Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

probleem stijgcirkel met K-rails

Gestart door pinkf zondag 06 februari 2022, 12:50:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
probleem stijgcirkel met K-rails
Beste forumleden, ik wil jullie graag om raad vragen.

Op mijn grote treinbaan zijn 3 stijgcirkels aanwezig om hoogtes te kunnen overwinnen tussen de schaduwstations en de eigenlijke treinbaan met scenery. Deze stijgcirkels zijn van hout. Twee ervan hebben C-rails, de 3e is voorzien van K-rails. De diameter van de stijgcirkels is 60cm, ik gebruik dus rails met R1.

De 2 stijgcirkels met C-rails functioneren probleemloos, die 3e met K-rails helaas niet. In deze laatste stijgcirkel is al 2x een ongeval  gebeurd. De loc rijdt dan gewoon door, maar er blijven wagons hangen, die uiteindelijk naar beneden lazeren. En er helaas onderdelen vanaf breken! Het ging zowel fout met naar boven rijden als naar beneden.

Mijn vraag: heeft er iemand een idee waardoor deze problemen veroorzaakt zouden kunnen worden?

Gaarne reacties!

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
K-rail heeft vet dikke pukoos, ongetwijfeld blijft daar een koppeling achter hangen.........?
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Dat zou best wel eens het probleem kunnen zijn.
Ik ga alle koppelingen maar eens nakijken!

Dank voor het meedenken!!!

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
 @citaat  @citaat
dat en mogelijk al dan niet in combinatie met "R1" wat soms ook niet echt helpt.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 06 februari 2022, 12:54:50
K-rail heeft vet dikke pukoos, ongetwijfeld blijft daar een koppeling achter hangen.........?
Op zich is dat niet onjuist, maar ik heb nog nooit koppelingen achter de puko's zien blijven haken op gewone rails. Wissels en kruisingen kunnen problemen opleveren, zeker.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat er ergens twee railkoppen niet goed aansluiten, of dat bij het bevestigen van de rails op de ondergrond de K-rail minder vlak is komen te liggen waardoor een wielstel er uitloopt op een bepaald punt.
Maar ja, helaas bevestigt je vraag dat de 36 cm radius in de praktijk vaak toch te krap is. Daar schiet je nu weinig mee op maar je zult er met de keuze van locs en wagons rekening mee moeten houden: korte wagentjes en locomotieven en misschien juist wat ouder materieel kiezen dat nog wel goed omgaat met R1.

Groet,

Peter

Re: probleem stijgcirkel met K-rails
En een goede valbeveiliging maken.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Als je 360 graden radius maar secuur legt is dat in een klimspiraal prima te doen hoor.
Het is meer dat er gesmokkeld wordt met deze radius (en dus krapper ligt) EN vooral dat er een te hoog stijgingspercentage is.
2,5% is het maximum voor alleen bochtwerk en niet meer!
Kijk maar eens hoe mijn krokodil (!) door 360 graden omhoog gaat.

Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Met stijgen en dalen zijn meestal de knikken in de rails de boosdoender. Maar als ik het goed begrijp treedt het op in de klimspiraal en daar zal de stijging/daling overal gelijk zijn. Stijgingspercentage is niet zo'n probleem, te steil dan slipt de loc.
De R1 bocht kan prima, want anders had je bij de bij C-rails ook een probleem.
Wat Peter BlikkenTinus aangeeft lijkt mij waarschijnlijk. Misschien kun je heel langzaam rijden over het bewuste stuk en dan kijken of er ergens een wiel begint te zweven? Dan ligt de rails ergens toch niet zo vlak.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Ik heb ook problemen met sommige wagons op 360mm radius. Ik gebruik die radius dus niet meer. Ik had alleen een paar k rail meegebogen wissels achter elkaar in een schaduwstation, de binnencirkel daarvan is 360 dus dat ging niet goed. Lange wagons dus niet op dat spoor. Het ging om een set rijtuigen van roco. 4 assig met kortkoppelingen. De buffers raakten elkaar in de bocht, tja, dan vliegt de zaak uit de rails.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
@ adjebelle:
Ik ben bang dat ik je niet volgen kan. 360 graden bochten is het probleem niet. Elke klimspiraal maakt 360 graden bochten bij elke wending.
Als je bedoelt dat bogen met een radius van 360 mm (dus R1 voor het gemak) geen probleem hoeven te zijn, dan is dat ten dele juist. Alleen 2,5% stijging per wending lukt toch niet?
De omtrek van een cirkel bereken je met de formule 2πr. Dus 6,28x360. Dat is 2260,8. Vermenigvuldigd met 2,5% kom ik dan op 56,52 mm hoogte.
Zo te zien heb je meer ruimte tussen de windingen en dus is je stijgingspercentage hoger.
Niettemin loopt het prachtig. Maar heb je dan inderdaad wel R1 liggen in de binnenbocht of is het een ruimere boog?
En de krokodil is een model dat Märklin al jaren voert en dat (daardoor)  geschikt is voor krappere bogen. De sleep is vrij lang maar ik zie geen ingewikkelde lange rijtuigen of lange wagons met kortkoppelingen. Dat zijn meestal de boosdoeners door in elkaar hakende buffers en dergelijke.

Groet,

Peter
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Adje heeft in zijn klimspiraal rechte stukjes ingebouwd. Die zie je in het verlengde van de camerazicht.

Denk inderdaad dat er in jouw K-rail spiraal rails niet goed vlak op elkaar aangesloten liggen. Vooral relex koppelingen zijn gevoelig voor oneffenheden in de rail(overgangen).
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 06 februari 2022, 23:57:56
Vooral relex koppelingen zijn gevoelig voor oneffenheden in de rail(overgangen).
Vinden anderen dat ook van relex-koppelingen?

Ik heb zelf de indruk dat kortkoppelingen meer last hebben van een geringe straal (R1 en R2),
en minder van oneffenheden.  En dat relex-koppelingen zich beter gedragen bij duw-treinen dan kortkoppelingen.

Oftewel Wedervraag: trekken of duwen (in plaats van op en neer), en met wat voor soort koppelingen?
Citaat van: pinkf op zondag 06 februari 2022, 12:50:03
(...)
Twee ervan hebben C-rails, de 3e is voorzien van K-rails. De diameter van de stijgcirkels is 60cm, ik gebruik dus rails met R1.

De 2 stijgcirkels met C-rails functioneren probleemloos, die 3e met K-rails helaas niet.
In deze laatste stijgcirkel is al 2x een ongeval  gebeurd. (...)
Het ging zowel fout met naar boven rijden als naar beneden.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Gewoon M* kortkoppelingen zoals je in mijn video kunt zien. Ca. 3,3 m lange goederenwagons gaan er zelfs goed doorheen zowel duwend naar beneden als trekkend naar boven.
Zoals al opgemerkt heb ik een ovaal klimspiraal. Er zitten twee rechte railstukken tussen van 16,7 en 15,6 cm.
Dan heb ik voor de binnnenbaan een omtrek van 291,7 (hartafstand gemeten) cm en daarmee zit ik precies op een stijging van 3%. Ik heb in de bochten 2,5% aangehouden en op de rechte stukken wat meer en zoals je ziet werkt dat feilloos.
Het buitenspoor is 332 cm omtrek en daarmee zit ik op een stijgings% van precies 2,5%.
Ook treinstellen zoals Koploper en TEE gaan er moeiteloos doorheen.
Overigens zullen treinen over het buitenspoor naar boven gaan en langs het binnenspoor omlaag.
Ik zie de problemen in elk geval niet met R1 in een klimspiraal. Als je het maar goed uitvoert en geen cirkel maakt (wat meestal wel gebeurt) want dat gaat onherroepelijk fout omdat je dan veel te steil gaat.

Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Mooie verhalen allemaal weer.  :D
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
 @citaat 'k Zie een bezem in m'n kristallen bol... :D
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Een bezem? Ad heeft keurig verklaard waardoor het bij hem wel werkt. Als Hans een zuivere cirkel met R1 heeft liggen, werken de krachten toch iets anders dan wanneer er rechte stukjes tussen zouden zitten.
Alleen, dat geldt ook voor de rondjes met c-rails... Ik vermoed daarom toch echt dat die net iets beter gelegd zijn en dat er in de K-rail misschien ergens iets minder goed aansluit of sprake is van een verkeerde verkanting.
Misschien, maar dat is een wilde gok van mijn kant, zitten er 2100 rails tussen. Die zijn ronder of boller en houden misschien een bepaald wielstel minder in het spoor.
Hoe dan ook: de enige zinvolle tip die ik gezien heb, is alles eens langzaam laten rijden en goed kijken wat er waar gebeurt!
En nog even een vraag aan Ad: 3,3 meter lange goederenwagons? Dat is de totale sleep? Het is mooi, maar geen wagon zal veel langer zijn dan 20 cm en dat scheelt toch echt in vergelijking met kortgekoppelde IC rijtuigen met balgen en zo.

Groet,

Peter
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Wat ik niet zo goed begrijp is dat iemand een vraag stelt en anderen dan gaan verhalen over hun eigen klimspiraal in plaats van te helpen. Dat slaat toch nergens op?
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Als het rijtuigen betreft die er uit rijden. Kijk dan naast het mogelijk haken van buffers ook even naar de balgen tussen de rijtuigen. Heb zelf veel last met mijn IC rijtuigen gehad met de wat dikkere balgen in krappe bogen en heb de balgen vervangen door de platte versies, dat loste bij mij het probleem op.

MvG,

Timaximus
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Wat nergens op slaat Ben is jouw antwoord in deze. Totaal overbodige reactie.

Juist met mijn  bijdrage kan de vraagsteller zijn  probleem achterhalen omdat ik uitvoering aangegeven heb hoe ik e.e.a. met R1 bocht k-rails WEL werkend heb gekregen.

Dat jij dit niet begrijpt zal komen omdat je 't antwoord zelf niet hebt geschreven.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
 @citaat Je hebt rechte stukken in je spiraal.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Hierbij wat foto's van de stijgcirkel met K-rails waar de ontsporingen plaats vonden.
De cirkel in het midden is zo groot, dat ik er net in kan zitten!

Ik heb de ligging van de K-rails opnieuw bekeken, het bleek dat op sommige plaatsen de rails niet helemaal vlak lag en ook niet optimaal op elkaar aansloot. Dat is hersteld.

Mijn loc BR86 rijdt nu probleemloos naar beneden en naar boven.
Ik wil de stijgcirkel met oude metalen M-wagons verder gaan testen, die kunnen wel tegen een stootje!

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Hans wat fijn, mogelijk je probleem getackled.

Sucsez met testen.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Mooi dat het gelukt is. Het leek ook de meest logische verklaring voor het verschil tussen de ervaringen met de c-rail en de K-rail. Het luistert nauw, zeker als je de grens opzoekt: krappe radius, toch stevig stijgingspercentage, dan is een minieme afwijking al een risico. Maar het lijkt opgelost!

Groet,

Peter
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Helaas, het probleem is (nog) niet opgelost.

De loc rijdt idd. nu probleemloos naar boven en beneden door de stijgcirkel.
Alleen ontkoppelen de wagons (van de loc) op (tot nu toe) willekeurige plaatsen.

Er is dus verder onderzoek nodig!!

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Ik ben nu met wagons aan het proefrijden.

Het blijkt dat de (vlakke) ligging van de K-rails belangrijker is dan bij C-rails.
Ik probeer de vlakligging van de K-rails te verbeteren, door er hier en daar kartonnetjes onder te leggen, met wisselend resultaat.

Hebben er meer forumleden vergelijkbare (slechte) ervaringen met noodzakelijke vlakligging van K-rails?

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Ik niet. Ik vond het gebruik van K-rail een verademing ten opzichte van M-rail. Wat kun je laatstgenoemde ontzettend verpesten! Bij goed gebruik is er weinig aan de hand, dat weet ik. Maar er bestaat gruwelijk gmaltraiteerd spul.
C-rail is natuurlijk veel stijver en sluit mooier aan dan K. Tenminste, het kan niet heel erg fout. K heeft meer speling.
En zeker op een houten spiraal die ook wat kan werken, afhankelijk van temperatuur en vochtigheidsgraad, kan het gaan wringen. Ik denk dat je weinig anders kan dan blijven proberen. Gebruik je de kleine schroefjes voor K-rail? Veel meer dan een beetje lossen of aandraaien zal niet nodig zijn. Iets eronder schuiven zou ik niet doen.
En het kan zijn dat de wagon eruit loopt aan een kant, maar het probleem aan de andere kant zit. Dat hij daar opgetild wordt of inzakt. Check ook of je draaistellen en koppelingen voldoende mee bewegen misschien loopt er iets aan dat net genoeg is op deze spiraal te leiden tot ellende. En liggen alle railkoppen vlak tegen elkaar? Geen knikken, verticaal of horizontaal?


Sterkte!

Peter
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Laat een trein eens kruipen qua snelheid. Kijk sowieso of het steeds dezelfde plek is. Dan is het makkelijker te analyseren. Wat heel erg van belang is, dat ook de koppelingen 100% in orde zijn en op de goede hoogte staan.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Iedereen dank voor het meedenken!

Inderdaad moeten de koppelingen op de juiste hoogten staan. En ook is het vlakliggen van de K-rails van belang.

Intussen ben ik zelf toch weer wijzer geworden.
De ontsporingsproblemen hebben ook te maken met afstand tussen de (starre) assen.

Bij wagons met de kortste onderlinge afstand gaat het goed.
Zodra die as-afstand iets groter wordt, gaat de wagon ontsporen op een (meegebogen) K-rails wissel (oude type met nog vaste wissel aandrijving).

Het heeft dus alles te maken met de krappe boogstraal van R1, dat is 30cm, diameter van de stijgcirkel dus 60cm.
Bij C-rails heb ik vroeger wel eens vergelijkbare problemen gehad.

Zodra de as-afstand te groot wordt tov. de boogstraal, gaan de wagons, als de assen vast/star zitten (dus niet met de bocht kunnen meebegewegen) wringen, met alle ellende van dien!!

Oplossingen voor dit probleem kunnen zijn:
1) wagons met zo korte mogelijke as afstand, zeker bij starre assen.
2) wagons met de bocht meebewegende assen, niet star dus
3) wielstellen met dubbele assen, die ook kunnen meebewegen met de bocht
4) etc.

Al met al heel leerzaam.

mvg Hans


Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Je hebt het over een stijgcirkel van 60 cm.
Echter de geometrie van K-rails geeft aan een straal van 72 cm voor R1.
Ik denk eerder dat je het echte probleem daarin moet zoeken.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Helemaal juist.
Zowel in c rails als k rails stijgcirkel gebruik ik R1.
Dat is idd. 36cm.
Dus diameter van 72cm.
Dat bedoelde ik ook te zeggen.

Dank voor de correctie!

Mvg Hans


Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Gelukkig is het idd. 72cm!

Anders had ik er wellicht niet in kunnen zitten.... !!!

Mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Nu ik nog eens naar de foto's kijk, krijg ik de indruk dat de rails ingeklemd liggen tussen stukjes hout. Dat drukt ze misschien ook wat omhoog of in een onjuiste richting.
Ik heb altijd de schroefjes gebruikt, ook al is er dan meer contactgeluid. Wel even voorboren, want ze zijn fragiel en teveel geweld bij het indraaien holt het kopje uit of leidt tot breuk.

Groet,

Peter
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
hier getest met en zonder schroefjes en als je ze niet vast aandraait is er geen verschil in geluid.K rails liggen hier op 4 mm kurk
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
De stukjes hout zijn idd. bedoeld om de rails zgam te fixeren.
De windingen van de stijgcirkel zijn zo dicht op elkaar, dat het mij niet lukt om daar schroefjes door de k rails te schroeven.

De stukjes hout klemmen niet echt heftig.
Daardoor is enige verticale beweging in de rails helaas mogelijk door bijv een zware loc.

Mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Dan betekent dus dat je eerst de hele spiraal hebt gebouwd en dan pas de rails gelegd?
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Je kunt de rails ook fixeren met dubbelzijdig tape, een dotje hete lijm, of andersoortige lijm die wel een beetje flexibel blijft. Maar ja, dan moet de rails wel eerts goed liggen :)
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Citaat van: Olav op woensdag 09 februari 2022, 19:01:55
Dan betekent dus dat je eerst de hele spiraal hebt gebouwd en dan pas de rails gelegd?

Yes! Is dat wellicht niet de goed volgorde?

Deze stijgcirkel is een bouwpakket, gekocht in Duitsland via internet.
Je koopt ze daar voor de juiste railsoort, voor enkel of dubbelspoor.
En uiteraard voor het aantal windingen stijging, die in de hoogte wilt overwinnen.

Ik lijm dan daarbij deze stijgcirkel eerst buiten de treinbaan in elkaar, plaats hem in de treinbaan en leg dan de rails.
Dat lijkt mij de logische volgorde,
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Citaat van: pinkf op woensdag 09 februari 2022, 19:57:38
Deze stijgcirkel is een bouwpakket, gekocht in Duitsland via internet.
(...)
Ik lijm dan daarbij deze stijgcirkel eerst buiten de treinbaan in elkaar,
plaats hem in de treinbaan en leg dan de rails.
(...)
Je hebt een ander bouwpakket dan ik in Duitsland heb gescoord (Menninghaus Modellbau).
Aan mijn pakket hoeft niets verlijmd te worden
(behalve dan de kurklaag en de functionele bovenleiding waarin beide niet was voorzien)
Ook een andere maat (de mijne is voor R4,R5 C-rails, maar er komt K-rails op, op een volgende baan)

Mijn stappenplan per ommegang:
1. plaatsing van de helix
2. bekurking (kurk verlijmen)
3. rails verleggen (met draden er al aan gesoldeerd)
4. automatisering aanbrengen (analoog relais en lichtsluizen of digitaal detectie)

De bovenleiding aftekenen is een dingetje om nog even over na te denken.
Dat kan pas als de rails is verlegd, door de ommegang erboven te plaatsen,
en na het aftekenen ervan weer weg te halen om die bovenleiding te kunnen aanbrengen.

De baan wordt analoog ...   B)
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
 @citaat @citaat

Ik heb mijn spiraal laag voor laag opgebouwd, onderbouw erop en op hoogte afstellen, kurk erop, rails erop, aansluitdraden leggen en aansluiten, dan de volgende laag van de onderbouw etc.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Olavs methode lijkt mij de meest praktische. Je kunt per winding de rails goed leggen, checken en nog eens checken, voor je de volgende winding vastlegt.
Maar, da's achteraf. Nu gaat het erom de zaken op orde te krijgen op een andere manier.
Dubbelzijdig tape kan een optie zijn. Daardoor komen de rails iets omhoog en dus zul je moeten zorgen dat dit overal gelijkmatig gebeurt. Anders gaat het hobbelen.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Dat is ook die enige juiste manier.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Ik ben opnieuw de K-rails in de stijgcirkel aan het leggen.
Doordat voorheen de rails niet echt vlak lag, waren er 'hobbels' die tot ontsporing van de wagons leiden.

De locs zijn zo zwaar, dat die de 'hobbels plat duwen'.
En verder hebben sommige locs horizontaal verschuifbare assen, waardoor ze beter de bochten volgen!

Ik heb goede hoop dat het vanaf nu beter zal gaan, omdat ik nauwkeurig werk!

Mijn stijgcirkel is van http://www.finster-trassenmodultechnik.de
Het lijkt er op dat ze niet meer bestaan, de website is te koop.

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
De stijgcirkel met K-rails functioneert nu prima!
Alle rails en het wissel erin liggen nu goed vlak. Ook geen hobbels meer, dat scheelt heel veel.

Ik heb nu een ander probleem.
Op bijgaande foto geeft het rechter rechtsaf wissel (vooraan op de foto) ontsporingen.

Als ik er met een BR86 stoomloc over rijdt gaat het goed, zowel met als zonder wagons achter deze loc.
Als ik er met een Lollo dieselloc over rijdt (Marklin nr. 3379) dan gaat het zonder wagons wel goed, maar met wagons erachter ontspoort deze loc.

Heeft iemand een idee, waaraan dat zou kunnen liggen, wat de oorzaak van de ontspring kan zijn?

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Of dit de oorzaak is, weet ik niet, maar de railverbinding die in het onderstaande plaatje omcirkeld is ziet er niet goed uit. Voor de zekerheid kun je ook de andere railverbindingen met de wissel controleren.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
die ziet er inderdaad niet goed uit.Vlotter laten verlopen of rail wat bij buigen.
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Dank!

Ik ga hier zeker naar kijken.

mvg Hans
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
En in welke stand ontstaat er een probleem, vanuit welke richting komend?
Het omcirkelde stukje ziet er inderdaad niet zo goed uit. Maar zijn de strijkregels wel in orde? Stoot daar misschien een wiel op?
En wat doet de wisseltong in de afbuigende stand? Sluit die helemaal aan?

K-rail is in principe vlakker dan M. Het heeft vaak ook minder toleranties dan M-rail af-fabriek. Maar het kan ook mishandeld worden en dan is het weer minder gemakkelijk het te repareren. Soms breken er ook dingen af.
Dus, voorzichtig met dingen monteren en vooral bij terug buigen. Kritisch zijn bij aanschaf helpt ook. Het wissel op de foto heeft een wat zwaar leven achter de rug zo te zien.

Groet,

Peter

Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
het ziet er anders uit omdat het een 21xx serie is.De anderen zijn al 22xx serie.De oude was gebogen plaat.Heb al de 21xx hier weggedaan
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: probleem stijgcirkel met K-rails
De ontsporingen ontstaan bij het naar de kijker toe rijden, dus vanaf het wissel erachter naar voren toe.
De locs komen hier uit de stijgcirkel met K-rails.
Het is idd. een ouder wissel, maar het blijft vreemd dat de ene loc wel goed doorrijdt en de ander niet.

Kan het soms ook te maken hebben met het verschil in plaatsing van de motor?
Bij de BR86 zit de motor zodanig dat dit op alle assen drukt.
Bij de Lollo zit de motor aan de ene zijde en drijft daar de assen aan, de andere zijde doet alleen maar mee om te loc te geleiden door de rails.
Bij moderne locs zit de motor in het midden van de loc, en worden alle assen aangedreven.
Dat lijkt mij een veel beter aandrijfconcept, symmetrisch dus!

Re: probleem stijgcirkel met K-rails
Je bent aan het gokken en wij dus ook. Je kunt beter kijken wat er gebeurt. Waarom rijdt de losse lok wel goed en ontspoort deze zodra er een sleep aan hangt? Dat moet toch te zien zijn, kijken naar de wielen, lage snelheid, enz.......