instelling werd er nog een loc aangekocht.

Deze kwam afgelopen week binnen: Marklin 37379.


Dan vandaag nog deze in elkaar gezet: Faller 131520.
Die een beschrijving heeft waarbij sommige onderdelen verkeerd in de instructie staan. Maar goed dat ik al wakker was. :P


En dat zie er dan tot slot zo uit:


Voor de oplettende kijker! Ja de ballast ligt opnieuw te drogen :D



Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Afgelopen week weinig tijd gehad.
Door onbekende reden was ik mijn gebeurtenissen kwijt in me central station!
Dus heb ik de route opnieuw in moeten geven, Deze loop waarin de twee koffjes elkaar afwisselen vind ik persoonlijk goed gelukt met de vertragingen, Let op de seinen en wissel klik bijvoorbeeld! Het flikkeren van de led's is puur door het filmen, deze flikkeren in het echt niet!



Ben benieuwd wat jullie hier van vinden?
De volgende stap ergens deze week (Hoop ik) is het bedekken van het gaas met noch gipsverband.
Heeft iemand hier ervaringen mee waar ik daar mee op moet letten?
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Voor de eerste keer bezig geweest om de berg tot leven te brengen met gips verband en gips.
Op de berg zal ergens een paadje moeten komen naar het bruggetje, met een aanvulling van dennenbomen en her en der wat gras. Met grijze rots accenten?
Dit is wat het eerste in mij op kwam kijkende naar het geheel, Misschien zien jullie iets anders of een aanvulling op? 

Hier onder de foto's:

Eerst het bruggetje iets aangepast op maat:


Toen het gips verband toegepast:


En vandaag als laatste gips toegevoegd:




Groet,
Jaimy
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2009

offline
Re: Diorama Box
Hoi Jaimy,

Om te bouwen een superleuk idee, en het begint ook echt mooi te worden. Alleen hoe bevallen de zeer beperkte rijmogelijkheden? Ik weet dat je weinig plaats tot je beschikking hebt, maar toch. Ik ben oprecht benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Diorama Box
Leuk/mooi gedaan  :thumbup:

Een goed idee als eerste projectje en eigenlijk een voordeel van voorlopig niet te veel ruimte te hebben.
Lekker overzichtelijk en iets wat afgemaakt kan worden, waarbij je allerlei technieken kunt toepassen.
Verkabeling lekker strak en eveneens overzichtelijk.
Alles bij elkaar dus erg leuk en mooi gedaan en voor wanneer je uiteindelijk meer plaats voor een grotere baan hebt, een mooi diorama om locs te testen en staatsiefoto's te maken.
Het enige wat ik niet begrijp is waarom je de seinen links van het spoor hebt gezet, maar dat maakt voor de werking en de aanblik natuurlijk totaal niet uit.

Groet, Eric-Paul

Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 27 maart 2022, 08:30:33
Hoi Jaimy,

Om te bouwen een superleuk idee, en het begint ook echt mooi te worden. Alleen hoe bevallen de zeer beperkte rijmogelijkheden? Ik weet dat je weinig plaats tot je beschikking hebt, maar toch. Ik ben oprecht benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William

Hoi William, Bedankt voor je reactie! De rijwegen zijn inderdaad zeer beperkt, Maar omdat dit voor mij echt het allereerste rijdende project is ook om de techniek de verkennen heb ik alle rails een apparte "bezet" melder gegeven, Dus ik kan op eigenlijk elke rails stoppen behalve de wissel. Waardoor afwisseling van loc op beide sporen ook mogelijk is. Op een beperkte ruimte horen nu eenmaal beperkingen, Maar voor nu voldoet het rijdende beeld zeker. Kan hier uren naar kijken en vind hier zeker m'n rust in. Ook de bak in de woonkamer houden geeft je veel meer de drang om even te rijden of wat te bouwen  B)

Citaat van: Eric-Paul op zondag 27 maart 2022, 08:55:07
Leuk/mooi gedaan  :thumbup:

Een goed idee als eerste projectje en eigenlijk een voordeel van voorlopig niet te veel ruimte te hebben.
Lekker overzichtelijk en iets wat afgemaakt kan worden, waarbij je allerlei technieken kunt toepassen.
Verkabeling lekker strak en eveneens overzichtelijk.
Alles bij elkaar dus erg leuk en mooi gedaan en voor wanneer je uiteindelijk meer plaats voor een grotere baan hebt, een mooi diorama om locs te testen en staatsiefoto's te maken.
Het enige wat ik niet begrijp is waarom je de seinen links van het spoor hebt gezet, maar dat maakt voor de werking en de aanblik natuurlijk totaal niet uit.

Groet, Eric-Paul



Hoi Eric-Paul, Ook jij bedankt voor je reactie. Mijn bedoeling was om oude telegraaf palen achter op te gaan zetten. En dat aanzicht werd te druk. Ik heb inmiddels helemaal besloten die telegraaf palen weg te laten. En door het sein nu aan deze kant te hebben had ik ruimte voor een tweede huisje.

Groet,
Jaimy
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Diorama Box
Citaat van: DutchBoss op zondag 27 maart 2022, 11:22:24
Ook de bak in de woonkamer houden geeft je veel meer de drang om even te rijden of wat te bouwen  B)
Precies, had destijds in mijn woonkomer zoiets aan de muur hangen, maar dan 4,80 meter lang.
Kon dat toen vanwege verhuizing naar Duitsland niet afbouwen, maar wel leuk om te hebben en doen.
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Vandaag niet veel byzonders gedaan aangezien het wachten is op verf. Deze zal deze week binnen komen met een set penselen! Ook zouden er 2 nieuwe locomotieven van marktplaats binnen moeten komen rollen en wat lectuur overgenomen van een forum lid. Iets om naar uit te kijken deze week.

Voordat ik kan verven bedacht ik me dat de rechterkant toch behoorlijk kaal is en vlak. Hier heb ik vandaag nog even wat aan gedaan.
Mede als het huisje een vaste plek gegeven en deze voorzien van een led lampje :)

Foto's zeggen meer als woorden :D








Ik kan echter niet wachten om het die grijze berg tint te gaan geven, Ben ondertussen filmpjes en verslagen aan het doornemen hoe dit het beste te doen.
Hopelijk volgende week weer een update!
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Vanavond even de berg geverfd en gelijk foto's gemaakt!

Wou dit toch graag delen :)
Vind het persoonlijk goed gelukt!



Re: Diorama Box
Lid sinds: 2010

offline
Re: Diorama Box
Wat mij opvalt: een trein kan NOOIT op een spoor binnenkomen waar het sein van op groen staat.
Aangezien er NA het sein een bezetspoor is, kan het sein nooit groen zijn.   :)
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2010

offline
Re: Diorama Box
Wel superleuk gedaan trouwens.
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Diorama Box
Citaat van: Timelord op woensdag 06 april 2022, 21:53:33
Wat mij opvalt: een trein kan NOOIT op een spoor binnenkomen waar het sein van op groen staat.
Aangezien er NA het sein een bezetspoor is, kan het sein nooit groen zijn.   :)
Waarom zou een uitrijsein op groen moeten staan om daar een trein binnen te laten komen?
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Citaat van: Timelord op woensdag 06 april 2022, 21:53:33
Wat mij opvalt: een trein kan NOOIT op een spoor binnenkomen waar het sein van op groen staat.
Aangezien er NA het sein een bezetspoor is, kan het sein nooit groen zijn.   :)

Je bedoelt toch dat het sein op rood zou moeten springen als de trein het tunneltje in rijd? Waarnaar hij weer terug komt op dat spoor?
Zoals in dit voorbeeld:

Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Vanavond even bezig geweest met een paadje aanleggen, en wat bomen te plaatsen.
Ben zelf wel tevreden met het resultaat  B)





Re: Diorama Box
Lid sinds: 2010

offline
Re: Diorama Box
Citaat van: DutchBoss op donderdag 07 april 2022, 18:32:40
Citaat van: Timelord op woensdag 06 april 2022, 21:53:33
Wat mij opvalt: een trein kan NOOIT op een spoor binnenkomen waar het sein van op groen staat.
Aangezien er NA het sein een bezetspoor is, kan het sein nooit groen zijn.   :)

Je bedoelt toch dat het sein op rood zou moeten springen als de trein het tunneltje in rijd? Waarnaar hij weer terug komt op dat spoor?
Zoals in dit voorbeeld:



Ja inderdaad.  ;) :thumbup:
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Afgelopen weken druk geweest met werk! Lijkt wel of het overal drukker word.
Maar goed ik heb beloofd de aanwinsten nog te tonen, En dat is inmiddels al weer aardig wat!

Helaas van de 3 aangekochte locomotieven, Werkte er 1 alleen analoog heel slecht.
Volgens de vorige eigenaar liep deze altijd als een zonnetje, Nu heb ik hier sterk me twijfels over maar deze heeft inmiddels een nieuwe motor en decoder.
Ook dit was nieuw voor mij, en moet zeggen dat het me niet tegen valt om te doen. Alleen blijft dat solderen toch wel een geduldig werkje.

Ik zal beginnen met mijn aanwinsten:

Marklin 37533: (Defect, Hier meer over later in bericht)


Marklin 36845:


Marklin 37385:


Deze 3 locs zijn vorige week binnen gekomen. Waar ik uiteraard heel blij mee ben!
Nu moest ik zaterdag ochtend toch even wat dingen doen met de auto en had ik besloten naar Wentink in Arnhem te gaan zodat ik mijn bon kon inleveren voor de jaar wagon. Uiteraard ga je dan niet met lege handen naar huis  :P

En ik was zo vast besloten: "Alleen wat gras pollen als decoratie en dan naar huis"


Fout natuurlijk  :D



Na thuis komst ben ik maar is wat gaan knutselen.

Met de 36845, En de 37385 was het aanmelden en lopen! Niks aan de hand dus.
Helaas gold dat niet voor de 37533, Na het proberen op adres 20! Ook gezegd door de vorige eigenaar. Maar hij deed niks.
Locomotief open geschroefd, alle dipswitches op uit dus analoog gezet en proberen kreeg ik dit resultaat  :-(

Geen idee wat youtube shorts nu weer zijn? Blijkbaar nieuw. (Waarschijnlijk omdat het maar een flimpje van 6 seconden is)
https://www.youtube.com/shorts/H05i-m9xJ8w

Even wat verder schroeven en proberen schoon te maken. Kom je helaas dit tegen :-(


Zodoende een bestelling gedaan met marklin ombouw set 60760.
Deze ingebouwd, En op de volgende foto zie je dat de oude motor echt op was.


Tijdens het bestuderen van de handleiding, en te veel naar het oude motor schild kijken kwam ik erachter dat ik een weerstand verkeerd had gesoldeerd. Dit opgelost natuurlijk.

Natuurlijk zal het is niet in 1x goed gaan. Rij richting schakelt verkeerd ten opzichte van de verlichting.

Youtube short filmpje:
https://www.youtube.com/shorts/2hK4K1YtUt0

Draden omgewisseld. En tadaaaa :D
Youtube short filmpje:
https://www.youtube.com/shorts/ofzUEuV_LsA

Na de ombouw ben ik begonnen met wat extra decoratie op de berg te plakken, En gras op de voor grond te strooien!
Dat ziet er nu als volgt uit:









Tot zo ver mijn (om)bouw verslag van dit weekend.
Aan alle lezers een fijne pasen!

Groet,
Jaimy
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Goedemorgen, Helaas geen tijd gehad om verder te bouwen.

Van de week wel online nog wat kunnen aanschaffen en dat wou ik toch even delen :)
Gister kwam de postbode met de volgende artikelen:

Marklin 36852:


Marklin 47458:


Aan alle een fijne zondag!
Re: Diorama Box
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Diorama Box
De postbode heeft mooi materiaal afgeleverd  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Diorama Box
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Diorama Box
Hallo allemaal,

Beetje lang geleden, Maar de zomer zat er tussen. Alles was netjes opgeborgen tot ik vandaag toch echt de kriebels kreeg om te rijden.
Ook deze zomer een beetje door gezocht en gekeken via verschillende aanbieders en her en der is de collectie toch wat verbreed.

Ik plaats dit omdat ik deze twee foto's op me tijdelijke vloer baantje niet wou onthouden.





Aan jullie alleen een goed weekend  B)