Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

wielen uitlijnen kwartieren?

Gestart door DA79 vrijdag 11 februari 2022, 19:50:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wielen uitlijnen kwartieren?
Lid sinds: 2020

offline
wielen uitlijnen kwartieren?
Even een vraag voor ik een nieuwe decodeer ga inbouwen.

Ik had al een oude bericht gelezen m.b.t het kwartieren.

Ik heb nu bij lok marklin 3611 de aandrijfwielen op een kwartier laten verspringen, zeg maar 3 uur en kwart over 3. (gelezen in oude forumbericht)
Reden, ik wil deze lok ombouwen, heb alles binnen voor ombouw maar er zat een storende kleine slag in de voorste wielstel/as.
En de trein reed pas na iets meer vermogen en met horten en stoten in snel/langzaam qua snelheid. (slechte kruipstand)

Na controle bleek er 1 aandrijfwiel (onder de cabine) wat los te zitten en waarschijnlijk niet op de goede plek.
Heb alles los gemaakt en de aandrijfas (die onder de cabine) zo goed als mogelijk op kwartier gezet, de koppelstang als maat voor de rest van de wielen.

De voorste as komt nu redelijk met elkaar overeen, en verspringen beide een kwartier +/-.
De midden as, die waar het moertje op komt komt niet overeen qua stand van gewichten en deze zijn t.o.v. elkaar een half uur versprongen. (onder/boven)
Heb de middelste as ook los gehad om te kijken of dit anders kon, maar lijkt van niet.

Ik heb de wielen nu eerst weer vast gezet met loctide voor pers/pas fitting dus geen schroefdraadborgmiddel.
Dit werkt goed, had al bijna de as zelf al vastgelijmd in de messing glijbus 8o 
Heb nog steeds het gevoel dat de voorste wielen nog steeds ietsjes omhoog worden gedrukt, maar meer kreeg ik er zo niet uit en het draait soepel door aan het tandwiel van de motor te draaien zonder dat er iets blokkeert of zwaar aan voelt.
Nu laat ik eerst de loctide even drogen voor ik ga testen.

Maar kan ik ergens meer vinden over het kwartieren of uitlijnen assen?  ( dit i.v.m. dat middelste as de gewichten niet overeenkomen met as 1 en 3)
Heb 2 oude forum berichten gelezen, maar bij 1 waren de foto's weg.
Horen alle contra gewichten in de wielen in 1 lijn te zitten of komt dit vaker voor dat de middelste as afwijkt bij een 3 asser.


Derk



Re: wielen uitlijnen kwartieren?
Re: wielen uitlijnen kwartieren?
Bedankt Ronald, ik ga dat even rustig door lezen. :thumbup:

Heb de assen aan de onderkant net ook even los gehaald omdat as 1 verticale speling heeft, er zit een metalen plaat onder die alle asjes fixeert.
Ik kwam er dus achter dat de 1e as een scharnierpunt heeft in de messing glij bus. 8o 8o
Dus de glij bus (dwars) met 2 kleine asjes in het midden van de glij bus (in loc richting) gefixeerd door de metalen plaat over alle asjes.

Vond het al raar dat de voorste as zo omhoog en naar beneden kon bewegen, zijlingse speling wist ik maar dat was nieuw voor me.
Geen slijtage verder, dus alles even weer schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.


Re: wielen uitlijnen kwartieren?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: wielen uitlijnen kwartieren?
Het meegegoten contragewicht in het wiel compenseert het gewicht van de de koppelstangen. Dienen dus als het ware tegenover elkaar te zitten. De grote van het gewicht kan per wiel verschillen als bv 2 stangen bij één wiel samen komen. Echter het contragewicht kan ook de zuiger compenseren, zodat deze dan verschoven kan zijn tov de andere contragewichten.

Ik weet niet of je in het bezit bent van de onderdelentekening, maar daar zie je ook dat het middelste contragewicht anders zit. En ook bij mijn 3711 is dit zo.

Als je heel goed kijkt, (licht in flens laten spiegelen) vindt je bij de jongere locs minuscule puntjes in de wielflenzen.
Die dienen exact dezelfde kant op te wijzen.

Mvg
Marcel
Re: wielen uitlijnen kwartieren?
Ok bedankt Marcel, zal eens kijken of ik bij de jongere loks die puntjes kan ontdekken.

Bij de 3611, is mij dit niet opgevallen.
En ja de middelste as wijkt qua contragewicht af van as 1 en 3.
Heb er de boekjes bij, maar kan mij geen onderdelen tekening herinneren.
Dus als ik die ergens kan downloaden zal perfect zijn, marklin heeft deze 3611 niet meer in hun systeem op de (nl) website.

Dus het klopt dat as 3 (aandrijfas) en as 1 90 graden verspringen (kwart) en as 2 180 graden (as waar koppelstangen bij elkaar komen).
Moet haast wel anders past de koppelstang niet.
Of er zitten wielen op die er niet bij horen.

Doordat as 1 verticaal speling heeft d.m.v. kantelpunt in glij bus, valt natuurlijk elke onbalans of afwijking extra op en word verergerd in rijgedrag.
Bij het rijden zag je ook dat de 1e as de wielen iets werden op gelift.

Ik zit erover na te denken om voor deze lok zelf een tool ga maken voor het kwartieren
Die voorbeeld van een 90 graden van 2mm plaatstaal met busjes er tussen of iets wat hetzelfde doet.
Materiaal heb ik wel liggen.

Normaal met een wiel en kale as niet z'n probleem, maar hier zitten ze in verschillende type glijbussen.
En zoals ik het zie zal je ze met de glij bus en al moeten kwartieren, omdat je anders de wiel er weer af moet halen
Dus zal deze glij bus dan als as sparing moeten aanhouden.


Vraag 2,

Ik neem aan dat er nooit een vorm van loctide wordt gebruikt voor de boutjes en moertje voor de koppelstang.
Ik draai ze niet te stijf aan i.v.m. het mogelijk kunnen stuk draaien van tapdraad.

Re: wielen uitlijnen kwartieren?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: wielen uitlijnen kwartieren?