Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichten van huisjes

Gestart door modelspoorruinen dinsdag 15 augustus 2006, 22:23:04

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Verlichten van huisjes
modelspoorruinen
gast

Verlichten van huisjes
Hallo allemaal,

Ik ben vorig jaar begonnen met de bouw van mijn baan, en heb inmiddeld een gedeelte van de bergen klaar, met daarop enkele huisjes.
Deze zijn verlicht met de originele fallerverlichting (de sokkeltjes).

Nu is de rest van de huisjes op mijn baan aan de beurt om te verlichten (dit zijn er zeker 70), maar als ik deze allemaal met deze soort verlichting moet gaan verlichten, dan wordt dat een dure aangelegenheid.
Nou heb ik horen zeggen dat je je huisjes ook kunt verlichten met kerstverlichting o.i.d.
Wie heeft daar ervaring mee?

Ook andere tips zijn welkom!

En is het ook mogelijk om de verlichting digitaal te schakelen met de Central Station?

groeten

Oscar
Modelspoorruinen.nl
Verlichten van huisjes
Hoi Oscar.
Mijn ervaringen met kerstboomverlichting is niet zo goed. Ik vind dat er te felle verlichting vanaf komt. Dat hangt natuurlijk wel af van de soort lampjes die je koopt, maar toch... Nou kun je die lichtjes op de een of andere manier wel weer gaan verduisteren of schilderen (bijvoorbeeld rood voor een "Red Light District"  :wink: ), maar dat blijft naar mijn idee ook maar behelpen.
Ik ben het met je eens dat Fallerlampjes niet de goedkoopsten zijn, maar op een beurs kon ik enige tientallen tweedehands Fallerlampjes met fitting en draad bemachtigen tegen een leuke prijs, dus mijn probleem was opgelost. Misschien dat je daar eens kunt rondneuzen.
Maar kijk ook eens bij Conrad rond. Die hebben verschillende soorten lampjes in het assortiment, speciaal voor de modelspoorbouw, met en zonder fitting. Daarvan heb ik er ook heel wat van gekocht.
Verder verkoopt Conrad ook speciale verf om lampjes te beschilderen.
Misschien is dat een oplossing voor jouw (financiƫle) probleem?
Verlichten van huisjes
Oscar,

Ik gebruik LEDs voor de verlichting van huisjes en gebouwen.
D.m.v. een weerstand te plaatsen geeft dat een mooi en rustig effect.
Worden dus ook niet echt warm en dat is gunstig.

Ik zal wel eens zoeken in mijn info -voorraad (documenten) en dan zal ik je deze toezenden.
Re: Verlichten van huisjes
Hallo!
Ja daar heb ik ook mee gewerkt. Koop gewoon een hele bos met kerstverlcihting die je normaal in de boom hangt, je weet wel. Dan lekker in knippen en die op een paar losse trafo's verdelen. Net zon goed effect als een normaal viessman lampje!
Mvg Jan-Pieter