Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Opstart geluid instellen ESU loksound 5

Gestart door johanidm zaterdag 05 februari 2022, 18:46:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opstart geluid instellen ESU loksound 5
hallo,

Ik heb een br 38 omgebouwd met een esu loksound, geluid ingeladen alleen als de de locomotief vertrekt begint hij direct met de exhaust geluiden. Bij de geluiden zit ook het cilinder blazen geluid. Deze zou ik graag voor/tijdens vertrek willen laten afspelen.
Hoe stel ik dit in? Ik ben in bezit van een esu lokprogrammer.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Johan
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Zit dat geluid er überhaupt in?
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Dan moet je in CV 124 bit 2 zetten (waarde 4) "Anfahrverzögerung".

In de lokprogrammersoftware tabje Decoder, Fahreigenschaften, en dan naar benden scrollen naar Anfahrverzögerung.

Groet, Paul
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Bedankt voor de reacties!
Het geluid zit er inderdaad in ik kan hem handmatig aanzetten.

Dadelijk zal ik hem instellen!
Ik laat weten of het me gelukt is.

groet Johan
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
het kan overigens zijn dat dat cylinderblaas geluid enigszins random werkt. Als je al een tijdje gereden hebt en vervolgens bij een sein weer wegrijdt, kan het zijn dat je het niet hoort. Als je langer stil hebt gestaan doet hij het dan soms weer wel .

Overigens heb ik een BR 151 die mét ingeschakelde Anfahrverzögerung pas geluid geeft als hij al een cm of 30 gereden heeft, dan begint hij pas te schakelen en geluidsmatig te vertrekken. Dus dat is eigenlijk meer een geluidsvertraging...
Ik moet eens kijken of ik dat nog ergens kan herprogrammeren. Als iemand daar een suggestie voor heeft, dan hoor ik het graag.

Groet, Paul
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Als een stoomlok vertrekt hoor je gelijk een stoomslag, het is belangrijk dat het aantal stoomslagen overeenkomt met de omwentelingen van een wiel, bij een 2-cilinder lok is dat 4 stoomslagen per wielomwenteling.

Als een stoomlok vertrekt staan ook de aftapkranen van de cilinders open, dit om te voorkomen dat er water in de cilinders komt, die aftapkranen gaan op een gegeven moment dicht.

Groet, Anne W
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Citaat van: Anne W op zaterdag 05 februari 2022, 22:54:14
dit om te voorkomen dat er water in de cilinders komt
dit om het in de cilinders aanwezige water (door condensatie tijdens langere stilstand), door stoomdruk, te lozen.
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Citaat van: pajomaho op zaterdag 05 februari 2022, 19:04:29
Overigens heb ik een BR 151 die mét ingeschakelde Anfahrverzögerung pas geluid geeft als hij al een cm of 30 gereden heeft, dan begint hij pas te schakelen en geluidsmatig te vertrekken. Dus dat is eigenlijk meer een geluidsvertraging...
Ik moet eens kijken of ik dat nog ergens kan herprogrammeren. Als iemand daar een suggestie voor heeft, dan hoor ik het graag.

Inmiddels wat dieper in het soundproject van ESU gedoken. Het soundproject was voor een Loksound V4 M4, en de M4 functietoetsen stonden nogal vreemd gemapt t.o.v. de DCC functies (bijv. F3 vooruit was de hoorn en F3 achteruit was stroomafnemergeluid). Ik heb er een wat logischer project van gemaakt en dat heeft ook gevolg gehad voor de Anfahrverzögerung, die doet het nu wel normaal (zij het dat de loc nog een klein beetje te snel optrekt ten opzichte van het geluid, maar geen 30cm meer). Beetje slordig van ESU om een M4 project zo te publiceren...

Groet, Paul
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Er zitten wel meer schoonheidsfoutjes in de soundfiles van ESU daarom zijn er ook vele die kloppende files verkopen incl decoder.
Leo soundlab is dacht ik een van de bekenste, maar ook modeltrein specialzaken bieden deze aan bvb pijplines met sound van de NS 1600 en 1700.
Re: Opstart geluid instellen ESU loksound 5
Ik ben er ook mee bezig geweest, volgens mij zit het ook in de geluidsbestanden verwerkt. Binnenkort ga ik van een andere vergelijkbare locomotief het rijgeluid inladen :)