Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ECoS II & Märklin mSD decoder

Gestart door nmbssncb dinsdag 15 februari 2022, 15:49:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECoS II & Märklin mSD decoder
De 37629, Union Pacific F7 A-B-C locomotief, heeft een Märklin geluidsdecoder mSD met voorgeprogrammeerd geluid. 
De decoder is niet uit te lezen of in te stellen met de ESU LokProgrammer, wel met ECoS II.
Maar de CV66, trim snelheid vooruit, en CV95, trim snelheid achteruit, zijn niet zichtbaar in het menu op de ECoS II (waarom niet?) en kan ik dus niet instellen.  Of zie ik iets over het hoofd?

De 3-delige locomotief heeft 2 DCM motoren.
De decoder zit in de A-unit.  Wat mij opviel is dat er bij de decoder 2 capaciteiten zitten.  Wat is de functie?


Willy
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
hoi,

Citaat van: nmbssncb op dinsdag 15 februari 2022, 15:49:03
De decoder is niet uit te lezen of in te stellen met de ESU LokProgrammer, wel met ECoS II.

Kijk even in de CV-lijst van de decoder. Dan kan je hem met de losse CV's programmeren. Die zijn via de Lokprogrammer gewoon te programmeren.

Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
Citaat van: nmbssncb op dinsdag 15 februari 2022, 15:49:03
....... 2 capaciteiten zitten.  Wat is de functie?

Een PowerPack

groet
Harald
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
De loc is uit 2011/2012. Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat je bij M-decoders toen nog geen trim voor- of achterwaarts kon instellen. Ik heb ook enkele stoomlocs uit die periode waar het ook niet mee kan.
Als de ECoS het niet laat zien, dan zal het waarschijnlijk niet lukken. Het kan ook zijn dat die decoders nog geen DCC kenden, dus ook via die route niet programmeerbaar zijn.
Groet, Paul
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
Paul, wat jij schrijft, dat vermoedde ik al.  En DCC was toen nog niet standaard op Märklin decoders (uitsluitend mfx - MM1 - MM2).
Ik vind het wel bijzonder dat er, volgens Harald, een power pack aanwezig is.  Die 3-delige F7's hebben geen moeite met stroomopname via de wielen, misschien soms via het sleepcontact.
Ik heb 3 van die "Amerikanen", de 37624, 37628 en 37629.  Uitsluitend de 37628 rijdt uitstekend met de ingestelde parameters, maar de 2 overige zijn problematisch om goed in te stellen.

Willy
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
Citaat van: ronaldk op dinsdag 15 februari 2022, 17:13:28
hoi,

Citaat van: nmbssncb op dinsdag 15 februari 2022, 15:49:03
De decoder is niet uit te lezen of in te stellen met de ESU LokProgrammer, wel met ECoS II.

Kijk even in de CV-lijst van de decoder. Dan kan je hem met de losse CV's programmeren. Die zijn via de Lokprogrammer gewoon te programmeren.
Ronald de standard inbouw decoder die bij een Marklin model worden geleverd voor 2015 hebben geen DCC ondersteuning alleen de los geleverde Mld/Msd hadden dit.
Programmeren van deze decoder zal onder MM of MFX moeten gebeuren.
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
 @citaat Och ja, dat is waar. Even niet over nagedacht. :) Met dat soort dingen maakt Märklin het voor een eenvoudige gebruiker niet makkelijker op  :(
Re: ECoS II & Märklin mSD decoder
@citaat Ja op het gebied van gebruikers vriendelijkheid valt er nog veel winst te behalen ;)