Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Control Unit icm Mobile Station op M-rails

Gestart door Droef maandag 14 februari 2022, 14:46:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Vraagje: ik zit er aan te denken om, naast bediening van de baan met een Marklin 6021 Control Unit ook 1 of 2 Mobile Stations aan te sluiten zodat als ik de baan (geplaatst op wielen) verschoven heb aan de andere kant makkelijk in kan pluggen en de treinen kan bedienen. Ik rijd op M-rails digitale locs, rest wordt bediend als in het M-rails tijdperk.

Hoor graag jullie ideeën en (on)mogelijkheden.

Groeten, Ruud
PS: druk geweest met verbouwen dus geen tijd gehad voor de baan. Binnenkort weer beginnen.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Kort gezegd: Kan niet zonder de nodige aanpassingen aan de digitale configuratie door het aanschaffen van (dure) externe kastjes.
En ook daar zitten weer beperkingen aan.
Vraag is al eens eerder gesteld: KLIK
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Bedankt voor de snelle reactie. Wat is dan wel een handige oplossing? Twee aansluitkastjes aan beide zijden van de baan met 1 Mobile Station?
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Hoi,

Nooit twee centrales tegelijk aan de baan koppelen.  Nooit doen. Dat vinden de aansluitboxen van de Mobile stations niet fijn maar ook de 6021 niet. 2 aansluitboxen op één baan aansluiten mag ook niet. Want de aansluitboxen zijn als ware de centrales. Niet doen.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Ruud,

In principe is dat mogelijk. Je aansluitbox heeft voor de slave een 7 polige mini-din aansluiting, als je hier een verlengkabel aan zet kun je die naar de andere kant van de baan brengen. Uiteraard kun je ook moeilijk doen en solderen intern in de gleisbox en dan alles van een tweede lossolderen. Met de eerste optie hou je nog een gleisbox op reserve. De verlengkabel is misschien niet te vinden en moet je zelf maken. De stekker die gebruikt wordt is een SE-DIO M07 MINI-DIN-stekker, 7-polig die bij Reichelt wel te krijgen is, inderdaad geen twee gleisboxen aan de baan.....
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Heren

Disclaimer:
Een opmerking vooraf deze combinatie werkt al jaren naar tevredenheid bij mij. Lees vooraf de gebruiksaanwijzingen goed door, staan op de website van de leverancier (s).  Mogelijk zijn er nu weer nieuwe mogelijkheden die ik niet onderzocht heb. Natuurlijk zijn er ook andere leveranciers die de mogelijkheden ook hebben, maar ik doe hier geen vergelijkend onderzoek naar de mogelijkheden. Ik beschrijf slechts wat ik gebruikt heb.

Ik gebruik deze combinatie. 6021 infrarot & loconet adapter (63820). aansluiten op de linker zijde laatste (6040 etc) Kan je met de infrarood afstandsbediening (Iris) zowel locomotieven als ook wissels etc sturen. Een loconet hub op de uitgang van de adapter aansluiten omdat deze maar 1 uitgang heeft. (het mooie is dat je nu de mogelijkheden van loconet kunt gebruiken).
Er kan nu veel meer.
Zoals:
De  63810 (mobile station adapter) aansluiten en deze mogelijkheden benutten.
een keybord om wissels te schakelen, arduino etc.etc.

Hans
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Hoi,
Het gaat hier wel over een MS1.
Zijn er voor een MS2 ook zulke oplossingen?
Eenvoudiger is een paar MS2 aanschaffen en met een verlengkabel werken.
Of een 60122 erbij dan kun je 4 MS2 erop aansluiten.
Voordeel; alle mogelijkheden van MFX ook te gebruiken.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Dank voor alle inbreng. De optie met 2x een MS2 (Master en Slave) is denk ik voldoende. Dan gaat de 6021 eruit en "hang" ik de slave aan de andere kant van de baan. Ga er rustig over nadenken en wellicht kom ik in een pb bij één van jullie op het net voor meer aansluitinformatie (ben elektro opgeleid maar vervolgens 44 jaar niets mee gedaan.....).

Groeten, Ruud
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Hallo Ruud,

ik volg dit met enige belangstelling.
Waarom als je nog meer info nodig hebt, dit via pb gaan doen. I.p,v, delen in dit draadje?
Sucsez met nadenken en ben benieuwd naar het resultaat.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Hallo Cees,

ik snap je opmerking dat we allemaal, inclusief ik zelf, wil leren van wat er allemaal hier aan handige tips worden gedeeld. Als ik het uiteindelijk ga implementeren dan zal ik daarvan in mij topic (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16175.100) verslag van doen. Overigens denk ik dat als ik de aansluitbox in het midden van de baan plaats, ik gemakkelijk aan 2 kanten van de baan een MS2 kan bedienen. Hoef ik niet eens na te denken over Master en Slave.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Citaat van: Droef op zaterdag 19 februari 2022, 16:59:11
Hoef ik niet eens na te denken over Master en Slave.
Idd daar hoef je dan niet over na te denken.
Maar
Indien je voordelig aan twee exemplaren kunt komen, zijn er voordelen.
Je kunt samen of alleen twee treinen tegelijkertijd bedienen.
Je hebt een reserve exemplaar.
Ik weet niet de breedte van je baan noch of de lengte van de kabel(s) voldoende is. Maar dan kun je iig aan beide kanten van de baan werken.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Citaat van: ceess op zaterdag 19 februari 2022, 17:18:15
Ik weet niet de breedte van je baan noch of de lengte van de kabel(s) voldoende is. Maar dan kun je iig aan beide kanten van de baan werken.

120 cm ongeveer dus dat komt wel goed. 1 MS2 of zo is in eerste instantie prima. Denk niet dat mijn vrouw gelijk met mij treintjes wil rijden.......
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Kan ik trouwens ieder Mobile Station gebruiken of alleen MS1 en 2?
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
 @citaat Wat bedoel je daarmee? Als je een MS I aansluitbox hebt kan je daar alleen MS I op aansluiten. Zelfde geldt voor de MS II aansluitbox. Daar past in principe alleen de MS II op. Je mag maar één aansluitbox op je rails aangesloten hebben. Dat geldt voor alle centrales eigenlijk.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
Ik zal duidelijker zijn. Kan ik op mijn M-rails baan ipv een Control Unit 6021 iedere Mobile Station aansluiten met de correcte aansluitbox? Ik rij trouwens met een combinatie van MFx en Delta uitgeruste locs.
Re: Control Unit icm Mobile Station op M-rails
 @citaat Ja, waarom niet? Je kan ook een Multimaus met een z21 er op aansluiten. Het maakt voor een centrale niets uit op welke "soort" rails deze aangesloten is. Of het nu 2-rail of 3-rail is.