Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?

Gestart door Leo 1955 zondag 13 februari 2022, 19:50:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Hoi, ik kan een hondenkop overnemen. Kan ik die ombouwen naar Märklin analoog? Moeilijk of gemakkelijk...?
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
In principe kan dat.
Let er wel op dat de stroomafname, ook bij de gelijkstroomversie, alleen via de motorwagen loopt.
Wat je nodig hebt is minimaal een gewoon omschakelrelais, bijv. van Uhlenbrock. Deze zijn nog wel te koop, maar steeds minder goed.
Als alternatief kun je overwegen een eenvoudige decoder in te bouwen. De Andi van Uhlenbrock staat standaard op analoge modus, maar kan ook als digitale decoder gebruikt worden. (Dit zijn geen top-modellen, maar dat is de Lima ook niet.

Verder zul je een sleper moeten monteren. Dat zal je het best doen m.b.v. goede tweecomponentenlijm. En uiteraard de stroomafname aanpassen naar de wielstellen.
Je hebt dat de meest basic ombouw, waarbij de trein beide kanten op kan rijden.

John (VT601)
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Citaat van: Leo 1955 op zondag 13 februari 2022, 19:50:36
ik kan een hondenkop overnemen
Als je een zoektocht doet op dit forum over "lima hondekop" dan vind je pagina's vol info. Bij naburige forums ook.
Talloze mensen zijn je voorgegaan in ombouw. Maar sommigen zeggen: neem een Piko of Artitec Hondekop en zet die Lima Hondekop te koop.
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Ik heb een gele Piko 3-rail hondekop gekocht.  Hobby qualiteit, dus wat plastic in look. Rijdt ok, maar geen Marklin. Heb er led licht strips in gezet en nou ziet het er leuker uit.
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Zo'n doorschijnende trein blijft leuk om te zien. ;)
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Bij de buren is een draadje (30 maart 2018) waarin iemand (Ivo tB) 3 Hondekoppen naast elkaar zet: Artitec, Piko en Lima.

Op vele foto's staan ze daar naast elkaar:  achter Artitec, voor Piko, midden Lima. Je leest in dit draadje de voor- en nadelen van elk model.
Je kunt er zelf de prijs bij zoeken die redelijk is, temeer als je weet hoeveel er aan verbouwd is of kan zijn, kan dat een reden zijn om voorzichtig te zijn.
Een Lima zonder mastica ombouw zou bijvoorbeeld ver onder de 100 € moeten vallen,
tenzij er wél een SB-motor in zit.

Wat een  Piko zonder verbeterde draaistellen waard is, laat ik graag aan BenP over.

De vergelijking Piko-Artitec Hondekop inspireerde meerdere gebruikers, zoals hier.

Bij die modellen gaat het om hoever je wilt en kunt gaan (technisch en financieel), en wat je kunt uitbesteden.

Aan Lima modellen werd veel meer geknutseld, zoals kortkoppelingen maken tussen de wagenbakken, andere motor, mastica zijwanden plaatsen en plamuren, koersbakken aanbrengen.

Ongetwijfeld is dat alles op dit forum ook ergens te vinden, maar ik liep er daar toevallig tegenaan.

En het is al heel wat om te onthouden voor een Zwitserland-freak
die meer is geïnteresseerd in de techniek dan in het resultaat.


Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Hallo,

Aan het doorschijnen van de kap kun je wel wat doen. De kap aan de binnenkant schilderen met zwarte verf/of met de zwarte edding stift.

Tenzij je een exclusief glow in the dark model wilt.  :D

Veel plezier ermee.

Met vriendelijke groeten,

Rob Oude Mulders
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Citaat van: rob oude mulders op woensdag 20 april 2022, 10:38:58

Aan het doorschijnen van de kap kun je wel wat doen. De kap aan de binnenkant schilderen met zwarte verf/of met de zwarte edding stift.


Waarom zwart, hoe kom je daar bij? Wat denk je dat je ziet als het licht brandt en je door de ramen naar binnen kijkt..........?  :D

Ik zou zeggen neem witte verf, bewezen succes.

Gr, Ben.
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Leuker kunnen we het niet maken, maar H0Hans bij de buren zweert bij zwart-en-wit:
CiteerBinnenwerk behandeld tegen doorschijnen binnenverlichting (zwarte grondlaag met lichtgrijze toplaag)
Re: Lima hondenkop ombouwen naar Marklin analoog. Kan dat?
Doorschijnen van kap is NS budget cuts  B).
Ik probeer verf en lagere led power.