Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder

Gestart door Antoine van Driel dinsdag 15 februari 2022, 21:17:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Beste mede-drierailers,

Sinds enkele weken heb ik het plan om condensatoren in mijn Märklin-locomotieven met MFX-decoder in te bouwen. Doel: een buffer aan electriciteit opslaan, zodat kleine onderbrekingen (bijvoorbeeld als gevolg van wat vervuilde rails) geen hinder meer veroorzaken.

Op internet heb ik al veel informatie over de diverse soorten condensatoren, de benodigde opslagcapaciteit e.d. gevonden, maar ik vind zo snel geen concrete aansluitingsschema's e.d. Wie kan mij verder helpen? Uiteraard zijn alle tips en ervaringen van harte welkom.


Met dankbare groet,



Antoine van Driel
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Op de ESU site (of ergens anders) vind je deze PowerPacks aansluitingen op verschillende Decoders.

groet
Harald
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Als je MFX lokkie een SUSI bus heeft hebben kun je er een Powerpack inprikken: KLIKKEN.

Gr, Ben.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Hoi,

:offtopic:
Citaat van: Antoine van Driel op dinsdag 15 februari 2022, 21:17:58
Sinds enkele weken heb ik het plan om condensatoren in mijn Märklin-locomotieven met MFX-decoder in te bouwen. Doel: een buffer aan electriciteit opslaan, zodat kleine onderbrekingen (bijvoorbeeld als gevolg van wat vervuilde rails) geen hinder meer veroorzaken.

Wat is dat toch tegenwoordig? Märklin locomotieven die slecht rijden op rails? Hoor vaak van Märklin-extremisten dat het spul altijd zonder problemen rijdt. Dat 2-rail altijd stil staat. Dat 2-railers altijd aan het poetsen zijn. Dat 3-rail daar geen last van heeft en altijd goed rijdt. Heb je wel 3-rail? Weet je dat zeker? O:-D  O:-D  >:-D

Nu even serieus:

Citaat van: Antoine van Driel op dinsdag 15 februari 2022, 21:17:58
Op internet heb ik al veel informatie over de diverse soorten condensatoren, de benodigde opslagcapaciteit e.d. gevonden, maar ik vind zo snel geen concrete aansluitingsschema's e.d. Wie kan mij verder helpen? Uiteraard zijn alle tips en ervaringen van harte welkom.

Je moet even kijken welke decoders in je loks aanwezig zijn. Dan kan je bepalen of er überhaupt mogelijk is om er een condensator aan te sluiten. Märklin is meestal niet echt scheutig met informatie over het plaatsen van condensatoren aan hun decoders. Esu en andere merken daar in tegen wel. Die hebben meestal het een en ander in de handleiding aangegeven. Ook met eventueel welke CV-waarden aangepast moeten worden. Als je weet welke decoders je hebt dan kan je gericht op internet zoeken. Bijvoorbeeld in deze post: Marklin-users: mSD upgrade buffer capcitor.

Groet Ronald.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: ronaldk op woensdag 16 februari 2022, 08:06:38
Hoi,

:offtopic:
Citaat van: Antoine van Driel op dinsdag 15 februari 2022, 21:17:58
Sinds enkele weken heb ik het plan om condensatoren in mijn Märklin-locomotieven met MFX-decoder in te bouwen. Doel: een buffer aan electriciteit opslaan, zodat kleine onderbrekingen (bijvoorbeeld als gevolg van wat vervuilde rails) geen hinder meer veroorzaken.

Wat is dat toch tegenwoordig? Märklin locomotieven die slecht rijden op rails? Hoor vaak van Märklin-extremisten dat het spul altijd zonder problemen rijdt. Dat 2-rail altijd stil staat. Dat 2-railers altijd aan het poetsen zijn. Dat 3-rail daar geen last van heeft en altijd goed rijdt. Heb je wel 3-rail? Weet je dat zeker? O:-D  O:-D  >:-D

Ronald als tweerailmissionaris :D

Meestal rollen de draaistelmotoren met de tandwieloverbrenging door hun massa wel over de vervuiling heen als ze maar voldoende snelheid hebben. Bij middenmotoren met de wormwieloverbrenging staan die dingen opeens stil als ze ook maar even geen prik krijgen. In dat opzicht zijn ze inderdaad gaan lijken op veel modellen van tweerailfabrikanten. Dat is nu de consequentie voor het niet meer willen van Märklin's alom geroemde "natural sound". We betalen liever €100,- extra om het geruis uit een decoder plus speakertje te laten komen.  ;)
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 25 februari 2022, 22:45:51

Meestal rollen de draaistelmotoren met de tandwieloverbrenging door hun massa wel over de vervuiling heen als ze maar voldoende snelheid hebben. Bij middenmotoren met de wormwieloverbrenging staan die dingen opeens stil als ze ook maar even geen prik krijgen. In dat opzicht zijn ze inderdaad gaan lijken op veel modellen van tweerailfabrikanten.


Kijk aan, daar is de redacteur van de fabeltjeskrant weer met fake nieuws. Wat je roept klopt niet.
Middenmotoren hebben vliegwielen, waarom denk je dat ze dat gedaan hebben? En die oude Marklin motor met de magneet in digitaal bedrijf, die rijdt echt niet door als die spanningsloos komt te staan. Het is je reinste kletskoek.

Gr, Ben.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
 @citaat Tegen EMK.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
 @citaat
Wim, ik mis je klikkie naar de Wikki, nou moest ik zelf zoeken; KLIK :P

Dirk-Jan
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
 @citaat Doe je ook eens iets positiefs!.  :D
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Komt ook nog eens bij dat de meeste 3railers die met massadetectie rijden, dus ook 2railer zijn. Schijnt dat de diodetruck dit weer wat oplost. Moet ik toch eens gaan proberen :roll: :confused:
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
 @citaat Probleem is toch echt de pukosleper en niet het contact tussen spoorstaaf en wielen. Zie je eigen filmpje van de 2400 die stalt op een wissel, de sleper is de zwakke plek van het 3railsyeem.

Maar goed, dit zou niet over 2rail / 3rail moeten gaan maar om de lol van het rijden en hoe dit te verbeteren. Condensatoren kunnen daar voor een deel een bijdrage aan leveren.

Gr, Ben.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Daar zit dan ook een kleine sleper onder Ben, en over een slanke wissel met het bekende probleem. Maar sinds de sounddecoder er in zit, is mijn 2400 er wel gevoeliger voor geworden ook op rechte stukken.
We moet er maar mee leren leven :-( of een powerpack inbouwen  ;)

edit: Heb er eens goed naar gekeken vanmiddag, het luidsprekertje zorgde er voor dat het draaistel schuin ging staan. Daardoor was de stroomopname zo slecht. Opgelost rijdt als een trein !!
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 26 februari 2022, 07:53:06
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 25 februari 2022, 22:45:51

Meestal rollen de draaistelmotoren met de tandwieloverbrenging door hun massa wel over de vervuiling heen als ze maar voldoende snelheid hebben. Bij middenmotoren met de wormwieloverbrenging staan die dingen opeens stil als ze ook maar even geen prik krijgen. In dat opzicht zijn ze inderdaad gaan lijken op veel modellen van tweerailfabrikanten.


Kijk aan, daar is de redacteur van de fabeltjeskrant weer met fake nieuws. Wat je roept klopt niet.
Middenmotoren hebben vliegwielen, waarom denk je dat ze dat gedaan hebben? En die oude Marklin motor met de magneet in digitaal bedrijf, die rijdt echt niet door als die spanningsloos komt te staan. Het is je reinste kletskoek.

Gr, Ben.

Fijn dat je weer snel stickertjes plakt Ben. Vrij respectloos, niemand heeft er wat aan en toevoegen doet het ook niets. Dat kan natuurlijk ook op een andere manier. Daar zou je toch eens naar moeten kijken, want heel vriendelijk komt het niet over vind je wel? Je jaagt er iedereen mee in de gordijnen en het zegt meer over jou dan over mij ;)
Ik zie gewoon wat er op mijn baan gebeurt. Dat is geen mening maar een waarneming en daar heb ik volgens mij een heel plausibele verklaring voor. Dat je een leuke theorie hebt is prima, maar zoals al eerder gemeld klopt die ècht niet met wat ik zie. Mijn voorzichtige verklaring ten aanzien van dat vliegwiel is dat die wellicht minder massa heeft dan de locs zelf en daardoor minder invloed op het afremmen? Zeg het maar. De draaistellocs schieten meer door dan de middenmotorexemplaren. Dat is gewoon een objectieve waarneming en zeker geen "fake news" beste Donald (stickertjes plakken is heel gemakkelijk zie je wel?). Probeer de waarneming eens op een logische manier te verklaren in plaats van hem klakkeloos te verwerpen. Dan komen we tenminste gezamenlijk iets verder. De locs waarbij ik het zie zijn vergelijkbaar: Märklin 1200's uit de draaistelmotorperiode (bj>2000) en de meest recente met middenmotor. Beiden zijn op een paar gram na even zwaar.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
@citaat  @citaat Het forum staat vol met fabeltje.
Zo worden vliegwielen gebruikt voor een stabieler rijgedrag(zonder kan het rijdt heel schokkerig zijn)het anker van de 3 en 5 polige motor heeft de zelfde functie.
Verder is vervuiling een groot probleem geeft een isolerend film(dun laagje vuil)laagje op de rails/sleper ook zorgd dit laagje op assen in metalen draaistellen voor dezelfde gevolgen.
Buffercondensators is meer bedoelt voor hinderlijke geluidsuitval bij sound loks, met uitzondering van sommige bvb ESU loks.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
De puntcontacten zijn gemaakt van gewoon "pisbakken" staal en dat roest, waarom niet van een hoogwaardiger metaal, wel dat is simpel: dan beginnen er weer mensen te roepen dat het te duur is.

Je materieel aanpassen aan de omstandigheden, bij moderne draaistel loks onder het andere draaistel ook een sleper monteren, bij vaste stammen onder de eerste wagon ook een sleper monteren en verbinden met de lok, versleten slepers voorzien van een stukje dun messing, dat beweegt mee en heeft dan een beter contact, ook heb ik het gevoel dat het ook wat helpt tegen het "roesten" van de puko's.

En ja, power packs hebben altijd zin, want de stroomonderbrekingen zijn heel erg kort....., hetzelfde geldt voor vliegwielen....

Groet, Anne W
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Alleen niemand laat eens zien hoe e.e.a. aangesloten moet worden...
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Dat verschilt nu eenmaal per decoder.
Gewone elco's sluit je gewoonlijk aan parallel aan de voedingselco van de decoder. Die moet je opzoeken en soms hebben decoders daar speciale soldeereilandjes voor. Vaak staat in de gebruiksaanwijzing waar precies aan te sluiten.
Echte powerpacks hebben speciale aansluitingen nodig. Als een decoder daarover beschikt, staat het altijd in de gebruiksaanwijzing.

Als er geen gebruiksaanwijzing is, dan is dus niet precies te zeggen waar aan te sluiten. Plaats dan eens een goede foto van de decoder in de loc.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: henkv op zaterdag 26 februari 2022, 16:11:59
Gewone elco's sluit je gewoonlijk aan parallel aan de voedingselco van de decoder.
Hi Henk, dat kan je doen, maar als je bijvoorbeeld 10 locomotieven op je baan hebt staan en je zet je controller aan, al die lege elco's ineens gaan opladen en even kort een hoge stroom trekken.
De centrale ziet dit als een kortsluiting en schiet direct in de beveiliging.
Dus zet je er beter altijd een weerstand van 100 Ohm en een diode in sperrichting mee in serie met de elco.
De weerstand begrenst de laadstroom van de elco en de diode laat de stroom vanuit de elco door als de spanning op de decoder daalt, door bijvoorbeeld vuile wielen.
Hetzelfde geldt voor verlichting in de wagons.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Ja, dat is mij bekend Ad.  :P
Maar dat leek me de volgende stap voor de zoekenden.  :)
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Een decoder bestaat (simpel uitgelegd) uit een gelijkrichter, met daarachter de processor en de motoraansturing. 

Als de processor geen stroom meer krijgt, start hij daarna weer op, en begint weer van voor af aan (hetzelfde als wanneer je je PC uitzet).  Daar komt het Alzheimer-effect vandaan van bijvoorbeeld de 60760 en het stilvallen van soundlocs. 

De gemiddelde (h0) buffer is wel sterk genoeg om de processor in leven te houden, maar niet om de motor door te laten lopen.  ESU heeft dat in zijn decoders opgelost door beide te scheiden, en de stroomtoevoer naar de motor dus los te koppelen van de stroomtoevoer naar de processor.  Daardoor blijft de processor dus aktief, en wacht tot er weer spanning is.  Het vliegwiel helpt hierbij doordat de loc doorrolt.

Märklin heeft naar mijn weten deze oplossing niet op zijn decoders zitten.  Het enige wat je dus kunt doen is de gelijkspanning bufferen.  Doordat je de motor dan ook aan het voeden bent, is het effect daarvan kleiner.

Ik heb dit wil eens in een fx-loc (die met de vierkante decoder) gebouwd.  Daar is de gelijkrichter vrij simpel te vinden, het zijn daar 4 diodes naast elkaar.  Daar heb ik SMD-condensatoren op gesoldeerd.  Dat heeft het rijgedrag van de loc wel verbeterd.

Voor de 60760 (in de basis ook een fx decoder) is er een soortgelijke anti-Alzheimer schakeling, zie HGH-Moba.

Op sommige mtc21 printen (die met Susi?) kom je ook de voedingsspanning tegen.  Die zou je misschien ook kunnen bufferen.

Om welke decoder gaat het precies?
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Heren,

Excuus voor mijn late reactie. Mijn idee om condensatoren in te bouwen is ontstaan doordat mijn Baureihe 94 (29721), ondanks brandschone rails en (zeer spaarzaam) geb ruik van ATF fluid niet altijd goed rijdt. De overige drie locomotieven (39804, 37452 en 37444) rijden daarentegen uitstekend.

Inmiddels heb ik op diverse (Duitse) fora gelezen dat het model van de Baureihe 94 bekend staat om contactproblemen. Het verwisselen van fluistersleepcontact E144133 (af fabriek gemonteerd) door sleepcontact E225647 is een oplossing. Nadeel schijnt te zijn dat laatstgenoemd sleepcontact wel een stuk luidruchtiger schijnt te zijn. Verder heb ik gelezen dat er in de fabriek te veel vet in/rond de motor is aangebracht en dat dit ook voor contactproblemen zorgt. Op advies van de verkoper, lever ik de locomotief maar bij de verkoper in, zodat de deskundigen van Märklin er naar kunnen kijken. Gelukkig valt dit onder de fabrieksgarantie.

Desalniettemin heb ik, onder meer door filmpjes van Märklin of Sweden op YouTube, het idee van het inbouwen van condensatoren nog niet losgelaten. Märklin levert met artikelnummer 60974 Spannungspufferelektronik für mLD3 und mSD3 inderdaad een condensator. Ik vraag mij alleen af of ik zo'n pakket in het model van de Baureihe 94 kwijt kan. Op internet heb ik gelezen over kleinere condensatoren die men vervolgens parallel moet installeren om een cumulatie van opslagcapaciteit te krijgen. Er zijn ook staafvormige condensatoren, welke men kan gebruiken op plaatsen waar weinig ruimte is.

Verder lees ik in de gebruiksaanwijzing 60974 dat de spanningsbuffer alleen is bedoeld voor installatie in een loc met mLD3-decoder of met een mSD3-decoder met een firmwareversie van 3.2.0.1 of hoger. Nu lees ik in de handleiding van 29721 Baureihe 94 DB dat deze locomotief is uitgerust met decoder 290819, maar dan weet ik volgens mij nog niets. Mijn 39804, 37452 en 37444 zijn, aldus de handleidingen, respectievelijk uitgerust met decoders 153804, 112291 en 296182, maar hiervoor geldt hetzelfde.

Heeft iemand een idee of voornoemde decoders in aanmerking komen voor de installatie van spanningsbuffer 60974?


Met dankbare groet,



Antoine van Driel 
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Denk dat marklin bedoeld dat er op de ml en msd3 een sushi aansluiting zit naast die van de luidspreker bij msd3 en daarom deze daarvoor verkoopt.
Waarschijnlijk met sushi stekker en plug en play.
Weet dit niet zeker, maar de sushi aansluiting zit dus wel op een msd3 decoder.

In de decodertool 3 zie je dat de puffer bij alle loks in de bieb al aan staan en bij de decoder instellingen is er al een tijd/afstand ingesteld standaard.
Wel geeft marklin in hun youtube filmpje aan dat deze waarde vrij hoog is???

Heb mij zelf er niet zo in verdiept, tot nu toe heb ik dit probleem niet echt.
En als ik dit toevallig heb na met de scenery gewerkt te hebben dan pak ik een klein stukje triplex +/- 1cm bij 4cm om de rails of puko's schoon te wrijven.
Moet zeggen dat een klein stukje hout prima werkt om de boel weer gangbaar te krijgen, vooral na het weatheren/roest kleur aanbrengen van de railstaven.
Hout werkt voor mij beter dan een doekje of papier, en je beschadigd niks.

Of even met mijn v60 met stofzuiger en railcleaner wagon erover.
Soms sta ik versteld hoeveel losse ballast of gras er nog wordt opgezogen.... 8o

Derk
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Sushi? Dat is erg Japans en erg lekker, vooral met een lik wasabi. Denk niet dat dat in een M* lok zal zitten. Je zal wel SUSI ('Serial User Standard Interface') bedoelen. Maar dat is dan weer niet te (vr)eten.  8o
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Lang leve de spellingscontrole (neem ik aan)
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: Antoine van Driel op zondag 20 maart 2022, 11:58:22
Verder lees ik in de gebruiksaanwijzing 60974 dat de spanningsbuffer alleen is bedoeld voor installatie in een loc met mLD3-decoder of met een mSD3-decoder met een firmwareversie van 3.2.0.1 of hoger. Nu lees ik in de handleiding van 29721 Baureihe 94 DB dat deze locomotief is uitgerust met decoder 290819, maar dan weet ik volgens mij nog niets. Mijn 39804, 37452 en 37444 zijn, aldus de handleidingen, respectievelijk uitgerust met decoders 153804, 112291 en 296182, maar hiervoor geldt hetzelfde.

Hi Antoine,
De mld3 en de msd3 decoder zijn los verkrijgbare ombouw decoders en die kun je gebruiken om een oudere loc met een moderne mfx decoder om te bouwen.
De mfx decoders in jouw locs zijn pertinent geen mld3/msd3 decoders en daar is de 60974 spanningsbuffer dan ook niet voor bedoeld/ontworpen.
Misschien dat je deze er met wat kunst en vliegwerk wel werkend op krijgt, maar dan heb je wel wat kennis van elektronica nodig. ;)
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Dat bedoel ik susi
Bedankt voor de bijdrage ;)

8o 8o
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: DA79 op zondag 20 maart 2022, 13:17:02
Denk dat marklin bedoeld dat er op de ml en msd3 een susi aansluiting zit naast die van de luidspreker bij msd3 en daarom deze daarvoor verkoopt.
Waarschijnlijk met susi stekker en plug en play.

Inderdaad. Dan vraag ik me af of dit bij iedere decoder met een Susi-aansluiting werkt.
Eigenlijk ook hoe het werkt. Susi bevat de plus en min van de decodervoeding. Dat is helder, die moet worden gebufferd en daar moet de laadstroom vandaan komen. Maar er gaan ook draden naar de clock- en de data-aansluiting. Zijn die loos? Spelen die een rol bij het opladen?
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: Antoine van Driel op zondag 20 maart 2022, 11:58:22
Inmiddels heb ik op diverse (Duitse) fora gelezen dat het model van de Baureihe 94 bekend staat om contactproblemen. Het verwisselen van fluistersleepcontact E144133 (af fabriek gemonteerd) door sleepcontact E225647 is een oplossing.
Ik vind dit wel een vreemd verhaal mijn ervaring met de E144133 is juist dat deze beter contact geeft dan de oudere slepers, alleen kan deze niet onder elke lok/treinstel worden geplaatst ivm meer kans op sluiting/vasthaken doordat de E144133 slapper is kwa constructie.
Wat ook helpt poets de sleper eens goed en controleer de massa contacten.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Citaat van: henkv op maandag 21 maart 2022, 10:54:09
Citaat van: DA79 op zondag 20 maart 2022, 13:17:02
Denk dat marklin bedoeld dat er op de ml en msd3 een susi aansluiting zit naast die van de luidspreker bij msd3 en daarom deze daarvoor verkoopt.
Waarschijnlijk met susi stekker en plug en play.

Inderdaad. Dan vraag ik me af of dit bij iedere decoder met een Susi-aansluiting werkt.
De decoder moet het aan kunnen ofwel het powerpack communiceerd met de decoder.
Re: inbouwen condensatoren in Märklin locomotieven met MFX-decoder
Mijn zoektocht was net andersom, 8o 8o
Bij het ontdekken en uitpuzzelen van de mdecodertool3 vond ik de instellingen spg puffer achter elke aux ingang, deze is ook vanuit de bieb geactiveerd.
Bij decoder ===> decoderinstellingen staat de buffer ook al ingesteld in spanning over afstand in centimeters.
Aangezien de decoder geen eigen buffer heeft duurde het even voor ik die van marklin had ontdekt.

Tot op heden nog niet nodig, misschien als de baan ooit zo groot wordt dat ik er niet meer goed bij kan te schoonmaken. :D :D

In het filmpje van marklin vond de man van marklin dat 5cm aan buffer vrij ruim was ingesteld.


Derk