Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraagje over marklin draaischijf 74861

Gestart door joland dinsdag 08 februari 2022, 16:55:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over marklin draaischijf 74861
Ik heb 2 inrij sporen en 9 uitrij sporen, maar als ik in de cs3+ de schijf initialiseer, dan geeft ie aan dat er veel meer sporen aanwezig zijn.
terwijl dat ie maar 9 sporen mag laten zien.
Is dat een bekend probleem of doe ik iets verkeerd ?
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Hoi Joland,

Er zijn geen inrij of uitrij sporen. Er zijn sporen en bij jou dus 11 in totaal.
Dat zal de CS3+ dus aangeven. 
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Citaat van: digipost op dinsdag 08 februari 2022, 18:14:56
Hoi Joland,

Er zijn geen inrij of uitrij sporen. Er zijn sporen en bij jou dus 11 in totaal.
Dat zal de CS3+ dus aangeven.

Nee dus, ik heb nu in totaal 9 sporen aangesloten en de cs3+ geeft aan 23 na het initialisatie vd draaischijf. ( zie fot's )
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Zie fotos
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
https://www.youtube-nocookie.com/embed/u_6ZhijxExY

In deze "Erklärvideo" over het inbouwen van de draaischijf gaat het vanaf 6:20 over zogeheten "Abfragezapfen". Bij iedere potentiële aansluiting hoort er eentje aan de binnenkant van de rand van de draaischijf te zitten. Er zijn twee varianten, een lichtgrijze en een donkere. Als ik het goed heb begrepen, wordt tijdens het intialiseren in de CS 3 door het draaien van de brug bij iedere potentiële aansluiting gekeken of er een lichte of een donkere zit, waarbij de donkere aangeeft dat er een bruikbaar spoor ligt. De CS 3 kijkt dus niet of er écht een spoor is, je moet er zelf voor zorgen dat die donkere kleine dingetjes op de goede plaatsen zitten en de lichte op de overige.

Je kunt bij jouw draaischijf controleren of dat bij elk van de 30 aansluitingen goed zit, dus 11 donkere bij de sporen die je wilt gebruiken en 19 lichte bij de overige. Zo niet, aanpassen en nog een keertje initialiseren. Als het wél klopt en de CS 3 geeft bij het initialiseren toch iets anders aan, kun je controleren of alle "Abfragezapfen" wel netjes op hun plaats zitten, misschien is het nogal kritisch. Als ook dat in orde lijkt, zou ik de sensor van de brug gaan verdenken, maar in de video wordt niets gezegd over hoe die werkt en of je daar iets aan kunt verbeteren. In de handleiding staat echter wél dat de draaischijf onderhoudsvrij is. Daarom zou ik niet eens willen proberen iets aan die sensor te doen, maar zou ik de winkelier om hulp vragen dan wel een mailtje aan Märklin sturen.

P.S. Ik heb geen draaischijf maar ben er wel in geïnteresseerd, daarom volg ik een beetje wat er zoal over geschreven en gepubliceerd wordt.
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Hoi Joland,

Ik zie het, er klopt geen barst van.
Ik zie dat de relingen van de brug af zijn. Neem aan dat je de brug met de hand gedraaid hebt.
Bij mij lagen ze ook binnen ja en nee er vanaf na met de hand de brug gedraaid te hebben.

Net wat rob schrijft, controleer nogmaals of de code-blokje op de juiste plaats zitten en er geen ontbreekt.

Bij mij liep de vergrendel-lip tegen sommige code-blokjes aan waardoor de brug stil bleef staan of het code-blokje viel eraf.
De vergrendel-lip zit aan de brugkant waar geen huisje is.
Ik heb de vergrendel-lip schuin afgevijld, de onderkant dus die vlak over het code-blokje gaat, en ook de zijkanten, nu gebeurd het niet meer.

Als de code-blokjes goed zitten zou ik de schijf wissen en opnieuw laten aanmelden, dan spoor 1 instellen, hoeft niet als je daar geen voorkeur voor hebt, en initialiseren.
Als er een spoor is, zwart code-blokje hoor je een hoge pieptoon. Bij geen spoor, grijze code-blokje hoor je een lage pieptoon.
Bij het initialiseren kan je dus gelijk horen of het klopt.

De sensor, zit op de brug bij het huisje, gaat vlak langs de onderkant van het code-blokje en de vergrendel-lip vlak langs de bovenkant van het code-blokje. Het is heel kritisch. Het is het enige minpunt van de schijf.

Verder is de brug erg robuust. De brug zit met een drukkoppeling, net als de koppelingsplaten van een auto, met een drukveer vast.
Als de brug vast loopt blijft de motor, die heeft een wormwiel, gewoon doordraaien en kan er geen schade ontstaan. Daarom kan de brug met de hand gedraaid worden.
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Bedankt voor de reacties, de lipjes had ik al naar gekeken, die zitten allemaal goed, donkere op de rail aansluiting, en de lichte op de loze aansluitingen.
Vastlopen doet ie niet, hij loopt netjes rond.
De pieptoon klopt, maar zelfs bij een loos spoor piept ie hoog, dus denkt ie dat er een spoor zit.
Ik heb hem al tig keer geinitialiseerd, maar telkes fout.
De ene keer geeft ie aan 29 sporen gevonden, de andere keer 23 ofzo. Klopt helemaal geen moer van...
Als ik nu de loze sporen eruit haal en alleen de echte sporen erop laat ? Misscien iets om straks te proberen.
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Hoi Joland,

Neen, er moeten 30 code-blokjes zijn. Wat je wil heeft geen zin.
Er wordt niet goed gedetecteerd dus helaas zal je de draaischijf terug moeten.
Jij doet alles goed maar dat ding niet.
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Hallo Joland,

Je bent niet de enige. Ik heb hetzelfde probleem, maar omdat het momenteel niet de hoogste prioriteit heeft, heb ik nog niet aangepakt.
Ik heb ergens gelezen dat de code-blokjes een onder en bovenkant hebben. Dat moet ik nog controleren.

Van mijn treinenwinkel heb ik wel een email-adres gekregen: fransvanwaes@marklin.nl
Deze Frans zou alles weten van de draaischijf.
Re: Vraagje over marklin draaischijf 74861
Citaat van: ZwiMa op dinsdag 29 maart 2022, 12:21:30
Hallo Joland,

Je bent niet de enige. Ik heb hetzelfde probleem, maar omdat het momenteel niet de hoogste prioriteit heeft, heb ik nog niet aangepakt.
Ik heb ergens gelezen dat de code-blokjes een onder en bovenkant hebben. Dat moet ik nog controleren.

Van mijn treinenwinkel heb ik wel een email-adres gekregen: fransvanwaes@marklin.nl
Deze Frans zou alles weten van de draaischijf.

Bedankt voor je reactie, en idd bij mij ook nog geen prioriteit, maar ga wel kijken of ik een mailtje kan sturen. :)