Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat

Gestart door Steem zondag 30 januari 2022, 15:23:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Voor mijn zoontje heb ik een Märklin 30000. Heel stom hebben we daarmee een tijd lang in de woonkamer op de vloer gereden. Nou stofzuigen wij regelmatig maar dat kon niet voorkomen dat er ontzettend veel vuil en haar tussen de (tand)wielen is gekomen. Daardoor reed de loc na een tijdje niet meer. Tijdens een gehaaste schoonmaakbeurt heb ik er wat spul uitgehaald, maar ik trok er ook een stuk dun koperdraad uit. Geen idee of dat van de loc is, maar ik vermoed van wel, want sindsdien doet hij het niet meer. Ik heb echter geen idee waar het vandaan kwam, wat voor een functie het heeft en hoe ik het eventueel repareer.

Inmiddels heb ik de loc wel helemaal gereinigd en als ik kijk (en vergelijk met andere locs) snap ik nog niet wat dat koperdraad zou moeten doen. Bijgaand een foto van de loc zoals hij nu is. Rood gaat naar de sleper en bruin naar de wielen. Nummer op de decoder is KN160725A en als ik op internet kijk kloppen de draden. De motor afzonderlijk getest met een 9v batterij en dat werkt gewoon.

Als ik de loc op de rails zet meld hij zich niet aan (zit mfx in). Maar als ik hem probeer te herkennen met de MS2 hoor ik bij elk protocol dat hij langskomt wel tickets (bij mxf één, bij dcc één en bij mm2 twee tikjes). Maar ook daarna niks.

Iemand enig idee?
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Koperdraad vanuit de spoelen op het anker? Die anders even doormeten, door te kijken of er nog verbinding is tussen de vlakken op de collector.

Maar dan zou er toch gek sluiting geweest moeten zijn wil de decoder niet meer reageren. Rijdt de loc analoog nogwel?
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Sorry had mijn bericht net nog aangepast. Ik weet niet hoe ik hem analoog moet laten rijden maar de motor afzonderlijk testen met een 9v batterij heeft een rijdend locje als resultaat. Of is dat wat je bedoeld met analoog laten rijden?

Dat andere wat je zegt zegt mij stom genoeg niks. Wat bedoel je met de spoelen en het anker? Ik heb echt te weinig jargon op zak...
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Ah, gezien de motor op een 9V batterij gewoon werkt, is dat wel een goed teken. Wat ik bedoel met analoog rijden is de loc even laten rijden op een stuk spoor die je voed met een trafo en niet via je centrale. Soms helpt dat een mfx decoder die zich niet wil aanmelden weer tot zinnen te wekken.

Het anker is het deel van de motor wat rondjes draait, daar zitten spoelen op die bestaan uit dunne koperen draadjes. Zie ook de wiki voor een foto. Kan best dat een draadje daar vandaan komt.
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
 Ja het leek verdacht veel op zo'n draadje. Bijzonder, ik wist niet dat die los konden komen. Nou ja, is dat raadsel opgelost.

Ik heb volgens mij nog wel ergens een trafo liggen. Ga ik proberen. Dank!
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Hi Steven,

Zijn de groene en blauwe draden, op de decoder, wel goed gescheiden want ik zie daar een draadje uitsteken ?

groet
Harald
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Je bent me net voor Harald, het soldeerwerk is knudde. Vreemd ook dat er drie condensatoren ( die oranje bolletjes) op de motor zitten, waarvan er eentje akelig dicht met één aansluiting langs de magneet loopt. Een kortsluiting op dit punt zou me niet verbazen. Dat het stukje koperdraad uit het anker komt lijkt me erg onwaarschijnlijk; als er al zo'n draadje losraakt, dan zit het toch aan de andere kant nog vast. Het zou bovendien lekker tussen anker en magneet klem gaan zitten. Kijk i.i.g. even goed of die ene aansluitdraad (ik bedoel de condensatordraad die vanaf de groene borstel naar het massapunt loopt) geen kortsluiting maakt tussen borstel en magneet. Een kleine verbuiging kan best tijdens het schoonmaken zijn ontstaan, de draad is niet geïsoleerd.
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Zie hier een originele (recent aangekochte) fabrieksuitvoering....
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Dank voor de foto. Lijkt niet alsof er iets verkeerd zit. En ja, het soldeerwerk is knudde. Ik ben dat nog aan het leren en was nog van plan dit netter te maken, maar dan moet hij het wel doen. Groen en blauw raken elkaar niet. Gecontroleerd met loep en zaklamp. Maar heb voor het gevoel dat ene uitstekende draadje teruggeduwd. Verder raakt ook niks de magneet en op een analoog spoortje doet hij ook niks (een andere, volledig analoge loc wel).
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
De decoder zal het wel moeilijk gehad hebben...

Ik zie hier toch ook 3 condensatoren op de motor...
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Steven staat er wel spanning op de decoder als deze op het spoor staat? Dat koperen draadje kan dat ook het massa veertje zijn geweest?
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Goede morgen,

Er blijven vragen komen. Zitten de koolborstels er nog in, is niet goed te zien of foto. Die koperen veertjes drukken de koolborstels naar binnen. Als je nergens sluiting hebt ( zie eerdere opmerkingen van anderen) wordt de decoder een verdachte in het oplossen van het probleem.
Hans
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
@citaat aan de motor zal het niet liggen in reactie 2 geeft Steven aan dat het lokje rijdt op een 9v batterij.
Zelf vermoed ik ergens in het circuit een onderbreking.
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
En toen was het stil  >:-D
Heb je een multimeter?
Dan zou ik Ohmse weerstand meten tussen:
a)   Sleper en rode draad tot op decoder printje
b)   Wielen en bruine draden tot op decoder printje
Beiden moeten 0 Ohm geven.

Dan ouderwetse AC transfo op rails aansluiten, spanning meten op rails en vervolgens meten op decoder printje.
Allen moeten dezelfde AC waarde geven.
Wanneer dat zo is ben je 100% zeker dat het niet aan de voeding kring ligt, massa veertjes, sleper, draden, ... ... power is ok tot aan de decoder, zal dus wel aan decoder liggen zeker ... ...
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Ik ben een beetje onverwachts naar Zuid-Limburg vertrokken tot eind maart. Wordt vervolgd maar bedankt voor de tips alvast!
Re: Krijg Märklin 30000 niet meer aan de praat
Mooi wonen daar hoor...