Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Decoder programmer

Gestart door Mlukens vrijdag 04 februari 2022, 21:04:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder programmer
Mlukens
gast

Decoder programmer
Ik heb deze week een decoder programmeur 60971 gekregen voor het herstellen van het geluid van de decoder van mijn de BR 50. Nu heb ik de software geïnstalleerd maar nu leest hij mijn stick niet die in de USB zit.
Wat heb ik fout gedaan?
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoder programmer
Je hebt een mSD3 decoder?
Want met de mSD gaat het, voor zover ik juist geïnformeerd ben, niet.

Mvg
Marcel
Re: Decoder programmer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmer
Citaat van: Mlukens op vrijdag 04 februari 2022, 21:04:02Ik heb deze week een decoder programmeur 60971 gekregen voor het herstellen van het geluid van de decoder van mijn de BR 50. Nu heb ik de software geïnstalleerd maar nu leest hij mijn stick niet die in de USB zit.
Wat heb ik fout gedaan?

Zijn de noodzakelijke drivers TDCI geïnstalleerd op je computer? Exacte indicatie bij de programmer meegeleverd op papier.

Deze drivers komen met de laatste versie van het decodertool dat je op de Marklin website kunt downloaden automatisch mee.

De stick kan pas meewerken als de decoder er op zit, eerder niet.
Re: Decoder programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmer
Citaat van: Mlukens op vrijdag 04 februari 2022, 21:04:02
... voor het herstellen van het geluid van de decoder van mijn de BR 50.
Is dat een af fabriek ingebouwde decoder?
De af fabriek ingebouwde decoders zijn gelocked en het geluid kan je niet aanpassen, ook niet met de 60971.
Re: Decoder programmer
Mlukens
gast

Re: Decoder programmer
het is een uitneembare decoder.
Re: Decoder programmer
Mlukens
gast

Re: Decoder programmer
Het zijn esu 21 polige decoders.
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2017

offline
Re: Decoder programmer
Esu decoders zijn niet met een Marklin decoder programmer te wijzigen. Daarvoor hebben ze de ESU programmer
Re: Decoder programmer
Mlukens
gast

Re: Decoder programmer
Oke dank je voor de info. Zal op zoek gaan naar een esu programmeur.
Re: Decoder programmer
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Decoder programmer
ESU OEM decoders voor Märklin, uit de tijd dat het nog dikke mik was tussen Tante M en ome E, zijn in de basis ook niet om te zetten. Het is middels bepaalde CV's mogelijk, ik weet alleen niet welke.
Re: Decoder programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmer
Citaat van: Mlukens op vrijdag 04 februari 2022, 23:14:47het is een uitneembare decoder.
Dat is standaard bij alle modellen vanaf 2005 en algemeen bekend.
Citaat van: Mlukens op vrijdag 04 februari 2022, 23:23:01Het zijn esu 21 polige decoders.
Mijn vraag was of deze decoder af fabriek in de loc zat en dus OEM is en geen loc die later is omgebouwd met een ESU decoder.
ALs deze OEM is, bespaar je dan de moeite om een ESU programmer te kopen, want je kunt de soundfile van een OEM ESU decoder niet aanpassen.
Een beetje meer informatie mag je wel geven, want je geeft wel aan wat je wilt, maar je geeft nauwelijks details over de loc en decoder en dat is wel belangrijk om een correct antwoord te geven.
Wij kunnen niet zien welke loc je precies voor je hebt en welke decoder er precies in zit. ;)
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2019

offline
Re: Decoder programmer
ik heb zo de indruk dat een paar foto's van de hardware in de loc véééééééééééél heen & weer gepraat zou verhinderen.
Je weet wel: 1 foto zegt meer dan 1000 woorden  O:-D
Dus... ...
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmer
Artikelnummer? 37xxx - 36xx - 33xx - 30xx ?

Willy
Re: Decoder programmer
ACTS.zuid
gast

Re: Decoder programmer
Citaat van: Kappa op zaterdag 05 februari 2022, 09:32:06

Wij kunnen niet zien welke loc je precies voor je hebt en welke decoder er precies in zit. ;)


Citaat van: mcs51 op zaterdag 05 februari 2022, 10:28:36

ik heb zo de indruk dat een paar foto's van de hardware in de loc véééééééééééél heen & weer gepraat zou verhinderen.


Citaat van: nmbssncb op zaterdag 05 februari 2022, 12:26:01

Artikelnummer? 37xxx - 36xx - 33xx - 30xx ?


Dat véééééééééééé heen een weer praten doen jullie zelf. Hij zei gisteravond dat er een Esu decoder in zit en hij gaat op zoek naar een Esu programmer.......

Gr, Ben.
Re: Decoder programmer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmer
 @citaat Ja Ben, klopt helemaal, maar jij leest ook half.
Citaat van: Kappa op zaterdag 05 februari 2022, 09:32:06
Mijn vraag was of deze decoder af fabriek in de loc zat en dus OEM is en geen loc die later is omgebouwd met een ESU decoder.
Re: Decoder programmer
ACTS.zuid
gast

Re: Decoder programmer
 @citaat Ik lees niks half, het maakt helemaal geen verschil. Je hebt niets aan de Marklin programmer.
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2020

offline
Re: Decoder programmer
Uit de handleiding van de usb programmeur:

CiteerBeoogd gebruik
• Dit product kan gebruikt worden om snel de Märklin
decoder mSD3 en mLD3 (60975, -976, -977, -978, -979, -982,
-985, -986, -987) te programmeren.
• De af fabriek ingebouwde Märklin decoders, gebaseerd
op de mSD3 en mLD3 decoder types, kunnen beperkt
geprogrammeerd worden

Maar het software gedeelte is te gebruiken via central station.
Je moet alleen niet zowel geluid als gelijktijdig de aangepaste functies en rijeigenschappen overzetten omdat dit lang kan duren via cs.
Ben overigens wel nieuwsgierig wat de programmeertijden zijn als je deze afzonderlijk, dus sound en functies apart van elkaar programmeert via cs3

Heb ook al gelezen dat er een soundprogrammer moet bestaan?, alleen weet ik niet of deze nog te verkrijgen is omdat de mdecodertool3 deze functies ook doen.

Zover ik heb gelezen en heb geprobeerd zijn de af fabriek marklin decoders beperkt of niet programmeerbaar.
Bij mij kom ik niet verder dan een update of een "geen nachrust decoder" melding.

Wat programmeerbaar is moet als het goed is ook via de cstation kunnen, dit geld ook voor de msd3 decoders, hier is een compleet dcc lijst van om bijvoorbeeld geluid afzonderlijk in volume te kunnen aanpassen.( bij msd3 decoder dcc lijst pdf)
Dus algemeen volume als afzonderlijke volume kan in dcc aangepast worden met de msd3, en ga er van uit dat dit ook gewoon kan via cstation.

Zelf zou ik iemand vragen die een cs3 heeft om naar de soundfiles te kijken als hier iets aan schort.
Tenminste als je verder niks doet met het inbouwen van nachrust decoders van marklin of esu.

Als je wel loks "ombouwt" of "moderniseert" met modernere nachrust decoders kun je bijvoorbeeld op die 21 pins (als ik het goed heb gelezen) als het goed is een msd3 zetten en programmeren met de locgeluiden en functies uit de marklin bieb van de mdecodertool3 software en programmeren met je usb stick.
Of kiezen voor esu kan ook.

Dit is een persoonlijke keuze, en sommigen gebruiken beide.
De msd3 van marklin zou misschien nooit in de buurt komen van die van esu, omdat simpel gezegd esu dit als bedrijf nou eenmaal als hoofdoel doet.
Maar dat wil niet zeggen dat die van marklin minder van kwaliteit zijn, misschien iets minder modern of extra's. (aux uitgangen bijv.)
Ze zitten niet voor niks in alle nieuwe loks van marklin.

Marklin heeft zijn geluiden en functies bieb al redelijk weten uit te breiden op artikelnummer van de locomotieven..
Hierdoor kun je voor de meeste loks eenvoudig je marklin artikelnummer uit de bieb halen waarna je deze zo kunt laten en gelijk programmeren of extra's kunt toevoegen en aanpassen.

Moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat de fabrieks decoders niet werken met de tool, marklin gaat er van uit dat diegene die zelf zijn lok wil aanpassen (als prof hobbyist) een msd3 decoder daarvoor koopt.
Dit is eigenlijk niet nodig, want je kan met een msd3 een backup maken en mocht het mislukken die backup terug zetten ( of marklinbieb)
Re: Decoder programmer
Mlukens
gast

Re: Decoder programmer
Dit is nieuw voor mij, sorry voor sommige onduidelijkheden. ik heb vanmiddag een decoder opgehaald van Marklin de 60972 mld3 decoder.
heb de software verwijderd en vervolgens via de site van marklin opnieuw geïnstalleerd. Tot mijn verbazing kon ik de decoder uitlezen. maar we moesten eten. laptop uitgedaan en na het eten weer geprobeerd maar helaas, het hoofdstuk uitlezen kan ik nu niet meer gebruiken. Net of het programma de usb niet meer herkent. Het nadeel is dat ik geen computerfreak ben, en dus geen verstand van de hardware en bijbehorende software heb.
Als er weer een bijeenkomst is in de provincie Groningen of Drenthe zal ik de laptop eens meebrengen en wellicht is daar iemand die me erbij kan helpen.
Ben ook bereid om eens af te spreken bij iemand in de buurt van Ter Apel om mij hier wegwijs in te maken. Wellicht is het een kleinigheidje voor een aantal techneuten onder ons.
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2020

offline
Re: Decoder programmer
Ben er zelf ook nog maar een paar maand mee bezig :D

Heb je de software van marklin site gedownload?  De Mdecodertool3?
https://www.marklin.nl/service/downloads/nieuw-inbouwdecoder-mld3msd3/mdecodertool-mdt3

Want als het goed is geïnstalleerd moet deze het doen.
De computer vraagt wel of je nieuwe drivers wil downloaden, deze wel meenemen.

Even het verhaal van de link goed doorlezen.

Als het op de pc staat kun je met het programma werken, ook zonder usb programmer stick.

Wil je weten of de besturingsprogramma's goed werkt, dan start je het programma op maar blijft in de 1e menu.
Daarna de 2 delen van de stick aan elkaar klikken, en heel voorzichtig de decoder erop zetten.
LETOP!  wel de goede kant boven, zie gebruiksaanwijzing decoder en programma stick.
Als je deze in je pc doet (usb) dan moet als het goed is in het menu de stick in beeld komen in kleur.(net als het afbeelding van het programma boven in)

Als dit gebeurd dan kun je de decoder uitlezen, maar hoeft niet.

Zelf begin ik meestal zo;

Ik gebruik eerst alleen het programma (Mdecodertool3)  daar zoek ik de lok die ik wil gebruiken.
Deze haal ik uit de bieb.
En sla deze onder een eigen naam extra op.
Dit om de simpele reden, dan blijft het originele bestand van marklin ongewijzigd in de biebmap op je pc staan.
Het bestand met een andere naam zet ik in een andere subfolder en deze ga ik bewerken naar mijn wensen.

Eigenlijk hoef je weinig te bewerken, dit is puur een eigen keuze.
Wel zou ik de motor instellingen controleren of deze goed staan voor je lok,  aangezien je soms nieuwere lok data gebruikt voor een ouder model.
Nieuwe S 3/6 hochaxige data op een oude delta met msd3 bijvoorbeeld. (verschil in motor)(maar toevallig mag bij de 5 polig hoogvermogen deze op 5 blijven)

Als je alles in je eigen gemaakte en met een eigen naam gebruikte project klaar hebt.
Dan voorzichtig je usb aan elkaar klikken en de decoder erop zetten. (op de correcte mannier)
Deze afbeelding verschijnt opgelicht in het menu en je bent klaar om te programmeren.

Klik op programmeren, en op sound en files de 1e keer en op ok.
Duurt eventjes tot het balkje compleet groen is.

Daarna is deze klaar.

Bij het volgende keer kun je dan ook alleen sound of files programmeren omdat de rest er al op zit.

Bij ms2 wis je de lok uit het menu, daarna meld je deze weer aan.
Dit moet ik doen bij ms2 omdat anders de gewijzigde data niet in je ms2 komt.


De hardware en software, daar moet je niet te zwaar aan tillen.
Het programma staat op marklin site, als je dit correct op je pc hebt gedownload hoef je hier niet naar omkijken.
Net als de tool, deze 2 delen klik je aan elkaar, de decoder er op de goede manier erop zetten en dan moet deze het doen.
Je kan er niks aan verpesten.

Het enige is dat de pins heel voorzichtig behandeld moeten worden, maar is er 1 een keertje krom, geen probleem met een pinset duw je deze terug.
pas er voorzichtig weer een decoder erop en klaar.
Probeer de decoder dus er zo recht als mogelijk en zo voorzichtig als mogelijk eraf te halen.

Als je kijkt naar de pins en de decoder zie je dat er 1 mist, je kan dit als leidraad gebruiken hoe de decoder op de stick past.
In combinatie met je handleiding.

Ik heb geen idee of er bij ons in de buurt bijeenkomsten zijn.
Ik vond wel enkele clubs in regio Emmen en omstreken in een straal van 20km, maar hou het zelf vooralsnog bij dit leerzame forum :thumbup:
En google uiteraard, waar zijn we tegenwoordig zonder google :D 8o
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2020

offline
Re: Decoder programmer
Eigenlijk doe ik het in deze volgorde;

Even simpel uitgelegd,

Start het mdecodertool3 op.

Projecten van marklin server downloaden.

Zoeken naar je lok in kwestie of nieuwer model. (vergt wel iets aan vooronderzoek d.m.v. wiki3rail de loks vergelijken)

Open deze en sla deze onder een nieuwe subfolder en nieuwe naam op.

Deze kun je naar hartelust bewerken aangezien de originele marklin project ongewijzigd in je marklin projecte folder blijven staan.
Je ziet dat achter alle gedownloade locomotieven er een vinkje bij staat.

Pas je eigen opgeslagen project aan of niet, in ieder geval wel even kijken naar ingestelde motortype of dit correct is.
Ben je handiger in het programma dan kun je meer aanpassen, wat je wilt.

Je monteert de 2 delen van de stick, en plaatst voorzichtig de decoder op de juiste manier.
Deze in de usb poort, liefst die met blauw (snelle usb van je pc)
(heb geen idee of de marklin stick ook de snelle usb type is, moet ik nog even na lezen)

Je ziet rechts de aangesloten apparaten, als je de stick in de pc doet moet deze na een paar tellen oplichten.

Daarna kan je programmeren of testen (testen werkt alleen niet met programmer stick)

Er verschijnt een balkje die het programmeren laat zien.
Als deze vol is, geeft deze een melding dat het klaar is.

Dan haal je de usb stick weer uit de pc, haalt voorzichtig de decoder van de platine.

Rest wijst zich zelf

En niet vergeten, lok wissen uit bijv mobile station systeem, en weer opnieuw aan laten melden.

Als er nog iets onduidelijk is laat het gerust weten.

Derk
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2020

offline
Re: Decoder programmer
En ik lees dat je een mld3 decoder 60972 hebt gehaald?

Deze is zonder geluid.

Met geluid is bijv: msd3  (60976, 77, 78, 60979

Voor het gemak, je kan alle 21pins msd3 gebruiken, want je kan stoomgeluiden project gewoon over een electra/diesel geluid msd3 kopiëren.
Re: Decoder programmer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmer
Bijeenkomsten in de buurt: Stamtafel Noord Nederland,  KLIK
Re: Decoder programmer
Lid sinds: 2020

offline
Re: Decoder programmer
Bedankt Fred,

Zal de praattopic af en toe in de gaten houden.
Misschien dat ik ook eens een keer kom kijken.



Derk