Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Constructie van mijn nieuwe modelbaan
In april ga ik beginnen met het opbouwen van mijn modelspoorbaan in schaal H0. Uitgangspunt is de basisset Märklin 29000. Het wordt een enkel railovaal en ook voorzien van een wissel en een opstelspoor. Ik heb helaas geen grote ruimte (bijvoorbeeld zolder of een extra slaapkamer) om daar een mooie vaste baan te bouwen. Het wordt daarom een bescheiden uitvoering. In de beperking toont zich de meester, vind ik ook niet verkeerd. Vrouwlief heeft mij toestemming gegeven om die baan in onze ruime slaapkamer te plaatsen.

De basis vormt een oude eiken eettafel uit de jaren '20 van de vorige eeuw (zie foto: eettafel.jpg) waarvan het tafelblad aan weerszijden uitschuifbaar is. Aan de onderzijde van de 4 tafelpoten komen nog  zwenkwieltjes, zodat de tafel verplaatst kan worden.
Het vaste tafelblad meet 120 x 89 cm. Met aan weerszijden twee uitschuifbare delen van 50 x89 cm. De totale lengte wordt dan 220 cm.

Aanvankelijk wilde ik direkt op deze tafel een multiplex houten plaat bevestigen met een oppervlakte van 220 x 130 cm. Ik bedacht mij toen dat ik moeilijk de bedrading op een nette overzichtelijke manier onder de tafel kan wegwerken. Er moet dus een ruimte komen boven het tafelblad en de onderzijde van de houten plaat waarop ik de modelspoorbaan ga bouwen. Een frame  dat ook los op het volledige tafelblad kan worden geplaatst, en de houten plaat daarop bevestigd wordt. Daarom wil ik 5 of 6 houten balken plaatsen tussen tafelblad en de houten plaat (zie foto: dwarsbalk.jpg). Wel zodanig dat de houten plaat niet kan verschuiven als je er tegenaan loopt, met het risico dat de plaat van de tafel afvalt.

De hoogte van die balken bedraagt 13 cm. Aan de onderzijde van de balk een uitsparing van 90 cm. In die uitsparing valt dan de breedte van het tafelblad. Een beetje speling als tolerantie lijkt mij acceptabel. Aan de bovenzijde van de balk in het midden een uitsparing van 10 cm. Hierin moet (over de lengte van de tafel) een houten lat komen van 220 cm. lang en 10 cm. breed om de houten dwarsbalken te verbinden (zie foto: lat in de lengte...jpg). Aan de beide uiteinden van die houten lat ook een klos zodat het framewerk ook niet in de lengte kan verschuiven. Op dat framewerk wordt de multiplex plaat met houtschroeven bevestigd. In die balken een paar gaten (allemaal op dezelfde hoogte) waardoor ik de nodige bedrading kan leiden voor de elektrische aansturing.

Tot zover mijn idee. Nu ben ik absoluut niet technisch geschoold, van houtbewerking of constructies heb ik geen kaas gegeten. Misschien pak ik het wel helemaal verkeerd aan. Daarom leek het mij goed om bovenstaand idee aan jullie voor te leggen. Dus ben ik nieuwsgierig naar suggesties van jullie kant? Ik ben zeer benieuwd naar jullie opmerkingen. Alvast mijn dank.

FransW
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Grootse plannen voor een kleine modelbaan. Wat ik mij dan afvraag is waarom daarvoor een (antieke) eettafel gebruiken? Dan is het toch veel eenvoudiger om een houten frame op poten neer te zetten. Dan kun je er van onder altijd bij voor de bedrading in plaats van tussen twee dichte platen te moeten frotten. Oude eettafels kennende is niet altijd de mogelijkheid aanwezig om deze te demonteren vanwege pen-gat of zwaluwstaart verbindingen. Maar heb je dat onderzocht of het blad van het onderstel geschroefd kan worden? Dat vereenvoudigt de zaak aanmerkelijk.

In het geval dat vrouwlief geen voorstander is van een ruw houten constructie in de slaapkamer. In de betere bouwmarkt (houthandel) zijn houten poten verkrijgbaar die sterk lijken op wat onder die tafel zit. Dan hoef je alleen een nette buitenrand te maken. Daarbinnen ziet toch niemand wat er zit.
ik garandeer je dat die mooie antieke tafel er niet onbeschadigd onderuit komt na je modelbouwactiviteiten. Je zal nogal eens gaten moeten boren voor het een en ander en als je uitschiet zit er een gat in die tafel. Om maar een dom voorbeeld te geven. En ook met een klein beetje speling zal de opliggende constructie regelmatig verschuiven door stoten en leunen. Binnen de kortste keren heb je krassen in het antieke blad. Just my two cents.

Verder uiteraard veel plezier en succes met de bouw.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Helemaal eens! Zonde van die fraaie tafel. Dat ding heeft de 100 jaar toch niet volgemaakt om zo te eindigen? Ze zijn best gewild tegenwoordig, mocht 'ie in de weg staan, dus laten veilen misschien? Voor de opbrengst koop je met gemak twee andere tafels.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
En anders eens zien wat het Zweedse Woonwarenhuis voor je kan betekenen. Twee bouwpakketten van tafelframes zijn misschien genoeg als ondersteuning voor een of twee houten platen die je zonder pijn in het hart zo op die frames kunt leggen en vastschroeven.
Verder boren, zagen, timmeren en kliederen levert dan geen grote risico's meer op voor ecgt mooi antiek hout!

Groet,

Peter
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Uit vorenstaande reacties maak ik op dat de vrees bestaat dat ik de oude tafel zal beschadigen. Dat is geenszins het geval. Het houten frame komt gewoon los op de tafel, dus geen bevestiging door middel van schroeven of anderszins. Het frame kan dus zonder problemen heel eenvoudig van het tafelblad worden verwijderd. Het boren van gaten in de treintafel (dus niet in de eikenhouten tafel), gebeurt zodanig dat een boor het tafelblad niet zal raken. Hoe? Ik leg op het tafelblad een vurenhouten plank ter bescherming. Het tafelblad is overigens al flink beschadigd als gevolg van vochtinwerking en ook houtworm. Restauratie van de tafel is mogelijk maar wel een kostbare zaak. Een meubelrestaurator had mij al geadviseerd de tafel maar naar het grofvuil te brengen. Daar was ik het niet mee eens omdat ik nog een mogelijkheid voor die tafel zie. Zodoende.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hallo Frans,

De constructie die je maakt lijkt mooi. Maar het lijkt mij niet handig. Je kan niet aan de onderzijde van de baan komen. Bij het bouwen kan je best wat draadjes er door krijgen. Als je eenmaal een landschap e.d. erop hebt zitten is het allemaal een stukje lastiger. Zeker als het een en ander mag of moet aanpassen of vervangen. Ik zou toch eens overwegen om een paar poten bij de bouwmarkt te halen en gewoon een frame te maken. Eventueel daarop een plaat of zo. Als je een beetje "klassiek" wil bouwen. Wil je het allemaal wat lichter maken dan is een frame met daarin XPS-platen meer dan voldoen om een baan op te bouwen.

Dan doe je de tafel mooi naar de kringloop of geef je via Marktplaats weg.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dag Frans,
Er zijn erg goede opmerkingen gemaakt. Als je een plaat los op de tafel legt en je stoot er tegenaan gaat hij schuiven en in het ergste geval.....

En idd, hoe ga je alle draden doorvoeren als je niet in het tafelblad wil boren? Steeds die los liggende plaat schuin houden? Dan moet je alles op die plaat vast gaan zetten.
Daarbij lijkt me in deze ruimte een tafel op wielen ook erg handig, zeker in het formaat waar hier aan gedacht wordt.

gr. Gertjan
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Frans,

Even vanuit een andere hoek gekeken en er van uitgaand, dat je de tafel gewoon gebruikt. Kost nix en stevig onderstel.
Als je alleen een ovaal met een (hand)wissel en opstelspoor wilt, heb je maar heel weinig draden nodig en is zelfs een Mobile Station 2 eigenlijk al overkill.
Dan komen er nooit meer dan 2 treinen op je baan en rijd je er maar met 1.
Pas wanneer je overal lampjes wil plaatsen, wordt dat meer. Wil je dat niet, dan zou je zelfs je houten plaat vast op de tafel kunnen schroeven en daar je baan op bouwen.
Draaiwieltjes onder de boten en klaar is Frans  O:-D
Ligt er dus maar aan, wat je wil gaan maken.
Houd er wel rekening mee, dat een slaapkamer veel stof produceert !

Ik heb even ter inspiratie nog een plankje aan je tafel getekend en een geel en rood stroomdraadje.

Grtz Tony

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Bedankt voor alle reacties en suggesties. In de gemaakte opmerkingen kan ik mij zeker vinden. Ik zou het ook liever zo doen als jullie hebben opgemerkt. Alleen heb ik de handicap dat ik bepaald geen doe-het-zelver ben om zelf een tafel te bouwen. Ik mis helaas de kundigheid van mijn overleden vader die met zijn handen kon maken wat zijn ogen zagen. Ik ben nu op mijzelf aangewezen.
Vandaar dat ik met het idee kwam om gebruik te maken van een bestaande tafel en daarop een verhoogd framewerk te plaatsen waarop de eigenlijke modelbaan wordt geplaatst. Maar het blijft ook dan lastig om de bedrading onder de modelbaan te verwerken, steeds weer de modelbaan schuin omhoog zetten om bij de onderkant te komen. Dat heb ik niet goed ingeschat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald....
Ik denk dat het beter is om mij maar weer achter 'de tekentafel' te zetten en iets anders op papier te zetten en dat dan door een houtwinkel te laten uitvoeren. Kost dan maar een paar centen, beter zo dan dat op een mislukking uitdraait want dat komt het plezier ook  niet ten goede.

FransW
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
hoi,

Citaat van: FransW op woensdag 16 februari 2022, 09:16:54
Alleen heb ik de handicap dat ik bepaald geen doe-het-zelver ben om zelf een tafel te bouwen. Ik mis helaas de kundigheid van mijn overleden vader die met zijn handen kon maken wat zijn ogen zagen. Ik ben nu op mijzelf aangewezen.

Door de constructie die je bedacht had / hebt was je al bezig met een compleet losse tafel. Deze lag gewoon op de tafel. Als je het wat steviger uitvoert en poten eronder heb je een mooie beginnerstafel voor je modelbaantje.

Citaat van: FransW op woensdag 16 februari 2022, 09:16:54
Ik denk dat het beter is om mij maar weer achter 'de tekentafel' te zetten en iets anders op papier te zetten en dat dan door een houtwinkel te laten uitvoeren. Kost dan maar een paar centen, beter zo dan dat op een mislukking uitdraait want dat komt het plezier ook  niet ten goede.

Het gekke is meestal dat er heel veel geld uitgegeven wordt aan treintjes, rails, digitale besturing en andere zaken. Maar de basis van je baan, het houtwerk mag geen cent kosten. Dan vinden veel mensen het gek dat de treintjes niet allemaal goed rijden omdat de zooi schots en scheef ligt  :) Maar inderdaad laten zagen door een plaatselijke Hubo, andere kleine bouwmarkt of houthandel dan is het bijna in elkaar zetten als een zweeds bouwpakket. Zelf zo gedaan in overleg met een plaatselijke meubelmaker. Dan heb je in ieder geval een mooie basis om verder op te bouwen.

Groet
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
 :roll: Je kan ook gewoon de tafel gebruiken zoals die erbij staat, de tafel oogt best heel vlak zo op de foto, dus moet kunnen denk ik.
Direct op het tafelblad de baan opbouwen, dus zonder een extra plaat hout erop te plaatsen.
De verticale plank onder het tafelblad aan de achterzijde kan je gebruiken als bedrading verzamelplaats van eventuele lampjes en dergelijke, de voeding en de aansluitbox.
Ik weet niet of de tafel financiële of emotionele waarde heeft, maar anders kan je jezelf er gewoon op uitleven, lijmen, schroeven, verf of wat dan ook.
Dan wordt het een mooi derde leven voor die voormalige eik; eerst honderden jaren een boom staan te wezen, toen 100 jaar gediend als tafel
en dan nu als modelspoorbaanonderbouw, dat wens je iedere eik toe. O:-D

Dirk-Jan



Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Als je tafel toch al rijp is voor t grofvuil, waarom dan niet je baan direct op die tafel maken?

edit: DJ was me net voor ;)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Als je een hele constructie maakt die bovenop de tafel zou komen, dan moet die constructie toch redelijk stevig zijn. 
Voeg er dan gewoon een 6 tal poten bij en je hebt gewoon en nieuwe treintafel.

Ik heb de mijne (2x1.2) ook gewoon zo gemaakt, heel moeilijk is het niet.

Maar als de tafel toch 'weg' mag kan je evengoed een plaat erop schroeven en direct klaar.  Achteraf boor je dan gewoon gaten door alles voor de draden.
Je tafel is niets meer waard maar toch hergebruikt.

MAAR...   ik heb zo ook een paar oude tafels.   Die zijn heel degelijk en soms al eens scheef getrokken.   Je merkt het soms niet eens totdat je er een ander blad opzet.
En ze zitten vol met planken onderaan, zeker voor het systeem van uitschijven (of bijhangen).

STEL dat je automatische wissels gaat willen, en stel dat je hiervoor servo's gaat gebruiken of iets soortgelijks, dan moet die wel plaats hebben vlak onder die wissel. 
Als daar dan balken zitten heb je een probleem.

Zo erg handig is de onderkant van een tafel ook niet om dingen op vast te maken.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Oude tafels werken heel goed, heb ik mijn ouders in het verleden bewezen met oud meubilair wat ze nog op zolder wilden bewaren.

Dat ze er blij mee waren, nadat ze merkten dat hun zoontje het vak van zijn vader (timmerman en metselaar) ook op zolder wel eens wilde benaderen met een paar zeer goed uitgekozen spijkers en een paar ferme hamerslagen, kan ik niet bevestigen. Het heeft me echter wel door de eerste fase van de hobby gehaald en vele treinritjes mogelijk gemaakt.

Later heb ik wel gewoon de stoute schoenen aangetrokken en mijn vader bewezen dat ik toch wel een paar 'genen' van hem had overgenomen, hoewel ik niet zeker weet of hij dat ook zo zag :-).

Puntje bij paaltje komend, moet je er gewoon even doorheen en uiteindelijk zelf er blij mee zijn.

Groeten,

Jan
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: i_m_johny op woensdag 16 februari 2022, 11:37:13

Dat ze er blij mee waren, nadat ze merkten dat hun zoontje het vak van zijn vader (timmerman en metselaar) ook op zolder wel eens wilde benaderen met een paar zeer goed uitgekozen spijkers en een paar ferme hamerslagen, kan ik niet bevestigen. Het heeft me echter door de eerste fase van de hobby gehaald en vele treinritjes mogelijk gemaakt.

Dit doet mij denken aan wat ik in 1968 (ik was toen 7 jaar oud) met de eettafel van mijn ouders flikte. Met een scherp voorwerp (ik weet niet meer of het nu de punt van een schaar was of een aardappelmesje, maar dat doet er ook niet toe) kerfde ik in het tafelblad tramrails, inclusief een wissel. Ik kreeg niet op mijn lazer van mijn moeder maar blij was zij geenszins.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Vorig weekend ben ik maar eens aan de keukentafel gaan zitten met tekenpapier, lineaal en vulpotlood om een nieuwe onderbouw te ontwerpen voor de nog te bouwen modelbaantafel.
De antieke eikenhouten tafel ga ik er niet aan opofferen. Ook al heb ik er momenteel geen emplooi voor, ik vind het zonde om in het tafelblad gaten te boren. Dan beter op MP te koop zetten en anders naar de kringloopwinkel.

Ik ga nu uit van een nieuwe houten constructie. Een frame van elkaar kruisende balken.
Foto 1 toont het bovenaanzicht van de constructie. De vier donker 'gearceerde' vierkantjes moeten de tafelpoten voorstellen. Ik heb die expres niet aan de vier hoeken van de tafel willen plaatsen.
Ik heb een vrij grote schoenenmaat dus grote kans dat ik tegen een poot aanschop voor ik er erg in heb.

In de lengte een balk A-A met een lengte van 220 cm. met een hoogte van 10 cm., zie Foto 2.
In het midden een inkeping voor dwarsbalk C-C. Aan het weerszijden twee latten B-B, eveneens 220 cm. lang en 10 cm. hoog. De latten B-B in het midden met daarin twee inkepingen voor dwarsbalken. Aan weerszijden vanaf de uiteinden (30 cm.) ook een inkeping voor dwarsbalk C-C
en de dwarslatten D-D en E-E.

De spoortafel zelf krijgt een oppervlakte van 220 x 130 cm. Een plaat multiplex van die omvang krijg ik nooit via de trap van de begane grond naar de eerste verdieping. Twee platen van 220 x 65 cm. moet wel lukken of anders vier plaatdelen van 110 x 65 cm. Om die reden zijn de balken A-A en C-C wat dikker dan de rest van het houtwerk.

Foto 3 toont de dwarsbalk C-C en de dwarslatten D-D en E-E. Door de inkepingen passen alle houten elementen in elkaar voor de versteviging van de constructie. Ik heb expres nog geen maten voor de inkepingen op de tekeningen aangegeven, dit is afhankelijk de dikte van het te gebruiken hout.

Om dit lattenframe aan alle vier de zijden een ombouw van 15 cm. hoog zodat het houten frame
niet meteen zichtbaar is. Daarin moet dan de platen multiplex van 220 x 65 cm. worden gelegd
en bevestigd op het lattenframe. Met hoekijzers worden alle latten dan aan aan de ombouw bevestigd.

Foto 4 is een schets van een dwarsdoorsnede. Zichtbaar is een dwarsbalk met een hoogte van
10 cm.; rechts de ombouw van 15 cm. hoog.

Ik ben benieuwd of dit in jullie ogen nu een betere opzet is dan mijn vorig ontwerp. Suggesties altijd welkom natuurlijk. Ik lees jullie graag!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik zou in het midden ook twee poten zetten.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, Goed plan en daar istie weer, maar in balk A-A zie ik slechts één inkeping terwijl deze gekruist wordt door 5! balken. Idem met balk B-B, daar missen nog twee inkepingen. Niet vergeten die ook te maken anders wordt het een hobbelig geheel.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ook moet je nog even kijken of de sparingen aan de boven- of onderzijde moeten komen. Gevoelsmatig gaat dit niet passen zo, óf ik begrijp je ontwerp niet :o).
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Flyerman: bedankt voor de goede suggestie voor die twee poten in het midden om eventueel doorzakken in de breedte te voorkomen. Ik zal dit in de tekening verwerken.

Lobomotion69 en Hanzi:
Balk A wordt 'overlangs' gekruisd door balk C en 'onderlangs' door latten D en E. Dat betekent inderdaad dat balk A aan de onderzijde 4 uitsparingen moet krijgen. En die ben ik inderdaad vergeten te tekenen.
Bij de latten B heb ik in de tekening wel rekening gehouden met balk A (uitsparing bovenzijde) en de twee latten E (uitsparingen idem) maar ik heb geen uitsparingen aan de onderzijde getekend voor de latten D. Ik zal deze manco's alsnog in de tekeningen verwerken en kom hier binnenkort op terug.
Beiden bedankt voor jullie oplettendheid!  :-)

Vraagje: hebben jullie misschien nog suggesties voor wat voor soort hout ik kan gebruiken en in wat voor dikte(n)?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Leuke puzzel, maar met de voorgestelde extra inkepingen gaat het passen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi,

Waarom de extra poten? Bij een beetje frame zijn toch niet nodig? Dit omdat de overspanning niet veel groter zal zijn dan een tafel. Aangezien je nu toch lekker bezig bent met een "open frame" waarom helemaal dicht leggen met multiplex platen? Waarom doe je niet met bijvoorbeeld 20mm XPS-platen? Daardoor heb je een veel lichtere constructie. Waar je treintjes gaan rijden kan je zelfs nog overwegen om daar wel multiplex aan te brengen. Als je het niet compleet dicht legt kan je bepaalde delen van je landschap lekker aan de keukentafel en/of werktafel maken en zo in het landschap zetten.

Groet Ronald.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Voor het hout kun je gewoon vuren gebruiken. Je kan ook met multiplex werken. Populieren of Berken plex is lichter en sterker. Voor de ribben zoals je die hierboven getekend hebt volstaat een dikte van 18mm. Indien je het voorstel van Ronald hierboven volgt hoef je ook geen dubbele dikte te nemen voor de voegen want die zijn er dan niet. Zelf bouw ik ook altijd in open wijze. Alleen voor de rails gebruik ik stroken 12mm plex van 7 of 8 cm breed (enkelspoor). De scenery wordt er dan los ingezet en kun je lekker makkelijk aan de keukentafel maken. Voeg een paar foto's toe zodat je een idee krijgt hoe dat er dan uitziet.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
hoi,

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 07 maart 2022, 12:02:49
Voor de ribben zoals je die hierboven getekend hebt volstaat een dikte van 18mm. Indien je het voorstel van Ronald hierboven volgt hoef je ook geen dubbele dikte te nemen voor de voegen want die zijn er dan niet.

18mm is al vrij dik. Met berkenplex of peppelplex kan je rustig naar 12 of 15mm gaan. Dat doet niets aan de stevigheid van het geheel. De stroken voor de rails kan je van hetzelfde materiaal maken of zelfs wat dunner (9mm) is meestal ook wel goed zat.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Goedemorgen!

Iedereen bedankt voor de nuttige suggesties en opmerkingen. Ik ga dit weekend hier verder mee aan de slag, eerst de fouten in mijn tekeningen m.b.t. de inkepingen herstellen.
Wat de tafelpoten betreft, daar heb ik nog eens over nagedacht. Ik vraag mij af of het handig is om in het midden nog eens twee tafelpoten te plaatsen. De 4 tafelpoten die ik heb ingetekend zijn vanaf de hoeken genomen 30 cm. Op een lengte van 2.20 meter betekent dat een ruimte van tafelpoot naar tafelpoot 1.60 meter. Zou ik daar tussenin nog een extra tafelpoot bevestigen heb ik vanaf de tafelpoot op de hoek naar de middelste tafelpoot een afstand van ca. 80 cm. Niet veel ruimte onder de tafel als je er onder zit om met de bedrading te stoeien. Dus daar moet ik nog eens goed over nadenken. Maar voor nu heb ik voldoende huiswerk (tekenwerk, materiaalkeuze etc.) om mij dit weekend te kunnen vermaken.
Bedankt nogmaals en iedereen een prettig weekend.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Je gaat een degelijke constructie bouwen, dus  4 poten is gewoon genoeg!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Kijk eens in mijn topic Frans, hoe ik de bekabeling heb gedaan onder mijn baan

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@ Martin: Ik bekijk jouw link en dus heel het draadje: indrukwekkend! Ik ga jouw draadje volgen.
De houten onderbouw had ik dus min of meer precies zo in gedachten, ook de tafelpoten en hoe die aan het gebouwde houten framewerk te bevestigen.
Ook de aangebrachte en bevestigde bekabeling ziet er netjes uit. Zo wil ik het ook straks, lekker overzichtelijk.
Mijn baan straks is natuurlijk niet te vergelijken met de jouwe want de mijne is maar een simpel railovaal, misschien twee wissels en een paar seinpalen en daar houdt het ook mee op. Dus de omvang van de bekabeling zal navenant zijn. Ik zal op termijn wel iets gaan digitaliseren maar daar moet ik mij toch wat meer in gaan verdiepen.
Eerst maar eens de houten onderbouw realiseren, dan de vlakke ondergrond waarop ik dan het railovaal uitleg en op basis daarvan een baanontwerp realiseer. Ik beschik niet over software om een sporensituatie te ontwerpen, enkel simpel papier, een vulpotlood en een sjabloon van M, met de spoorgeometrie voor C-rails. Het is misschien wat spartaanser van aanpak maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi,

Om even een groot misverstand weg te nemen:

Citaat van: FransW op zondag 13 maart 2022, 12:57:25
Ik zal op termijn wel iets gaan digitaliseren maar daar moet ik mij toch wat meer in gaan verdiepen.

Marklin Basisset 29000 is reeds digitaal rijden. Märklin brengt al een hele lange tijd geen analoge treintjes meer uit. Alles is bij Märklin digitaal. Alleen wat jij mogelijk bedoeld is: Automatisch rijden, al dan niet met een treintjesbesturingsprogramma op de PC. Daar zit nog wel een groot verschil tussen. Je rijdt met de marklin startset 29000 al digitaal.

Citaat van: FransW op zondag 13 maart 2022, 12:57:25
Ik beschik niet over software om een sporensituatie te ontwerpen, enkel simpel papier, een vulpotlood en een sjabloon van M, met de spoorgeometrie voor C-rails. Het is misschien wat spartaanser van aanpak maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Met pen en papier krijg je meer inzicht in de ruimte die je hebt. Het is voor veel mensen veel inzichtelijker om zo te ontwerpen dan via de computer.

Groet Ronald.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
@Ronald:
Wat je schrijft klopt. Met Mobile Station 2 rij ik natuurlijk al digitaal. Maar wat ik bedoelde met mijn opmerking is het digitaal aansturen van een wissel of een sein etc. door een rijdende locomotief. Dat zijn allemaal dingen waar ik op dit moment geen kaas van heb gegeten. Tot 1994 reed ik met tweerail gelijkstroom.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op zondag 13 maart 2022, 13:46:50
Wat je schrijft klopt. Met Mobile Station 2 rij ik natuurlijk al digitaal. Maar wat ik bedoelde met mijn opmerking is het digitaal aansturen van een wissel of een sein etc. door een rijdende locomotief. Dat zijn allemaal dingen waar ik op dit moment geen kaas van heb gegeten.

Dat is dus automatiseren.... Dat is een verschil en veel mensen denken aan "digitaal" aan automatiseren. Dat komt hier op het forum net iets te veel voor. Blijkbaar is dat een heilige graal dat een baan compleet automatisch moet rijden. Alleen vergeten veel mensen dat je bij je baan ontwerp en aanleg al rekening mag houden met automatisch rijden. Dit omdat er meer komt kijken.

Citaat van: FransW op zondag 13 maart 2022, 13:46:50
Tot 1994 reed ik met tweerail gelijkstroom.

Ik had de overstap naar 3rail niet gemaakt.  O:-D Zo simpel maakt Märkin het allemaal niet meer.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Het is al weer enige tijd geleden dat ik iets in dit draadje postte. Na wat adviezen te hebben gekregen heb ik het ontwerp voor de bouw van mijn modeltreintafel aangepast en afgelopen donderdag de timmerwinkel bezocht met mijn tekeningen. Vandaag belde de timmerwinkel om een prijsopgave door te geven voor het benodigde hout. Viel mij enigszins mee, ik had een hoger bedrag verwacht. Gelijk maar het nodige aan hout besteld dat op maat wordt gezaagd. Als het goed is wordt dat ergens in de week van 10-15 oktober geleverd en kunnen we daarna aan de slag.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Het mindere weer komt eraan Frans en dan heb jij lekker je hout binnen en kun je weer verder bouwen.
Ik ben benieuwd naar de eerste foto's hiervan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Het houtwerk is binnen, woensdag 12 oktober al afgeleverd maar nog geen kans gezien er iets mee te doen. Dit weekend zal er ook niet veel van komen vrees ik want iemand die mij zou helpen met het opbouwen, belde gisteravond af en zelf ben ik behoorlijk verkouden en grieperig dus weinig energie om alvast iets in elkaar te zetten. Maar een eerste foto heb ik al wel. Op de tafel 5 'bokken' vervaardigd uit vurehout met een hoogte van 25 cm en een lengte van 1.30 m.
Onder de tafel het plaatmateriaal: 3 planken die als valbescherming dienen en 2 platen van 2.20 m bij 65 cm van populierenhout met een dikte van 9 mm. Die platen komen dan op de bokken. Ik schat in dat het montagewerk alles bij elkaar 1,5-2 uur zal zijn.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dat is alvast een mooie start, Frans  :thumbup:

Fijn ook, dat je oude tafel jou ( en het milieu ! ) nu een goede dienst bewijst !
Hier in Limbabwe heersen griep en verkoudheid ook  :? schrale troost misschien, maar je bent niet de enige dus  ;)

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan - de bouw is begonnen!
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan - de bouw is begonnen!
Voordat ik het hout begin oktober had besteld, heb ik in september contact opgenomen met Forumlid Bert1955 en hem gevraagd of hij eens wilde kijken naar mijn tekeningen. Want ik kan het nog zo mooi bedenken en op papier tekenen met de maatvoering, het moet natuurlijk ook wel uitvoerbaar zijn. Langs deze weg: nogmaals bedankt voor het sparren Bert!
Toch heb ik e.e.a. ietsje anders gedaan, dit ook op advies van de timmerwinkel waar ik kwam om mijn hout te bestellen.  Zo raadde men mij aan populierenhout te gebruiken voor de valbescherming maar ook voor de liggende delen waarop t.z.t. rails komt. Stukken minder duur dan multiplex. Ben dus weer even aan het tekenen geslagen na die adviezen te hebben gekregen en daarna het hout besteld, dat op maat werd gezaagd en ook de 5 bokken werden al voorgebouwd door de timmerwinkel.

Schreef ik in mijn vorige posting dat het hout is gearriveerd maar dat ik door griep/verkoudheid nog niet voldoende energie had om te gaan bouwen, inmiddels ben ik aardig hersteld en toog ik gisteren aan de slag. Met de assistentie van vrouwlief (dochter van een timmerman, dus enig technisch inzicht aanwezig). Zag er eerlijk gezegd wel tegenop want het is mijn eerste houtconstructie die ik in elkaar heb gezet. Gaat het lukken zonder het te verknallen?
Afgelopen week had ik al het nodige aan werk voorbereid zoals het aftekenen hoe de vijf 'bokken' moeten worden bevestigd aan de achterste valbescherming en de valbescherming aan de rechterzijde. En ook tijdelijk latjes bevestigd om de populieren platen op de juiste hoogte te bevestigen en latjes waarin de koppen van de 'bokken' moesten komen. Gisteren dus kort voor 12:00 uur begonnen. Om half twee was het tijd voor een bakkie thee en een boterham en even na 15:00 uur hadden we het er op zitten. Ik heb tussendoor wat foto's gemaakt.

Eerst de grote plaat van 12 mm dik bevestigd aan de kopkanten van de 5 bokken met verzonken spaanplaatschroeven 4,5x50 mm. De dikke klossen van de bokken zijn 70x70 mm. Dat was nog een heel gedoe want soms gingen de schroeven er wat scheef in en zat er ook ruimte tussen de bokken en de binnenzijde van de valbescherming. Dat heb ik gelukkig kunnen corrigeren zodat de valbescherming ook vlak tegen de bokken aan zit. Om de bokken niet te verschuiven op het blad van de eettafel steeds de bokken bevestigd met een lijmklem. We begonnen met de middelste bok, daarna steeds wisselend naar het uiteinde links/rechts werkend. Per kopkant van een bok drie schroeven. Na bijna een uur zwoegen waren alle 5 de bokken bevestigd aan de achterste valbescherming. Daarna voorzichtig het geheel een kwartslag gekanteld zodat de valbescherming vlak op de eikenhouten eettafel lag met de bokken recht omhoog (zie foto 1). 

Na een korte pauze zijn we begonnen met een lat te bevestigen die de 5 bokken met elkaar verbinden. Dat verstevigt de constructie maar het hoofddoel van de lat is er voor te zorgen dat het geheel niet zijdelings kan verschuiven zodat de constructie van de tafel valt. Op foto 2 is die lat te zien, zit op een afstand van 20 cm. Van de achterste valbescherming. Wanneer de constructie weer ligt, zal die lat langs de rand van het tafelblad komen te liggen. Op die manier hoef ik het tafelblad niet te beschadigen door de bokken op het tafelblad te bevestigen met schroeven.

Nadat de lat naar mijn zin was bevestigd met verzonken spaanplaatschroeven 4,0x30 mm hebben we de constructie weer gekanteld en een tweede lat bevestigd langs de andere zijde van de tafelrand. Die lat zien we op foto 3. Nadat die lat naar tevredenheid is bevestigd was het tijd voor de versterking van de inwendige mens en even een korte pauze. Maar na een kwartiertje hadden we weer zoiets van "allez, vooruit met de geit" en hebben we de valbescherming rechts (populierenhout, 9mm dik) bevestigd. Te zien op foto 4.

Ik ben redelijk tevreden over de bouw tot nu toe. Ik heb zelf nooit eerder iets in elkaar geknutseld met hout. Ik denk dat mijn vader dit op een nettere manier had gedaan maar ik moet het er maar mee doen.

De smalle latjes op de twee nu aangebrachte valschermen ga ik nu verwijderen. Eentje heb ik nodig voor de valbescherming links die nog aangebracht moet worden. Verder heb ik nog een plaat van 220 cm x 25 cm. Die komt aan de voorzijde te liggen op de onderste dragers van de bokken. En daarna komt dan de valbescherming links. Maar dat is een klusje voor komende dinsdag. Komende twee zaterdagen zijn gevuld voor ''s-Hertogenbosch', resp. 'Houten'.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Nou Frans, Als ik dat resultaat zo zie mag je jezelf, en je vrouw natuurlijk, wel een schouderklopje geven. Wanneer de rest ook zo netjes gebouwd gaat worden heb jij straks een hele nette modelbaan.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Mooi gedaan Frans! Heb met plezier even terug met je meegedacht.
Knap werk zo voor de eerste keer. Het ziet er buitengewoon robuust uit.
Ben benieuwd naar de volgende stappen!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Henk en Bert,
Bedankt voor jullie leuke reacties. Maar nu zit ik met het volgende probleem: ik heb nu een plank van 220x25 cm. De timmerwinkel was kennelijk in de veronderstelling dat ik die ook nodig had om aan de voorzijde de 5 bokken te camoufleren. Die plank wil ik nu eigenlijk bevestigen vooraan, op de onderste dragers van de bokken. Dat kan mooi dienen als een ondergrond voor de bediening. Maar tot mijn teleurstelling blijkt nu dat er ruimte zit tussen de klossen van 7x7 cm. en de voorste rand van de plank. Op foto 5 sluit de plank goed aan op de klos van de meest rechter bok. Maar bij de bok rechts van het midden zit er een lelijke kier. Zo ook bij de bok in het midden (foto 6). En foto 7 toont een kier bij de klos van de bok links van het midden en bij de meest linker bok nauwelijks een kier (althans, voor mij te verwaarlozen). Wie weet hier een mooie oplossing voor dit probleem?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, het lijkt erop dat de bokken niet overal even lang zijn. Niet goed te beoordelen. Achterwand kan ook wat krom zijn.
Wat ik zou doen:
Bokken los maken van achterzijde en de 2 regels (latten) eronder.
Vervolgen de plank vastschroeven zodat de speling weg is en dan het geheel weer vastzetten aan achterwand en de 2 regels.
De speling heeft zich dan verplaatst naar de achterwand, daar zie je niet veel van. Eventueel kun je speling daar opvangen met dun hout, desnoods karton maar denk niet nodig.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Zo te zien is de speling (kier) maar 1 a 2 mm. Dat is sneu maar niet onoverkomelijk. Wanneer je de plank met een lijmklem naar de blokken toe trekt, of drukt en dan vastschroeft zou het goed moeten komen. Hout is redelijk vergevingsgezind wat dat betreft.

Begin met de plank op de uiteinden met 1 schroef vast te zetten. Zet dan de lijmklem tegen de middelste steun en druk de plank er tegenaan. Draai daar dan twee schroeven in. Daarn herhaal je hetzelfde met de linker en rechter steun. Op het laatst nog een schroef er bij aan de uiteinden. Dan moet het goed zitten.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Methode van Henk is inderdaad wat eenvoudiger te doen
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Bert en Henk, bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken of ik dit probleem kan oplossen. Eigenlijk had ik dus eerst die plank moeten bevestigen aan de bokken, vervolgens òf eerst de valbescherming aanbrengen dan wel de twee latten aan weerszijden van het tafelblad moeten bevestigen aan de onderzijde van de bokken. Tja, het gebrek aan inzicht komt hier dus bij mij om de hoek kijken. Maar goed, geen probleem of er is wel een oplossing voor te vinden...
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Er is weinig wat in 1 keer goed gaat Frans.
Wij hebben ook nieuwe inzichten en gaan de baan aanpassen:)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Naar mijn idee staat de onderste klos op foto 2407 iets verder naar binnen. De plank ligt daardoor iets schuin en wijkt daardoor bij de andere klos. Misschien is het mogelijk om die onderste klos opnieuw te bevestigen. Eerst de klos loshalen, dan de plank monteren en dan de klos tegen de plank aan zetten en weer vast schroeven?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
 @citaat
Dit is ook een hele goede suggestie, vermits de verbindingen niet gelijmd zijn, en daarmee ontstaan er ook geen spanningen in de constructie. Waar je wel rekening mee moet houden is dat wanneer je de schroeven weer indraait de blokken eerst een kwartslag te draaien. Zodat de schroeven niet in de oude schroefgaten vallen want dan schiet je er niet veel mee op.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Frans,

Als ik vergelijk hoe je hierboven begonnen bent en hoever je nu gekomen bent, dan zie ik een flinke vooruitgang  :thumbup:
Over naadjes en kiertjes zou ik me niet al te druk maken; uiteindelijk gaat het om wat er straks boven op je treintafel te zien zal zijn, het speelplezier met je treinen en knutselen van de scenery.
De vreugde en voldoening niet; van alles wat je schept en wat je gaandeweg (bij)leert !  ;)
Als ik zie, wat ik prutste bij mijn eerste baan en dat vergelijk met wat ik nu - zo'n 15 banen verder - voor elkaar krijg, ben ik blij en trots op mezelf.
Tegelijkertijd weet en besef ik, dat het plezier en de voldoening van en bij al die banen altijd enorm en even groot is geweest.

En dankzij dit geweldige en gezellige forum is eventuele hulp/advies nooit ver weg.  :P

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Bert, Henk (Jongslog), Henk (Lobomotion) en Tony: allen dank voor jullie reactie en bemoedigende woorden.
Ik denk dat het lastig is voor mij om één van jullie suggesties op te volgen. En eigenlijk was het niet mijn plan om die plank daar vooraan te monteren, die plank is min of meer een soort bonus (ik had er niet om gevraagd ofschoon ik er ongetwijfeld voor betaald heb  :? ) Dan heb je een plank over en denk je: wat zal ik er mee doen. Maar als ik die plank gewoon weglaat en verder ga met de laatste valbescherming en daarna de twee platen van 220x65 cm naast elkaar op de 5 bokken leg, ben ik gewoon klaar. Maar je gaat natuurlijk nadenken wat je met die plank nog kan doen. Als ik die plank daar nu gewoon weglaat, erger (groot woord..) ik mij ook niet er aan dat die plank niet vlak tegen de klossen aan ligt. Voor mij is er dan ook geen probleem meer.
Straks ga ik de linker valbescherming monteren. En dan even nadenken hoe en waar ik een een tafelcontactdoos ga bevestigen voor de stroomvoorziening. Misschien dat die ene plank toch gebruikt kan worden op de onderste lat van de bokken, maar dat ik die iets naar achteren plaats.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De valbescherming links zit er nu ook op (foto 8 ). Te zien is ook het (tijdelijke) hulplatje dat de zijplaat op de juiste hoogte houdt. Inmiddels is die er weer af en heb ik de twee platen van populierenhout (220 x 65 cm, 9 mm dik) op de bokken gelegd. Zie foto 9.
En dan zien we twee onvolkomenheden doordat de bokken kennelijk niet allemaal op de juiste hoogte zit. Foto 10 toont duidelijk dat de rand van de achterste plaat niet helemaal tegen de achterste valbescherming aan ligt. Dat is jammer maar niet onoverkomelijk. De plaat zit er een beetje krap in, misschien dat de schaaf van wijlen mijn schoonvader (de timmerman) hier uitkomst in kan bieden zodat de plaat aan alle kanten een beetje vrij ligt van de valbescherming rondom. Maar dan: de voorste plaat. Zit ook een beetje krap maar aan de kant van de valbescherming rechts sluit die mooi aan op de rand van de valbescherming. Maar de voorzijde van de plaat steekt bij de linkervalbescherming een kleine centimeter uit (foto 11). Da's nou jammer....  :-(  Maar dit kan met een decoupeerzaag hopelijk worden verholpen.
Foto 12 toont even de eerst gelegde rails. Het ligt niet exact op zijn plaats, slechts ter indicatie. Ik had het zo bedacht dat als er een lok of rijtuig omkiepert dat die in ieder geval niet van de tafel afklettert. En ook wanneer ik op de stoel voor de tafel zit, dat de rijdende trein niet pal langs mijn grote neus passeert. Stel je eens voor dat de voorste koppeling van de locomotief mijn neus raakt; wie zijn neus schendt, ... ;)
Al met al weer een nuttige middag, ben redelijk tevreden. We zijn er nog niet, maar het begin is er.  :)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste Frans, de bovenplank heeft bij de achterste plank (valbescherming) een kier van een centimeter; logisch dat hij dan aan de voorzijde een centimeter uitsteekt, toch?
:warning: Ga niet met een decoupeerzaag de voorzijde van de plank vernaggelen.
Je ziet de achterste plank als het ware golven t.o.v. de bovenplaat, kennelijk zitten de bokken niet helemaal op de exacte locatie op de 2 latten die moeten voorkomen dat je constructie van de tafel afschuift.
Schroef die aan de onderzijde los, monteer de bovenplaten zodat ze netjes passen en aansluiten tegen de valbeveiligingen en schroef dan de onderste latten weer vast. Je zal zien dat het past!
Op dat moment zal waarschijnlijk ook de "reserveplank" naadloos op de benedenverdieping passen (uiteraard wel één van de zijwanden open houden om deze te plaatsen ;)).
Bij dit alles er van uitgaande dat de timmerwinkel goed vakwerk heeft geleverd en alle bokken exact op maat zijn.
Gaat je/jullie vast lukken, succes! :thumbup: