Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Drijfstangen verwijderen

Gestart door Charlemagne maandag 07 februari 2022, 16:18:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drijfstangen verwijderen
Lid sinds: 2021

offline
Drijfstangen verwijderen
Ik lijk van het ene malheur tegen het andere op te lopen. Sinds enkele dage hikt/tikt mijn locje 36371 terwijl hij rijdt. Een van de weinig SNCF locs (inclusief Franse stationsgeluiden), dus die is mij dierbaar op mijn Franse baan in aanbouw. Voor zover ik het kan analyseren, zit het ergens in het drijfstangmechanisme. Nu probeerde ik de asjes van de drijfstangen te demonteren, die in de beschrijving schroeven worden genoemd. Om antislipbanden te vernieuwen zouden in ieder geval de betreffende drijfstangen los moeten kunnen. Maar waar doe je dat mee. De kopjes lijken mij zeskantig (als ik het goed zie) maar ik krijg er met niets grip op. Bestaat het een speciaal sleuteltje?

Hoop dat een van jullie raad weet.

Karel
Re: Drijfstangen verwijderen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Drijfstangen verwijderen
Märklin heeft een setje gereedschap (70900) waar deze sleutel inzit.
De 3 sterschroevendraaiers en de 2 platte schroevendraaiers en de 3 speciale sleutels voor de drijfstangen los te maken + 2 pincetten passen op alle Märklin locs en wagons.

Groet Michel
Re: Drijfstangen verwijderen
 @citaat Heel veel dank Michel!!
Karel
Re: Drijfstangen verwijderen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Drijfstangen verwijderen
Zijn zo speciaal niet, en ook elders te koop, (zeskant)dopsleutels, maat is kwestie van even kopje meten met de schuifmaat.
O.a. Wera/Wiha hebben ze.
Re: Drijfstangen verwijderen
De setjes horlogemakers-schroevendraaiers die overal te koop zijn bevatten een steeksleuteltje en een dopsleuteltje die hierop passen.
Re: Drijfstangen verwijderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Drijfstangen verwijderen
Kareltje,

Bij monteren, vast is vast!! Je zal niet de eerste zijn bij wie een kopje afbreekt, ik zie het topic al komen op het forum "Hoe verwijder ik een afgebroken wielboutje van de drijfstangen"  ;)
Re: Drijfstangen verwijderen
Heb zelf twee setjes zonder de betreffende sleuteltjes, dus volgde direct Michels advies op. Had toch nog wat andere dingen te bestellen (maar wie en wanneer niet met deze hobby?). Dank voor het advies 'vast is vast'. Een vast adagium in iedere sleutelklus, maar het is goed dit ook hier in herinnering te brengen.
Karel
Re: Drijfstangen verwijderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Drijfstangen verwijderen
Aan de binnenkant van het wiel een gaatje boren in het afgebroken boutje.Met een boortje van 1,5.eerst voorzichtig inboren en dan harder drukken dan draait het stukje bout er wel uit.
Re: Drijfstangen verwijderen
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Drijfstangen verwijderen
Goed gereedschap is het halve werk. Goed idee Karel dat dat je gelijk het juiste gereedschap aanschaft.
Dit zijn de maten van de boutjes of moertjes die Märklin gebruikt, M2,0 en M2,5. Gebruik bij zulke kleine afmetingen liever een dopsleutel voor sleutelwijdte 3.0 en 3,5 mm dan steeksleuteltje. De boutjes en moertjes willen nog al eens zeer vastzitten en dan biedt een dopsleutel (steel met daaraan een vaste maat moerdop) veel meer grip. Een steeksleuteltje of tangetje glipt gauw weg en voordat je het door hebt is de kop rond en krijgt je het boutje of moertje er veel moeilijker af. Of het chroom / nikkel splintert eraf en weg is de mooïigheid. Let op er zijn winkeliers die een dopsleutel een binneninbus of inbussleutel noemen. Dat klopt niet. Een inbussleutel is een stuk gereedschap voor een binnenzeskant in een bout of schroef. Niet een opening in een stuk gereedschap als een dopsleutel.
Die maten die ik noemde zitten in mijn Märklin al wat oudere gereedschapset. En ik kocht al jong een Märklin 3,0 mm dopsleutel met houten handvat. Zulk mooi gereedschap is nu zelden te koop.
Let op: op de wielen kunnen in plaats van boutjes ook moertjes zitten. Draai die helemaal nooit met veel kracht aan(=vast) want als het schroefdraad op het wiel afbreekt helpt bovenstaande methode van uitboren niet meer en moet je het hele wiel vervangen of gaatje boren, schroefdraad tappen en een boutje in plaats van een moertje plaatsen. 
Dirk :-{)
Re: Drijfstangen verwijderen
Beste Dirk, dan voor je uitgebreide reactie, die ik nu pas zie. Ik had mij veel voorgesteld van het M-sleutelsetje. De millimetermaat van de boutjes had ik ook geconstateerd met mijn schuifmaat. Helaas bleken de koppen van de boutjes zo ondiep dat de M-dopsleuteltjes er geen grip op kregen. Het enige wat achteraf wel mogelijk bleek om de moertjes los te krijgen, was de schuifmaat zelf, afgesteld op 3mm. Daarmee lukte het net. Als ik fotodetails van veel andere locs bekijk, lijkt het dat de moertjes daar veel meer profiel hebben. Eerst een insiderloc terug naar M en nu dit weer met een andere loc... Jammer dat dit klassenmerk uit mijn jeugd mij nu zo in de steek laat.
Karel
Re: Drijfstangen verwijderen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Drijfstangen verwijderen
Citaat van: Kareltje op vrijdag 25 februari 2022, 14:31:58
Helaas bleken de koppen van de boutjes zo ondiep dat de M-dopsleuteltjes er geen grip op kregen.
Hoi Karel, dan ligt dat waarschijnlijk aan het dopsleuteltje, misschien een slecht geperste 6 kant die te ver in de dop begint.
Die boutjes hebben juist een hele platte kop, om niet te bonkerig over te komen, zoals vroegere modellen dat hadden.
Het setje van Märklin is ook niet zo'n precisie gereedschap.
Er zijn dopsetjes te koop die nauwkeuriger zijn en wel grip bieden.
Re: Drijfstangen verwijderen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Drijfstangen verwijderen
Hallo

die marklin doppen hebben een veel te grote schuine kant binnenin. Ik heb de mijne allemaal aan de voorzijde vlak gedraaid en bovendien ook nog een stuk van de diameter afgehaald. Deze is ook veel te fors uitgevallen om sommige moertjes los te kunnen draaien.

Bart