Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gebouw postverwerking spoor

Gestart door Gertjan H vrijdag 04 februari 2022, 17:14:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebouw postverwerking spoor
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Gebouw postverwerking spoor
Voor het vervoer van post per spoor zijn veel rijtuigen beschikbaar en er is ook wel veel te vinden op internet.
Maar hoe wordt die post verder verwerkt bij aankomst op een station. Ik zie voorbeelden van een speciaal spoor tbv de postafhandeling, maar welk gebouw past daar bij?
Zijn er bouwpakketten van dit soort gebouwen die dus bij/aan het spoor moeten staan (met bijvoorbeeld een laad/los perron)? Ik heb ze nog niet kunnen vinden, dus iemand tips?

gr. Gertjan
Re: Gebouw postverwerking spoor
Bij grote stations waren er soms aan de stationsgebouwen vastgebouwde kantoren voor de post met een eigen perron of deel van het gewone perron. Ook kwam het voor dat speciale gebouwen op het emplacement geplaatst waren voor de post. Meestal was er aan de ene kant een goede aansluiting met de weg en aan de andere met het spoor.
Een beetje statige goederenloods of niet al te fancy stationsgebouw voldoet prima als spoorwegpostkantoor, hoewel er soms best prestigieuze gebouwen werden neergezet, toen de post nog iets voorstelde!

Overigens waren er ook aparte gebouwen met spooraansluiting, zoals het nog steeds aanwezige expeditieknoopppunt (EKP) bij Rotterdam. De perrons zijn nu niet meer in gebruik, behalve als opslag. Het gebouw is een wat oninteressante doosvormige constructie, met een hoog gelegen aansluiting op het spoor en een lager gelegen deel voor het wegverkeer, dat nu nog de enige transporteur vormt.

Groet,

Peter

Re: Gebouw postverwerking spoor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Gebouw postverwerking spoor
Misschien eens googelen op van gend en loos.
Die hadden soortgelijke loodsen met aan 1 kant een laadprocedure voor vrachtauto's en de andere zijde aan het spoor.

Mvg
Marcel

Moderator moet link maar even inkorten.
Postvervoer per spoor:

KLIK

EDIT Fred, linkje ingekort, is overigens geen moderator werk!

Verzoekje, lees deze eens: KLIK


Re: Gebouw postverwerking spoor
hoi,

Citaat van: Gertjan H op vrijdag 04 februari 2022, 17:14:50
Zijn er bouwpakketten van dit soort gebouwen die dus bij/aan het spoor moeten staan (met bijvoorbeeld een laad/los perron)? Ik heb ze nog niet kunnen vinden, dus iemand tips?

Uit welk land wil je het een en ander hebben? Nederland of een ander land? In de Miba's Spezial-serie is een uitgave 51 BAHNPOST beschikbaar. Deze gaat geheel over de post per spoor in Duitsland.

Voor Nederland is het een beetje afhankelijk van het tijdperk. Veelal afhandeling op het station, soms een apart perron en zelf een apart gebouw. Ligt een beetje aan de situatie. Er zijn veel opties. Je kan kijken naar een "van gend en loos"-loods van Artitec en/of tilly-models voor wat oudere baan. Voor een nieuwere baan zal gekeken mogen worden naar zelfbouw. Op verschillende plaatsen in het land stonden die gebouwen wel. Bijvoorbeeld bij station Den Bosch, Arnhem Goederen, Zwolle.

Succes.
Re: Gebouw postverwerking spoor
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gebouw postverwerking spoor
Citaat van: ronaldk op zaterdag 05 februari 2022, 07:27:29
Uit welk land wil je het een en ander hebben? Nederland of een ander land? In de Miba's Spezial-serie is een uitgave 51 BAHNPOST beschikbaar. Deze gaat geheel over de post per spoor in Duitsland.

Voor Nederland is het een beetje afhankelijk van het tijdperk. Veelal afhandeling op het station, soms een apart perron en zelf een apart gebouw. Ligt een beetje aan de situatie. Er zijn veel opties. Je kan kijken naar een "van gend en loos"-loods
Een Nederlands déja vu gevoel:

Station Naarden-Bussum had in de beginjaren '60 twee type afhandeling, en ook 2 type gebouwen. Op perron 1 werden de pakken kranten aangeleverd (Telegraaf, NRC, Parool e.d.). Eind jaren '60 kwamen de kranten niet meer per trein maar per vrachtauto bij een verdeelcentrum per uitgever.

Het gekke is dat dat gebouw op perron 1 op vrijwel alle historische foto's ontbreekt, zelfs bij Nico Spilt.
Dat is als je voor het station staat de linker vleugel aan de Vlietlaan. De rechter vleugel van het station is juist veelvuldig gefotografeerd want daar zat eerst de fietsenstalling en loket Buitenland, later de Historische Kring, en voor zover ik weet, tegenwoordig vooral de Albert Heijn To Go.

Bij spoor 8 (Naarden-Bussum heeft sinds 2019 nog maar 2 sporen) stond een Van Gendt & Loos loods, met een eigen perron. Die is al heel lang geleden afgebroken. De plaatselijke Historische Kring vermeldt die loods niet eens. Waarschijnlijk viel die loods (en het ontbreken ervan) niet op. Sinds de jaren zeventig was het eerst  een klinkerplaveisel en later parkeerplaats. Ook het aantal sporen nam sterk af, en alleen de Sint kwam daar nog jaarlijks aan per trein. Dat kan nu ook niet meer.

In Zwitserland speelde een soortgelijke ontwikkeling. Kranten kwamen aan op perron 1 (het stationsgebouw) en pas later vaak ook op andere perrons. Alle andere vracht werd afgeleverd in loodsen die wat verder van het station stonden. Die andere vracht bestaat inmiddels niet meer per trein, net als in Nederland, en die loodsen zijn afgebroken, en de sporen opgebroken.

Dat is ook wat ik in Duitsland zag gebeuren, door de jaren heen.
Re: Gebouw postverwerking spoor
Hallo GertJan,

Kijk eens op de site van het Openluchtmuseum in Arnhem https://www.openluchtmuseum.nl/vangendenloos?taal=nl
Hier staan een paar foto's van een loods voor de verwerking van pakketjes.

vgr Piet
Re: Gebouw postverwerking spoor
 @citaat Zie bijvoorbeeld dit bouwpakket: Tilly Models 87058 Goederenloods. En artitec heeft hem onder 10-281 Nederlandse Goederenloods uitgebracht.
Re: Gebouw postverwerking spoor
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Gebouw postverwerking spoor
Bij deze wil ik de reageerders allen danken voor hun antwoorden. Ik zie dat er eigenlijk ruimere keuze is dan ik dacht. Op de vraag welk land en welk tijdperk: ik rij hoofdzakelijk DB, dus Duitsland rond en dan de jaren 60 (tp III/IV).
Een loods zou kunnen, maar ik zat ook te denken aan 1 van de tussendelen van station Bonn. Ik ga deze nl niet meer gebruiken, omdat ik de schaal niet helemaal ok vind, maar mogelijk kan ik ze wel anders/elders toepassen.

Verder zal ik eens kijken naar de diverse goederenloodsen die firma's in de aanbieding hebben.

gr. Gertjan