Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ESU decoders "MKL"

Gestart door Edwin1962 maandag 14 februari 2022, 18:18:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2013

offline
ESU decoders "MKL"
Heren,

Is er iemand die mij het verschil kan vertellen tussen de gewone decoders en de "MKL" versie ?
Heb wat Marklin loks die ik wil voorzien van een ESU decoder.
Moet ik dan deze "MKL" versie hebben ?

Bij voorbaat dank,

Edwin
Re: ESU decoders "MKL"
Seinwezen
gast

Re: ESU decoders "MKL"
Volgens de handleiding zijn MKL nodig omdat Märklin ervoor kiest niet het 21MTC protocol te hanteren qua pinbezetting. Dus als je een versterkte aux 3 en aux 4 nodig hebt moet je de MKL versie gebruiken

Zie hieronder een stukje uit de handleiding. 

6.5.1. Märklin® locomotives with 21MTC Interface
Many new Märklin® locomotives, but also some british locomoti- ves with 21MTC interface do unfortunately not follow the 21-pin interface standards. These locomotives require the function out- puts AUX3 and AUX4 to be powered outputs. In these cases, you need to use the LokPilot 5 Decoder "MKL" Edition. On these de- coders only, AUX3 and AUX4 are carried out as powered outputs. The installation as such is done as shown in section 6.5.

Bron:esu.eu

Groeten Sander
Re: ESU decoders "MKL"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Let wel, er zijn ook Marklin locs die wel onversterkte aux 3/4 nodig hebben.
De MKL versies van ESU kan je eigenlijk zien als een vervanger voor de MSD/MLD, gezien die versterkte uitgangen hebben.
Re: ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2013

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Heren,

Bedankt voor jullie snelle respons.
Maar het is dus niet echt duidelijk welke decoder je nodig hebt.....
En kan het kwaad als je er een "gewone" 21MTC decoder in doet ( of andersom) ????

Groet, Edwin.
Re: ESU decoders "MKL"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Als je dan deelt welke locs exact je wil ombouwen, kunnen we je wel beter adviseren ;)
Want ja, het kan er wel voor zorgen dat bepaalde functies niet werken als je een verkeerde decoder gebruikt.
Re: ESU decoders "MKL"
Seinwezen
gast

Re: ESU decoders "MKL"
Eigenlijk als je een Märklin decoder wilt vervangen voor een esu dan heb je de MKL nodig.
Vervang je een oudere marklin decoder(die gemaakt zijn door esu) dan is die niet nodig.

En de lok moet natuurlijk dan wel meerdere functies hebben naast de frontverlichting. Anders is het ook niet nodig.

Groeten Sander
Re: ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2013

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Heren,

Het gaat in ieder geval om de 37753 en de 37754.
Maar ik begrijp hieruit dat ik eigenlijk altijd de "MKL" versie moet hebben.
Kan je eventueel de versterkte uitgangen uit zetten ???

Groet, Edwin

Re: ESU decoders "MKL"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU decoders "MKL"
MKL versie is voor die locs nodig ja als aux3/4 in gebruik zijn.
Versterking is bij ESU niet om te zetten, bij Marklin (MLD3/MSD3) wel.
Re: ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Citaat van: Seinwezen op maandag 14 februari 2022, 18:49:34
Eigenlijk als je een Märklin decoder wilt vervangen voor een esu dan heb je de MKL nodig.
Vervang je een oudere marklin decoder(die gemaakt zijn door esu) dan is die niet nodig.

En de lok moet natuurlijk dan wel meerdere functies hebben naast de frontverlichting. Anders is het ook niet nodig.

Groeten Sander
Je verhaal klopt niet Sander ESU heeft aan Marklin zowel versterkte als onversterkte aux 3 en 4 decoders geleverd.
Het ligt maar net aan het model welke decoder je nodig hebt.
Re: ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Edwin,
Als ik bij op de site van Märklin kijk, dan zie ik meer dan 4 lichtfuncties (klopt dat met de handleiding van je locs?). Dan zou het inderdaad zo maar kunnen dat Märklin versterkte Aux 3 en 4 hebben om die extra lichtfuncties aan te sturen. Misschien moet je eens in de loc kijken waar alle lampjes aansluiten op de decoder die er nu in zit. Als dat sowieso al 5 of 6 draadjes zijn, zit het er dus dik in dat de Auxen 3 en 4 daarbij gebruikt zijn. Dan lijkt het er op dat je bij ESU de MKL-versie moet hebben.
Het kan echter ook zijn dat op de basisplaat van de loc versterkers (transistoren) zitten. Dan zou een gewone versie mogelijk zijn.
Plaats anders een foto van de huidige decoder en de basisplaat, dan kunnen we beter zien wat er nu eigenlijk in zit.
Groet, Paul
Re: ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2013

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Heren,

Heb de 2 decoders (lokpilot 5) ingebouwd.
Helaas nu geen geluid meer, maar de loks rijden prima.
Ook de verlichting doet het  :thumbup:

Maar zoals ik al eens eerder opmerkte; Ik zou graag eens een keer een cursus ESU programmeren volgen, want al die instellingen duizelen mij voor het oog....

ALvast bedankt !
Re: ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2014

offline
Re: ESU decoders "MKL"
@citaat als je geluid wilt zul je een sounddecoder moeten inbouwen.
Wat was eigenlijk de reden dat je de decoders hebt vervangen?
Als dit is ivm geen DCC bij de oudere Marklin loks kan het uiteindelijker goedkoper zijn om je centrale te vervangen voor eentje die MFX wel toepast.
Re: ESU decoders "MKL"
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU decoders "MKL"
Hallo Edwin en andere belangstellenden,

Ik kwam op YouTube het volgende filmpje tegen. Leek mij wel interessant om het met jullie te delen nietwaar?



Hoop dat je er wat aan hebt.
Groet, Jasper