Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Faller tunnel 170880

Gestart door Stelle2211 dinsdag 01 februari 2022, 15:39:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Faller tunnel 170880
Goedemiddag,

Ik zit met een praktisch probleem, namelijk dat ik 2x een Faller 170880 had bedacht omdat het buitenste spoor iets hoger (ongeveer 2 cm) dan het binnenste spoor.
Dat hoogte verschil is om praktische redenen niet aan te passen.

Een dubbele tunnel is niet niet breed genoeg.

Nu is de hartmaat net niet groot genoeg om zoiets te maken als op de foto staat.

Dat komt met name vanwege de ronding van de tunnelbuis.

Is er iemand die een creatief idee heeft?
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller tunnel 170880
ik gebruik deze van NOch in schuim .Zijn makkelijker aan te passen (verbreden).
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2021

offline
Re: Faller tunnel 170880
Als alternatief kun je er ook zelf 1 op maat maken van DAS/Action klei, voorbeeld als referentie:

Ik rol de klei op een plankje uit op dikte, vervolgens druk ik met een sjabloon er de voegen in en met een roller het relief. Zo gedaan.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Faller tunnel 170880
Beste Stelle?,

Maak eens een foto van de situatie op je baan.

Groet, Anne W
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Faller tunnel 170880
Ik heb ook dasklei gebruikt, maar een volgende wordt waarschijnlijk in architectenkarton. Das klei is nogal breukgevoelig en zwaar.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2021

offline
Re: Faller tunnel 170880
Citaat van: phil op woensdag 02 februari 2022, 08:26:04
Ik heb ook dasklei gebruikt, maar een volgende wordt waarschijnlijk in architectenkarton. Das klei is nogal breukgevoelig en zwaar.
Breuk had ik totaal geen last van. Ik gebruikte Action klei. Uitgerold op 3 mm. Denk dat jouw voegen veel dieper zijn.
Heb onderstaand sjabloon gebruikt die in de uitgerolde klei werd gedrukt, met de rol maakte ik er relief in:



Resultaat mag er trouwens wel zijn, erg fraai portaal!
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Goedemiddag Anne,

Ik zal een foto sturen, maar dat wordt uiterlijk komend weekend.

Mvg Stelle2211
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Aan de zelfbouwers,

Hoe kom je aan zo'n mal?
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2017

offline
Re: Faller tunnel 170880
Als de hartafstand net niet groot genoeg is, zijn dan twee tunnelportalen naast elkaar te breed ?
Zo ja dam is het toch eenvoudig om aan de zijkanten gelijke stukken af te snijden ?

Cees
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Faller tunnel 170880
Citaat van: phil op dinsdag 30 januari 2018, 16:15:32
Eerste poging tot tunnelportaal.

Ik heb het manueel ingesneden, met wat geduld. En wat breuk betreft, ik heb verwisseld met mijn pogingen in gips. Daarvoor had ik een mal om te gieten maar dié brak altijd.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Faller tunnel 170880
Gieten met gips (met behulp van Spörle mallen) werkt bij mij prima :idea:.

Groeten,
Wico
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Doordat het portaal ovaal is, komt ik niet uit op het breedste stuk

Ik heb een schets gemaakt van de situatie, zal later deze week een foto insturen.
Aangezien ik bij de tekenles niet goed heb opgelet, is de schets niet heel erg nauwkeurig :-)
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2017

offline
Re: Faller tunnel 170880
Duidelijk die tekening.
Je kunt toch het ene portaal 5 tot 10 cm. achter/voor het andere zetten ?
Op de foto bij je eerste post is dat ook gedaan.

Cees
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
En dan de "verbindingsmuur" tussen de portalen schuin/scheef laten lopen?

De portalen komen aan de binnenkant bijna tegen de bedding aan

Zie weer een fraaie tekening....
Is een beetje overdreven, maar geeft voor nu wel aan waar mij probleem zit.

Ik zal zaterdag foto's en de juiste maten doorgeven!
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Faller tunnel 170880
mss doe je hier wat inspiratie op :  http://www.kelderspoor.nl/proj/tunb.php
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Faller tunnel 170880
Metaalgaas (bv kippengaas) als wapening vermindert m.i. de breukgevoeligheid van de klei.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Faller tunnel 170880
Wat is de afstand tussen de rails en is het recht of zijn er ook bochten?

Groet, Anne W
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Daar waar de portalen komen zijn geen bochten.

De (hart)maten  zal ik opnemen.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Faller tunnel 170880
De morop norm voor rechte trajecten is 48 mm. C-rail is 40 mm, dus als je je aan de norm wilt houden, moet er aan beide kanten nog 4 mm vrije ruimte zijn naast de bedding. Er zit een klein beetje marge in de norm, daarom kun je nog wel wat smokkelen want de meeste wagons en locs zijn nog geen 40 mm breed. Een trein zal echter wat schommelen of wiebelen bij het rijden, en met lading kan een wagon iets breder zijn dan normaal.

Het komt niet op de milimeter, maar de wand van een tunnel direct naast de bedding maken zou ik zeker niet doen. Het zou mooi zijn als er naast de bedding overal nog minstens 4 mm vrije ruimte is. Bij gebogen sporen is meer vrije ruimte naast de bedding nodig, zowel bij de tunnelwand als bij de ingang. Hoe sterker gebogen, hoe meer vrije ruimte. Märklin hanteert bij C-rail een hart-op-hart-afsand van 77,5 mm, dat geldt bijvoorbeeld voor bochten 24130. Na aftrek van 40 mm voor de breedte van de bedding blijft er nog 37,5 mm over voor de vrije ruimte ernaast, ofwel 19 mm aan beide kanten. Dat zou ik dan ook als minimum aanhouden bij een 24130 in een tunnel of tunnelportaal, dan is het veilig met het meeste rollende materieel. Alleen als er volgens de productinformatie bij een loc of wagen extra vrije ruimte nodig is, kan die mogelijk niet door die tunnel rijden. Dat soort locs en wagens maakt Märklin echter maar héél weinig.

Ik heb nog eens naar het laatst geposte ontwerp gekeken, en ook naar jouw eigen foto bij het begin van de bouw. Misschien ben je daar inmiddels iets van afgeweken, maar anders vraag ik me af waar een probleem is met tunnelpoorten die te dicht bij elkaar liggen. Er zijn nergens twee rechte sporen naast elkaar met ongeveer 2 cm hoogteverschil. Op twee plaatsen in het laatst geposte ontwerp moet je dubbelsporige tunnelportalen gebruiken, maar dat gaat in beide gevallen om gebogen sporen zonder hoogteverschil. Het zullen relatief brede dubbelsporige portalen moeten worden, dat wel, want juist omdat het om gebogen sporen gaat, liggen ze niet vlak naast elkaar. Verder moeten er nog 3 enkelspoors tunnelportalen komen, maar die zullen nooit een probleem geven want die portalen liggen veel hoger of lager dan de dichtstbijzijnde overige sporen.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Hoi, leuk dat je ook hier reageert op mijn vragen :thumbup:

Ik heb de baan iets aangepast om dat ik de schuine baan toch rommelig vond lijken, daarom heb ik het rangeer gedeelte naar links boven verplaatst en laat ik de rangeertrein die nu via de binnenbaan komt iets doorlopen en kan ik die achteruit laten rangeren en via de Engelsewissel weer de hoofdbaan op laten rijden.
Maar omdat de binnen baan net als de buitenbaan hoger lag, kwam ik niet helemaal uit het het hoogte verschil, daarom het binnenste spoor niet meegenomen in de verhoging en ligt alleen het buitenste spoor hoger.
Ook heb ik, omdat ik de ruimte heb, een extra opstelspoor gemaakt rechts onderin.
De tunnels heb ik bedacht waar ik dat heb aangegeven.
De ingang aan de linkerkant gaat wel goed.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Faller tunnel 170880
De tekening is me duidelijk, maar waarom er een hoogteverschil tussen de twee sporen nodig is ontgaat me. De parallelafstand van de sporen in het aangegeven gebiedje is ±78 mm, tussen de beddingen is ±38 mm vrije ruimte. Ik zou daar een dubbelspoors portaal plaatsen, ook als je 2 cm hoogteverschil hebt. Bij het lagere spoor moet je dan onder het portaal zelf wat extra's knutselen om die 2 cm op te vullen. Om aan beide kanten van het dubbelspoor nog eens 4 mm vrije ruimte te hebben, moet de vrije doorgang van het tunnelportaal minimaal 126 mm zijn. Die zijn vast wel te koop, en anders maak je er gewoon zelf eentje.

Aan de andere kant van de tunnel liggen de sporen in een bocht, en de parallelafstand van de sporen in die bocht is niet overal hetzelfde. De grootste afstand is ±86 mm, direct naast de meegebogen wissel, daarna gaat het snel naar de kleinste, ±74 mm. Omdat er 24130's in de binnenbocht liggen, is er nogal veel vrije ruimte nodig naast de rails. Twee enkelspoors portalen naast elkaar lijkt me geen goed idee, dan blijft er te weinig vrije ruimte over. Daarom raad ik ook daar een dubbelspoors portaal aan.

Edit: Als je het portaal direct naast de meegebogen wissel legt, moet de vrije doorgang van het portaal minimaal 160 mm zijn, waarbij je naast de bedding van de binnnenbocht 19 mm vrij laat en naast de buitenbocht 15 mm. Als je het portaal een eindje van de wissel legt, mag het iets smaller zijn, maar een vrije doorgang van minder dan 145 mm past nergens.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Hoi Rob,

Dank je.

Het hoogte verschil is er omdat de grondplaat in eerste instantie niet breed genoeg was.
Omdat ik in de ruimte de plaat nog wat breder kon maken, heb ik MDF stroken van 30 cm op de plaat gemonteerd om voldoende stevigheid te krijgen aan het overhangende deel
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Hierbij de foto's.

De hartmaat is 7 cm.
Re: Faller tunnel 170880
Als je rechts vanaf de buitenkant spoorstaaf meet moet je dat links ook doen. Je hart op hart maat is 6 cm.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2021

offline
Re: Faller tunnel 170880
Je kunt toch een 2 sporige tunnel maken? Laag muurtje voor het hoogteverschil
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Faller tunnel 170880
Kleine tip: schroefgaten even voorboren: voorkomt splijten hout  :idea:.

Tav de tunnelingangen. Er is al veel over geschreven, maar de tunnelingangen lopen vaak rond dus halverwege de hoogte zijn ze breder. Ik neem aan dat je geen kaarsrechte zijkant maakt? Of staan de bevestigingspunten pal langs het spoor?

gr. Gertjan

Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Hoi Bert,

Je bedoelt rond aan de buitenkant?

GR. Sjoert
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Faller tunnel 170880
De tweede foto is misleidend.

Hoe ik dat zie? Wel, de breedte van C-rails met bedding is 40 mm, maar hier lijkt het of de rails aan de linkerkant slechts 32 mm is!

Bovendien lijkt het alsof de linkerbedding van de linkerrail slechts 7 mm is en de linkerbedding van de rechterrail ±12 mm.

Misschien komt het doordat het meetlint scheef ligt ten opzichte van de rails, misschien ligt het aan het perspectief, maar op basis van deze foto zou ik niet durven zeggen wat de hart-op-hart afstand precies is.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2021

offline
Re: Faller tunnel 170880
Citaat van: Stelle2211 op vrijdag 04 februari 2022, 13:37:58
Hoi Bert,

Je bedoelt rond aan de buitenkant?

GR. Sjoert
Dag Sjoert,
Ik bedoelde zoiets:

Niet superfraai maar wel een mogelijkheid.
Het is een ruwe schets, de tunnelboog zou ik in het midden naar verhouding wat hoger maken, anders stort hij in...
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller tunnel 170880
Hoi Sjoert,

Ik heb mijn tunnelportalen ook zelf gemaakt. Ik heb dat gedaan met behulp van de tekeningen en tabellen die je kunt vinden onder NEM102 en NEM105 . Het komt in eerste instantie wat ingewikkeld over als je al die getallen ziet staan maar zodra jij je er een beetje in verdiept zul je zien dat het best wel mee valt. Het is daarnaast natuurlijk hartstikke leuk om je portalen zelf gemaakt te hebben. Maak je tekening met passer en liniaal eerst op een stuk karton en plaats die dan op de baan. Omdat jij niet veel ruimte hebt tussen de sporen zal de binnenboog van de verste tunnelingang haast gelijklopen met de muur van de voorste tunnelingang.
In jouw situatie zou ik enkelsporige tunnelingangen maken die ten opzichte van elkaar een centimeter of 10 van elkaar verspringen en dan ook nog in de hoogte. Zelf houd ik niet zo van dubbelsporige tunnelportalen. Het is zo'n groot zwart gat waar je inkijkt.

Groet en succes, Wim
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2021

offline
Re: Faller tunnel 170880
Ben ik het wel mee eens Wim maar hoe zou je het probleem oplossen, de sporen liggen bijna tegen elkaar aan.
Alternatief zijn 2 gemetselde Portalen, versprongen, het muurtje kan dan doorgetrokken worden naar boven
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller tunnel 170880
Omdat er zo weinig ruimte zou de binnenste ronding van het verste portaal misschien wel weggelaten kunnen of moeten worden. Dus vanuit de rechte muur de ronding naar boven maken. Aan de andere kant valt de ruimte tussen de sporen nog wel mee. Op de tekening zie ik een hoh afstand van toch wel 6 cm.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Bert,

Wat bedoel je met een versprongen muurtje?

Zoiets als in de tekening?

Gr. Sjoert
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Faller tunnel 170880
Is het nog een optie om het binnenste spoor ook 8 mm hoger te leggen? dan hebben ze gelijke hoogte bij de tunnel en kun je een normaal portaal gebruiken.

gr. Gertjan
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller tunnel 170880
Als je nu eerst eens begint met het maken van 2 afzonderlijke kartonnen tunnelportalen die er elk aan voldoen dat de trein (evt. met pantograaf omhoog) er door kan. Je hoeft geen rekening te houden met uitzwenkende rijtuigen want het spoor is recht.
Dan lijkt het mij niet zo moeilijk om er een verbindingsmuurtje tussen te maken dat dan gelijk het hoogteverschil opvangt.

Een groot tunnelportaal voor beide sporen lijkt mij geen optie en bovendien niet mooi. Het ene spoor vereist immers een hogere doorgang doordat het spoor hoger ligt. De tunnelhoogte van het lager gelegen spoor wordt hierdoor abnormaal hoog.
Ik vind 2 tunnelingangen die qua begin van elkaar verschillen ook spannender.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller tunnel 170880
Zelf ben ik ook met zoiets bezig. Zie hier de ruwbouw.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2021

offline
Re: Faller tunnel 170880
Citaat van: Stelle2211 op vrijdag 04 februari 2022, 15:47:32
Bert,

Wat bedoel je met een versprongen muurtje?

Zoiets als in de tekening?

Gr. Sjoert
Zoiets
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Hoi Gertjan,
Dat was oorspronkelijk ook zo, maar ik kwam toen slecht uit met de wissel naar het rangeer deel. Daarom heb ik daar het hoogte verschil weggehaald.
Gr. Sjoert
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Helder, heb inmiddels al wat karton gezocht en gevonden!
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Het portaal probleem is opgelost, dank iedereen voor de input!

Mvg Sjoert
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller tunnel 170880
Je kunt ons natuurlijk altijd met foto's laten zien voor welke oplossing je hebt gekozen Sjoert. Maar goed dat het je gelukt is.

groet, Wim
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Hoi Wim,
Dat ga ik doen, maar was vandaag nog niet zover om dat te doen.

Ivm aanstaande verbouwing vd badkamer en aansluitend de voorjaarsvakantie duurt het nog wel een paar weken voor ik weer verder kan.
Wordt vervolgd!

Mvg Sjoert
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Faller tunnel 170880
Succes met de verbouwing.

groet, Wim
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Dank je, mocht je vervelen de komende weken :D
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller tunnel 170880
Het is al opgelost met je tunnels, maar ik gebruik daar nog wel eens kunststof steunmuur voor (volgens mij van Kibri?) zonder "achterwand". Zijn door de rechte zijwanden prima compacte tunnelingangen mee te maken.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Goedemiddag Hans,

Dank voor de aanvulling!

Mag ik vragen waar je de lampen/lantaarnpalen hebt gekocht?
Ik heb zoiets gezien bij Grandado.com en Amazon.

GR. Sjoert
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller tunnel 170880
Welke?
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Die (voor de kijkers) links naast de trein staat.
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Faller tunnel 170880
Oh die, je hebt de foto's goed bestudeerd ;).
Ik heb ze in een grijs verleden (gloeilamptijdperk >:-D) zelf geknutseld. Er staan 3 van die probeersels in Altenstein-Dorf. Koperen buisje, gloeilampje al dan niet met fitting, metalen ringetjes en wat verf (op deze close-up's zie ik dat de verf hier en daar is weggebrand waardoor de "kap" doorschijnt ;)).
Re: Faller tunnel 170880
Lid sinds: 2020

offline
Re: Faller tunnel 170880
Ik gok op het Chinese spul, dat is voor mij makkelijker :D