Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

m rail wissel schoonmaken

Gestart door jantje woensdag 02 februari 2022, 03:03:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
m rail wissel schoonmaken
Lid sinds: 2021

offline
m rail wissel schoonmaken
hoe kan ik het beste een wissel van binnen schoon maken wax voor auto zag ik al maar daar voor in de film is dat koper poets ?
graag hoor ik hier meer over

gr jan
Re: m rail wissel schoonmaken
Dat is chroompolish.Specifiek voor chroomoppervlakken te behandelen.
Te vinden in autozaken.
Re: m rail wissel schoonmaken
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: m rail wissel schoonmaken
Welke film? Wat bedoel je met binnenkant Jan, ik neem aan de onderzijde en daar waar de wisselspoel zit? Die metaalkleurige of bij oude modellen de groene onderkant kun je met een zachte niet pluizende doek en borstel reinigen van stof en vetaanslag. Als je de metalen afdekking eraf haalt voorzichtig het mechanische deel behandelen. Beter eerst het veertje verwijderen voordat deze wegspringt en onvindbaar wordt. Geen bijtende vloeistoffen of oplosmiddelen gebruiken. Daarmee loop je de kans dat je de isolatie van de spoel kapot maakt. Eventueel de onderkant insmeren met een heel heel klein beetje olie of vet maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet als je in een droge omgeving de treinbaan hebt. Olie en vet houdt alleen maar meer stof vast.
Zie verder ook de WIKI van dit 3railforum.
Dirk :-{)   
Re: m rail wissel schoonmaken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: m rail wissel schoonmaken
Schoonmaken wissel M-rails, voorbeeld op youtube
Re: m rail wissel schoonmaken
Zal over dit filmpje gaan:
Youtube: Refurbish Marklin turnout 5202:Detailed guided DIY
              Marklinofsweden
Re: m rail wissel schoonmaken
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: m rail wissel schoonmaken
Het klopt wat Demuro schreef. Als je het filmpje dat hij aanwees op 1:55 stil zet en wat er in het rode vlak op de tube staat even vertaald dan staat daar:
Polijstcrème voor kunststof metaal en lakken chroom glans. Een chroompoetsmiddel dus en dat is volgens de bekende zoekmachines ruim verkrijgbaar.   
De maker van het filmpje gebruikt dat om het binnenste metalen omhulsel van de spoel te reinigen. Ik adviseer doe dat niet, haal dat deel er niet uit. Met het losmaken verbuig je heel gemakkelijk het metaal van alle onderdelen en krijg maar eens de wissel weer tiptop werkend. In heb al zoveel wissels gekocht waarvan de verkoper zei ja hoor ze werken prima en als je de wissels dan aansluit schakelen ze niet of heel traag en moeizaam. De maker van de film is zo´n verkoper want hij zegt ergens bij minuut 4: I sell those switches back on eb...
Als ze niet schakelen ligt dan meestal aan de verbuigingen van de lantaarn, het anker, veer of omschakelhaak (waar de veer aan vast haakt). Of men heeft veel rails in een doos gekwakt waardoor de wisseltongen onder druk kwamen te staan en verbogen. Je krijgt een wissel wel weer werkend alleen kost je heel veel tijd en ergernis. Wat je niet werkend krijgt is een spoel die te lang aan heeft gestaan waardoor door de hitte in de spoel het kunststof aan de binnenkant van de spoel door is gezakt. Die klemmende ankers krijg je niet weer soepel en die spoelen zijn verloren.
Dirk :-{)   
Re: m rail wissel schoonmaken
mag ik jullie bedanken voor de reactie
dan gaan we de binnenkant dus wat in de electro spoel zit eens schoonmaken kijken of de werking dan beter is

maar nogmaals bedankt
Re: m rail wissel schoonmaken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: m rail wissel schoonmaken
Wat is het probleem dan Jantje?
Ik denk dat je beter met een beetje perslucht (spuitbus) de spoelen schoon blaast.