Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

digitaal n spoor

Gestart door w.c.zwijnenberg woensdag 09 februari 2022, 19:06:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaal n spoor
w.c.zwijnenberg
gast

digitaal n spoor
Geachte lezers,
ik heb een vraag over mijn digitale n spoorset ik heb via mijn router van kpn een internetkabel lopen naar mijn PC dus mijn PC werkte via deze kabel op internet
dus als ik deze kabel in mijn z21 box aansluit op de Lan poort heb ik toch op de z21 box ook internet ?
en als ik achter op de z21 box naar de stekker van mijn internet kabel kijk brandt er achterop het stekkertje een geel lampje wat knippert en een groen lampje welk
constant brandt maar ik heb op mijn iphone de z21 app staan waarmee ik mijn trein kan besturen maar ik zie op mijn iphone dat in de app het internet signaal rood is kan iemand mij vertellen wat ik eventueel fout doe of niet goed ingesteld heb met vriendelijke groet Wouter Zwijnenberg.
Re: digitaal n spoor
Lid sinds: 2010

offline
Re: digitaal n spoor
Goedemorgen,

De z21 heeft een vast ip-adres. Als dat niet in de range van je netwerk zit dan moet je dat eerst aanpassen. Daarbij zal je even moeten kijken welke z21 je hebt. Dus de witte z21 (zonder start) en de zwarte Z21 die kunnen overweg met het netwerk. Voor de witte z21start moet het netwerkdeel ontgrendeld worden. Daarvoor mag je een code aanvragen bij Roco. Dit kost extra geld.

In de handleiding van de z21 staat wel vast IP-adres ze hebben. Je kan dat via de z21-onderhoudsprogramma op de computer aanpassen. Het makkelijkst gaat dat door even een netwerkkabel  tussen de computer en z21 te koppelen. Dan windows netwerkinstellingen handmatig op de netwerkinstellingen van de z21 te zetten en dan de boel aanpassen naar je eigen netwerkinstellingen. Tip: Zet je z21 buiten de ip-adresrange van je eigennetwerk. Dan de boel omzetten naar het eigen netwerk.  Dan kan je met de z21-app je z21 bereiken.

Groet Ronald.
Re: digitaal n spoor
w.c.zwijnenberg
gast

Re: digitaal n spoor
Hartelijke dank voor je antwoord Ronald.
Ik kom op de pc een heel eind maar vraag mij niet naar ip adressen integreren want daar heb ik geen verstand van.
Maar ik ben nu wel zo ver dat ik weet om mijn trein op een iPhone of IPad een router tussen moet zetten met diverse codes op you tube staat een filmpje.
Hartelijke dank voor jou uitleg Mvg Wouter
Re: digitaal n spoor
Lid sinds: 2010

offline
Re: digitaal n spoor
Hallo Wouter,

Je kan een router er tussen zetten. Maar dat hoeft niet. Je kan er namelijk ook een "simpele" netwerkswitch" tussen de computer, de kabel naar de KPN-router/modem en de z21. Het instellen is op zich niet moeilijk. Als je maar even door hebt hoe het een en ander werkt. In basis komt het neer op het volgende: Iedere computer in een netwerk heeft een adres. Dit adres heet een IP-adres. Nu zijn daar 2 versies van IPadres V4 en IPadres V6. De z21 werkt met IP-adres V4. Dat staat van de fabriek af op ip-adres 192.168.0.111. Via dat adres is de z21 binnen een netwerk te bereiken. KPN heeft alleen standaard bij zijn Experiabox een ander standaard netwerk: meestal 192.168.2.xxx Dus dat komt niet overeen. Nu mag je het ip-adres van de z21 aanpassen om je z21 zichtbaar te maken in het netwerk.

Als je een witte z21start hebt koop je een 10814 - z21 WLAN Package. Daar zit ook een wifi-accesspoint in. Dan zet je die er tussen. Dus aansluiten op de netwerkkabel vanuit KPN en daar sluit je de computer en de z21 op aan. Dan wordt er een tweede (draadloos)netwerk gecreëerd waar jouw z21 en de computer in zitten. Dit is eigenlijk zo goed als plug en play. Het enige nadeel is dat je een tweede (draadloos)netwerk hebt en de telefoons en/of tablet iedere keer handmatig op moet zetten. Het internet zou dan wel moeten werken.

Wil je dat niet en maar één (draadloos)netwerk thuis hebben dan is er een tweede optie. Bijvoorbeeld omdat de netwerkprinter niet meer te bereiken is via de computer of telefoon. De tweede optie is het ipadres van de z21 aan te passen en een losse 10818 - Unlock Code z21 zonder wifi-accesspoint te kopen. Er mag dan wel een kleine netwerkswitch tussen om de kabel van KPN-modem/router te splitsen als je geen tweede kabel vanaf de router kan trekken. Je hebt dan even wat lef en geduld nodig. Dus wat met kabels klooien om de z21 van een ander ipadres te voorzien. Zie ook De z21 bij Poggendam. Zie voor een stappenplan Verbinden Z21 aan pc lukt niet, hulp gevraagd.

Groet Ronald.