Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944

Gestart door JP Valk woensdag 09 februari 2022, 14:37:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo forumleden,
Ik heb recent mijn twee V160 modellen omgebouwd met Loksound 5 decoders en Verlichtingaanpassingen van John (LoonyTunes)
Deze ombouw is prima verlopen.
Uiteraard hoort daarbij ook de ombouw van een oude 3 polig anker naar de 5polige hoogvermogen motor.
Het lukte mij zonder grote problemen om de magneten te plaatsen. Bij testdraaien viel echter op dat op lage snelheid ze bijzonder stil en mooi lopen. Echter bij Vmax 1/2 begint er in beide richtingen een gierend geluid te klinken. 2 maal reinigen in wasbenzinebad, uitgebreid precies smeren, niets helpt. Wat iets helpt is zijdelings duwen tegen de lok als hij op de testbank draait. Met een loupe alle tandwielen bekeken en geen beschadiging kunnen vinden.
En dit nu met 2 loks. Al meerdere Loc's zonder problemen omgebouwd. Dit is voor mij een nieuw fenomeen.
Zijn er onder de Forumlezers motorblok/tandwiel specialisten, die mij hierbij kunnen adviseren?
Beide loc's hebben overigens bijna geen eerdere bedrijfsmuren gemaakt dus slijtage lijkt uitgesloten.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties/ adviezen.
Vriendelijke groeten,
Jens 
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Bedrijfsuren dus ;)
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Jens,

heb je boutjes van het schild niet te strak aan gedraaid?  Dat wil nog wel eens een probleem zijn.
Probeer ze een iets te lossen of als het schild dan te los zit ze iets in te korten.

suc6 Aad
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo Aad,
Dank voor je suggestie.
Heb ik ook al gedaan, echter zonder succes.
Groeten,
Jens
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Assen motor ook gesmeerd?
En hoe zien de tandwielen er aan de zijkant uit, zoals op de 2de foto bij het pijltje?
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Dit is op zich wel een bekend probleem. Ik had dat ook bij een BR86 (en hij doet het sporadisch nog wel eens).
Belangrijkste is, dat de as van de motor goed in het schild zit; dat is micrometerwerk. Je zegt al: als je er tegenaan duwt wordt het minder.
Wat je kan proberen is, de schroeven van het motorschild één slagje losdraaien en de motor dan even op de rollenbank laten draaien. Als je geluk hebt, "zoekt" hij zelf de beste positie in/van het motorschild en als hij niet meer krijst dan de schroeven weer aandraaien (al dan niet met draaiende motor, dat moet je even uitproberen).

Niet teveel oliën.

Succes en Groet, Paul
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hi Jens,

Mocht je nog teveel "geluid" houden kan je altijd nog denken om lagers te plaatsen.

groet
Harald
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo Paul en Harald,
Dank voor jullie reactie.
@ Paul:Alle smeerpunten heb ik inmiddels gehad en inmiddels ook alweer gereinigd en opnieuw spaarzaam gevet en geolied.
Het moet immers geen olie-boot worden. Ik heb de motorblokken inmiddels alweer helemaal uit elkaar gehad. Dat wil zeggen motorschild en anker verwijderd. Daarbij zouden ze helemaal soepel moeten lopen. Ik voel echter dat het soms even haakt. Is dat dan toch een tandwiel probleem?
Zichtbaar is het voor mij in ieder geval niet. Ik zal de tip met de losse schroeven uitproberen en kijken of dat iets oplevert.

@ Harald: Zou dit dan verholpen zijn met lagers of moet ik toch verder met het blok zelf?
Uiterste oplossing nieuwe motorblokken vind ik ook nogal wat. Maar ja de modellen zijn het mij niet waard om aan de kant te gooien.
Bovendien heb ik niet de ervaring en het gereedschap om lagers te installeren.
Eerst nog maar eens de testbank dus.
Groeten en dank
Jens
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Gewoon een vraag tussendoor: hadden ze hier voorheen ook last van, als in vóór de ombouw?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Citaat van: JP Valk op woensdag 09 februari 2022, 21:46:44
.... Zou dit dan verholpen zijn met lagers of moet ik toch verder met het blok zelf?
.... niet de ervaring en het gereedschap om lagers te installeren.

Hi Jens,

Met lagers erin zal het zeker een stuk beter worden.
Zelf heb ik ooit een boortje bij Alie gekocht verder doe ik alles met een kleine bankschoef.
Rustig voor gaan zitten en nauwkeurig werken dan lukt het wel.
Begin anders met een ander eenvoudig of goedkoop locje om te oefenen.
Er staan op dit, of ander, forum meerdere verslagen over lagers inbouwen

groet
Harald
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Jens,

Ik heb wel zo'n boortje en ook nog wel 2 lagers.

Meine
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
@citaat het kunnen ook gewoon de tandwielen zijn, zeker omdat Jens aan geeft dat hij alles gesmeerd heeft.
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Geen tin resten of ander vuil in tandkuilen?
En, niet toevallig 1 lagerpuntje vergeten?

Mvg
Marcel
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Komen er erg veel vonken van de collector (borstels) als de motor zo giert?
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo Eric,
Nee totaal niet!
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo Meine, Mark en Marcel,
Ik ga ze eerst nog een keer langdurig in het wasbenzinebad leggen. Dan nogmaals inspectie en onder de loupe, en smeren.
Als dat geen verbetering oplevert kom ik met 1 motor blok bij je langs, Meine. Kijken we of dat soelaas biedt.
Groeten Jens
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Dat gieren van de motor heb ik hier al vaker verklaard.
Opieuw schoonmaken en smeren helpt echt niks.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86418.msg1441572#msg1441572

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82504.msg1398720#msg1398720

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79807.msg1362597#msg1362597

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68571.msg1194401#msg1194401

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=4817.msg62842#msg62842

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=40729.msg741087#msg741087

Een beetje olie op de ankeras laat het gieren/krijsen direct verdwijnen, maar zodra de meest olie weer weg is, komt het geluid weer terug.
De enige remedie is het plaatsen van lagertjes.
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
 @citaat
Lagers plaatsen zoals in #9 al vermeld

groet
Harald
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo Ad, Harald en anderen,
Dank voor de uitgebreide verwijzingen en aanmoedigingen om lagertjes te plaatsen.
Dat vind ik nog wel een hele stap maar ga het waarschijnlijk wel uitproberen met Meine.
De betreffende motorblokken hebben aan de stalen kant nog wel zo'n bakje voor een oliesponsje.
Is dat geschikt om uit te boren voor een lager?

Het alternatief is denk een vervangend motorblok van een nieuwere generatie denk ik.
Dat wordt dan wel een prijzig grapje. Zeker als je dan ook weer kleurverschil met wielen krijgt.
We gaan het zien
Groeten Jens
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Citaat van: JP Valk op zaterdag 12 februari 2022, 20:01:20
De betreffende motorblokken hebben aan de stalen kant nog wel zo'n bakje voor een oliesponsje.
Is dat geschikt om uit te boren voor een lager?
Daar zou ik niet aan beginnen.
Dan moet je hele bakje ook wegfresen en een ander lager met flens in het overgebleven gat plaatsen.
Iemand hier heeft dat wel eens gedaan, maar dat is best heel veel werk.
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Even terugkomend op de openingspost: zijdelings duwen, bedoel je daarmee dat je het rotorasje een beetje wegduwt? In dat geval zou je ook een dun ringetje aan die kant op de rotoras kunnen monteren om de rotor iets terug te drukken. Zo'n ringetje kun je zelf knippen uit een dun stukje plastic.
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo allen,
Even een tussenstand:
Na 3e benzinebad toch nog weer vuil gemobiliseerd. Motorblokken lopen nu soepel op een lange K rails als je ze een zetje geeft. Hielden eerder soms wel even in. Dacht dat aan oude verharste olie lag of zo iets. Bij weer monteren motor schild en spaarzaam oliën nu veel minder lawaai. Maar..... in de hoge toeren toch weer optreden van gegier. Wel veel minder dan eerst. Wat mij nu opvalt is dat je het kunt beïnvloeden door op het motorschild te drukken. Het lijkt dus voornamelijk resoneren van het motor schild. Met losse schroeven, half vast of vast maakt niet veel uit.
Het eerder beschreven zijdelings duwen was om te kijken of de speling van de wielassen van invloed was en de tandwielen niet tegen het motorframe aanliepen.
Rollagers in deze motorblokken aanbrengen is mij te gecompliceerd. Zou alleen een lager op het motorschild wellicht een oplossing kunnen zijn?
Gek is dat bij de oude motoren mij niets is opgevallen toen ik ze voor ombouw nog testte. Maar ja, aan dat lawaai was je immers al heel lang gewend.....
Groeten uit Drenthe waar ik nu maar weer even in het winterzonnetje takken ga rapen en nog hoop op een slimme ingeving. ;)
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Citaat van: JP Valk op zondag 13 februari 2022, 13:30:42

Het lijkt dus voornamelijk resoneren van het motor schild.


Dat klopt en de oplossing is lang geleden al bedacht, kijk hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38400.msg1394502#msg1394502
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo Ben,
Dank voor de tip.
Ik ga me daar in verdiepen.
Groeten Jens
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hallo allemaal,
Het probleem is opgelost!!
Na een avondvisite bij Meine, met lagertjes en 2 componenten lijm in de aanslag, rijden ze als een zonnetje.
Ik heb zelf nog geen baan uitgelegd en had alleen de testbank ter beschikking en een kort stukje programmeer rails.
Bij Meine op de baan bleef het gieren weg maar wel het horten en stoten. We hebben vervolgens alle motor instellingen van de decoders doorgelopen, gereset en opnieuw ingesteld. Er zaten vreemde waarden op sommige CV's die waarschijnlijk door het inmeten op de testbank zijn ontstaan. Enfin, het resultaat is nu dat ze als een zonnetje lopen en op die avond op de baan geen kuren meer vertoond hebben.
Meine, heel hartelijke dank voor de gezellige en leerzame avond! Voor mij geld jij als een Meester locostottertherapeut :D

Alle anderen, dank voor het meedenken en alle tips!
Als ik uitgevogeld heb hoe ik filmpjes op het Forum kan krijgen, laat ik binnenkort de 3 omgebouwde V160's in actie zien.
Goede reden om eindelijk eens een (test)baan op te gaan zetten.

Groeten uit winderig Drenthe (moet ik weer de tuin in om hout te sprokkelen :?)
Jens
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Hi Jens,

Ik zou geen componentenlijm gebuiken om de lagers vats te zetten, normaal gezien klemmen de lagers van zichzelf al voldoende.
De kans is aanwezig dat je het lager vastlijmt.

Citaat van: JP Valk op zaterdag 19 februari 2022, 08:23:04
Als ik uitgevogeld heb hoe ik filmpjes op het Forum kan krijgen, laat ik binnenkort de 3 omgebouwde V160's in actie zien.
Zie ==> Embedded video plaatsen.
Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Waarom geen loctide?, deze heb je als schroefdraadborgmiddel, maar ook als pers fitting borg middel.
Dit is wat een ronde lager in een boorgat in principe is.

Re: Motorproblemen na ombouw Lollo (V 160 003) en V160 010 met set 60944
Wanneer het schild geboord wordt met een goede 4mm boor dan vormt het gat een strakke passing voor het 4mm lager, daar komt geen Loctite aan te pas. Het motorhuis van een trommelcollectormotor bezit al een gat van 4mm en daarin zou een minidruppeltje loctite kunnen werken, maar ik heb het nog nooit hoeven toepassen. Bij motorhuizen van schijfcollectormotoren (met het smeerviltje en 2mm ankeras) blijft soms weinig "vlees" over. Als lager gebruik ik dan 5x2x2,5mm, waardoor er een randje van het lager uitsteekt. Ik plaats het lager dan losjes en fixeer het met epoxy.