Goed gereedschap is het halve werk. Goed idee Karel dat dat je gelijk het juiste gereedschap aanschaft.
Dit zijn de maten van de boutjes of moertjes die Märklin gebruikt, M2,0 en M2,5. Gebruik bij zulke kleine afmetingen liever een dopsleutel voor sleutelwijdte 3.0 en 3,5 mm dan steeksleuteltje. De boutjes en moertjes willen nog al eens zeer vastzitten en dan biedt een dopsleutel (steel met daaraan een vaste maat moerdop) veel meer grip. Een steeksleuteltje of tangetje glipt gauw weg en voordat je het door hebt is de kop rond en krijgt je het boutje of moertje er veel moeilijker af. Of het chroom / nikkel splintert eraf en weg is de mooïigheid. Let op er zijn winkeliers die een dopsleutel een binneninbus of inbussleutel noemen. Dat klopt niet. Een inbussleutel is een stuk gereedschap voor een binnenzeskant in een bout of schroef. Niet een opening in een stuk gereedschap als een dopsleutel.
Die maten die ik noemde zitten in mijn Märklin al wat oudere gereedschapset. En ik kocht al jong een Märklin 3,0 mm dopsleutel met houten handvat. Zulk mooi gereedschap is nu zelden te koop.
Let op: op de wielen kunnen in plaats van boutjes ook moertjes zitten. Draai die helemaal nooit met veel kracht aan(=vast) want als het schroefdraad op het wiel afbreekt helpt bovenstaande methode van uitboren niet meer en moet je het hele wiel vervangen of gaatje boren, schroefdraad tappen en een boutje in plaats van een moertje plaatsen.
Dirk :-{)