Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Aansluitschema Lokpilot

Gestart door Gertjan H donderdag 03 februari 2022, 14:04:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluitschema Lokpilot
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Aansluitschema Lokpilot
Heb vandaag wat gemaild met Harald over het aansluitschema van de Lokpilot, maar ik kan geen eigen afbeeldingen toevoegen aan de persoonlijke berichten, dus daarom maar even hier.

Het gaat om de aansluiting van de verlichting (zie bijgevoegd schema). Volgens tekening is de massa van het licht de behuizing van de loc.
Maar is dat niet hetzelfde als de algemenen massa, die ESU als zwarte draad uitvoert (en M* als bruin). Maw kan ik de andere kant van het lampje aan de zwarte massadraad zetten?
En dan is op tekening ook nog een AUX2 met eveneens een lichtsymbool, maar die zit weer aan de blauwe draad. Hoe zit het nu, kan iemand mij duidelijkheid geven?

Groeten v Gertjan
Re: Aansluitschema Lokpilot
Goedemiddag,

Gebruik voor de verlichting (ledjes en lampjes) ook de blauwe draad voor de functies. En dat is niet de massa maar de "plus".
Re: Aansluitschema Lokpilot
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aansluitschema Lokpilot
Beste is de blauwe draad, dat is de gemeenschappelijk plus van de decoder, te gebruiken. Op die manier knippert je verlichting niet.
Soms zitten lampjes via de fitting echter met het frame verbonden, dan kan je dat frame, welke verbonden is met de massa (en inderdaad de zwarte draad), gebruiken in plaats van de blauwe draad.
Re: Aansluitschema Lokpilot
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluitschema Lokpilot
Volgens mij staat er nog een schema in je decoder handleiding maar dan een met de blauwe draad.

groet
Harald
Re: Aansluitschema Lokpilot
Is het meest linker lampje in dit schema.  ;)  Harald
Re: Aansluitschema Lokpilot
Pas op dat je nooit de gemeenschappelijke + (de blauwe draad bij ESU, de oranje draad bij Märklin) aan de locmassa aansluit.  Je blaast dan namelijk de gelijkrichter in de decoder op.

Märklin verkoopt overigens ook fittingen die je in de schroeffitting draait, maar wel geschieden zijn van massa.  Daarmee los je dit probleem op.