Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz

Gestart door Dontor donderdag 17 februari 2022, 10:08:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Beste modelbouwvrienden,

Voor toekomstige projecten in 1/35 heb ik gisteren reclamepanelen, wegwijzers, stationsborden, enz gemaakt.
Dit heb ik geprobeerd in google documenten. Dat leek mij het eenvoudigste.

Eenvoudig was het wel, kwalitatief allerminst. Bij het afdrukken, met een klassieke inkjetprinter, is de kwaliteit erbarmelijk.
De afbeeldingen zijn korrelig en kleinere tekst is niet meer leesbaar. Als ik ze ooit wil afdrukken voor mijn H0 modulebaan zal het dus helemaal niets worden.

Iemand tips op welke manier ik deze zelf kan maken? In welk formaat opslaan om tot het beste printresultaat te komen?
Belangrijk: Photoshop heb ik niet, met het alternatief Gimp kan ik wel overweg.
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Misschien heb je hier wat aan:
https://viessmann-modell.com/downloads
Vrij te verkrijgen
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Nooit in jpeg werken, alle bestanden opslaan als tif
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
ja, wat zal ik zeggen op basis van deze summiere informatie.

Google documenten leek je het eenvoudigste . .
Tja, maar dat heeft meestal tot gevolg dat het resultaat, net als bij gratis software, vaak te wensen overlaat.
Ik ken het niet, dus kan er ook niet over oordelen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet de functionaliteit biedt die je nodigt hebt.
Daarbij gebruik ik liever de rekenkracht van m'n eigen PC dan dat ik me van de cloud afhankelijk maak.

Zelf gebruik ik InDesign (dat is hét pakket voor dit soort toepassingen, maar kost geld), maar Photoshop ligt voor dit soort toepassingen als alternatief het meest voor de hand,
Gimp ken ik beperkt voor het maken van foto collages en is (voor zover ik weet) een redelijk alternatief voor PhotoShop.
Maar of het ook de functionaliteit heeft die Photoshop heeft, weet ik niet. Beiden zijn nl foto bewerkings programma's en missen vaak de functionaliteit die Desk Top Software als InDesign wél heeft en die je voor dit soort zaken nu net nodig hebt.

Algemeen voor dit soort zaken:

  • Werk zo groot mogelijk, dwz ook al wordt je stationsnaambord straks maar 5 x 1 cm, 'bouw' hem gerust op A4 formaat
  • Gebruik voor teksten zoveel mogelijk True Type Fonts, die blijven altijd scherp
  • Gebruik voor afbeeldingen altijd een zo hoog mogelijke resolutie
  • Gebruik lagen (ik weet niet of Gimp dat kan)
  • Sla je werkbestanden op in het technische formaat van het pakket, bij Photoshop is dat bv PSD, dus nooit in JPG oid
  • Opslaan als JPG doe je pas op het allerlaatste moment als je gaat printen

Dit soort pakketten zijn heel goed om je eigen borden etc. te maken, maar ze zijn niet bepaald laagdrempelig.
En als je echt een purist bent: Van veel organisaties kun je met enig zoekwerk de officiële lettertypes en kleurcodes vinden.
Zo heb ik die laatst gevonden voor de SBB en heb ik op basis daarvan m'n eerste eigen stationsnaambord gemaakt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes, het is leuk om te doen en je eigen 'publicaties' te maken.




Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Ietwat omslachtig, maar het resultaat is redelijk:
Teksten voor H0 in groter formaat aanmaken in MS Publisher (onderdeel MS Office), daarvan een schermafbeelding maken en plakken in GIMP. Daar de afbeelding achtereenvolgens uitknippen, schalen naar de gewenste afmetingen en opslaan in jpg-formaat (--> afbeeldingen vanuit MS Publisher rechtstreeks opslaan als jpg leidt immers tot kwaliteitsverlies).
Op www staande reclame: met GIMP uit een schermafbeelding knippen, omschalen en opslaan als jpg.

Afdrukken
een nieuw WORD-document aanmaken, jpg-afbeeldingen invoegen en in standaardkwaliteit afdrukken op een zelfklevend A4-etiket.
Eindafwerking:
- zelfklevend etiket rondom met schilderstape op een plankje of zo bevestigen (om vervorming te voorkomen)
- een laagje matte vernis aanbrengen met de roller
- na droging alle afbeeldingen uitsnijden

Op schaal 1/35 is de tekst uiteraard duidelijker dan op de bijgevoegde foto.
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Ik durf bij de reactie van Ludo toch de nodig kanttekeningen te plaatsen:

Omslachtig is het zeker en ik durf te stellen, dat je met deze methode juist kwaliteitsverlies krijgt

- Elke tussenstap levert kwaliteitsverlies op, zeker bij gebruik van JPG
- De kwaliteit van een screenprint wordt bepaald door de resolutie van je scherm, en daar ga je dan een uitsnede van maken . . .
- Afbeeldingen van het web kun je meestal gewoon met 'save image as' onder de rechter muisknop opslaan en dan heb je geen kwaliteitsverlies
  Veel afbeeldingen op sites die bv op 200x300 pix worden weergegeven, zijn in werkelijkheid soms wel 2000x3000 pix.
  Gebruik je een screenprint, dan zal dat plaatje nooit beter worden dan die 200x300, terwijl je met 'save image as' het origineel tot je beschikking hebt.

Zo lang je in pakketten als Publisher, Photoshop, Gimp (en zelfs Word!) etc het bestand opslaat in het technische formaat van het pakket, blijft een afbeelding as is en wordt er niet gecomprimeerd.
Dat is juist de kracht van dat soort pakketten, itt bv Paint, kwaliteit van het bronbestand blijft in stand.

Opslaan als JPG doe je pas op het allerlaatste moment! Als je dat al doet . . . . Want waarom zou je dat in ...naam willen?

Als je wilt drukken/printen, kun je veel beter PDF gebruiken, daar worden letters nl als font meegegeven en niet als plaatje.

Ik maak al jaren publicaties, variërend van visitekaartjes tot wandplaten voor tentoonstellingen van 3x5m, maar heb nog nooit een JPG aangemaakt om te printen, altijd PDF!
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Citaat van: R.C.Grootveld op donderdag 17 februari 2022, 12:17:34
Ik durf bij de reactie van Ludo toch de nodig kanttekeningen te plaatsen:
Omslachtig is het zeker en ik durf te stellen, dat je met deze methode juist kwaliteitsverlies krijgt
[...]

Oprecht bedankt -  Bijleren kan nooit kwaad  :)
Professioneel advies is altijd mooi meegenomen.
Ik zal het dan ook met alle soorten van genoegen toepassen.
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
 :) Hoi Dontor, ik denk dat je een heel eind gaat komen met alle geleverde tips.
Misschien nog een tip, als je eenmaal een acceptabele print hebt uit je eigen printer probeer ook eens een printer van iemand anders.
Een familielid, vriend o.i.d. Of bij je werkgever een afdruk uit de laserprinter.
In zijn algemeenheid geeft een laserprinter een mindere hoge resolutie dan een inkjet thuisprinter, maar wie weet.
Er zijn zoveel verschillende soorten printers en de één is de ander niet.
Suc6 met je print project.

Dirk-Jan

Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Of ....

Combineer meerdere 'projecten' op één vel en laat dat bij een professionele "copy shop" afdrukken, bv op sticker folie.
Kwaliteit van de printer is één, kwaliteit van het papier is een heel ander verhaal.
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Alle technische formaten zijn natuurlijk prima, zoals psd bij photoshop maar niet noodzakelijk. Jpg is wel uit den boze maar het algemeen TIF formaat werkt ook zonder compressie.
Het gebruik van truetype letters kan alleen als je je eigen borden ontwerpt, ik ga uit van bestaande plaatjes en maak daar collages mee, verwijder gekleurde achtergronden.....en het formaat verklein ik pas bij het printen. Lijkt me sterk dat iemand op H0 formaat met dezelfde printer een groot kwaliteitsverschil kan zien.
Je kan ook bij een fotoservice enkele printjes laten maken kost meestal niet veel op enkele 12x13 foto's krijg je al heel wat h0 of 1/32  borden geprint. Of aan de printautomaat in bv kruidvat.
Ik heb weinig ervaring met pdf maar als je met bestaande afbeeldingen werkt krijg je hier volgens mij ook geen echte lettertypes maar afbeeldingen.
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Hartelijke dank voor al jullie tips!

Ik ben er in geslaagd om de kwaliteit een stuk te verbeten door het DPI aan te passen. Stond blijkbaar maar op 60. Nu op 300 is de afdrukkwaliteit al een stuk beter.
Ook de kleine tekst is al een stuk leesbaarder.

Nu wat spelen met andere tips  :)
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
Citaat van: phil op donderdag 17 februari 2022, 13:40:25
Alle technische formaten zijn natuurlijk prima, zoals psd bij photoshop maar niet noodzakelijk. Jpg is wel uit den boze maar het algemeen TIF formaat werkt ook zonder compressie.
Als je met één plaatje werkt, klopt dit, maar zodra je plaatjes gaat combineren (zoals in mijn geval een Zwitsers stationsnaambord waar ook het logo op staat) wordt het een ander verhaal.
Dan heeft het gebruik van het technische formaat wel degelijk voordelen.

Citaat van: phil op donderdag 17 februari 2022, 13:40:25
Het gebruik van truetype letters kan alleen als je je eigen borden ontwerpt
Klopt, zolang je alleen met afbeeldingen werkt speelt dat aspect niet.
Maar als je bv een eigen stationsnaambord wilt maken dan wordt het een ander verhaal.
PDF zonder embedded font gaat goed zolang het gangbare fonts zijn (en die dus ook op de printer van een drukkerij staan), zodra je specifieke fonts gaat gebruiken (bedrijven laten vaak hun eigen font ontwerpen) ontkom je er niet aan om die in het PDF op te nemen.
Re: Formaat opslaan en afdrukken reclame; wegwijzers, enz
bij je printer volgende dingen aanpassen:

       
  • afdrukkwaliteit
  • afdrukken op mat fotopapier
  • juiste medium kiezen
  • afdrukken als foto
dan zal je betere resultaten krijgen (naast de tips van de anderen);


alternatief kan je ze ook als decals maken,


mvg,
Michel