Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Plaats geluidoptie veranderen met 53451?

Gestart door Robbie50! donderdag 10 februari 2022, 17:55:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
 :)
Ik heb een elektrisch loc. omgebouwd met loksound 5 decoder.
Op mijn programmer 53451 zie ik bij slot 32: random geluid staan, op mijn Marklin 60657 is deze optie niet aanwezig.
Hoe kan ik via mijn programmer dit slot bijv. veranderen in bijv. slot 18 (deze is vrij) zonder andere zaken in de war te maken??

Ben met de ESU 53451 nog een beginneling :o), update en sounds updaten is reeds gelukt!

(en hoe verwissel ik de rijrichtingslampje van plaats met de programmer? :help:)
Graag reactie(s)

Groet,

Rob


Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Citaat van: Robbie50! op donderdag 10 februari 2022, 17:55:44
en hoe verwissel ik de rijrichtingslampje van plaats met de programmer?
De met rood aangeduide waarden verwisselen.
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
 @citaat Wim,

Dat is makkelijk!

DANK je wel! :thumbup: :thumbup:

Rob
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Citaat van: Robbie50! op donderdag 10 februari 2022, 17:55:44

Ik heb een elektrisch loc. omgebouwd met loksound 5 decoder.
Op mijn programmer 53451 zie ik bij slot 32: random geluid staan, op mijn Marklin 60657 is deze optie niet aanwezig.
Hoe kan ik via mijn programmer dit slot bijv. veranderen in bijv. slot 18 (deze is vrij) zonder andere zaken in de war te maken??


Wat je hier schrijft kan niet, je haalt functies en soundslot door elkaar. Maar ik denk dat je iets anders wilt.  ;)

Geluidslot 32 is random geluid en zit bij jouw 1600 gekoppeld aan F-toets 31. Ik denk dat je die aan F-toets 18 wilt koppelen zodat je dat geluid kunt aansturen met je MS2?

Klopt dat? Zo ja: aan F18 hangt al een stationsomroep #2, moet die er uit dan?

Gr, Ben.
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Robbie de functie van rondom geluid is juist dat het willekeurig aan gaat en dat gebeurt onder het rijden of tijdens stil stand maar kan ook tijdens beide afhankelijk van de instelling.
Meestal bij elec loks is het een ventilator of compressor of combi van beide.
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
 @citaat dank voor je reactie...

Ik wil inderdaad dit slot ook aan kunnen zetten, bij mij staat op slot 18 niets, zie bijlage.

Groet,

Rob
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
 @citaat Als je dat slot aan wilt zetten moet je dat functiemappen naar F18 en weg halen bij F31.......
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
 @citaat ik begrijp niets van wat je opmerkt! (ligt aan mij!!)
HOE doe je dit?? :P

Rob
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
In hetzelfde scherm als wat Wim gescreenshot had. In de 1e kolom zie je de functietoetsen, in de 3e de betreffende geluiden die eraan gekoppeld zijn. Dus daar in de 3e kolom wat staat bij F18 en F31 omdraaien.
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Wat is eigenlijk de reden(kan zijn dat het niet eens mogelijk is)dat je dit wilt schakelen?
Ze zijn namelijk al via het rij geluid schakelbaar en het zijn functies die al apart schakelbaar zijn.
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
 @citaat Mark,
De functietoets 32 zijn blijkbaar random geluiden, op mijn Märklin 60657 systeem kan ik deze knop niet bedienen, dus wilde ik de functie op een lagere knop kunnen zetten ten einde hem wel aan/uit te kunnen zetten.
Het is tevens mijn eerste keer dat ik een ESU loksound decoder werkt en met de programmer hiervoor, dus ik ben zeker geen expert op dit gebied.
In bouwen van decoders heb ik wel al meermalen gedaan, begonnen met TAMS LG.....had ik eigenlijk niet aan moeten beginnen :thumbdown:.......maar goed, je moet ergens beginnen.....

groetZ

rob
Re: Plaats geluidoptie veranderen met 53451?
Het is ook niet functies toets 32(deze bestaat ook nog niet Marklin gaat maar tot F31)maar sound bestand 32.
Ik weet uit eigen ervaring dat sommige geluid niet onder een andere functie werken, wou mijn Marklin 1600 met ESU sound aanpassen naar de werkelijkheid daar hoorje een venti of commpressor lopen als de lok stil staat.
Heb uit eindelijk alles verkocht en zit nu op de Roco 1600 te wachten en later de Marklin 1700.